86. ženevský autosalón je pre verejnosť otvorený ešte do nedele, no všetky premiéry sú už za nami. Po ekológií a automatizácií dopravy sa tento rok opäť dostala k slovu vášeň.
Je prekvapivé, koľko priestoru dostali autá, ktorých prvoradým cieľom je vzbudiť emócie. Sú krásne, rýchle, hlučné, ohromujú číslami. Pre tie sa - na rozdiel od chladných, neosobných, počítačom riadených autonómnych krabíc - stále vieme nadchnúť.

Najočakávanejšou novinkou bolo Bugatti Chiron- ktoré má nahradiť Veyron. S výkonom 1500 koní a maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú (!) na 420 km/h. Vo výsledku však sklamal.
Veyron dokázal úplne rozbiť zaužívané predstavy toho, čo automobil dokáže - mal osemlitrový šesnásťvalec s výkonom 1001 koní, maximálku cez 400 km/h, zrýchlenie z nuly na stovku za menej ako 3 sekundy. Chiron pôsobí len ako evolúcia - áno, 1500 koní je ohromné číslo a aj na malé zvýšenie maximálnej rýchlosti treba veľké úsilie. Nedokázal nás však šokovať tak, ako kedysi Veyron.

Našim favoritom je Porsche 911 R - pravdepodobne posledné Porsche 911 s atmosférickým motorom, ktoré kedy vôbec automobilka vyrobí. Presne po takom aute túžili puristi a nadšenci značky -
Potešili aj exteriérové a interiérové detaily, odkazujúce na súčasných úpravcov Porsche ako Magnus Walker či spoločnosť Singer. Všetky z približne 600-800 plánovaných kusov sú už rezervované.

Potešili nás aj ďalšie športové autá - bolo ich mnoho, spomenieme napríklad Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro, Ferrari GTC4 Lusso, Jaguar F-Type SVR, Koenigsegg Regera, Pagani Huayra BC, ale i výkonné verzie limuzín BMW radu 7. Potešil aj prototyp DS - o to viac sme smutní, že v tejto podobe sa nebude vyrábať.
V našich článkoch sme sa však miesto predražených oblúd so stovkami koní sústredili na tie premiéry, ktoré už čoskoro uvidíme na našich cestách.
Prvú veľkú novinku sme sa dozvedeli ešte v predvečer otvorenia Ženevského autosalónu - porota zložená z európskych novinárov vyhlásila za Európske auto roka nový Opel Astra. Paul Horrel z birtského časopisu Top Gear skonštatoval, že preňho bol rozhodujúci on-line infotainmentový systém OnStar, ktorý Opel do Astry nasadil.

Honda v Ženeve predstavila konkurenta práve pre Opel Astra - prototyp novej Hondy Civic. Je nižší, širší a dlhší než súčasná generácia a čo je podstatné - má výrazne konzervatívnejší dizajn.

Dacia predstavila nové limitované verzie svojich modelov a odprezentovala novinku vo svojej ponuke - robotizovanú prevodovku. Absencia spojkového pedála môže byť pri výbere nového auta rozhodujúca.

Mercedes-Benz do ženevy priniesol triedu C v novej verzii Cabrio. Má plátenú strechu a technológie ako vzdušný šál či vzdušný deflektor, aby ste si jazdu s otvorenou strechou mohli užívať po celý rok.
Prečítajte si tiež:
Kabriolet Mercedes-Benz C si môžete užiť po celý rok
Trojica úžitkových vozidiel Toyota Proace, Peugeot Traveller a Citroën SpaceTourer chce konkurovať Volkswagenu Multivan. V pohodlnosti manipulácie so sedadlami ho jednoznačne prevyšuje.

Čakali sme, že Škoda privezie do Ženevy verziu svojho nového veľkého SUV pripraveného do výroby, no zatiaľ len skúša reakcie publika s konceptom VisionS. Sériovú verziu budeme najčastejšie vídať s osvedčeným motorom TDI miesto plug-in hybridného ústrojenstva konceptu.

Prvé SUV Seatu, Ateca, stojí na rovnakej platforme MQB ako aj VisionS škody. V exteriéri aj interiéry sa spolieha na osvedčený dizajnový jazyk modelu Leon.

Tretím novým koncernovým SUV je Audi Q2. Jeho interiér však v duchu ostatných modelov značky pôsobí podstatne hodnotnejšie.

Kia priniesla do Ženevy tri novinky - model Optima vo verziách Sportswagon a plug-in hybrid a malé hybridné SUV Niro. Sme zvedaví najmä na Niro - vypĺňa medzeru medzi Ceed'om a Sportageom a je prvým modelom značky, ktorý je od základu postavený ako ekologické vozidlo.

Hyundai predstavil svoje ekologické auto Ioniq hneď v troch verziách - plne elektrickej, hybridnej a plug-in hybridnej. Nám sa najviac pozdáva tretí variant, ktorý kombinuje dojazd 50 km na elektrinu s bežným spaľovacím motorom.
Prečítajte si tiež:
Autosalón Ženeva: Hyundai Ioniq najviac zapôsobil vo verzii plug-in hybrid
Po vzore modelu Renault Espace sa aj menší Scénic posunul od rodinného MPV bližšie ku crossoverom. Môžete si ho objednať na až dvadsaťpalcových diskoch.

Kombi Volvo V90 v mnohom vychádza z modelu XC90 - a to myslíme ako kompliment. V ponuke budú len štvorvalcové motory, zato príde na trh s vynikajúcou kabínou.

Alfa Romeo Giulia absolvovala minulý rok premiéru v najvýkonnejšej verzíí Quadrifoglio Verde, do Ženevy automobilka priniesla aj "bežné" verzie so štvorvalcovými motormi. Vyzerajú výborne - ostáva nám len dúfať, že Alfa Romeo konečne prestane odkladať zahájenie výroby.

Ku sedanu Tipo predstavil Fiat na autosalóne aj karosárske verzie kombi a hatchback. Dúfame, že sa Fiatu konečne podarí preraziť do sveta aj s iným autom, než sú deriváty päťstovky.
