SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Toyota spustila sériovú výrobu vozidla na vodík

Automobil dorazí na americký a japonský trh od začiatku budúceho roka s osemročnou zárukou a dojazdom 480 km.

(Zdroj: Toyota)

Finálna podoba konceptu FCV dostala meno Mirai, čo v preklade znamená budúcnosť. Automobil na svoj pohon využíva elektrickú energiu generovanú palivovými článkami na vodík.

Pohonný systém dodá celkový výkon 153 konských síl a umožní vozidlu zrýchliť z pokoja na 96,5 km/h (60 m/h) za deväť sekúnd.

Toyota Mirai je schopná na jednu plnú nádrž vodíka precestovať približne 480 km. Opätovné naplnenie tlakovej nádoby na špecializovanej čerpacej stanici zaberie asi päť minút.

Použiteľná aj ako núdzový zdroj elektrickej energie

Automobil na vodík bude zatiaľ dostupný pre zákazníkov v Japonsku a USA od budúceho roka. Rozšírenie na ostatné svetové trhy je závislé na dostupnosti vodíkových čerpacích staníc.

Predpokladáme, že jednou z prvých krajín v Európe bude Nemecko, ktoré má sieť čerpacích staníc s vodíkom pripravenú na slušnej úrovni.

Nový vodíkový automobil je v prípade núdze použiteľný aj ako náhradný zdroj elektrickej energie. Obytný dom vybavený príslušný zariadením na núdzovú prevádzku je palivový článok auta schopný napájať približne jeden týždeň.

Pri bežnej prevádzke i v prípade použitia vodíkového článku ako núdzový zdroj elektrickej energie, je jedinými emisiami je voda.

Vysokotlaková nádrž, v ktorej sa vodík uchováva je vyrobená z uhlíkových vlákien.

Toyota vyvíja „vodíkové autá“ už od 90. rokov a testovanie prebehlo v extrémnych teplotných podmienkach. Nádrž je zabezpečená aj v prípade nárazov z ktorejkoľvek strany vozidla.

Bez dotácie to bude drahý špás

Automobil sa na americkom trhu objaví za prepočítanú cenu približne 46.000 eur. Štátne dotácie v USA však môžu cenu auta znížiť až o približne 10.400 eur.

Japonská značka chce spolu s vozidlom poskytnúť aj non-stop 24 hodinový telefonický servis s cestnou asistenciou a trojročnú starostlivosťou o vozidlo (do asi 19.000 km ročne).

Na komponenty palivových článkov poskytne Toyota záruku do 100-tisíc najazdeným kilometrov alebo osem rokov - podľa toho čo nastane skôr.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 696
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 608
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 900
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 991
  5. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 4 509
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 284
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 262
  8. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 095
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG EHS

Jedenásť otázok a odpovedí o novinke.


1 h
Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


6. dec
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Pracovať od svitu do mrku a nikdy inak
  2. Peter Chovanec: Mestá a vlaky Uzbekistanu
  3. Post Bellum SK: Nechcem byť súčasťou zániku demokracie
  4. Ján Roháč: Fotoblog XII.: Moje ulice Bukurešti
  5. Anna Miľanová: Zlatoň obyčajný ( Cetonia aurata )... 2022
  6. Miroslav Haviar: A čo takto kráľovstvo?
  7. Vladimír Čuchran: Takový schody do nebe... (na košický magistrát)
  8. Štefan Vidlár: Skaza vojny
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 572
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 918
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 9 889
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 357
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 946
  6. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 604
  7. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 358
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 250
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu