Ako sa zmení svet po príchode autonómnych áut?

Americkí vedci tvrdia, že autá bez šoférov uvoľnia cesty a vyprázdnia parkoviská. Tí britskí varujú, že jazdiť sa bude ešte viac a spotreba energie na dopravu sa zvýši.

(Zdroj: Volvo)

O autonómnych autách počúvame už veľmi dlho. Sem-tam nejaká automobilka oznámi, že autonómne autá už testuje, že o pár rokov ich vypustí do reálnej premávky, že už teraz má všetok softvér potrebný na to, aby autá jazdili bez zásahu vodiča. Chýba len legislatíva, protokol na komunikáciu medzi autami, viditeľné čiary na všetkých cestách, správne naprogramovanie semaforov...

Pravda je dnes taká, že autonómna revolúcia na dvere ešte neklope. Všetky automobilky sa aktuálne zhodujú na tom, že zatiaľ nemôžeme z kabíny vylúčiť volant a pedále. Technológia automatizácie šoférovania má vodičovi pomáhať, nie ho úplne nahradiť. Hoci spoločnosť Google pôvodne pripravila autonómne autíčko bez ovládacích prvkov, neskôr si aj ona oslovila túto filozofiu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pozri, mami! Bez rúk!

Autonómna technológia príde do áut postupne. Najprv sa pravdepodobne budeme prevážať bez pomoci šoféra po diaľniciach či v zápchach, okresné cesty a mestá prídu až neskôr.

Príchod prvého autonómneho auta - všeobecne sa hovorí o roku 2020, Tesla sľubuje plne autonómne auto v roku 2017 - tak neprinesie žiadnu veľkú zmenu. Spočiatku sa plne autonómne autá budú predávať popri tých bežných. Prvým veľkým míľnikom bude deň, kedy sa autá s volantom a pedálmi celkom prestanú predávať.

15c180_05_r2350_res.jpg

Interiér štúdie autonómneho auta Mercedes-Benz F 015 z roku 2015. Foto: Mercedes-Benz

V Európskej únii bol v roku 2014 priemerný vek auta 9,65 roka; v USA 11,4 roka. Bude teda trvať ešte ďalších 10-12 rokov, kým sa obmení vozový park za autonómne autá. Tým druhým míľnikom je deň, kedy žiaden človek - v Európe či Severnej Amerike - auto s volantom a pedálmi nepoužije.

Na ten deň budeme čakať desiatky rokov či jedno storočie. V rozvojových krajinách s nevyvinutou infraštruktúrou možno na autonómne autá neprejdú nikdy.

S autonómnymi autami sa bude jazdiť viac

Podľa uvedeného by sme mohli autonómne autá odsúdiť ako veľkú bublinu, súcu na skoré spľasnutie. Pravdou je, že hoci je vidina auta bez šoféra v nedohľadne, z tejto idealistickej vízie sa do reálnych, bežných áut pomaly dostávajú technológie pomáhajúce vodičovi - adaptívne tempomaty, systémy na udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovacie asistenty.

Už dnes však vedci pripravujú prognózy o tom, ako sa svet zmení po príchode áut bez šoférov. Dva texty, ktoré nedávno vyšli, si takmer odporujú.

Prvým z textov je štúdia z britskej University of Leeds, ktorá sa zaoberá energetickým dopadom autonómnych áut. Tím pod vedením Ziu Waduda predpovedá, že autonómna doprava energeticky efektívnejšia - keďže autá nebudú potrebovať toľko bezpečnostných prvkov, budú môcť byť menšie a ľahšie a po cestách budú jazdiť plynulejšie, v tesnom závese za sebou.

Na druhej strane však správa upozorňuje na to, že autonómne technológie prinesú obrovský benefit v tom, že počas jazdy sú všetci pasažieri a nikto sa nemusí sústrediť na šoférovanie. Vďaka tomu sa bude bude v autonómnych autách tráviť oveľa viac času, navyše začnú jazdiť aj skupiny ľudí, ktoré nemôžu šoférovať, ako hendikepovaní alebo maloletí.

Úsporu prinesú zmeny v konštrukcií auta, plynulejšia premávka a služby zdieľanej dopravy. Hrozí však veľký nárast dopytu po doprave. Zdroj: University of Leeds

Zvýšenie objemu dopravy tak môže prevážiť energetické úspory, ktoré autonómne autá prinesú. University of Leeds preto hovorí, že z energetického pohľadu sú najlepším riešením vysoko automatizované autá, v ktorých je však stále rozhodujúci vodič.

Chodníky budú konečne patriť chodcom

Iný pohľad na autonómnu revolúciu priniesol Curbed, americký portál o nehnuteľnostiach. Zameral sa na to, ako sa po príchode áut bez šoférov zmení architektúra miest.

Kara Kockelman z University of Texas predpokladá, že ak sa autá budú zdieľať, tak jedno takéto auto by mohlo nahradiť osem - optimistický odhad Carla Rattiho z MIT hovorí dokonca o tridsiatke - áut. Po cestách by ich preto malo jazdiť výrazne menej.

19thbefore.0_res.jpg

19thafter.0_res.jpg

Takto by sa mohla podľa amerických vedcov zmeniť 19. ulica v San Franciscu. Efektívnejšia doprava a zánik parkovania pri chodníku prinesie viac miesta pre chodcov, cyklistov a zeleň. Zdroj: Perkins+Will

Najväčšiu zmenu čaká parkovanie. Keďže autonómne autá sa budú vedieť samé zaparkovať, môže zaniknúť parkovanie pri cestách a na chodníkoch či problém s parkovaním okolo často navštevovaných budov v centrách miest. Všetky problémy vyriešia "koncentrované" parkovacie plochy na krajoch miest, kam sa autonómne autá pôjdu po prepravení odparkovať.

Autá bez šoférov budú s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť na elektrinu a nabíjať by sa mali práve na parkoviskách mimo centier. Znečistenie vzduchu (pri výrobe energie v tepelných elektrárňach) sa tak presunie z centier miest mimo nich.

Nezbavíme sa hromadnej dopravy ani cyklistov

Podľa nás si však tieto vízie trochu odporujú - ak sa má zvýšiť objem dopravy, nemôžeme miesto jazdných pruhov vysádzať slnečnice. Naďalej budú mestá potrebovať hromadnú dopravu - ani s menšími a efektívnejšími autonómnymi autami nebude na cestách dosť miesta pre každého v samostatnom aute.

Odborníci sa tiež zhodujú na tom, že vďaka čistejšiemu vzduchu a vyššej ostražitosti, rýchlejším reakciám a väčšej tolerantnosti autonómnych áut sa na cesty vydá viac cyklistov, ktorí sa inak boja vyraziť medzi normálne autá. A cyklisti by nakoniec mohli premávku pripraviť o všetku sľubovanú plynulosť.

"Z pohľadu architektúry tak mestá zajtrajška nebudú vyzerať zásadne inak ako mestá dneška - tak, ako sa staroveký Rím nelíši od súčasných miest. Čo sa zmení, je spôsob, akým budeme mesto vnímať, špeciálne z pohľadu dopravy," uzatvára Carlo Patti z MIT.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 370
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 247
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 719
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 10 195
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 646
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 503
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 281
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 092
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 173

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

KULTÚRA

Zomrel švédsky hudobník Tim Bergling, známy ako DJ Avicii

Huodbník zomrel v Ománe vo veku 28 rokov.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.