NA ČOM SME JAZDILI

Družica z NDR bola mnohým na smiech, ale s trabantom sa dal postaviť dom

Po naštartovaní ho prezradil typický zvuk dvojtaktného motora a zápach z výfuku.

Trabanty na celosvetovom zraze v nemeckom Zwickau v roku 2015.(Zdroj: TASR)

Pamätáte si ešte, aké autá a motorky brázdili cesty v socializme?
Čím dokázala vodiča prekvapiť embéčka, či lada a čo sa skrývalo za úspechom babety?
Prečo sa slovenský moped musel vyvážať do Ameriky pod iným menom?
Ako dlho trvalo, kým sa ľudia dostali k vysnívanému autu a čo ich to stálo?

Špeciálna príloha Na čom sme jazdili v socializme zo seriálu Retro vyjde v denníku SME v stredu 9. augusta

Malé vozidlo z fabriky vo východonemeckom Zwickau bolo terčom posmechu a vtipov (volali ho napríklad aj Honeckerova pomsta podľa komunistického lídra NDR), ale mnoho majiteľov trabanta naň nedalo dopustiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

S uznaním o ňom hovorí aj Jozef Capák z Púchova, ktorý opatruje doma automobilový unikát.

Doviezli ich 266

Vrelý vzťah k trabantom sa u Capákovcov dedí, mali ho aj Jozefovi rodičia. „Keď som dovŕšil osemnásť rokov, hneď som si kúpil trabant, šesťstojednotku," vysvetľuje 29-ročný fanúšik trabantov. Na stretnutie prišiel štýlovo - za volantom Trabanta 600.

„Pochádza z prvej série 266 týchto automobilov, ktoré v roku 1963 doviezli do Československa. V Česku ich je ešte niekoľko, na Slovensku o žiadnom neviem, ibaže by bol ešte ukrytý v nejakej stodole," vysvetľuje Capák a na dôkaz vyťahuje z obalu pôvodné dokumenty k autu, medzi nimi aj certifikát kvality s podpismi jednotlivých pracovníkov fabriky v Zwickau.

Na začiatku 60. rokov minulého storočia sa z ponuky Mototechny, ktorá mala v Československu na starosti predaj malých automobilov, vytratilo malé lacnejšie auto. To pochopiteľne vyvolalo sklamanie vo verejnosti.

V roku 1961 sa zastavila výroba francúzskeho automobilu Renault 4CV a o dva roky neskôr Mototechna prestala predávať talianske vozidlá Fiat 600 D. Hľadala sa náhrada a voľba padla na východonemecký trabant.

„V roku 1963 si tento trabant kúpila v Žiline pani Terézia Richterová z Považskej Bystrice. Zaujímavosťou je, že jej manžel bol súčasťou tímu ľudí, ktorí sa podieľali na vývoji prvého slovenského motocykla Manet M 90. Nemal však vodičské oprávnenie.

Pani Richterová bola zdravotná sestra a auto kúpila bez vedomia manžela. Doviezla ho domov a až vtedy mu ho ukázala," opisuje životné osudy svojho trabanta Jozef Capák.

Prevratný duroplast

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZPZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZPZ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  2. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 895
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 244
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 555
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 353
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 542
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 963
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 369
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 906
  9. Najužitočnejšia appka 2 957
  10. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 780

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

Autorská strana Beaty Balogovej

Príbehy, ktoré odlíšia pravdu od klamstva, môžu stáť život

Prejav šéfredaktorky SME na odovzdávaní Ceny Alfreda Frieda.

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.