SME

Diskusia k článku: Toyota spustila sériovú výrobu vozidla na vodík

Automobil dorazí na americký a japonský trh od začiatku budúceho roka s osemročnou zárukou a dojazdom 480 km.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
85 príspevkov

  • miroco1

    Pontiac Aztec

    dostal riadnu podpasovku! Ale vazne. Dojazd 480 km radi Toyotu k tym pouzitelnejsim autam s alternativnym pohonom. Bude zaujimave sledovat, ako sa tento silno dotovany produkt presadi na trhu.
    • arakain12
      mňa by zaujímalo koľko bude stáť plná nádrž vodíka ... inak som zástanca zelenej energie ;)
      • miroco1

        mozno nic

        aby sa rozbehol predaj. V Japonsku sa dokonca uvazovalo, ze by tie auta boli 'zdarma'. Aj tak ta predajna cena ani zadleka nepokryva skutocnu vyrobnu cenu vozidla. Ale nejako sa predaj rozbehnut musi. Firma e-wald robila u nas prezentaciu. Snazia sa 'elektrizovat' Nemecko. Maju pozicovnu elektrickych aut a cena za pozicanie je obdobna ako pri podobnom aute so spalovacim motorm, ale dobijanie je zdarma vo vlastnej sieti. Takze odpadaju naklady na palivo, co nie je malo. Ponukaju aj dlhodoby prenajom auta, alebo predaj. Firma zacinala s 30 milionmi euro, z toho bolo myslim 18 milionov dotacia od statu a 8 milionov zo sukromneho sektora a zbytok investori. Bez tej dotacie by to ale neslo...Myslienka dobra ale treba sa na nu skladat.
    • planner
      Podla mna je ten zvlastny dizajn umyselny. Ano, nespna klasicku predstavu o peknom aute. Ale rozhodne je na prvy pohlad jasne rozpoznatelny. Treba si uvedomit, ze ide o prvy bezne predavany produkt s danym pohonom, podobne ako kedysi Prius. Potencialny kupci su ludia, ktory chcu viniknut. Chcu, aby bolo na 1. pohlad jasne, ze jazdia na niecom uplne novom. Takze ten dizajn ma podla mna zmysel. A ked sa tento koncept pohonu osveci, dostanu ho aj auta s civilnejsim dizajnom.
      • miroco1

        Honda ma tiez

        trocha ustreleny design pre svoj vodikovy model, ale napriklad Audi, Mercedes, BMW alebo Hyundai to zabudovali do normalneho produkcneho auta. Ja viem, to su len koncepty a Toyota je seriovy model. Si predstav, ze by Tesla predavala svoje auto za 80.000ecok v takomto vydani. Kupil by si to niekto? Ten tvar by mal byt skor extravagandny ako naprikald pri elektromobile GM EV2.
        • Ben_Dover
          planner ma podla mna pravdu. Ako si spravne poznamenal, koncepty nie su seriovy model. Navyse, design Mirai nie je samoucelny. Tie otvory vpredu su na nasavanie kyslika do systemu, navyse ma to dve vodikove bomby a baterie. Toto vsetko len tak neschovas. Tato technologia nie vylucne o plochych baterkach, co strcis do podlahy. Navyse, Mirai je mensi a uplne ina trieda a mieri inam. Nema za ciel konkurovat premiovym modelom. Na rozdiel od Tesly.
          • miroco1

            ostatne

            automobilky ako Honda, Hyundai, Audi, Mercedes, BMW... tie otvory vpredu na nasavanie nepotrebuju, alebo riskuju spolahlivost a Toyota ide opat na istotu. A ten Hyundai je podla vsetkeho ( teda Hyundaiu ) seriovy voz. Sedel som v Tesle. Ta ma od beznych modelov dost daleko, nie to este od premiovych. Ano, je tam koza a pomerne dost miesta, ale vsetko absolutne jednoduche a ten strasny tablet cez pol auta...Ale taha! Len to potom dost citit. Dost neprijemny zapach po prudkej akceleracii. Ale vedel by som s tym autom zit:
            • Ben_Dover
      • foss
        Ked vymyslim nieco nové musím si snád na celo vytetovat fas aby bolo jasne ze som prisiel na nieco nove? Ved prave fakt ze prinasam nieco nove znamena ze nemusim uputat fasom na cele, pripadne ak chcem aj vizualne vyniknut tak nejakym pozitivnym detailom a nie ze ukradnem vyhodene vykresi zo SsangYongovych kontajnerov...
    • Timo
      Ej veru uz zostala len jedna strana, odkial by sa ten ohyzdny zjav moze zdat ako akceptovatelne auto. Ale aj Prius sa presadil aj napriek dizajnu a nie vdaka dizajnu. Toyota tak asi chce otestovat, ci zakaznici naozaj chcu takuto technologiu. Ak ano, tak si kupia aj ohyzdne auto, len kvoli technologii. Ak nie, tak to zakopu a ostanu pri hybridoch a elektroautach. Ja by som si zelal, aby sa konecne objavila takato alternativa ku dnesnym smradiacim autam. Aj ked priznam sa, v zime to bude zaujimave, ked budu miliony aut chrlit na cesty vodnu paru, ktora bude hned zamrzat na ladove krystaliky. To asi potom bude treba nejaky system kde sa bude ta para kondenzovat a po zastaveni vypustat voda. Ak by sme mali byt naozaj ekologicky, tak by sa ta voda mala pouzit na splachovanie zachoda. :-)
      • miroco1

        aj Honda

        testuje zakaznikov a pristupuje k nim trocha citlivejsie http://www.autozurnal.com/futu... a Audi A7 h-tron ide na to dokonca bez soku. Ale mozno dovod je vysoka dotacia na auto, respektive Toyota bude prerabat na kazdom aute. Ak by to bolo pekne a dobre, to by Toyota nemusela zvladnut napor zakaznikov. Takto sa trocha obrnili voci yvsokej strate, ale na potreby vyskumu bude asi stacit aj tych niekolko tisic zakaznikov.
  • topinambur

    Takyto ubohy clanok o

    aute / s technologickou novinkou - seriova vyroba auta na vodikove clanky / som este asi nevidel. Chyba tam objem nadrze, spotreba, efektivita palivovych clankov, chyba tam hodnota o prevadzkovych nakladoch, vykon palivoveho clanku, keby som bol hnidopich - tak mi tam este chyba vykon motora v kW / asi sa niekomu nechcelo pocitat, chyba tam tocivy moment.....straty vodika z nadrze a systemu... To by som uz chcel fakt asi uplne vela, keby tam bol popis vyroby a uskladnenia vodika aj so stratami, efektivitou atd.pripadne uvahu o tom, ze vodik nie je zdroj energie, ale iba nosic. Splech okolo domu dotovaneho autobaterkou je rozkosny....podobne ako popis emisii v podobe H2O "Pri beznej prevadzke" je jedinou emisiou voda ... a ked sa auto nepouzije na "beznu prevadzku", tak dalsimi emisiami bude co ? Hanba. Len tak na margo : toyota je vylozene hnusna, ale to je vec nazoru, nechapem preco musi byt auto na alternativny pohon vzhladovo hnusne... Dalsia vec technickeho charakteru : zda sa mi, ze velkost otvorov, ktorymi by mal zpredu prudit vzduch je enormne velka / predpokladam, ze velkost nasavacich otvorov nejako reflektuje velkost a chladiacu schopnost chladicov /, chladic je preto velky, lebo ma velky chladici vykon a velky chladiaci vykon to ma preto, lebo je premena energie vodiku na pohyb nizka a velka cast energie sa meni na teplo, ktore je potrebne odvetrat do vzduchu. To zase implikuje vysoku spotrebu a velky vir v penazenke sofera... Ale zase hlavne ze jazdime "ekologicky". Tak asi americko-ekologicky / preto udaj len v konoch /. Samotny vodik : asi sa bude ziskavat z fosilnych paliv, ked sme pri amerike, tak to asi bude bridlicovy plyn,ziskany frakovanim... preco sa takto skrabat rukou okolo hlavy, ked mozem "nasypat" uhlovodik rovno do motora a auto mi pojde podobne - jedine to vidim tak, ze auto na vodik je "ekologicke" a auto na plyn je "neekologicke".....
  • mefistofeles

    pokiaľ sa

    bude vodík vyrábať tak, ako sa vyrába, tak o ekológii, úspore a šetrení ŽP môže hovoriť akurát tak nejaký nadšený laický pseudovedec z hnutia grínpis, čo o tom vie trt a dva orechy.
    • Stefan_LEVI
      V súčasnosti vyrábaný vodík je väčšinou vedľajším produktom z inej výroby. Ak sa na výrobu použije napr. morská voda a ako zdroj sa použije napr. jadrová elektráreň, potom je to bez emisií. Vodík by sa mohol vyrábať v čase prebytku elektriny, čo by malo pozitívny dopad na reguláciu výkonu a efektívnosť jadrových elektrární. Týmto spôsobom by sa dala elektrická energia "uskladniť" vo forme vodíka. Problém palivových článkov, pre ich masové nasadenie, je inde ako v palive. Je ním katalyzátor, t.j. zásoby platiny.
      • mefistofeles
        Otázka je, či ten vodík získaný ako vedľajší produkt pri výrobe (hydroxidu sodného) by bol dostačujúci, resp. ak to chceme parafrázovať, načo by nám bolo toľko hydroxidu sodného :D Objem vyrobenej energie z jadra stanovený na základe dopytu. Prebytok energie by na výrobu nestačil, to nehovoriac o ďalších komplikáciách spojených s výrobou zo spomínanej morskej vody.
        • Stefan_LEVI
          Existuje aj viacero výrobných procesov pri ktorých je vedľajší produkt vodík, nielen výroba hydroxidu sodného. U nás je to napr. v Slovnafte. Samozrejme sú krajiny, kde sa vodík vyrába ako cieľový produkt. Nepredpokladám ale masové nasadenie palivových článkov z dôvodu, ktorý som uviedol vyššie. Možno sa časom nájde iný vhodný katalyzátor, ktorý bude možné masovo použiť, a potom bude otázka výroby vodíka aktuálna. Zo začiatku by jadrové elektrárne určite postačovali. Keď to zoberieme napr. u nás, počas noci, víkendov, sviatkov máme prebytku dosť. (Treba si pozrieť dennú záťažovú krivku). Znižovanie/regulácia výkonu JE je neekonomické. U nás by som ale skôr videl problém s morskou vodou ako s prebytkom elektriny :-). Časom, podľa nasadenia palivových článkov by sa muselo pristúpiť k výstavbe nových zdrojov. Ale tandem veľký zdroj+výrobňa vodíka sa javí ako vhodné riešenie. Samozrejme tam kde je dosť vetra je možné uvažovať aj s týmto zdrojom.
        • Vlado84

          JE a vodik

          Momentalne su v poslednych fazach vyvoje reaktory generacie IV, kde sa pocita s vyrobou vodika. Detaily si uz nevybavujem, ale myslim,ze zakladom je vyuzit odpadove teplo, lebo za vysokej teploty je elektoliza energeticky efektivnejsia. Ja vidim problem skor v distribucii a skladovani, lebo vodik, mrcha, nechce dlho ostavat v nadrzach.
  • mickeyexmachina

    v kazdom clanku aspon 1 chyba...

    96,5 km/h (60 m/h)...autora sklamem, 96.5 km/h nie je 60 m/h. Je to presne 96500 m/h. Viem ze myslel mile, v tom pripade mal pouzit mi/h ( a no, viem ze vsade v US sa pouziva mph, lenze tam je to kazdemu jasne ze ide o mile). V nasich koncinach, kde sa pouziva metricky system je m meter.
  • majkl.habs

    skaredost?

    Tiez si myslim ze ked spustila vyrobu tak by mohlo byt viacej info. o danom aute.s prveho pohladu ale vidim ze auto bude mat neskutocne dobre a vykonne brzdy pri pohlade na tie "otvory" co ma vpredu po stranach.to budu asi na ich chladenie pri ich spickovom vykone.pristrojova doska je "zaujimava". Ked mam posudit podla seba tak Fiat Multipla si musi uzit posledne dni najskaredsieho auta na svete. No co kazdy chvilku taha pilku . Ale ten dojazd je konecne pouzitelni.

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 861
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 12 525
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 263
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 320
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 971
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 874
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 266
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 110
  1. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  2. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  3. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  4. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  5. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  6. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 543
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 196
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 964
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 237
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 579
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 693
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 405
  8. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 8 142
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
reklama
reklama