Prvá jazda: Suzuki Swift Sport váži menej ako tonu, ale zábavy má na rozdávanie

Mäkký podvozok príjemne prekvapil.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Ak ste niekedy skúšali variť len tak náhodne, bez receptu, možno ste zistili, že aj zdanlivo nesúrodé suroviny môžu vyústiť do veľmi chutného výsledku. Vedia to aj automobilky - viaceré z legendárnych áut vznikli skrátka tak, že výrobcovia skombinovali súčiastky, ktoré im ležali v špajzi - a verejnosti výsledok zachutil.

Článok pokračuje pod video reklamou

S trochou zveličenia môžeme povedať, že Suzuki využilo typickú metódu vopchatia motoru z veľkého auta do malého - hoci v tomto prípade hovoríme o Vitare a Swifte, takže mierka je menšia než obvykle.

Vznikol tak Swift Sport, skvelé mestské auto so športovým duchom, ktorý sa zaradí medzi najzábavnejšie autá na trhu - a autá, ktoré sú ideálne pre ľudí, ktorí sa chcú naučiť alebo zdokonaliť v šoférovaní.

Oproti predchodcovi možno nemá taký charizmatický motor (padol za obeť emisným normám) no všetko vyvažuje vynikajúcim naladením podvozka.

Vyzerá ako nazúrená včelička

Pokiaľ vedľa seba nepostavíte bežný Swift a verziu Sport, možno ani nespoznáte, aký je medzi nimi rozdiel. Tam, kde bežný Swift pôsobí oblo, priateľsky a prívetivo, vyzerá žltý Sport trochu ako nazúrená včelička.

Swift Sport má podstatne výraznejší nárazník ako klasická verzia - nemá len väčšie nasávacie otvory, ale aj dlhší "nos" čiže predĺženie kapoty. Vďaka tomu vyzerá agresívnejšie a športovejšie takým rozkošným spôsobom, ako to dokážu len malé autá.

Nový je aj zadný nárazník s dvojicou veľkých koncoviek výfuku. Z nich nevychádza prakticky žiaden spomenutiahodný zvuk, čo nám príde ako trochu škoda.

Okrem nového predku a zadku dostal Swift aj nadstavce prahov z imitácie karbónových vláken - pri drahších autách imitáciu odsudzujeme, no pri relatívne lacnom Swifte nám neprekáža. Sedemnásťpalcové kolesá sú - ako dnes káže móda - čierne s vybrúsenou grafikou, na testovaných kusoch boli obuté do pneumatík Continental ContiSportContact.

Žltá metalíza na obrázkoch je jednou zo siedmych farieb k dispozícii a jedinou exkluzívnou pre verziu Sport. V ponuke je aj červená, modrá a odtiene sivej zo vzorkovníka bežného Swiftu. Žltá je veselá a malému "nazúrenému" autu sa extrémne hodí, no najviac s ňou vynikne, že lícovanie kapoty a nového predného nárazníka nie je úplne presné a štrbina je nerovnomerná.

Sedadlá len pre chudých

V interiéri Swiftu sport nájdeme zmien len zopár, zato veľmi dôležitých. Šofér a spolujazdec sedia v nových športových sedadlách, ktoré výborne držia telo, no sú skôr pre tie chudšie postavy.

Športové sedačky dotvárajú veľmi dobrú šoférsku pozíciu - vo Swifte sedíte síce trochu vyššie, "stoličkovo", no vzájomná pozícia sedačky, volantu, pedálov a radiacej páky je vynikajúca. Pedále sú navyše blízko pri sebe, vďaka čomu dokážu skúsenejší jazdci ľahko radiť s medziplynom.

Kabína tiež dostala niekoľko čierno-červených prvkov, ako sú obklady na dverách a palubnej doske či obšitie tých sedadiel. Červené sú aj ciferníky na prístrojovom štíte, ktoré patria medzi tie horšie čitateľné - a medzi nimi je farebný displej, na ktorom sa môže zobrazovať aj aktuálny tlak turba či teplota oleja.

Tieto prvky pomáhajú oživiť inak striedmu kabínu. Kvalitou materiálov možno nedosahuje na najlepších v segmente, ale neprekvapuje nás to ani nám to nevadí, keďže je výrazne lacnejší. Dotyková obrazovka nemá najrýchlejšie reakcie ani najmodernejšie vychytávky, ale všetky podstatné funkcie vrátane pripojenia iPhonu cez Apple CarPlay zvládne so cťou.

Podobne ako bežný Swift, aj kabína verzie Sport veľmi profituje z toho, že tento model je na pomery triedy celkom vysoký. Cestujúci vpredu aj vzadu majú dosť miesta na hlavy, takže aj keď Swift možno zaostáva za konkurenciou v ponuke priestoru na nohy, nikto sa v ňom nebude cítiť stiesnene.

Na rozdiel od predchádzajúcich generácií je tento Swift dostupný len v päťdverovej verzii. Aj kufor je primerane veľký - verzia Sport skrátka nemá žiadne väčšie nevýhody oproti bežnému Swiftu, hlavne pohodlný podvozok nevyžaduje od vodiča také ústupky ako, povedzme, podobne veľký Renault Clio R.S.

Mäkký podvozok vás naučí pracovať s hmotnosťou

Mäkký, poddajný podvozok je to, čo zo Swiftu robí skvelé, v prvom rade zábavné športové auto. Viaceré automobilky si myslia, že pocit športovosti dosiahnu tým, že dajú na auto extrémne tvrdý, poskakujúci podvozok - a Swift nám ukázal pravý opak.

Swift Sport využíva tlmiče relatívne známej značky Monroe, ktoré sú naladené celkom mäkko, takže auto nie je ani na rozbitej ceste nepohodlné. Pneumatiky sú dlhšie v kontakte s cestou, auto neposkakuje, prenos hmotnosti je dobre čitateľný - hoci hmotnosti v tomto prípade naozaj nie je veľa.

V prvom rade si musíme uvedomiť, že najdôležitejší údaj Swiftu Sport - nie je to výkon 140 koní, ale pohotovostná hmotnosť 975 kilogramov. Rovnako ako supermini Ignis je aj Swift skrátka výrazne ľahší ako podobne veľké autá, v niektorých prípadoch aj o 200 až 300 kíl.

Vďaka váhe (či skôr jej nedostatku) je tak Swift dobre ovládateľný a má vynikajúci grip prednej nápravy - keď sa nám zdalo, že sme sa dostali ku hranici priľnavosti predných pneumatík, Swift vedel ešte viac zatočiť do zákruty. So Swiftom sport je radosť hlavne dobrzďovať do zákrut, kedy zaťažíte prednú nápravu, zadná sa odľahčí a auto je nádherne neutrálne.

Chválime aj riadenie, ktoré je na pomery elektrických systémov priame, celkom ostré a nemá veľkú mŕtvu stredovú polohu. Kolesá majú tendenciu sa razantne vyrovnávať. Stabilizačný systém nedokážete úplne vypnúť, no po jeho obmedzení vám povolí s autom mierny šmyk.

Vďaka neveľkému výkonu a nízkej hmotnosti máte s autom ohromnú zábavu aj na úzkych zakrútených cestách, kde by ťažké a silné športové autá pôsobili nemotorne a hrozivo.

Motor z Vitary ťahá potichu

Pod kapotou Swiftu Sport je 1,4-litrový benzínový štvorvalec s turbom a výkonom 140 koní. Pod označením Boosterjet ho nájdeme aj v dvoch SUV - Vitara a S-Cross.

Predchádzajúca verzia mala atmosférický 1,6-litrový motor s prakticky rovnakým výkonom (136 koní), ale o polovicu vyšším točivým momentom (160 vs. 230 Nm). Čo chýba novému mototu do charakteru, dobieha ťahom hlavne v stredných otáčkach.

Nie je dýchavičný v nízkych otáčkach - v zakrútených serpentínach môžete nechať celý čas zaradenú trojku s tým, že na plynový pedál dupnete ešte pred vrcholom zákruty a počkáte na nástup výkonu. Obmedzovač otáčok zasiahne relatívne skoro, približne pri 6000 ot./min. a jeho zvuk je relatívne nevýrazný.

Šesťstupňová prevodovka je presná a samotné prevody sú relatívne krátke, spojka je prívetivá. Brzdy sú na pohľad maličké, ale s ľahkým autom nemajú - rovnako ako motor - vôbec veľa práce.

Kúpte si ho a naučte sa na ňom jazdiť

Mnohí automobiloví fanúšikovia radi z princípu odsudzujú autá s pohonom predných kolies pre ich prirodzene nedotáčavú náturu. Pritom práve Swift Sport je výborne ovládateľný, dokážete sa s ním pekne hrať a meniť stopu či vyváženie auta v zákrute.

Swift Sport by sme tak odporúčili všetkým, ktorí to myslia so šoférovaním vážne - vykrajovanie zákrut vás na ňom bude baviť viac ako hon za maximálnou rýchlosťou. Malý rýchly hatchback je ideálne auto na výučbu šoférovania. Nie je nebezpečne rýchly, vodič stíha chápať fyzikálne zákony a osvojovať si dobré návyky.

Napriek nízkej hmotnosti sa nezabudlo ani na jeho každodennú stránku. Okrem pohodlného podvozka ponúkne aj protikolízny systém s detekciou chodcov, adaptívny tempomat či funkcia udržiavania v jazdných pruhoch.

Suzuki Swift Sport nás veľmi príjemne prekvapil. V čase, kedy jeho konkurenti (Renault Clio R.S., Peugeot 208 GTi, Volkswagen Polo GTI, Ford Fiesta ST) ponúkajú výkon okolo 200 koní nám Swift s dvojtretinovým výkonom ukázal, že menej môže ešte stále byť niekedy viac.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelSuzuki Swift
VerziaSport
Cena od / cena verzie od / testovací model (eur)Ešte nestanovená, cca 18-tisíc eur
Motor

Benzínový radový štvorvalec, 1 373 cm3

Prevodovka / počet stupňovManuálna / 6
Výkon motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min)

103 (140) / 5500

Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

230 / 2500 - 3500

Zrýchlenie z 0 - 100 km/h - výrobca (s)8,1
Spotreba (kombinovaná) - výrobca (l/100 km)6,0
Objem palivovej nádrže (l)37
Typ a rozmer pneumatíkContinental ContiSportContact 195/45 R17
Objem batožinového priestoru (l)265 / 579 (sklopené sedadlá)
Pohotovostná hmotnosť(kg)975
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2450; 3890; 1735; 1495

Téma: Suzuki


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Maďarič tvrdí, že Fico poprel byt na Vazovovej. V Smere o tom nevedia

Fico podľa Maďariča povedal, že v byte nebol.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Môže spôsobiť Dankova rigorózna práca koniec koalície?

Na vyvodenie dôsledkov už vyzývajú aj koaliční partneri.

KOMENTÁRE

Slobodu nestači vdychovať ako paru v saune

Čo všetko sme nevedeli o našej slobode

Neprehliadnite tiež

Turecké autobusy dostali motor z BMW

Okrem napájania elektromobilov slúžia batérie aj ako úložisko energie.

Kia Optima kombi je neprávom prehliadané auto (test)

Dojazd je reálnych 25-30 kilometrov.