SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky
NA ČOM SME JAZDILI

Favorit bol hit, ako prvé auto si ho kúpil aj Jaromír Jágr

Najväčší problém vo výrobe Favoritov nastal v prvom štvrťroku 1990. Po amnestii odišlo z fabriky veľa väzňov a v niektorých dielňach nemal kto robiť.

Favorit bol na tú dobu prelomovým automobilom.Favorit bol na tú dobu prelomovým automobilom. (Zdroj: ŠKODA AUTO)

Boli to šialené časy. Ľudia trávili celé dni a noci pred predajňami Mototechny, rozdeľovali si služby a strážili každé auto, ktoré do predajne prišlo. Na automobilovej scéne socialistického Československa sa koncom 80. rokov objavil nový hit - Škoda Favorit.

Prečo ho chcel mať takmer každý? Bola to škodovka s úplne novou koncepciou, absolútna novinka, ktorá nemala s predchádzajúcim modelom Š 742 prakticky nič spoločné.

Prečítajte si tiež: Babetta šla do sveta, ale do Ameriky musela pod iným menom Čítajte 

„V roku 1988 šlo o mimoriadne modernú konštrukciu. Favorit používal viaceré technické riešenia, ktoré často neboli samozrejmé ani pri renomovaných európskych značkách. Unikátny bol jeho celohliníkový motor a celkové zladenie pohonného reťazca. Vôbec, jeho celková vyváženosť a konštrukčná vyspelosť neskôr prekvapila aj samotný Volkswagen. Aj preto sa ho Nemci po kapitálovom vstupe do Škody rozhodli zmodernizovať a naďalej ponechať vo výrobe, hoci pôvodný zámer bol výrobu Favorita zrušiť a nahradiť montážou vlastných modelov," vysvetľuje redaktor časopisu Fleet a fanúšik Favoritov Václav Lipavský.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Poradovníky sa rešpektovali

Fenoménu Škody Favorit sa venovala aj jedna časť úspešného českého seriálu Vyprávěj, kde si rad na nové auto si trpezlivo vystál deda Josef.

Keďže záujemcov o Favorita bolo oveľa viac, než stihla škodovácka fabrika vyrobiť, tí si vytvárali ľudové samosprávy, ktoré v Mototechne rešpektovali. O novom majiteľovi a termíne kúpy auta tak rozhodovalo umiestenie v poradovníku.

„Z hľadiska výrobných kapacít bolo problémom prekrývanie výroby výbehového modelu Š 105/120 (vtedy už prakticky 130/135/136) a nového Favorita. Výroba novinky sa začínala v Kvasinách, od augusta 1988 sa rozbehla prvá linka aj v Mladej Boleslavi. V roku 1988 fabriku opustilo 21 000 Favoritov, no pôvodných škodoviek s motorom vzadu až 135 000. Ešte v roku 1989 sa popri Favoritoch vyrobilo okolo 80 000 škodoviek so zadným náhonom a ich definitívny koniec prišiel až v roku 1990," hovorí Lipavský.

Skryť Vypnúť reklamu

Najproblematickejším vo výrobe Favoritov bol prvý štvrťrok 1990. „Po amnestii Václava Havla odišlo z fabriky veľa väzňov a v niektorých dielňach nemal prakticky kto robiť. Operatívnou náhradou sa stali vojaci základnej vojenskej služby," dodáva Lipavský.

Jágr zaplatil 85-tisíc

Modrý Favorit s kladnianskou ešpézetkou si kúpila aj hokejová superstar Jaromír Jágr. V roku 1989 mal ešte len 17 rokov, za verziu 136 L zaplatil údajne 85-tisíc korún.

Ďalšou zaujímavosťou bolo, že z prednej časti Favorita sa vo veľkom kradol továrenský znak škodovky - okrídlený šíp.

Prečítajte si tiež: Družica z NDR bola mnohým na smiech, ale s trabantom sa dal postaviť dom Čítajte 

„Slabinou auta boli chatrné plasty a detaily vyplývajúce zo slabej kvality montáže. Z mechanického hľadiska bol však Favorit húževnatým autom bez typických porúch. Občas odchádzal len automatický sýtič karburátorového motora, ktorý vynaliezaví ľudia nahradili sýtičom ovládaným ručne priamo z kabíny. V porovnaní so staršími škodovkami so zadným náhonom mal Favorit podstatne kvalitnejšiu konštrukciu. Od majiteľa nevyžadoval žiadne špeciálne nároky na servis, na cestách bol naopak prekvapujúco spoľahlivý a nekazil sa," uzavrel Václav Lipavský.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  6. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  7. Spánok – základ pevných vzťahov
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 128
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 081
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 638
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 378
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 264
  7. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 155
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 924
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 548
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 508
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chuligáni na ihrisku.

Polícia a zväzy majú informačný systém.


39m
Jakub Filo.

Všetci chuligáni sú úplne rovnakí.


1 h
Pochod za reprodukčnú spravodlivosť iniciatívy Nebudeme ticho v Bratislave.

Lekári upozorňujú na zdravotné riziká návrhu.


2 h
Nový album Adele s názvom 30 vyjde 19. novembra.

Vzdávam to, spieva v singli Easy on Me.


2 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


7 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Igor Múdry: Kľak
  2. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  3. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  4. Braňo Švec: Chyby sú fajn aj pri učení sa cudzích jazykov
  5. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  6. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur!
  7. Marián Kozák: Hovoríme s prezidentom Národného nezávislého života v Anglicku Johnom Evansom
  8. Robert Škerko: My sme už boli v Karlovych Varoch v.r.1979
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 314
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 343
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 158
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 658
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 215
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 793
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 790
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 650
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu