ŽENEVA. Na stánku Mercedesu čakalo návštevníkov viacero úplne nových modelov, faceliftovaných áut aj technologických premiér. Zaujímavosťou je, že automobilka tento raz neukázal ani jeden koncept či štúdiu, všetky autá majú namierené do výroby.
Popri vystavenej triede A či štvordverovom kupé CLS, ktoré sme spoznali už dávnejšie, najviac pozornosti priťahovali vrcholové modely - modernizovaný luxusný Maybach, nová trieda G s motorom AMG 63, a hlavne luxusné štvordverové AMG GT.
To sa stalo našou hviezdou, nie len stánku Mercedesu, ale celého ženevského autosalónu. Množstvo obdivovateľov - prevažne z radov starších mužov - nám dávalo za pravdu, že ide o nádherné auto, pričom overená technika z iných mercedesov sľubuje výborné jazdné vlastnosti aj riešenie palubných systémov.
Napriek tomu, že nízke a široké štvordverové AMG GT vyzerá naozaj výnimočne, obzvlášť vo vystavených matných lakoch, pod pekným kabátom sa skrýva platforma "bežného" Mercedesu triedy E.
AMG GT bude súperiť s Porsche Panamera, novým Audi A7 či chystaným BMW 8 Gran Coupé. V tejto konkurencii nestačí len znížiť strechu oproti bežnému sedanu, AMG dostalo aj nádherný nový interiér. Rozložením sa ponáša na tie z bežných mercedesov, no je z lepších materiálov, s výbornými sedačkami a klasické tlačidlá na stredovom tuneli nahradili kapacitné dotykové plôšky.

Pod kapotou štvordverového AMG GT môžu byť dva rôzne motory vo viacerých výkonových naladeniach - trojlitrový šesťvalcový hybrid AMG 53 a štvorlitrový osemvalec AMG 63 S. Najslabšia verzia má 435 koní, najsilnejšia 639, všetky sú spojené výhradne s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.
Dieselu pomôže elektromotor
Mercedes však neponúka len osvedčenú techniku v peknom obale, na stánku predstavil aj viaceré inovácie.
Najviac nás zaujal nová plug-in hybridná dieselová jednotka. Pod označením 300de ju nájdeme v triede E, faceliftovanej triede C a neskôr možno aj v ďalších modeloch.

300de kombinuje 194-koňový dvojlitrový naftový štvorvalec so 122-koňovým elektromotorom a 13,5-hodinovou kilowatthodinovou batériou. Táto verzia má kombinovaný výkon 306 koní, 700 newtonmetrov a čisto elektrický dojazd približne 50 kilometrov.
Vďaka novej palubnej nabíjačke sa pri zapojení do špeciálneho wallboxu dokáže naftovo-hybridný Mercedes nabiť za dve hodiny, z bežnej 230-voltovej elektrickej siete mu to potrvá sedem hodín.
Mimochodom, kombináciu naftového motora a hybridu skúšal aj Peugeot-Citroën, niektoré ich SUV používali elektromotor na zadnej náprave namiesto plnohodnotného pohonu všetkých kolies. Mercedes však spája naftový motor s elektromotorom do jednej pohonnej jednotky - a sme zvedaví, ako sa toto riešenie osvedčí v praxi.