TURÍN. Malé hranaté autíčko, ktoré na prvý pohľad nepobralo príliš krásy ani výkonu, sa stalo jednou z automobilových legiend.
Fiat Panda turínska automobilka oficiálne predstavila 6. marca 1980 na autosalóne v Ženeve. Prvá, prísne hranatá generácia, vydržala vo výrobe 23 rokov a za ten čas predala takmer 4,5 milióna kusov.
Z výrobných liniek schádzala aj verzia s pohonom všetkých kolies dodnes obľúbená v alpských oblastiach, a dlho pred súčasným boomom elektromobilov sa v ponuke objavila aj elektrická Panda.
Novinka so staršou technológiou
Pri zrode auta, ktoré nakoniec dostalo meno po populárnom čínskom medveďovi, bol zámer konkurovať francúzskym klasikám ako Renault 4 a Citroën 2CV.
Vývoj nového Fiatu sa začal v roku 1976 a o dva roky neskôr boli hotové prvé prototypy. Vznik Pandy si konštruktéri uľahčili použitím staršej technológie.

Dvojicu motorov - dvojvalec s objemom 652 kubíkov a štvorvalcovú deväťstovku si napríklad vypožičali z modelov 126 a 127.
Motor umiestnili dopredu naprieč, dozadu potom namontovali jednoduchú tuhú nápravu s odpruženými listovými perami. Na jednoduché riešenia stavili aj v interiéri, na palubnej doske boli len tie najnutnejšie ukazovatele a ovládače, zadnú lavicu tvorilo pár rúrok a látka.

Hranatú karosériu jednoduchých tvarov navrhol slávny Giorgetto Giugiaro, ktorý napríklad pre zlacnenie výroby použil ploché sklá.
Výsledkom na tie časy nebolo žiadne škaredé káčatko, ale auto, na ktoré Fiat dva mesiace po premiére mal už 70-tisíc objednávok.
Štart výroby pritom skomplikovali protesty odborárov, ktorým sa nepáčili plány Fiatu na presuny produkcie medzi továrňami a pri ktorých dokonca v novembri 1979 zhoreli dve desiatky predsériových Pánd.
Dva milióny za osem rokov
Dvojmiliónová hranica predaných vozidiel padla po ôsmich rokoch v čase, keď už sa dva roky vyrábala mierne faceliftovaná verzia pripomínajúca spredu Fiat Uno.

Počas rokov sa Panda dočkala viacerých modernizácií: dostala silnejšie motory, od roku 1983 sa predávala verzia 4x4 aj van so zväčšeným kufrom.
V Španielsku bola Panda známa ako Seat Marbella. Druhá, podstatne modernejšia generácia prišla v roku 2003 a vďaka nízkej cene bola populárna aj na Slovensku. Celkovo sa z nej predalo za desať rokov produkcie predalo viac ako dva milióny kusov.
V roku 2012 sme už spoznali tretiu a zároveň súčasnú generáciu Pandy. Ostala verná aj pohonu 4x4 a ponúkla štýlovú verziu Cross. Najnovšie sa spolu s Fiatom 500 dočkala mild-hybridnej technológie.
V čase pripomenutia štyridsiateho výročia od predstavenia Pandy zástupcovia Fiatu potvrdili, že práce na nástupcovi sú v plnom prúde. Malo by ísť o cenovo dostupný elektromobil, ktorého tvary už načrtol minuloročný koncept Centoventi.