SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Fiat Panda má 40 rokov, hranaté auto bolo hitom 80. rokov

V troch generáciách sa predalo takmer osem miliónov kusov.

Fiat Panda 1980Fiat Panda 1980 (Zdroj: archív Fiat)

TURÍN. Malé hranaté autíčko, ktoré na prvý pohľad nepobralo príliš krásy ani výkonu, sa stalo jednou z automobilových legiend.

Fiat Panda turínska automobilka oficiálne predstavila 6. marca 1980 na autosalóne v Ženeve. Prvá, prísne hranatá generácia, vydržala vo výrobe 23 rokov a za ten čas predala takmer 4,5 milióna kusov.

Z výrobných liniek schádzala aj verzia s pohonom všetkých kolies dodnes obľúbená v alpských oblastiach, a dlho pred súčasným boomom elektromobilov sa v ponuke objavila aj elektrická Panda.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Novinka so staršou technológiou

Pri zrode auta, ktoré nakoniec dostalo meno po populárnom čínskom medveďovi, bol zámer konkurovať francúzskym klasikám ako Renault 4 a Citroën 2CV.

Vývoj nového Fiatu sa začal v roku 1976 a o dva roky neskôr boli hotové prvé prototypy. Vznik Pandy si konštruktéri uľahčili použitím staršej technológie.

Dvojicu motorov - dvojvalec s objemom 652 kubíkov a štvorvalcovú deväťstovku si napríklad vypožičali z modelov 126 a 127.

Motor umiestnili dopredu naprieč, dozadu potom namontovali jednoduchú tuhú nápravu s odpruženými listovými perami. Na jednoduché riešenia stavili aj v interiéri, na palubnej doske boli len tie najnutnejšie ukazovatele a ovládače, zadnú lavicu tvorilo pár rúrok a látka.

Súvisiaci článok Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia Čítajte 

Hranatú karosériu jednoduchých tvarov navrhol slávny Giorgetto Giugiaro, ktorý napríklad pre zlacnenie výroby použil ploché sklá.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledkom na tie časy nebolo žiadne škaredé káčatko, ale auto, na ktoré Fiat dva mesiace po premiére mal už 70-tisíc objednávok.

Štart výroby pritom skomplikovali protesty odborárov, ktorým sa nepáčili plány Fiatu na presuny produkcie medzi továrňami a pri ktorých dokonca v novembri 1979 zhoreli dve desiatky predsériových Pánd.

Dva milióny za osem rokov

Dvojmiliónová hranica predaných vozidiel padla po ôsmich rokoch v čase, keď už sa dva roky vyrábala mierne faceliftovaná verzia pripomínajúca spredu Fiat Uno.

Súvisiaci článok Koncept Centoventi ukázal budúcnosť Fiatu Čítajte 

Počas rokov sa Panda dočkala viacerých modernizácií: dostala silnejšie motory, od roku 1983 sa predávala verzia 4x4 aj van so zväčšeným kufrom.

V Španielsku bola Panda známa ako Seat Marbella. Druhá, podstatne modernejšia generácia prišla v roku 2003 a vďaka nízkej cene bola populárna aj na Slovensku. Celkovo sa z nej predalo za desať rokov produkcie predalo viac ako dva milióny kusov.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2012 sme už spoznali tretiu a zároveň súčasnú generáciu Pandy. Ostala verná aj pohonu 4x4 a ponúkla štýlovú verziu Cross. Najnovšie sa spolu s Fiatom 500 dočkala mild-hybridnej technológie.

V čase pripomenutia štyridsiateho výročia od predstavenia Pandy zástupcovia Fiatu potvrdili, že práce na nástupcovi sú v plnom prúde. Malo by ísť o cenovo dostupný elektromobil, ktorého tvary už načrtol minuloročný koncept Centoventi.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 120
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 030
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 541
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 731
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 334
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 073
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 490
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 377
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 293
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 217
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história, Malé autá, História áut
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

4 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

4 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

1 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

7 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan