SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Vodiči UPS neodbočujú doľava. Šetria benzín a stihnú rozviezť viac balíkov

Na to, aby všetci odbáčali vpravo, sme príliš sebeckí.

Načítavam video...

ATLANTA, BRATISLAVA. Autorovi článku pred pár rokmi na aute vypovedala službu ľavá smerovka. Odbočovať doľava bez smerovky je nemysliteľné, preto jedným z vtedy zvažovaných riešení (okrem výmeny žiarokvy, samozrejme) bolo aj odbočovanie len vpravo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dalo by sa efektívne jazdiť len doprava? Zvykli by sme si chodiť, povedzme, z bratislavských Dlhých dielov do mesta cez Devín? Utrpelo by ľudstvo tým, keby prestalo odbočovať doľava?

Ako sa ukazuje, jedna firma dáva autorovej pokazenej smerovke za pravdu - UPS, najväčšia kuriérska spoločnosť na svete, píše web Quartz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Menej benzínu, menej nákladiakov

Známe hnedé dodávky UPS používajú pri navigácii vlastný algoritmus - nechodia ani po "najkratšej", ani "najrýchlejšej" trase, ktoré vypočítavajú bežné navigácie. UPS sa snaží minimalizovať odbočenia vľavo, čiže križovania oprotiidúcej premávky.

Problémom je čas, ktorý dodávka stratí tým, že stojí a čaká, kým si medzi oprotiidúcimi autami nájde dosť veľkú medzeru na odbočenie. UPS tvrdí, že jednoduchšie a plynulejšie je odbočiť niekoľko ráz vpravo než raz vľavo.

Algoritmus UPS v praxi používa odbočenia vpravo a vľavo v pomere asi 90:10. Teóriu UPS overovali v populárno-náučnej relácii Mtyhbusters - tam prišli na to, že cesta s pravými odbočkami je síce dlhšia a pomalšia, no vďaka vyššej plynulosti sa na nej dá dosiahnuť lepšia spotreba.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Výhody odbočovania (hlavne) vpravo podľa UPS:

  • Nižšie riziko nehody
  • Každoročná úspora takmer 38 miliónov litrov paliva a produkcia o 20-tisíc ton oxidu uhličitého menej
  • Spoločnosť každoročne doručí o 350-tisíc balíkov viac - to znamená, že jej stačí o 1100 dodávok menej.
  • Kuriéri každý rok najazdia takmer 46 miliónov kilometrov.

Ideme pomaly, lebo sme automobiloví sebci

Prečo teda neodbočujeme všetci len doprava, hoci by to bolo efektívnejšie? Dôvodom je - motoristický egoizmus.

Vieme, že premávka by sa hýbala najrýchlejšie, keby sa všetci na ceste správali spravodlivo a optimálne - v praxi je to však nereálne. Pre jednotlivca je však zdanlivo oveľa výhodnejšie správať sa tak, aby sa čo najrýchlejšie dostal do cieľa on.

Tí "sebci", čo odbočujú doľava, navyše zdržujú všetkých ostatných. Preto napríklad v Amerike zavádzajú križovatky, v ktorých eliminujú autá odbáčajúce doľava.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V USA zavádzajú nový druh križovatky, autá v nej jazdia v protismere Čítajte 
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 880
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 252
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 591
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 275
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 812
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 075
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 804
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 494
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


18 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


19 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  2. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  3. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  4. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  5. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  8. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 253
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 467
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 684
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 540
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 220
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 563
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 204
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 119
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu