Ako sa zmení svet po príchode autonómnych áut?

Americkí vedci tvrdia, že autá bez šoférov uvoľnia cesty a vyprázdnia parkoviská. Tí britskí varujú, že jazdiť sa bude ešte viac a spotreba energie na dopravu sa zvýši.

(Zdroj: Volvo)

O autonómnych autách počúvame už veľmi dlho. Sem-tam nejaká automobilka oznámi, že autonómne autá už testuje, že o pár rokov ich vypustí do reálnej premávky, že už teraz má všetok softvér potrebný na to, aby autá jazdili bez zásahu vodiča. Chýba len legislatíva, protokol na komunikáciu medzi autami, viditeľné čiary na všetkých cestách, správne naprogramovanie semaforov...

Pravda je dnes taká, že autonómna revolúcia na dvere ešte neklope. Všetky automobilky sa aktuálne zhodujú na tom, že zatiaľ nemôžeme z kabíny vylúčiť volant a pedále. Technológia automatizácie šoférovania má vodičovi pomáhať, nie ho úplne nahradiť. Hoci spoločnosť Google pôvodne pripravila autonómne autíčko bez ovládacích prvkov, neskôr si aj ona oslovila túto filozofiu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pozri, mami! Bez rúk!

Autonómna technológia príde do áut postupne. Najprv sa pravdepodobne budeme prevážať bez pomoci šoféra po diaľniciach či v zápchach, okresné cesty a mestá prídu až neskôr.

Príchod prvého autonómneho auta - všeobecne sa hovorí o roku 2020, Tesla sľubuje plne autonómne auto v roku 2017 - tak neprinesie žiadnu veľkú zmenu. Spočiatku sa plne autonómne autá budú predávať popri tých bežných. Prvým veľkým míľnikom bude deň, kedy sa autá s volantom a pedálmi celkom prestanú predávať.

15c180_05_r2350_res.jpg

Interiér štúdie autonómneho auta Mercedes-Benz F 015 z roku 2015. Foto: Mercedes-Benz

V Európskej únii bol v roku 2014 priemerný vek auta 9,65 roka; v USA 11,4 roka. Bude teda trvať ešte ďalších 10-12 rokov, kým sa obmení vozový park za autonómne autá. Tým druhým míľnikom je deň, kedy žiaden človek - v Európe či Severnej Amerike - auto s volantom a pedálmi nepoužije.

Na ten deň budeme čakať desiatky rokov či jedno storočie. V rozvojových krajinách s nevyvinutou infraštruktúrou možno na autonómne autá neprejdú nikdy.

S autonómnymi autami sa bude jazdiť viac

Podľa uvedeného by sme mohli autonómne autá odsúdiť ako veľkú bublinu, súcu na skoré spľasnutie. Pravdou je, že hoci je vidina auta bez šoféra v nedohľadne, z tejto idealistickej vízie sa do reálnych, bežných áut pomaly dostávajú technológie pomáhajúce vodičovi - adaptívne tempomaty, systémy na udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovacie asistenty.

Už dnes však vedci pripravujú prognózy o tom, ako sa svet zmení po príchode áut bez šoférov. Dva texty, ktoré nedávno vyšli, si takmer odporujú.

Prvým z textov je štúdia z britskej University of Leeds, ktorá sa zaoberá energetickým dopadom autonómnych áut. Tím pod vedením Ziu Waduda predpovedá, že autonómna doprava energeticky efektívnejšia - keďže autá nebudú potrebovať toľko bezpečnostných prvkov, budú môcť byť menšie a ľahšie a po cestách budú jazdiť plynulejšie, v tesnom závese za sebou.

Na druhej strane však správa upozorňuje na to, že autonómne technológie prinesú obrovský benefit v tom, že počas jazdy sú všetci pasažieri a nikto sa nemusí sústrediť na šoférovanie. Vďaka tomu sa bude bude v autonómnych autách tráviť oveľa viac času, navyše začnú jazdiť aj skupiny ľudí, ktoré nemôžu šoférovať, ako hendikepovaní alebo maloletí.

Úsporu prinesú zmeny v konštrukcií auta, plynulejšia premávka a služby zdieľanej dopravy. Hrozí však veľký nárast dopytu po doprave. Zdroj: University of Leeds

Zvýšenie objemu dopravy tak môže prevážiť energetické úspory, ktoré autonómne autá prinesú. University of Leeds preto hovorí, že z energetického pohľadu sú najlepším riešením vysoko automatizované autá, v ktorých je však stále rozhodujúci vodič.

Chodníky budú konečne patriť chodcom

Iný pohľad na autonómnu revolúciu priniesol Curbed, americký portál o nehnuteľnostiach. Zameral sa na to, ako sa po príchode áut bez šoférov zmení architektúra miest.

Kara Kockelman z University of Texas predpokladá, že ak sa autá budú zdieľať, tak jedno takéto auto by mohlo nahradiť osem - optimistický odhad Carla Rattiho z MIT hovorí dokonca o tridsiatke - áut. Po cestách by ich preto malo jazdiť výrazne menej.

19thbefore.0_res.jpg

19thafter.0_res.jpg

Takto by sa mohla podľa amerických vedcov zmeniť 19. ulica v San Franciscu. Efektívnejšia doprava a zánik parkovania pri chodníku prinesie viac miesta pre chodcov, cyklistov a zeleň. Zdroj: Perkins+Will

Najväčšiu zmenu čaká parkovanie. Keďže autonómne autá sa budú vedieť samé zaparkovať, môže zaniknúť parkovanie pri cestách a na chodníkoch či problém s parkovaním okolo často navštevovaných budov v centrách miest. Všetky problémy vyriešia "koncentrované" parkovacie plochy na krajoch miest, kam sa autonómne autá pôjdu po prepravení odparkovať.

Autá bez šoférov budú s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť na elektrinu a nabíjať by sa mali práve na parkoviskách mimo centier. Znečistenie vzduchu (pri výrobe energie v tepelných elektrárňach) sa tak presunie z centier miest mimo nich.

Nezbavíme sa hromadnej dopravy ani cyklistov

Podľa nás si však tieto vízie trochu odporujú - ak sa má zvýšiť objem dopravy, nemôžeme miesto jazdných pruhov vysádzať slnečnice. Naďalej budú mestá potrebovať hromadnú dopravu - ani s menšími a efektívnejšími autonómnymi autami nebude na cestách dosť miesta pre každého v samostatnom aute.

Odborníci sa tiež zhodujú na tom, že vďaka čistejšiemu vzduchu a vyššej ostražitosti, rýchlejším reakciám a väčšej tolerantnosti autonómnych áut sa na cesty vydá viac cyklistov, ktorí sa inak boja vyraziť medzi normálne autá. A cyklisti by nakoniec mohli premávku pripraviť o všetku sľubovanú plynulosť.

"Z pohľadu architektúry tak mestá zajtrajška nebudú vyzerať zásadne inak ako mestá dneška - tak, ako sa staroveký Rím nelíši od súčasných miest. Čo sa zmení, je spôsob, akým budeme mesto vnímať, špeciálne z pohľadu dopravy," uzatvára Carlo Patti z MIT.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  2. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  3. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  4. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  5. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  6. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  7. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  8. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  9. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  10. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 663
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 22 514
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 905
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 587
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 236
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 7 463
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 211
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 055
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 752
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 3 925

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Vyhrať celú Tour? A prečo by som mal, smial sa Sagan

Vraj to ešte nie je najlepšia forma a musí popracovať. Aj tak posunul hranice.

ŽENA

Etnologička: Aj na slovenskej dedine boli panny len naoko

O predstieraných, posvätných aj starých pannách rozpráva Tatiana Bužeková.

Neprehliadnite tiež

Servis klimatizácie: Z akých úkonov pozostáva?

Klimatizáciu treba zapínať pravidelne a vypínať predčasne.

Aké chyby robíte pri parkovaní? Pozrite si deväť najčastejších

Niektoré chyby predlžujú manéver, iné porušujú zákon.

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.