SME
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Fiat Panda má 40 rokov, hranaté auto bolo hitom 80. rokov

V troch generáciách sa predalo takmer osem miliónov kusov.

Fiat Panda 1980Fiat Panda 1980 (Zdroj: archív Fiat)

TURÍN. Malé hranaté autíčko, ktoré na prvý pohľad nepobralo príliš krásy ani výkonu, sa stalo jednou z automobilových legiend.

Fiat Panda turínska automobilka oficiálne predstavila 6. marca 1980 na autosalóne v Ženeve. Prvá, prísne hranatá generácia, vydržala vo výrobe 23 rokov a za ten čas predala takmer 4,5 milióna kusov.

Z výrobných liniek schádzala aj verzia s pohonom všetkých kolies dodnes obľúbená v alpských oblastiach, a dlho pred súčasným boomom elektromobilov sa v ponuke objavila aj elektrická Panda.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Novinka so staršou technológiou

Pri zrode auta, ktoré nakoniec dostalo meno po populárnom čínskom medveďovi, bol zámer konkurovať francúzskym klasikám ako Renault 4 a Citroën 2CV.

Vývoj nového Fiatu sa začal v roku 1976 a o dva roky neskôr boli hotové prvé prototypy. Vznik Pandy si konštruktéri uľahčili použitím staršej technológie.

Dvojicu motorov - dvojvalec s objemom 652 kubíkov a štvorvalcovú deväťstovku si napríklad vypožičali z modelov 126 a 127.

Motor umiestnili dopredu naprieč, dozadu potom namontovali jednoduchú tuhú nápravu s odpruženými listovými perami. Na jednoduché riešenia stavili aj v interiéri, na palubnej doske boli len tie najnutnejšie ukazovatele a ovládače, zadnú lavicu tvorilo pár rúrok a látka.

Súvisiaci článok Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia Čítajte 

Hranatú karosériu jednoduchých tvarov navrhol slávny Giorgetto Giugiaro, ktorý napríklad pre zlacnenie výroby použil ploché sklá.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledkom na tie časy nebolo žiadne škaredé káčatko, ale auto, na ktoré Fiat dva mesiace po premiére mal už 70-tisíc objednávok.

Štart výroby pritom skomplikovali protesty odborárov, ktorým sa nepáčili plány Fiatu na presuny produkcie medzi továrňami a pri ktorých dokonca v novembri 1979 zhoreli dve desiatky predsériových Pánd.

Dva milióny za osem rokov

Dvojmiliónová hranica predaných vozidiel padla po ôsmich rokoch v čase, keď už sa dva roky vyrábala mierne faceliftovaná verzia pripomínajúca spredu Fiat Uno.

Súvisiaci článok Koncept Centoventi ukázal budúcnosť Fiatu Čítajte 

Počas rokov sa Panda dočkala viacerých modernizácií: dostala silnejšie motory, od roku 1983 sa predávala verzia 4x4 aj van so zväčšeným kufrom.

V Španielsku bola Panda známa ako Seat Marbella. Druhá, podstatne modernejšia generácia prišla v roku 2003 a vďaka nízkej cene bola populárna aj na Slovensku. Celkovo sa z nej predalo za desať rokov produkcie predalo viac ako dva milióny kusov.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2012 sme už spoznali tretiu a zároveň súčasnú generáciu Pandy. Ostala verná aj pohonu 4x4 a ponúkla štýlovú verziu Cross. Najnovšie sa spolu s Fiatom 500 dočkala mild-hybridnej technológie.

V čase pripomenutia štyridsiateho výročia od predstavenia Pandy zástupcovia Fiatu potvrdili, že práce na nástupcovi sú v plnom prúde. Malo by ísť o cenovo dostupný elektromobil, ktorého tvary už načrtol minuloročný koncept Centoventi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  6. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  9. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  2. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  3. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  4. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  5. 365.invest prináša investíciu s garantovaným výnosom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  9. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  10. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 805
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 8 972
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 422
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 348
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 4 960
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 651
  7. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 605
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 195
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 3 123
  10. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Ďurka prichádza v sprievode polície na Okresný súd.

Uznesenie krajského súdu vidí veľa chýb.


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo hovorí uznesenie Krajského súdu o vojne v polícii.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


12 h
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Porekadlá a príslovia zo Súmračnej
  2. Ján Marton: Čo vymyslí hlava dutá - zákon z dielne Vlčan - Karahuta.
  3. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  4. Nina Erneker: Pozrieť sa do zrkadla je „dobrý nápad“
  5. Tupou Ceruzou: Prirodzený habitat chobotnice
  6. Tomáš Tenczer: My weekly pickup's - wk 42
  7. Filip Balint : Cesta do Holandska
  8. Anna Milanová: Dobrý deň...
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 31 084
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 270
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 12 764
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 566
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 010
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 563
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 200
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 874
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu