NA ČOM SME JAZDILI

Babetta šla do sveta, ale do Ameriky musela pod iným menom

Mal byť ľahký, lacný a aj pre ženy. Legendárny slovenský moped dostal meno podľa hudobného hitu

Moped Babetta sa vyrábal najskôr pre holandského odberateľa. Keď ten upustil od veľkých kolies a mopedy dostali menšie, rýchlo prenikli aj na nemecký trh.(Zdroj: ARCHÍV ZDENA METZKERA)

Odviezla sa na nej sekretárka v kostýme i družstevník s vrecom zemiakov. Nemecké gazdinky si ju húfne objednávali v katalógoch Neckermann a Quelle a na Babette jazdila aj populárna maďarská policajtka Linda Veszprémiová.

Na začiatku 30. rokov minulého storočia vyrástla na ľavom brehu Váhu medzi kopcami veľká zbrojovka. Považská Bystrica bola v tom čase ešte veľká dedina. Po druhej svetovej vojne fabrika rozšírila svoj výrobný program. Stal sa z nej druhý najväčší producent motocyklov v bývalom Československu. V Považských strojárňach vyrobili za viac ako päťdesiat rokov vyše dva a pol milióna dvojkolesových mašiniek, ktoré jazdili a dodnes ešte jazdia na všetkých kontinentoch sveta s výnimkou Antarktídy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto pušky motorky

Už v roku 1947 v Považských strojárňach vyvinuli a začali vyrábať motocykel Manet M 90. Názov dostal podľa vrchu Veľký Manín, ktorý bolo z fabriky vidieť. Do roku 1951 zhotovili vyše 37-tisíc týchto motocyklov. Potom bolo treba opäť zbrojiť. Pre kórejskú vojnu. Manet M 90 sa objavil na známke afrického štátu Burkina Faso k storočnici vynálezu motocykla.

Pauza vo výrobe motocyklov netrvala dlho.

Ministerstvo automobilového priemyslu určilo, že v Považskej Bystrici sa bude sériovo vyrábať v pražskej Jawe vyvinutý moped (v tom čase nazývaný motokolo) s typovým označením Jawa 359.

„Bola to náhrada za odsunutú zbrojársku výrobu. Produkcia lukratívnej pušky vzor 52 sa totiž presunula do Uherského Brodu a ešte predtým výroba športovej a pechotnej munície do Vlašimu. Fabrika sa bránila, chcela radšej vyrábať zbrane, no napokon sa s tým zmierila,“ vysvetľuje Zdeno Metzker, bývalý konštruktér – motorár vývoja motocyklov Považských strojární. Vďaka tomu sa zrodil legendárny Pionier.

„Prototyp Pioniera so šliapadlami priviezol v roku 1954 z Prahy do Považskej Bystrice náš skúšobný jazdec Ondrej Dorinec. Podľa pamätníkov mu cesta trvala takmer dva dni,“ dodáva Metzker.

Na Považí prerobili Pionier na malý motocykel so stúpadlami. Sériovú výrobu spustili v roku 1955.

Za tridsaťpäť rokov prešla Jawa 50 pestrým vývojom. Bol to najdlhšie vyrábaný motocykel vo fabrike, dovedna tu zhotovili takmer 1,7 milióna kusov. Významným medzníkom bol typ 05 z roku 1962, ktorý odviezol už dvoch ľudí. Pionier mal úspech doma a uplatnil sa aj na svetových trhoch.

Považské strojárne okrem Jawy 50 vyrábali najmä v 60. rokoch a na začiatku 70. aj ďalšie populárne motorky – SK 90 Roadster a Cross, Manet S 100 a Tatran S 125. Na skúter Manet a Tatran museli mať ministerskú výnimku. „Gestor motocyklovej výroby v Československu, Pražská Jawa, nám prisúdila motocykle s obsahom do sto kubických centimetrov,“ objasnil dôvody Metzker.

Éra skútrov sa v 60. rokoch pomaly končila a začínala sa iná. Éra mopedov.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZUF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZUF na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Najužitočnejšia appka
  3. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  6. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  7. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  8. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu
  10. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur
  1. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  2. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  3. Najužitočnejšia appka
  4. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  6. Otvorenie akademického roka 2018/2019 na EU v Bratislave
  7. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  8. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  9. Vozidlá Kia ekologickej budúcnosti
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 28 853
  2. Najužitočnejšia appka 14 148
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 12 739
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 8 928
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 347
  6. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 7 072
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 489
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 4 812
  9. Osem dovolenkových destinácii, kde leto ešte nekončí 3 333
  10. Zmenky a dlhopisy s fixným výnosom 5 – 6,6 % p.a. 2 639