SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
NA ČOM SME JAZDILI

Babetta šla do sveta, ale do Ameriky musela pod iným menom

Mal byť ľahký, lacný a aj pre ženy. Legendárny slovenský moped dostal meno podľa hudobného hitu

Moped Babetta sa vyrábal najskôr pre holandského odberateľa. Keď ten upustil od veľkých kolies a mopedy dostali menšie, rýchlo prenikli aj na nemecký trh.Moped Babetta sa vyrábal najskôr pre holandského odberateľa. Keď ten upustil od veľkých kolies a mopedy dostali menšie, rýchlo prenikli aj na nemecký trh. (Zdroj: ARCHÍV ZDENA METZKERA)

Odviezla sa na nej sekretárka v kostýme i družstevník s vrecom zemiakov. Nemecké gazdinky si ju húfne objednávali v katalógoch Neckermann a Quelle a na Babette jazdila aj populárna maďarská policajtka Linda Veszprémiová.

Na začiatku 30. rokov minulého storočia vyrástla na ľavom brehu Váhu medzi kopcami veľká zbrojovka. Považská Bystrica bola v tom čase ešte veľká dedina. Po druhej svetovej vojne fabrika rozšírila svoj výrobný program. Stal sa z nej druhý najväčší producent motocyklov v bývalom Československu. V Považských strojárňach vyrobili za viac ako päťdesiat rokov vyše dva a pol milióna dvojkolesových mašiniek, ktoré jazdili a dodnes ešte jazdia na všetkých kontinentoch sveta s výnimkou Antarktídy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Namiesto pušky motorky

Už v roku 1947 v Považských strojárňach vyvinuli a začali vyrábať motocykel Manet M 90. Názov dostal podľa vrchu Veľký Manín, ktorý bolo z fabriky vidieť. Do roku 1951 zhotovili vyše 37-tisíc týchto motocyklov. Potom bolo treba opäť zbrojiť. Pre kórejskú vojnu. Manet M 90 sa objavil na známke afrického štátu Burkina Faso k storočnici vynálezu motocykla.

Pauza vo výrobe motocyklov netrvala dlho.

Ministerstvo automobilového priemyslu určilo, že v Považskej Bystrici sa bude sériovo vyrábať v pražskej Jawe vyvinutý moped (v tom čase nazývaný motokolo) s typovým označením Jawa 359.

„Bola to náhrada za odsunutú zbrojársku výrobu. Produkcia lukratívnej pušky vzor 52 sa totiž presunula do Uherského Brodu a ešte predtým výroba športovej a pechotnej munície do Vlašimu. Fabrika sa bránila, chcela radšej vyrábať zbrane, no napokon sa s tým zmierila,“ vysvetľuje Zdeno Metzker, bývalý konštruktér – motorár vývoja motocyklov Považských strojární. Vďaka tomu sa zrodil legendárny Pionier.

SkryťVypnúť reklamu

„Prototyp Pioniera so šliapadlami priviezol v roku 1954 z Prahy do Považskej Bystrice náš skúšobný jazdec Ondrej Dorinec. Podľa pamätníkov mu cesta trvala takmer dva dni,“ dodáva Metzker.

Na Považí prerobili Pionier na malý motocykel so stúpadlami. Sériovú výrobu spustili v roku 1955.

Za tridsaťpäť rokov prešla Jawa 50 pestrým vývojom. Bol to najdlhšie vyrábaný motocykel vo fabrike, dovedna tu zhotovili takmer 1,7 milióna kusov. Významným medzníkom bol typ 05 z roku 1962, ktorý odviezol už dvoch ľudí. Pionier mal úspech doma a uplatnil sa aj na svetových trhoch.

Považské strojárne okrem Jawy 50 vyrábali najmä v 60. rokoch a na začiatku 70. aj ďalšie populárne motorky – SK 90 Roadster a Cross, Manet S 100 a Tatran S 125. Na skúter Manet a Tatran museli mať ministerskú výnimku. „Gestor motocyklovej výroby v Československu, Pražská Jawa, nám prisúdila motocykle s obsahom do sto kubických centimetrov,“ objasnil dôvody Metzker.

SkryťVypnúť reklamu

Éra skútrov sa v 60. rokoch pomaly končila a začínala sa iná. Éra mopedov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZUF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4ZUF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 500
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 729
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 846
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 212
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 880
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 526
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 832
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 198
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 8 867
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Monika Jankovská v rukách polície.

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.