SME

Fiat Panda má 40 rokov, hranaté auto bolo hitom 80. rokov

V troch generáciách sa predalo takmer osem miliónov kusov.

Fiat Panda 1980Fiat Panda 1980 (Zdroj: archív Fiat)

TURÍN. Malé hranaté autíčko, ktoré na prvý pohľad nepobralo príliš krásy ani výkonu, sa stalo jednou z automobilových legiend.

Fiat Panda turínska automobilka oficiálne predstavila 6. marca 1980 na autosalóne v Ženeve. Prvá, prísne hranatá generácia, vydržala vo výrobe 23 rokov a za ten čas predala takmer 4,5 milióna kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z výrobných liniek schádzala aj verzia s pohonom všetkých kolies dodnes obľúbená v alpských oblastiach, a dlho pred súčasným boomom elektromobilov sa v ponuke objavila aj elektrická Panda.

SkryťVypnúť reklamu

Novinka so staršou technológiou

Pri zrode auta, ktoré nakoniec dostalo meno po populárnom čínskom medveďovi, bol zámer konkurovať francúzskym klasikám ako Renault 4 a Citroën 2CV.

Vývoj nového Fiatu sa začal v roku 1976 a o dva roky neskôr boli hotové prvé prototypy. Vznik Pandy si konštruktéri uľahčili použitím staršej technológie.

Dvojicu motorov - dvojvalec s objemom 652 kubíkov a štvorvalcovú deväťstovku si napríklad vypožičali z modelov 126 a 127.

Motor umiestnili dopredu naprieč, dozadu potom namontovali jednoduchú tuhú nápravu s odpruženými listovými perami. Na jednoduché riešenia stavili aj v interiéri, na palubnej doske boli len tie najnutnejšie ukazovatele a ovládače, zadnú lavicu tvorilo pár rúrok a látka.

Súvisiaci článok Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia Čítajte 

Hranatú karosériu jednoduchých tvarov navrhol slávny Giorgetto Giugiaro, ktorý napríklad pre zlacnenie výroby použil ploché sklá.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom na tie časy nebolo žiadne škaredé káčatko, ale auto, na ktoré Fiat dva mesiace po premiére mal už 70-tisíc objednávok.

Štart výroby pritom skomplikovali protesty odborárov, ktorým sa nepáčili plány Fiatu na presuny produkcie medzi továrňami a pri ktorých dokonca v novembri 1979 zhoreli dve desiatky predsériových Pánd.

Dva milióny za osem rokov

Dvojmiliónová hranica predaných vozidiel padla po ôsmich rokoch v čase, keď už sa dva roky vyrábala mierne faceliftovaná verzia pripomínajúca spredu Fiat Uno.

Súvisiaci článok Koncept Centoventi ukázal budúcnosť Fiatu Čítajte 

Počas rokov sa Panda dočkala viacerých modernizácií: dostala silnejšie motory, od roku 1983 sa predávala verzia 4x4 aj van so zväčšeným kufrom.

V Španielsku bola Panda známa ako Seat Marbella. Druhá, podstatne modernejšia generácia prišla v roku 2003 a vďaka nízkej cene bola populárna aj na Slovensku. Celkovo sa z nej predalo za desať rokov produkcie predalo viac ako dva milióny kusov.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2012 sme už spoznali tretiu a zároveň súčasnú generáciu Pandy. Ostala verná aj pohonu 4x4 a ponúkla štýlovú verziu Cross. Najnovšie sa spolu s Fiatom 500 dočkala mild-hybridnej technológie.

V čase pripomenutia štyridsiateho výročia od predstavenia Pandy zástupcovia Fiatu potvrdili, že práce na nástupcovi sú v plnom prúde. Malo by ísť o cenovo dostupný elektromobil, ktorého tvary už načrtol minuloročný koncept Centoventi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 656
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 252
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 425
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 330
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 427
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 774
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 702
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 176
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  2. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  3. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  4. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  5. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  6. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  7. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  8. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 615
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 252
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 356
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 474
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 611
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 711
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 591
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu