SME

Vodiči UPS neodbočujú doľava. Šetria benzín a stihnú rozviezť viac balíkov

Na to, aby všetci odbáčali vpravo, sme príliš sebeckí.

Načítavam video...

ATLANTA, BRATISLAVA. Autorovi článku pred pár rokmi na aute vypovedala službu ľavá smerovka. Odbočovať doľava bez smerovky je nemysliteľné, preto jedným z vtedy zvažovaných riešení (okrem výmeny žiarokvy, samozrejme) bolo aj odbočovanie len vpravo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dalo by sa efektívne jazdiť len doprava? Zvykli by sme si chodiť, povedzme, z bratislavských Dlhých dielov do mesta cez Devín? Utrpelo by ľudstvo tým, keby prestalo odbočovať doľava?

Ako sa ukazuje, jedna firma dáva autorovej pokazenej smerovke za pravdu - UPS, najväčšia kuriérska spoločnosť na svete, píše web Quartz.

SkryťVypnúť reklamu

Menej benzínu, menej nákladiakov

Známe hnedé dodávky UPS používajú pri navigácii vlastný algoritmus - nechodia ani po "najkratšej", ani "najrýchlejšej" trase, ktoré vypočítavajú bežné navigácie. UPS sa snaží minimalizovať odbočenia vľavo, čiže križovania oprotiidúcej premávky.

Problémom je čas, ktorý dodávka stratí tým, že stojí a čaká, kým si medzi oprotiidúcimi autami nájde dosť veľkú medzeru na odbočenie. UPS tvrdí, že jednoduchšie a plynulejšie je odbočiť niekoľko ráz vpravo než raz vľavo.

Algoritmus UPS v praxi používa odbočenia vpravo a vľavo v pomere asi 90:10. Teóriu UPS overovali v populárno-náučnej relácii Mtyhbusters - tam prišli na to, že cesta s pravými odbočkami je síce dlhšia a pomalšia, no vďaka vyššej plynulosti sa na nej dá dosiahnuť lepšia spotreba.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Výhody odbočovania (hlavne) vpravo podľa UPS:

  • Nižšie riziko nehody
  • Každoročná úspora takmer 38 miliónov litrov paliva a produkcia o 20-tisíc ton oxidu uhličitého menej
  • Spoločnosť každoročne doručí o 350-tisíc balíkov viac - to znamená, že jej stačí o 1100 dodávok menej.
  • Kuriéri každý rok najazdia takmer 46 miliónov kilometrov.

Ideme pomaly, lebo sme automobiloví sebci

Prečo teda neodbočujeme všetci len doprava, hoci by to bolo efektívnejšie? Dôvodom je - motoristický egoizmus.

Vieme, že premávka by sa hýbala najrýchlejšie, keby sa všetci na ceste správali spravodlivo a optimálne - v praxi je to však nereálne. Pre jednotlivca je však zdanlivo oveľa výhodnejšie správať sa tak, aby sa čo najrýchlejšie dostal do cieľa on.

Tí "sebci", čo odbočujú doľava, navyše zdržujú všetkých ostatných. Preto napríklad v Amerike zavádzajú križovatky, v ktorých eliminujú autá odbáčajúce doľava.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V USA zavádzajú nový druh križovatky, autá v nej jazdia v protismere Čítajte 
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 772
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 532
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 307
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu