SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Vodiči UPS neodbočujú doľava. Šetria benzín a stihnú rozviezť viac balíkov

Na to, aby všetci odbáčali vpravo, sme príliš sebeckí.

Načítavam video...

ATLANTA, BRATISLAVA. Autorovi článku pred pár rokmi na aute vypovedala službu ľavá smerovka. Odbočovať doľava bez smerovky je nemysliteľné, preto jedným z vtedy zvažovaných riešení (okrem výmeny žiarokvy, samozrejme) bolo aj odbočovanie len vpravo.

Dalo by sa efektívne jazdiť len doprava? Zvykli by sme si chodiť, povedzme, z bratislavských Dlhých dielov do mesta cez Devín? Utrpelo by ľudstvo tým, keby prestalo odbočovať doľava?

Ako sa ukazuje, jedna firma dáva autorovej pokazenej smerovke za pravdu - UPS, najväčšia kuriérska spoločnosť na svete, píše web Quartz.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Menej benzínu, menej nákladiakov

Známe hnedé dodávky UPS používajú pri navigácii vlastný algoritmus - nechodia ani po "najkratšej", ani "najrýchlejšej" trase, ktoré vypočítavajú bežné navigácie. UPS sa snaží minimalizovať odbočenia vľavo, čiže križovania oprotiidúcej premávky.

Problémom je čas, ktorý dodávka stratí tým, že stojí a čaká, kým si medzi oprotiidúcimi autami nájde dosť veľkú medzeru na odbočenie. UPS tvrdí, že jednoduchšie a plynulejšie je odbočiť niekoľko ráz vpravo než raz vľavo.

Algoritmus UPS v praxi používa odbočenia vpravo a vľavo v pomere asi 90:10. Teóriu UPS overovali v populárno-náučnej relácii Mtyhbusters - tam prišli na to, že cesta s pravými odbočkami je síce dlhšia a pomalšia, no vďaka vyššej plynulosti sa na nej dá dosiahnuť lepšia spotreba.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...

Výhody odbočovania (hlavne) vpravo podľa UPS:

  • Nižšie riziko nehody
  • Každoročná úspora takmer 38 miliónov litrov paliva a produkcia o 20-tisíc ton oxidu uhličitého menej
  • Spoločnosť každoročne doručí o 350-tisíc balíkov viac - to znamená, že jej stačí o 1100 dodávok menej.
  • Kuriéri každý rok najazdia takmer 46 miliónov kilometrov.

Ideme pomaly, lebo sme automobiloví sebci

Prečo teda neodbočujeme všetci len doprava, hoci by to bolo efektívnejšie? Dôvodom je - motoristický egoizmus.

Vieme, že premávka by sa hýbala najrýchlejšie, keby sa všetci na ceste správali spravodlivo a optimálne - v praxi je to však nereálne. Pre jednotlivca je však zdanlivo oveľa výhodnejšie správať sa tak, aby sa čo najrýchlejšie dostal do cieľa on.

Tí "sebci", čo odbočujú doľava, navyše zdržujú všetkých ostatných. Preto napríklad v Amerike zavádzajú križovatky, v ktorých eliminujú autá odbáčajúce doľava.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: V USA zavádzajú nový druh križovatky, autá v nej jazdia v protismere Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 643
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 110
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 642
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 689
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 011
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 827
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 068
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 048
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 043
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 013
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric