NA ČOM SME JAZDILI

Babetta šla do sveta, ale do Ameriky musela pod iným menom

Mal byť ľahký, lacný a aj pre ženy. Legendárny slovenský moped dostal meno podľa hudobného hitu

Moped Babetta sa vyrábal najskôr pre holandského odberateľa. Keď ten upustil od veľkých kolies a mopedy dostali menšie, rýchlo prenikli aj na nemecký trh.Moped Babetta sa vyrábal najskôr pre holandského odberateľa. Keď ten upustil od veľkých kolies a mopedy dostali menšie, rýchlo prenikli aj na nemecký trh.(Zdroj: ARCHÍV ZDENA METZKERA)

Odviezla sa na nej sekretárka v kostýme i družstevník s vrecom zemiakov. Nemecké gazdinky si ju húfne objednávali v katalógoch Neckermann a Quelle a na Babette jazdila aj populárna maďarská policajtka Linda Veszprémiová.

Na začiatku 30. rokov minulého storočia vyrástla na ľavom brehu Váhu medzi kopcami veľká zbrojovka. Považská Bystrica bola v tom čase ešte veľká dedina. Po druhej svetovej vojne fabrika rozšírila svoj výrobný program. Stal sa z nej druhý najväčší producent motocyklov v bývalom Československu. V Považských strojárňach vyrobili za viac ako päťdesiat rokov vyše dva a pol milióna dvojkolesových mašiniek, ktoré jazdili a dodnes ešte jazdia na všetkých kontinentoch sveta s výnimkou Antarktídy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto pušky motorky

Už v roku 1947 v Považských strojárňach vyvinuli a začali vyrábať motocykel Manet M 90. Názov dostal podľa vrchu Veľký Manín, ktorý bolo z fabriky vidieť. Do roku 1951 zhotovili vyše 37-tisíc týchto motocyklov. Potom bolo treba opäť zbrojiť. Pre kórejskú vojnu. Manet M 90 sa objavil na známke afrického štátu Burkina Faso k storočnici vynálezu motocykla.

Pauza vo výrobe motocyklov netrvala dlho.

Ministerstvo automobilového priemyslu určilo, že v Považskej Bystrici sa bude sériovo vyrábať v pražskej Jawe vyvinutý moped (v tom čase nazývaný motokolo) s typovým označením Jawa 359.

„Bola to náhrada za odsunutú zbrojársku výrobu. Produkcia lukratívnej pušky vzor 52 sa totiž presunula do Uherského Brodu a ešte predtým výroba športovej a pechotnej munície do Vlašimu. Fabrika sa bránila, chcela radšej vyrábať zbrane, no napokon sa s tým zmierila,“ vysvetľuje Zdeno Metzker, bývalý konštruktér – motorár vývoja motocyklov Považských strojární. Vďaka tomu sa zrodil legendárny Pionier.

„Prototyp Pioniera so šliapadlami priviezol v roku 1954 z Prahy do Považskej Bystrice náš skúšobný jazdec Ondrej Dorinec. Podľa pamätníkov mu cesta trvala takmer dva dni,“ dodáva Metzker.

Na Považí prerobili Pionier na malý motocykel so stúpadlami. Sériovú výrobu spustili v roku 1955.

Za tridsaťpäť rokov prešla Jawa 50 pestrým vývojom. Bol to najdlhšie vyrábaný motocykel vo fabrike, dovedna tu zhotovili takmer 1,7 milióna kusov. Významným medzníkom bol typ 05 z roku 1962, ktorý odviezol už dvoch ľudí. Pionier mal úspech doma a uplatnil sa aj na svetových trhoch.

Považské strojárne okrem Jawy 50 vyrábali najmä v 60. rokoch a na začiatku 70. aj ďalšie populárne motorky – SK 90 Roadster a Cross, Manet S 100 a Tatran S 125. Na skúter Manet a Tatran museli mať ministerskú výnimku. „Gestor motocyklovej výroby v Československu, Pražská Jawa, nám prisúdila motocykle s obsahom do sto kubických centimetrov,“ objasnil dôvody Metzker.

Éra skútrov sa v 60. rokoch pomaly končila a začínala sa iná. Éra mopedov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZUF na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4ZUF na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 269
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 540
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 724
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 500
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 634
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 879
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 488
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 841
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 556

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež

Honda v Európe do troch rokov skončí s výrobou áut

Britské médiá za tým vidia frustráciu z brexitu, automobilka to odmieta.

Honda

Aj Porsche čelí možnej pokute v súvislosti s emisným škandálom

Vyšetrovatelia majú podozrenie, že spoločnosť spáchala administratívny priestupok.

Ilustračné foto.

BMW rozširuje ponuku výkonných SUV o modely X3 M a X4 M

Pod kapotou sa nachádza zatiaľ najsilnejší radový šesťvalec značky.

Ostrý Ford Focus ST dostal motor z Mustangu

Pôjde o jedinú verziu s benzínovým štvorvalcom.

Ford Focus ST