SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
NA ČOM SME JAZDILI

Družica z NDR bola mnohým na smiech, ale s trabantom sa dal postaviť dom

Po naštartovaní ho prezradil typický zvuk dvojtaktného motora a zápach z výfuku.

Trabanty na celosvetovom zraze v nemeckom Zwickau v roku 2015.Trabanty na celosvetovom zraze v nemeckom Zwickau v roku 2015. (Zdroj: TASR)

Pamätáte si ešte, aké autá a motorky brázdili cesty v socializme?
Čím dokázala vodiča prekvapiť embéčka, či lada a čo sa skrývalo za úspechom babety?
Prečo sa slovenský moped musel vyvážať do Ameriky pod iným menom?
Ako dlho trvalo, kým sa ľudia dostali k vysnívanému autu a čo ich to stálo?

Špeciálna príloha Na čom sme jazdili v socializme zo seriálu Retro vyjde v denníku SME v stredu 9. augusta

Malé vozidlo z fabriky vo východonemeckom Zwickau bolo terčom posmechu a vtipov (volali ho napríklad aj Honeckerova pomsta podľa komunistického lídra NDR), ale mnoho majiteľov trabanta naň nedalo dopustiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

S uznaním o ňom hovorí aj Jozef Capák z Púchova, ktorý opatruje doma automobilový unikát.

Doviezli ich 266

Vrelý vzťah k trabantom sa u Capákovcov dedí, mali ho aj Jozefovi rodičia. „Keď som dovŕšil osemnásť rokov, hneď som si kúpil trabant, šesťstojednotku," vysvetľuje 29-ročný fanúšik trabantov. Na stretnutie prišiel štýlovo - za volantom Trabanta 600.

„Pochádza z prvej série 266 týchto automobilov, ktoré v roku 1963 doviezli do Československa. V Česku ich je ešte niekoľko, na Slovensku o žiadnom neviem, ibaže by bol ešte ukrytý v nejakej stodole," vysvetľuje Capák a na dôkaz vyťahuje z obalu pôvodné dokumenty k autu, medzi nimi aj certifikát kvality s podpismi jednotlivých pracovníkov fabriky v Zwickau.

Na začiatku 60. rokov minulého storočia sa z ponuky Mototechny, ktorá mala v Československu na starosti predaj malých automobilov, vytratilo malé lacnejšie auto. To pochopiteľne vyvolalo sklamanie vo verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1961 sa zastavila výroba francúzskeho automobilu Renault 4CV a o dva roky neskôr Mototechna prestala predávať talianske vozidlá Fiat 600 D. Hľadala sa náhrada a voľba padla na východonemecký trabant.

„V roku 1963 si tento trabant kúpila v Žiline pani Terézia Richterová z Považskej Bystrice. Zaujímavosťou je, že jej manžel bol súčasťou tímu ľudí, ktorí sa podieľali na vývoji prvého slovenského motocykla Manet M 90. Nemal však vodičské oprávnenie.

Pani Richterová bola zdravotná sestra a auto kúpila bez vedomia manžela. Doviezla ho domov a až vtedy mu ho ukázala," opisuje životné osudy svojho trabanta Jozef Capák.

Prevratný duroplast

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZPZ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4ZPZ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 569
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 798
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 585
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 540
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 824
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 723
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 575
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 171
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept