SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Favorit bol hit, ako prvé auto si ho kúpil aj Jaromír Jágr

Najväčší problém vo výrobe Favoritov nastal v prvom štvrťroku 1990. Po amnestii odišlo z fabriky veľa väzňov a v niektorých dielňach nemal kto robiť.

Favorit bol na tú dobu prelomovým automobilom.Favorit bol na tú dobu prelomovým automobilom. (Zdroj: ŠKODA AUTO)

Boli to šialené časy. Ľudia trávili celé dni a noci pred predajňami Mototechny, rozdeľovali si služby a strážili každé auto, ktoré do predajne prišlo. Na automobilovej scéne socialistického Československa sa koncom 80. rokov objavil nový hit - Škoda Favorit.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ho chcel mať takmer každý? Bola to škodovka s úplne novou koncepciou, absolútna novinka, ktorá nemala s predchádzajúcim modelom Š 742 prakticky nič spoločné.

Prečítajte si tiež: Babetta šla do sveta, ale do Ameriky musela pod iným menom Čítajte 

„V roku 1988 šlo o mimoriadne modernú konštrukciu. Favorit používal viaceré technické riešenia, ktoré často neboli samozrejmé ani pri renomovaných európskych značkách. Unikátny bol jeho celohliníkový motor a celkové zladenie pohonného reťazca. Vôbec, jeho celková vyváženosť a konštrukčná vyspelosť neskôr prekvapila aj samotný Volkswagen. Aj preto sa ho Nemci po kapitálovom vstupe do Škody rozhodli zmodernizovať a naďalej ponechať vo výrobe, hoci pôvodný zámer bol výrobu Favorita zrušiť a nahradiť montážou vlastných modelov," vysvetľuje redaktor časopisu Fleet a fanúšik Favoritov Václav Lipavský.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Poradovníky sa rešpektovali

Fenoménu Škody Favorit sa venovala aj jedna časť úspešného českého seriálu Vyprávěj, kde si rad na nové auto si trpezlivo vystál deda Josef.

Keďže záujemcov o Favorita bolo oveľa viac, než stihla škodovácka fabrika vyrobiť, tí si vytvárali ľudové samosprávy, ktoré v Mototechne rešpektovali. O novom majiteľovi a termíne kúpy auta tak rozhodovalo umiestenie v poradovníku.

„Z hľadiska výrobných kapacít bolo problémom prekrývanie výroby výbehového modelu Š 105/120 (vtedy už prakticky 130/135/136) a nového Favorita. Výroba novinky sa začínala v Kvasinách, od augusta 1988 sa rozbehla prvá linka aj v Mladej Boleslavi. V roku 1988 fabriku opustilo 21 000 Favoritov, no pôvodných škodoviek s motorom vzadu až 135 000. Ešte v roku 1989 sa popri Favoritoch vyrobilo okolo 80 000 škodoviek so zadným náhonom a ich definitívny koniec prišiel až v roku 1990," hovorí Lipavský.

SkryťVypnúť reklamu

Najproblematickejším vo výrobe Favoritov bol prvý štvrťrok 1990. „Po amnestii Václava Havla odišlo z fabriky veľa väzňov a v niektorých dielňach nemal prakticky kto robiť. Operatívnou náhradou sa stali vojaci základnej vojenskej služby," dodáva Lipavský.

Jágr zaplatil 85-tisíc

Modrý Favorit s kladnianskou ešpézetkou si kúpila aj hokejová superstar Jaromír Jágr. V roku 1989 mal ešte len 17 rokov, za verziu 136 L zaplatil údajne 85-tisíc korún.

Ďalšou zaujímavosťou bolo, že z prednej časti Favorita sa vo veľkom kradol továrenský znak škodovky - okrídlený šíp.

Prečítajte si tiež: Družica z NDR bola mnohým na smiech, ale s trabantom sa dal postaviť dom Čítajte 

„Slabinou auta boli chatrné plasty a detaily vyplývajúce zo slabej kvality montáže. Z mechanického hľadiska bol však Favorit húževnatým autom bez typických porúch. Občas odchádzal len automatický sýtič karburátorového motora, ktorý vynaliezaví ľudia nahradili sýtičom ovládaným ručne priamo z kabíny. V porovnaní so staršími škodovkami so zadným náhonom mal Favorit podstatne kvalitnejšiu konštrukciu. Od majiteľa nevyžadoval žiadne špeciálne nároky na servis, na cestách bol naopak prekvapujúco spoľahlivý a nekazil sa," uzavrel Václav Lipavský.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  5. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  7. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Statute of limitations in consumer relations
  4. As prices rise, purchasing the right office is essential
  5. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  6. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  7. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 707
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 263
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 859
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 321
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 413
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 823
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Beňová veľmi často hovorí o rôznych morálnych kompasoch.

O neznesiteľnej ľahkosti bytia v Smere.


27. nov
Predseda vlády Eduard Heger a predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský počas tlačovej konferencie po skončení rokovania o podmienkach lekárov.

Čím viac pôjde na platy, tým menej na inovácie.


4 h
Peter Schutz.

Zvýšenie deficitu o mzdy lekárov zvyšuje šancu na prijatie rozpočtu.


2 h
Tridsaťosemročná Lilia Kristenková (vpravo) plače, keď odnášajú telo jej matky Natalie Kristenkovej v nedávno oslobodenom ukrajinskom meste Cherson na juhu Ukrajiny v piatok 25. novembra 2022.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  4. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  5. Anna Miľanová: Sen...
  6. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  7. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  8. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 369
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 090
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 997
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 227
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu