Ako sa zmení svet po príchode autonómnych áut?

Americkí vedci tvrdia, že autá bez šoférov uvoľnia cesty a vyprázdnia parkoviská. Tí britskí varujú, že jazdiť sa bude ešte viac a spotreba energie na dopravu sa zvýši.

(Zdroj: Volvo)

O autonómnych autách počúvame už veľmi dlho. Sem-tam nejaká automobilka oznámi, že autonómne autá už testuje, že o pár rokov ich vypustí do reálnej premávky, že už teraz má všetok softvér potrebný na to, aby autá jazdili bez zásahu vodiča. Chýba len legislatíva, protokol na komunikáciu medzi autami, viditeľné čiary na všetkých cestách, správne naprogramovanie semaforov...

Pravda je dnes taká, že autonómna revolúcia na dvere ešte neklope. Všetky automobilky sa aktuálne zhodujú na tom, že zatiaľ nemôžeme z kabíny vylúčiť volant a pedále. Technológia automatizácie šoférovania má vodičovi pomáhať, nie ho úplne nahradiť. Hoci spoločnosť Google pôvodne pripravila autonómne autíčko bez ovládacích prvkov, neskôr si aj ona oslovila túto filozofiu.

Pozri, mami! Bez rúk!

Autonómna technológia príde do áut postupne. Najprv sa pravdepodobne budeme prevážať bez pomoci šoféra po diaľniciach či v zápchach, okresné cesty a mestá prídu až neskôr.

Príchod prvého autonómneho auta - všeobecne sa hovorí o roku 2020, Tesla sľubuje plne autonómne auto v roku 2017 - tak neprinesie žiadnu veľkú zmenu. Spočiatku sa plne autonómne autá budú predávať popri tých bežných. Prvým veľkým míľnikom bude deň, kedy sa autá s volantom a pedálmi celkom prestanú predávať.

15c180_05_r2350_res.jpg

Interiér štúdie autonómneho auta Mercedes-Benz F 015 z roku 2015. Foto: Mercedes-Benz

V Európskej únii bol v roku 2014 priemerný vek auta 9,65 roka; v USA 11,4 roka. Bude teda trvať ešte ďalších 10-12 rokov, kým sa obmení vozový park za autonómne autá. Tým druhým míľnikom je deň, kedy žiaden človek - v Európe či Severnej Amerike - auto s volantom a pedálmi nepoužije.

Na ten deň budeme čakať desiatky rokov či jedno storočie. V rozvojových krajinách s nevyvinutou infraštruktúrou možno na autonómne autá neprejdú nikdy.

S autonómnymi autami sa bude jazdiť viac

Podľa uvedeného by sme mohli autonómne autá odsúdiť ako veľkú bublinu, súcu na skoré spľasnutie. Pravdou je, že hoci je vidina auta bez šoféra v nedohľadne, z tejto idealistickej vízie sa do reálnych, bežných áut pomaly dostávajú technológie pomáhajúce vodičovi - adaptívne tempomaty, systémy na udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovacie asistenty.

Už dnes však vedci pripravujú prognózy o tom, ako sa svet zmení po príchode áut bez šoférov. Dva texty, ktoré nedávno vyšli, si takmer odporujú.

Prvým z textov je štúdia z britskej University of Leeds, ktorá sa zaoberá energetickým dopadom autonómnych áut. Tím pod vedením Ziu Waduda predpovedá, že autonómna doprava energeticky efektívnejšia - keďže autá nebudú potrebovať toľko bezpečnostných prvkov, budú môcť byť menšie a ľahšie a po cestách budú jazdiť plynulejšie, v tesnom závese za sebou.

Na druhej strane však správa upozorňuje na to, že autonómne technológie prinesú obrovský benefit v tom, že počas jazdy sú všetci pasažieri a nikto sa nemusí sústrediť na šoférovanie. Vďaka tomu sa bude bude v autonómnych autách tráviť oveľa viac času, navyše začnú jazdiť aj skupiny ľudí, ktoré nemôžu šoférovať, ako hendikepovaní alebo maloletí.

Úsporu prinesú zmeny v konštrukcií auta, plynulejšia premávka a služby zdieľanej dopravy. Hrozí však veľký nárast dopytu po doprave. Zdroj: University of Leeds

Zvýšenie objemu dopravy tak môže prevážiť energetické úspory, ktoré autonómne autá prinesú. University of Leeds preto hovorí, že z energetického pohľadu sú najlepším riešením vysoko automatizované autá, v ktorých je však stále rozhodujúci vodič.

Chodníky budú konečne patriť chodcom

Iný pohľad na autonómnu revolúciu priniesol Curbed, americký portál o nehnuteľnostiach. Zameral sa na to, ako sa po príchode áut bez šoférov zmení architektúra miest.

Kara Kockelman z University of Texas predpokladá, že ak sa autá budú zdieľať, tak jedno takéto auto by mohlo nahradiť osem - optimistický odhad Carla Rattiho z MIT hovorí dokonca o tridsiatke - áut. Po cestách by ich preto malo jazdiť výrazne menej.

19thbefore.0_res.jpg

19thafter.0_res.jpg

Takto by sa mohla podľa amerických vedcov zmeniť 19. ulica v San Franciscu. Efektívnejšia doprava a zánik parkovania pri chodníku prinesie viac miesta pre chodcov, cyklistov a zeleň. Zdroj: Perkins+Will

Najväčšiu zmenu čaká parkovanie. Keďže autonómne autá sa budú vedieť samé zaparkovať, môže zaniknúť parkovanie pri cestách a na chodníkoch či problém s parkovaním okolo často navštevovaných budov v centrách miest. Všetky problémy vyriešia "koncentrované" parkovacie plochy na krajoch miest, kam sa autonómne autá pôjdu po prepravení odparkovať.

Autá bez šoférov budú s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť na elektrinu a nabíjať by sa mali práve na parkoviskách mimo centier. Znečistenie vzduchu (pri výrobe energie v tepelných elektrárňach) sa tak presunie z centier miest mimo nich.

Nezbavíme sa hromadnej dopravy ani cyklistov

Podľa nás si však tieto vízie trochu odporujú - ak sa má zvýšiť objem dopravy, nemôžeme miesto jazdných pruhov vysádzať slnečnice. Naďalej budú mestá potrebovať hromadnú dopravu - ani s menšími a efektívnejšími autonómnymi autami nebude na cestách dosť miesta pre každého v samostatnom aute.

Odborníci sa tiež zhodujú na tom, že vďaka čistejšiemu vzduchu a vyššej ostražitosti, rýchlejším reakciám a väčšej tolerantnosti autonómnych áut sa na cesty vydá viac cyklistov, ktorí sa inak boja vyraziť medzi normálne autá. A cyklisti by nakoniec mohli premávku pripraviť o všetku sľubovanú plynulosť.

"Z pohľadu architektúry tak mestá zajtrajška nebudú vyzerať zásadne inak ako mestá dneška - tak, ako sa staroveký Rím nelíši od súčasných miest. Čo sa zmení, je spôsob, akým budeme mesto vnímať, špeciálne z pohľadu dopravy," uzatvára Carlo Patti z MIT.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 901
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 791
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 799
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 479
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 393
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 611
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 937
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 735
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 083
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 847

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči o Slovane v KHL hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop