TEST: S novým XC90 vyrazilo Volvo správnym smerom

Dizajnom aj vyhotovením sa Volvo XC90 zaradilo medzi najlepších v triede. Obavy, že štvorvalcový motor bude slabý a hlučný, sa nenaplnili.

(Zdroj: Autor)

V poslednej dobe si Volvo vyberali zákazníci srdcom - pretože nič iné im vlastne neostávalo. Hoci mali autá švédskej značky príťažlivý dizajn a veľmi pohodlné sedadlá, po technickej stránke trochu zaostávali - motormi a prevodovkami skrátka nestíhali za konkurenciou.

Musíme však dodať, že autá si srdcia zákazníkov napriek tomu získavali. V roku 2015 Volvo predalo 503 127 áut, čo je rekord za celú 89-ročnú históriu automobilky - pričom takmer tretinu predajov tvorilo SUV XC60.

Volvo XC90 je príjemné auto na dlhé cesty, no nestratí sa ani v meste. Foto: Autor

S novým Volvom XC90, ktoré automobilka predstavila minulý rok, však chce automobilka zabojovať o vrchol a stať sa najlepším autom v segmente prémiových SUV. Nuž, v súčasnosti je každé auto najlepšie, najbezpečnejšie a najmodernejšie vo svojej kategórii, kým iná automobilka nepredstaví konkurenta o pár mesiacov neskôr.

Z tohto pohľadu si Volvo vybralo vhodný čas na premiéru. BMW X5 a Range Rover Sport sú na trhu dva roky, minuloročné Audi Q7 už médiá nezaujíma. Mercedes-Benz ML síce nedávno prešiel faceliftom, no nová korporátna tvár ani nové meno GLE nedokážu zakryť, že ide o model ešte z roku 2011.

V noci Volvo rozlíšite vďaka Thorovmu kladivu

Nové XC90 je prvé Volvo, ktoré vyzerá ako z tohto desaťročia. Týmto modelom odštartovala automobilka nové smerovanie dizajnu, na ktoré nadviažu aj jej ostatné modely, napríklad nedávno predstavené Volvo S90 a V90.

Zvonku je auto vzpriamené pravouhlé, no vďaka hre svetla na ostrých krivkách nevyzerá krabicovito. Má pre Volvá typický "schodík" na bočnej línii a nový dizajnový prvok, ktorý automobilka nazýva Thorovo kladivo.

Thorovo kladivo v svetlomete. Foto: Autor

Ide o diódy denného svietenia usporiadané do tvaru ležiaceho T. Volvo má vďaka nemu "unikátny svetelný podpis" - aspoň dokým nestretnete Audi A7.

Nami testovaný kus bol navyše vybavený leštenými 21-palcovými kolesami, sadou rozšírených blatníkov a hliníkovými lištami, vďaka ktorým vyzeralo XC90 skutočne impozantne. Jediná škoda je, že tmavohnedá perleť vynikla len pod silným umelým svetlom a lak väčšinu času vyzeral ako prostý čierny.

Nadšenie pokračuje v interiéri

Interiér pôsobí čisto a luxusne. Kvalitná koža, drevo a hliník plus strohé línie. Je to švédsky jednoduché, žiadna okázalosť ani chladný industrializmus. Jediný gýč sú nápisy výrobcu audia Bowers&Wilkins na každom reproduktore - to sme však ochotní prepáčiť, keďže hrajú naozaj výborne.

Centrálny dotykový displej priťahuje odtlačky prstov. Foto: Autor

Po prvom usadnutí pravá ruka prirodzene spočinie na mieste, kde majú autá nemeckej trojky ovládač infotainmentu. Žiaden však nenájdeme - centrálna obrazovka so vzletným názvom Sensus sa ovláda dotykovo. Aj keď ide o veľmi dobre vyladený softvér a ovládanie je úplne intuitívne, nemôžeme sa zbaviť pocitu, že dotykové ovládanie sa do auta nehodí.

Pri dotykovom ovládaní sa musí vodič spoliehať na zrak, a nie hmat. To odvádza pozornosť od šoférovania. Aspoň základné funkcie ako nastavenie teploty či vyhrievanie sedadiel by si zaslúžili aj fyzické tlačidlá.

K autu dostanete aj takúto mikrovláknovú handričku, s ktorou si môžete vyleštiť. Foto: Autor

Sedadlá pokračujú v tradícii výrobcu a sú úžasne pohodlné, nastaviteľné v mnohých smeroch, vyhrievané aj vetrané. Sedadlo spolujazdca má dokonca malé pútko s vyobrazením švédskej vlajky. Je to milý detail, no Volvo XC90 s ním vyzerá trochu ako módny spotrebný produkt, a nie pohodlný rodinný voz.

Jazdili sme s päťmiestnou verziou, no importér nás ubezpečil, že na príplatkové šieste a siedme sedadlo sa naozaj zmestia dvaja dospelí ľudia. Pri pohľade na obrovský kufor päťmiestnej verzie to neznie ako hlúposť.

xc90-6_r7976_res.jpg

Na sedadle spolujazdca je pútko so švédskou vlajkou. Ak máte oči aj na temene hlavy, môžete si prečítať označenie najvyššej výbavy Inscription. Foto: Autor

Štvorvalec neobťažuje

Veľmi diskutovanou témou je ponuka motorov - najmä preto, že nemecká konkurencia ponúka aj veľké a výkonné motorizácie. Platformu XC90 - sú na nej postavené aj modely S90 a V90 - výrobca od počiatku navrhoval s tým, že pod kapotu sa zmestia len štvorvalcové motory. Na výber je päť motorizácií s objemom dva litre - dve naftové, dve čisto benzínové a jeden benzínový hybrid.

Jazdili sme so silnejším naftovým motorom s výkonom 225 koní a pohonom všetkých kolies, ktorý bude pravdepodobne tvoriť drvivú väčšinu slovenských objednávok - aj preto, že slabšia verzia sa dodáva len s pohonom prednej nápravy.

xc90-2_r9832_res.jpg

Príplatková výbava testovaného auta vytlačila cenu na vyše 82 000 eur. Podobne vybavené SUV z Nemecka však vyjde ešte drahšie. Foto: Autor

Počas tej tisícky kilometrov, ktorú sme s autom v rôznych podmienkach absolvovali, nám väčší výkon nechýbal. Auto bezvadne ťahá aj na diaľnici pri plnom obsadení - zásluhou osemtupňového automatu, ktorý motoru pomáha udržiavať ho v ideálnych otáčkach. Kto túži po športovom SUV, vyberie si napríklad BMW X5 M50d.

Podľa zvuku motora je jasné, že ide o diesel, no kabína je výborne odhlučnená. Vonku citeľne počuť dieselový klapot.

Bezpečnosť až na prvom mieste

Dosiahnutá spotreba 9,3 litra na 100 kilometrov nie je vzhľadom k veľkosti auta a nízkym teplotám počas testu zlá. Vieme si predstaviť, že na letných pneumatikách a s opatrnou nohou sa dá jazdiť za osem litrov.

Čo ušetrili konštruktéri na hmotnosti motora, mohli využiť na zvýšenie bezpečnosti. XC90 získalo päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP aj ocenenie TOP SAFETY PICK+ v amerických testoch IIHS.

Riadenie je veľmi preposilované a skúpe na informácie, no s autom sa vďaka tomu dobre manévruje aj po meste. Na širokých kolesách má auto veľa priľnavosti, aj keď sa v zákrutách dosť nakláňa.

Vzduchový podvozok filtruje väčšinu nerovností veľmi dobre, no vďaka kombinácii s veľkými kolesami sa auto niekedy roztrasie na ostrých nerovnostiach. Je to neduh kombinácie vzduchové pruženie - veľké kolesá a trpia ním takto vybavené autá všetkých značiek.

Jazdu spríjemňujú aj viaceré premyslené riešenia, ako napríklad automatické zapnutie vyhrievania sedadiel pri nízkej teplote, vynikajúce ostrekovanie predného skla na stieračoch či výstražné smerovky. Tie po vypnutí motora ostanú blikať, no stíši sa zvukový signál, aby nerušil.

Očakávame, že najčastejšie budeme nové Volvo XC90 stretávať v prímestských satelitoch. Foto: Autor

Asistenčné systémy ešte majú čo dobiehať

Naša najväčšia výčitka smeruje ku kvalite asistenčných systémov. Adaptívny tempomat, Pilot Assist pre riadenie v zápche a systém na udržiavanie v jazdných pruhoch nefungujú tak nenútene hladko, ako v konkurenčných autách. Ide o malé rozdiely, no zapnutie týchto systémov vo Volve nezabezpečí takú plynulú jazdu ako v Audi či BMW.

Takisto parkovacia kamera s pohľadom z vtáčej perspektívy má silno skreslený obraz. Konkurencia je o dve generácie popredu.

Pri výbere je teda potrebné zvážiť, nakoľko chcete tieto systémy využívať. Považujeme to za problém skôr filozofický - Volvo má silné reči o tom, že už v roku 2017 vypustí na cesty prvú stovku autonómnych áut. Podľa našich porovnaní má švédska automobilka pred sebou ešte dlhú cestu.

Značka a model

Volvo XC90

Verzia

D5 AWD

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

50 000/54 000/82 850

Motor

dvakrát prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom 1969cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

165(225)/4250

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

470/1750 - 2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

7,8

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8/9,3 – kombinácia rýchleho presunu po diaľnici a bratislavskej hustej premávky

Objem palivovej nádrže (l)

71

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli SottoZero 275/40 R21

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2082/548

Objem batožinového priestoru (l)

-/1886

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2984; 4950; 2140; 1776

Posed vodiča a výhľad

výborné sedadlá, dobrý výhľad cez vodorovnú kapotu, 360° pohľad je dosť skreslený

Interiér

vynikajúce spracovanie a pohodová atmosféra

Ovládanie palubného systému/navigácie

intuitívne, no dotykový displej podľa nás nie je optimálne riešenie do auta

Jazyk auta/navigácie

czk/czk, miestami zlý preklad

Predné svetlá technika a účinok

Led svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, dobrý účinok a osvetlenie krajov vozovky

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup so senzormi na všetkých kľučkách; zamykanie po odchode od auta nefunguje spoľahlivo a treba ho skontrolovať kľúčom

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

predné sedadlá sa nastavujú elektricky v dostatočnom rozsahu a pri nastavení pomáha vizualizácia na stredovom displeji; druhý rad sedadiel tvoria tradične dve plnohodnotné miesta a núdzové prostredné

Sklápanie operadiel v druhom rade

z batožinového priestoru pomocou gombíkov prípadne zatiahnutím za putko z kabíny; operadlá sú osobitne sklápateľné a delené v pomere 40:20:40

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dvojité dno batožinového priestoru; možnosť predeliť kufor výklopnou priečkou, riešenie rolety pôsobí lacno

Rezervné koleso

dojazdová rezerva za príplatok

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 000
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 11 008
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 10 865
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 026
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 424
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 746
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 180
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 981
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 616
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 510

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Pochopí len ten, kto to zažil. Aká je realita s Alzheimerovou chorobou

Nechodia na návštevy a nonstop je v strehu.

KOMENTÁRE

Víťazný február nepriniesol spravodlivejšiu spoločnosť

Funkcionári nakupovali v lepších obchodoch.

KOMENTÁRE

Tiež by ste chceli žiť v modernej krajine?

Hrádza proti všetkému novému je výsledkom starého myslenia.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.