SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Fiat Panda má 40 rokov, hranaté auto bolo hitom 80. rokov

V troch generáciách sa predalo takmer osem miliónov kusov.

Fiat Panda 1980Fiat Panda 1980 (Zdroj: archív Fiat)

TURÍN. Malé hranaté autíčko, ktoré na prvý pohľad nepobralo príliš krásy ani výkonu, sa stalo jednou z automobilových legiend.

Fiat Panda turínska automobilka oficiálne predstavila 6. marca 1980 na autosalóne v Ženeve. Prvá, prísne hranatá generácia, vydržala vo výrobe 23 rokov a za ten čas predala takmer 4,5 milióna kusov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z výrobných liniek schádzala aj verzia s pohonom všetkých kolies dodnes obľúbená v alpských oblastiach, a dlho pred súčasným boomom elektromobilov sa v ponuke objavila aj elektrická Panda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Novinka so staršou technológiou

Pri zrode auta, ktoré nakoniec dostalo meno po populárnom čínskom medveďovi, bol zámer konkurovať francúzskym klasikám ako Renault 4 a Citroën 2CV.

Vývoj nového Fiatu sa začal v roku 1976 a o dva roky neskôr boli hotové prvé prototypy. Vznik Pandy si konštruktéri uľahčili použitím staršej technológie.

Dvojicu motorov - dvojvalec s objemom 652 kubíkov a štvorvalcovú deväťstovku si napríklad vypožičali z modelov 126 a 127.

Motor umiestnili dopredu naprieč, dozadu potom namontovali jednoduchú tuhú nápravu s odpruženými listovými perami. Na jednoduché riešenia stavili aj v interiéri, na palubnej doske boli len tie najnutnejšie ukazovatele a ovládače, zadnú lavicu tvorilo pár rúrok a látka.

Súvisiaci článok Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia Čítajte 

Hranatú karosériu jednoduchých tvarov navrhol slávny Giorgetto Giugiaro, ktorý napríklad pre zlacnenie výroby použil ploché sklá.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom na tie časy nebolo žiadne škaredé káčatko, ale auto, na ktoré Fiat dva mesiace po premiére mal už 70-tisíc objednávok.

Štart výroby pritom skomplikovali protesty odborárov, ktorým sa nepáčili plány Fiatu na presuny produkcie medzi továrňami a pri ktorých dokonca v novembri 1979 zhoreli dve desiatky predsériových Pánd.

Dva milióny za osem rokov

Dvojmiliónová hranica predaných vozidiel padla po ôsmich rokoch v čase, keď už sa dva roky vyrábala mierne faceliftovaná verzia pripomínajúca spredu Fiat Uno.

Súvisiaci článok Koncept Centoventi ukázal budúcnosť Fiatu Čítajte 

Počas rokov sa Panda dočkala viacerých modernizácií: dostala silnejšie motory, od roku 1983 sa predávala verzia 4x4 aj van so zväčšeným kufrom.

V Španielsku bola Panda známa ako Seat Marbella. Druhá, podstatne modernejšia generácia prišla v roku 2003 a vďaka nízkej cene bola populárna aj na Slovensku. Celkovo sa z nej predalo za desať rokov produkcie predalo viac ako dva milióny kusov.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2012 sme už spoznali tretiu a zároveň súčasnú generáciu Pandy. Ostala verná aj pohonu 4x4 a ponúkla štýlovú verziu Cross. Najnovšie sa spolu s Fiatom 500 dočkala mild-hybridnej technológie.

V čase pripomenutia štyridsiateho výročia od predstavenia Pandy zástupcovia Fiatu potvrdili, že práce na nástupcovi sú v plnom prúde. Malo by ísť o cenovo dostupný elektromobil, ktorého tvary už načrtol minuloročný koncept Centoventi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 717
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 8 465
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 465
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 839
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 521
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 372
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 279
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 743
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  4. Ľubomír Maretta: Melódia
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  6. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  7. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  8. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 158
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 878
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 950
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 744
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 995
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 628
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 350
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 230
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu