ATLANTA, BRATISLAVA. Autorovi článku pred pár rokmi na aute vypovedala službu ľavá smerovka. Odbočovať doľava bez smerovky je nemysliteľné, preto jedným z vtedy zvažovaných riešení (okrem výmeny žiarokvy, samozrejme) bolo aj odbočovanie len vpravo.
Dalo by sa efektívne jazdiť len doprava? Zvykli by sme si chodiť, povedzme, z bratislavských Dlhých dielov do mesta cez Devín? Utrpelo by ľudstvo tým, keby prestalo odbočovať doľava?
Ako sa ukazuje, jedna firma dáva autorovej pokazenej smerovke za pravdu - UPS, najväčšia kuriérska spoločnosť na svete, píše web Quartz.
Menej benzínu, menej nákladiakov
Známe hnedé dodávky UPS používajú pri navigácii vlastný algoritmus - nechodia ani po "najkratšej", ani "najrýchlejšej" trase, ktoré vypočítavajú bežné navigácie. UPS sa snaží minimalizovať odbočenia vľavo, čiže križovania oprotiidúcej premávky.
Problémom je čas, ktorý dodávka stratí tým, že stojí a čaká, kým si medzi oprotiidúcimi autami nájde dosť veľkú medzeru na odbočenie. UPS tvrdí, že jednoduchšie a plynulejšie je odbočiť niekoľko ráz vpravo než raz vľavo.
Algoritmus UPS v praxi používa odbočenia vpravo a vľavo v pomere asi 90:10. Teóriu UPS overovali v populárno-náučnej relácii Mtyhbusters - tam prišli na to, že cesta s pravými odbočkami je síce dlhšia a pomalšia, no vďaka vyššej plynulosti sa na nej dá dosiahnuť lepšia spotreba.
Výhody odbočovania (hlavne) vpravo podľa UPS:
- Nižšie riziko nehody
- Každoročná úspora takmer 38 miliónov litrov paliva a produkcia o 20-tisíc ton oxidu uhličitého menej
- Spoločnosť každoročne doručí o 350-tisíc balíkov viac - to znamená, že jej stačí o 1100 dodávok menej.
- Kuriéri každý rok najazdia takmer 46 miliónov kilometrov.
Ideme pomaly, lebo sme automobiloví sebci
Prečo teda neodbočujeme všetci len doprava, hoci by to bolo efektívnejšie? Dôvodom je - motoristický egoizmus.
Vieme, že premávka by sa hýbala najrýchlejšie, keby sa všetci na ceste správali spravodlivo a optimálne - v praxi je to však nereálne. Pre jednotlivca je však zdanlivo oveľa výhodnejšie správať sa tak, aby sa čo najrýchlejšie dostal do cieľa on.
Tí "sebci", čo odbočujú doľava, navyše zdržujú všetkých ostatných. Preto napríklad v Amerike zavádzajú križovatky, v ktorých eliminujú autá odbáčajúce doľava.
