SME

Družica z NDR bola mnohým na smiech, ale s trabantom sa dal postaviť dom

Po naštartovaní ho prezradil typický zvuk dvojtaktného motora a zápach z výfuku.

Trabanty na celosvetovom zraze v nemeckom Zwickau v roku 2015.Trabanty na celosvetovom zraze v nemeckom Zwickau v roku 2015. (Zdroj: TASR)

Pamätáte si ešte, aké autá a motorky brázdili cesty v socializme?
Čím dokázala vodiča prekvapiť embéčka, či lada a čo sa skrývalo za úspechom babety?
Prečo sa slovenský moped musel vyvážať do Ameriky pod iným menom?
Ako dlho trvalo, kým sa ľudia dostali k vysnívanému autu a čo ich to stálo?

Špeciálna príloha Na čom sme jazdili v socializme zo seriálu Retro vyjde v denníku SME v stredu 9. augusta

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malé vozidlo z fabriky vo východonemeckom Zwickau bolo terčom posmechu a vtipov (volali ho napríklad aj Honeckerova pomsta podľa komunistického lídra NDR), ale mnoho majiteľov trabanta naň nedalo dopustiť.

SkryťVypnúť reklamu

S uznaním o ňom hovorí aj Jozef Capák z Púchova, ktorý opatruje doma automobilový unikát.

Doviezli ich 266

Vrelý vzťah k trabantom sa u Capákovcov dedí, mali ho aj Jozefovi rodičia. „Keď som dovŕšil osemnásť rokov, hneď som si kúpil trabant, šesťstojednotku," vysvetľuje 29-ročný fanúšik trabantov. Na stretnutie prišiel štýlovo - za volantom Trabanta 600.

„Pochádza z prvej série 266 týchto automobilov, ktoré v roku 1963 doviezli do Československa. V Česku ich je ešte niekoľko, na Slovensku o žiadnom neviem, ibaže by bol ešte ukrytý v nejakej stodole," vysvetľuje Capák a na dôkaz vyťahuje z obalu pôvodné dokumenty k autu, medzi nimi aj certifikát kvality s podpismi jednotlivých pracovníkov fabriky v Zwickau.

Na začiatku 60. rokov minulého storočia sa z ponuky Mototechny, ktorá mala v Československu na starosti predaj malých automobilov, vytratilo malé lacnejšie auto. To pochopiteľne vyvolalo sklamanie vo verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1961 sa zastavila výroba francúzskeho automobilu Renault 4CV a o dva roky neskôr Mototechna prestala predávať talianske vozidlá Fiat 600 D. Hľadala sa náhrada a voľba padla na východonemecký trabant.

„V roku 1963 si tento trabant kúpila v Žiline pani Terézia Richterová z Považskej Bystrice. Zaujímavosťou je, že jej manžel bol súčasťou tímu ľudí, ktorí sa podieľali na vývoji prvého slovenského motocykla Manet M 90. Nemal však vodičské oprávnenie.

Pani Richterová bola zdravotná sestra a auto kúpila bez vedomia manžela. Doviezla ho domov a až vtedy mu ho ukázala," opisuje životné osudy svojho trabanta Jozef Capák.

Prevratný duroplast

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4ZPZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 374
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 139
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 566
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 146
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 265
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 128
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 364
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 710
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 227
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 449
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 613
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 592
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu