SME

Družica z NDR bola mnohým na smiech, ale s trabantom sa dal postaviť dom

Po naštartovaní ho prezradil typický zvuk dvojtaktného motora a zápach z výfuku.

Trabanty na celosvetovom zraze v nemeckom Zwickau v roku 2015.Trabanty na celosvetovom zraze v nemeckom Zwickau v roku 2015. (Zdroj: TASR)

Pamätáte si ešte, aké autá a motorky brázdili cesty v socializme?
Čím dokázala vodiča prekvapiť embéčka, či lada a čo sa skrývalo za úspechom babety?
Prečo sa slovenský moped musel vyvážať do Ameriky pod iným menom?
Ako dlho trvalo, kým sa ľudia dostali k vysnívanému autu a čo ich to stálo?

Špeciálna príloha Na čom sme jazdili v socializme zo seriálu Retro vyjde v denníku SME v stredu 9. augusta

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malé vozidlo z fabriky vo východonemeckom Zwickau bolo terčom posmechu a vtipov (volali ho napríklad aj Honeckerova pomsta podľa komunistického lídra NDR), ale mnoho majiteľov trabanta naň nedalo dopustiť.

SkryťVypnúť reklamu

S uznaním o ňom hovorí aj Jozef Capák z Púchova, ktorý opatruje doma automobilový unikát.

Doviezli ich 266

Vrelý vzťah k trabantom sa u Capákovcov dedí, mali ho aj Jozefovi rodičia. „Keď som dovŕšil osemnásť rokov, hneď som si kúpil trabant, šesťstojednotku," vysvetľuje 29-ročný fanúšik trabantov. Na stretnutie prišiel štýlovo - za volantom Trabanta 600.

„Pochádza z prvej série 266 týchto automobilov, ktoré v roku 1963 doviezli do Československa. V Česku ich je ešte niekoľko, na Slovensku o žiadnom neviem, ibaže by bol ešte ukrytý v nejakej stodole," vysvetľuje Capák a na dôkaz vyťahuje z obalu pôvodné dokumenty k autu, medzi nimi aj certifikát kvality s podpismi jednotlivých pracovníkov fabriky v Zwickau.

Na začiatku 60. rokov minulého storočia sa z ponuky Mototechny, ktorá mala v Československu na starosti predaj malých automobilov, vytratilo malé lacnejšie auto. To pochopiteľne vyvolalo sklamanie vo verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1961 sa zastavila výroba francúzskeho automobilu Renault 4CV a o dva roky neskôr Mototechna prestala predávať talianske vozidlá Fiat 600 D. Hľadala sa náhrada a voľba padla na východonemecký trabant.

„V roku 1963 si tento trabant kúpila v Žiline pani Terézia Richterová z Považskej Bystrice. Zaujímavosťou je, že jej manžel bol súčasťou tímu ľudí, ktorí sa podieľali na vývoji prvého slovenského motocykla Manet M 90. Nemal však vodičské oprávnenie.

Pani Richterová bola zdravotná sestra a auto kúpila bez vedomia manžela. Doviezla ho domov a až vtedy mu ho ukázala," opisuje životné osudy svojho trabanta Jozef Capák.

Prevratný duroplast

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4ZPZ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 782
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 232
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 683
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 316
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 240
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 726
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 242
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  2. Dagmar Szabó: "Rodičmi nie sme na polovičný úväzok. Počúvajme deti – nie paragrafy."
  3. František Kukura: Deus omnipotens est. Slovenská politika to dávno presiahla.
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Otilia Horrocks: Keď sa spomienky rozsvietia v novinových titulkoch
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.7.1925)
  7. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  8. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 577
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 506
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 651
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 088
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 246
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 198
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 853
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 360
  1. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  2. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  5. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  6. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  8. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
SkryťZatvoriť reklamu