SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Ako sa zmení svet po príchode autonómnych áut?

Americkí vedci tvrdia, že autá bez šoférov uvoľnia cesty a vyprázdnia parkoviská. Tí britskí varujú, že jazdiť sa bude ešte viac a spotreba energie na dopravu sa zvýši.

(Zdroj: Volvo)

O autonómnych autách počúvame už veľmi dlho. Sem-tam nejaká automobilka oznámi, že autonómne autá už testuje, že o pár rokov ich vypustí do reálnej premávky, že už teraz má všetok softvér potrebný na to, aby autá jazdili bez zásahu vodiča. Chýba len legislatíva, protokol na komunikáciu medzi autami, viditeľné čiary na všetkých cestách, správne naprogramovanie semaforov...

Pravda je dnes taká, že autonómna revolúcia na dvere ešte neklope. Všetky automobilky sa aktuálne zhodujú na tom, že zatiaľ nemôžeme z kabíny vylúčiť volant a pedále. Technológia automatizácie šoférovania má vodičovi pomáhať, nie ho úplne nahradiť. Hoci spoločnosť Google pôvodne pripravila autonómne autíčko bez ovládacích prvkov, neskôr si aj ona oslovila túto filozofiu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pozri, mami! Bez rúk!

Autonómna technológia príde do áut postupne. Najprv sa pravdepodobne budeme prevážať bez pomoci šoféra po diaľniciach či v zápchach, okresné cesty a mestá prídu až neskôr.

Príchod prvého autonómneho auta - všeobecne sa hovorí o roku 2020, Tesla sľubuje plne autonómne auto v roku 2017 - tak neprinesie žiadnu veľkú zmenu. Spočiatku sa plne autonómne autá budú predávať popri tých bežných. Prvým veľkým míľnikom bude deň, kedy sa autá s volantom a pedálmi celkom prestanú predávať.

15c180_05_r2350_res.jpg

Interiér štúdie autonómneho auta Mercedes-Benz F 015 z roku 2015. Foto: Mercedes-Benz

V Európskej únii bol v roku 2014 priemerný vek auta 9,65 roka; v USA 11,4 roka. Bude teda trvať ešte ďalších 10-12 rokov, kým sa obmení vozový park za autonómne autá. Tým druhým míľnikom je deň, kedy žiaden človek - v Európe či Severnej Amerike - auto s volantom a pedálmi nepoužije.

Skryť Vypnúť reklamu

Na ten deň budeme čakať desiatky rokov či jedno storočie. V rozvojových krajinách s nevyvinutou infraštruktúrou možno na autonómne autá neprejdú nikdy.

S autonómnymi autami sa bude jazdiť viac

Podľa uvedeného by sme mohli autonómne autá odsúdiť ako veľkú bublinu, súcu na skoré spľasnutie. Pravdou je, že hoci je vidina auta bez šoféra v nedohľadne, z tejto idealistickej vízie sa do reálnych, bežných áut pomaly dostávajú technológie pomáhajúce vodičovi - adaptívne tempomaty, systémy na udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovacie asistenty.

Už dnes však vedci pripravujú prognózy o tom, ako sa svet zmení po príchode áut bez šoférov. Dva texty, ktoré nedávno vyšli, si takmer odporujú.

Prvým z textov je štúdia z britskej University of Leeds, ktorá sa zaoberá energetickým dopadom autonómnych áut. Tím pod vedením Ziu Waduda predpovedá, že autonómna doprava energeticky efektívnejšia - keďže autá nebudú potrebovať toľko bezpečnostných prvkov, budú môcť byť menšie a ľahšie a po cestách budú jazdiť plynulejšie, v tesnom závese za sebou.

Skryť Vypnúť reklamu

Na druhej strane však správa upozorňuje na to, že autonómne technológie prinesú obrovský benefit v tom, že počas jazdy sú všetci pasažieri a nikto sa nemusí sústrediť na šoférovanie. Vďaka tomu sa bude bude v autonómnych autách tráviť oveľa viac času, navyše začnú jazdiť aj skupiny ľudí, ktoré nemôžu šoférovať, ako hendikepovaní alebo maloletí.

Úsporu prinesú zmeny v konštrukcií auta, plynulejšia premávka a služby zdieľanej dopravy. Hrozí však veľký nárast dopytu po doprave. Zdroj: University of Leeds

Zvýšenie objemu dopravy tak môže prevážiť energetické úspory, ktoré autonómne autá prinesú. University of Leeds preto hovorí, že z energetického pohľadu sú najlepším riešením vysoko automatizované autá, v ktorých je však stále rozhodujúci vodič.

Skryť Vypnúť reklamu

Chodníky budú konečne patriť chodcom

Iný pohľad na autonómnu revolúciu priniesol Curbed, americký portál o nehnuteľnostiach. Zameral sa na to, ako sa po príchode áut bez šoférov zmení architektúra miest.

Kara Kockelman z University of Texas predpokladá, že ak sa autá budú zdieľať, tak jedno takéto auto by mohlo nahradiť osem - optimistický odhad Carla Rattiho z MIT hovorí dokonca o tridsiatke - áut. Po cestách by ich preto malo jazdiť výrazne menej.

19thbefore.0_res.jpg

19thafter.0_res.jpg

Takto by sa mohla podľa amerických vedcov zmeniť 19. ulica v San Franciscu. Efektívnejšia doprava a zánik parkovania pri chodníku prinesie viac miesta pre chodcov, cyklistov a zeleň. Zdroj: Perkins+Will

Najväčšiu zmenu čaká parkovanie. Keďže autonómne autá sa budú vedieť samé zaparkovať, môže zaniknúť parkovanie pri cestách a na chodníkoch či problém s parkovaním okolo často navštevovaných budov v centrách miest. Všetky problémy vyriešia "koncentrované" parkovacie plochy na krajoch miest, kam sa autonómne autá pôjdu po prepravení odparkovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Autá bez šoférov budú s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť na elektrinu a nabíjať by sa mali práve na parkoviskách mimo centier. Znečistenie vzduchu (pri výrobe energie v tepelných elektrárňach) sa tak presunie z centier miest mimo nich.

Nezbavíme sa hromadnej dopravy ani cyklistov

Podľa nás si však tieto vízie trochu odporujú - ak sa má zvýšiť objem dopravy, nemôžeme miesto jazdných pruhov vysádzať slnečnice. Naďalej budú mestá potrebovať hromadnú dopravu - ani s menšími a efektívnejšími autonómnymi autami nebude na cestách dosť miesta pre každého v samostatnom aute.

Odborníci sa tiež zhodujú na tom, že vďaka čistejšiemu vzduchu a vyššej ostražitosti, rýchlejším reakciám a väčšej tolerantnosti autonómnych áut sa na cesty vydá viac cyklistov, ktorí sa inak boja vyraziť medzi normálne autá. A cyklisti by nakoniec mohli premávku pripraviť o všetku sľubovanú plynulosť.

Skryť Vypnúť reklamu

"Z pohľadu architektúry tak mestá zajtrajška nebudú vyzerať zásadne inak ako mestá dneška - tak, ako sa staroveký Rím nelíši od súčasných miest. Čo sa zmení, je spôsob, akým budeme mesto vnímať, špeciálne z pohľadu dopravy," uzatvára Carlo Patti z MIT.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 355
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 317
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 584
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 317
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 629
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 195
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 483
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 324
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 247
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 159
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.