Odviezla sa na nej sekretárka v kostýme i družstevník s vrecom zemiakov. Nemecké gazdinky si ju húfne objednávali v katalógoch Neckermann a Quelle a na Babette jazdila aj populárna maďarská policajtka Linda Veszprémiová.
Na začiatku 30. rokov minulého storočia vyrástla na ľavom brehu Váhu medzi kopcami veľká zbrojovka. Považská Bystrica bola v tom čase ešte veľká dedina. Po druhej svetovej vojne fabrika rozšírila svoj výrobný program. Stal sa z nej druhý najväčší producent motocyklov v bývalom Československu. V Považských strojárňach vyrobili za viac ako päťdesiat rokov vyše dva a pol milióna dvojkolesových mašiniek, ktoré jazdili a dodnes ešte jazdia na všetkých kontinentoch sveta s výnimkou Antarktídy.
Namiesto pušky motorky
Už v roku 1947 v Považských strojárňach vyvinuli a začali vyrábať motocykel Manet M 90. Názov dostal podľa vrchu Veľký Manín, ktorý bolo z fabriky vidieť. Do roku 1951 zhotovili vyše 37-tisíc týchto motocyklov. Potom bolo treba opäť zbrojiť. Pre kórejskú vojnu. Manet M 90 sa objavil na známke afrického štátu Burkina Faso k storočnici vynálezu motocykla.

Pauza vo výrobe motocyklov netrvala dlho.
Ministerstvo automobilového priemyslu určilo, že v Považskej Bystrici sa bude sériovo vyrábať v pražskej Jawe vyvinutý moped (v tom čase nazývaný motokolo) s typovým označením Jawa 359.
„Bola to náhrada za odsunutú zbrojársku výrobu. Produkcia lukratívnej pušky vzor 52 sa totiž presunula do Uherského Brodu a ešte predtým výroba športovej a pechotnej munície do Vlašimu. Fabrika sa bránila, chcela radšej vyrábať zbrane, no napokon sa s tým zmierila,“ vysvetľuje Zdeno Metzker, bývalý konštruktér – motorár vývoja motocyklov Považských strojární. Vďaka tomu sa zrodil legendárny Pionier.
„Prototyp Pioniera so šliapadlami priviezol v roku 1954 z Prahy do Považskej Bystrice náš skúšobný jazdec Ondrej Dorinec. Podľa pamätníkov mu cesta trvala takmer dva dni,“ dodáva Metzker.
Na Považí prerobili Pionier na malý motocykel so stúpadlami. Sériovú výrobu spustili v roku 1955.
Za tridsaťpäť rokov prešla Jawa 50 pestrým vývojom. Bol to najdlhšie vyrábaný motocykel vo fabrike, dovedna tu zhotovili takmer 1,7 milióna kusov. Významným medzníkom bol typ 05 z roku 1962, ktorý odviezol už dvoch ľudí. Pionier mal úspech doma a uplatnil sa aj na svetových trhoch.
Považské strojárne okrem Jawy 50 vyrábali najmä v 60. rokoch a na začiatku 70. aj ďalšie populárne motorky – SK 90 Roadster a Cross, Manet S 100 a Tatran S 125. Na skúter Manet a Tatran museli mať ministerskú výnimku. „Gestor motocyklovej výroby v Československu, Pražská Jawa, nám prisúdila motocykle s obsahom do sto kubických centimetrov,“ objasnil dôvody Metzker.
Éra skútrov sa v 60. rokoch pomaly končila a začínala sa iná. Éra mopedov.