SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Vodiči UPS neodbočujú doľava. Šetria benzín a stihnú rozviezť viac balíkov

Na to, aby všetci odbáčali vpravo, sme príliš sebeckí.

Načítavam video...

ATLANTA, BRATISLAVA. Autorovi článku pred pár rokmi na aute vypovedala službu ľavá smerovka. Odbočovať doľava bez smerovky je nemysliteľné, preto jedným z vtedy zvažovaných riešení (okrem výmeny žiarokvy, samozrejme) bolo aj odbočovanie len vpravo.

Dalo by sa efektívne jazdiť len doprava? Zvykli by sme si chodiť, povedzme, z bratislavských Dlhých dielov do mesta cez Devín? Utrpelo by ľudstvo tým, keby prestalo odbočovať doľava?

Ako sa ukazuje, jedna firma dáva autorovej pokazenej smerovke za pravdu - UPS, najväčšia kuriérska spoločnosť na svete, píše web Quartz.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Menej benzínu, menej nákladiakov

Známe hnedé dodávky UPS používajú pri navigácii vlastný algoritmus - nechodia ani po "najkratšej", ani "najrýchlejšej" trase, ktoré vypočítavajú bežné navigácie. UPS sa snaží minimalizovať odbočenia vľavo, čiže križovania oprotiidúcej premávky.

Problémom je čas, ktorý dodávka stratí tým, že stojí a čaká, kým si medzi oprotiidúcimi autami nájde dosť veľkú medzeru na odbočenie. UPS tvrdí, že jednoduchšie a plynulejšie je odbočiť niekoľko ráz vpravo než raz vľavo.

Algoritmus UPS v praxi používa odbočenia vpravo a vľavo v pomere asi 90:10. Teóriu UPS overovali v populárno-náučnej relácii Mtyhbusters - tam prišli na to, že cesta s pravými odbočkami je síce dlhšia a pomalšia, no vďaka vyššej plynulosti sa na nej dá dosiahnuť lepšia spotreba.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Výhody odbočovania (hlavne) vpravo podľa UPS:

  • Nižšie riziko nehody
  • Každoročná úspora takmer 38 miliónov litrov paliva a produkcia o 20-tisíc ton oxidu uhličitého menej
  • Spoločnosť každoročne doručí o 350-tisíc balíkov viac - to znamená, že jej stačí o 1100 dodávok menej.
  • Kuriéri každý rok najazdia takmer 46 miliónov kilometrov.

Ideme pomaly, lebo sme automobiloví sebci

Prečo teda neodbočujeme všetci len doprava, hoci by to bolo efektívnejšie? Dôvodom je - motoristický egoizmus.

Vieme, že premávka by sa hýbala najrýchlejšie, keby sa všetci na ceste správali spravodlivo a optimálne - v praxi je to však nereálne. Pre jednotlivca je však zdanlivo oveľa výhodnejšie správať sa tak, aby sa čo najrýchlejšie dostal do cieľa on.

Tí "sebci", čo odbočujú doľava, navyše zdržujú všetkých ostatných. Preto napríklad v Amerike zavádzajú križovatky, v ktorých eliminujú autá odbáčajúce doľava.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V USA zavádzajú nový druh križovatky, autá v nej jazdia v protismere Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  6. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 902
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 651
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 984
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 246
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 081
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 335
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 165
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 974
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 913
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu