SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita
reklama

Mazda 3 SkyActiv-X: Revolučný motor pracuje ako naftový, no spaľuje benzín (test)

Výrobca pri novom agregáte sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu.

Mazda 3 SkyActive-X (Zdroj: Daniel Balucha)
Mazda 3 SkyActiv-X 180 - Prehľad základných parametrov:
Cena od / verzia od (eur)21 340 / 24 540
Spotreba výrobca / test (l)4,4 - 4,5 (NEDC) / 7,5
Objem batožinového priestoru (l)358
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 725, 4 460, 2 028, 1 435

Pri testovaní nových áut sa občas stáva, že hlavnú úlohu vo výsledku nezohráva auto ako také. Niekedy totiž všetká naša pozornosť smeruje na konkrétny technologický prvok, nový motor alebo inú významnú zmenu, ktorú výrobca do svojich áut medzičasom zapracoval.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mazdu 3 vám nemusíme bližšie predstavovať. Hoci stále ide o novinku v ponuke japonského výrobcu, v priebehu tohto roka sme sa jej už venovali vo viacerých článkoch. Najprv sme s ňou jazdili na portugalských cestách, neskôr aj na domácich a sedan sme dokonca porovnávali s Toyotou Corollou.

Teraz nám však do redakčnej garáže zaparkovala Mazda 3 s novým motorom, o ktorom Japonci hovoria ako o revolučnom. To preto, že dokáže využívať klasický zážihový cyklus, ale pri nízkom zaťažení aj zapálenie zmesi vznietením.

Súvisiaci článok Benzínový motor Mazdy jazdí bez sviečok a je ekologickejší ako elektromobil Čítajte 

Mazda sa jednoducho nezaprie a stále chce vytŕčať z davu. Kým doteraz "len" kašľala na downsizing, odteraz sa môže chváliť agregátom, ktorý nemá nikto iný. Viacerí sa totiž pri pokuse skonštruovať podobný "zázrak" škaredo popálili.

Teória na úvod

Nový motor v ponuke japonskej Mazdy má názov Skyactiv-X. Ide o netypický zážihový motor, ktorý má mať vysoký výkon a nízke emisie. Výrobca tiež sľubuje, že sa s ním bude jazdiť príjemnejšie a predovšetkým s menšou spotrebou paliva.

Skyactiv-X sa spolieha na patentovanú technológiu s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) - SPCCI.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu