SME

Neviditeľné zmeny spravili zo Škody Enyaq praktickejší elektromobil (prvá jazda)

Novinkou je predhriatie batérie aj rýchlejší softvér.

Škoda Enyaq 85x Coupé Laurin&KlementŠkoda Enyaq 85x Coupé Laurin&Klement (Zdroj: Peter Kálmán)

Keď sa chcú výrobcovia blysnúť svojimi novými elektromobilmi, väčšinou usporiadajú prvé jazdy niekde v teple na juhu Európy. Lenže tentoraz sme si vynovený Enyaq mohli vyskúšať pekne v ukážkových zimných podmienkach v rakúskych Alpách.

Aký mala na to Škoda dôvod a čo sa vlastne na Enyaqu zmenilo, keď navonok vyzerá takmer stále rovnako?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nedávno prišla správa, že jeden z elektromobilov sa v tichosti vytratil z európskeho trhu. Išlo o malú Hondu e, ktorá síce bola nabitá zaujímavými technológiami, ale vysoká cena spravila svoje, takže o ňu nebol záujem.

SkryťVypnúť reklamu

V Škode išli inou cestou. Prvým modelom, ktorý bol od základu navrhovaný ako elektromobil, sa stalo rodinné SUV C-segmentu.

Miesto faceliftu nová výbava

Dnes už dobre známy Enyaq má na rozdiel od malej Hondy úspech a jeho predaje po troch rokoch od uvedenia na trh stále rastú. Za prvých deväť mesiacov tohto roka bolo zákazníkom dodaných už 55-tisíc kusov, čo medziročne predstavuje nárast o 47 percent.

Vlani bol Enyaq šiestym najpredávanejším elektromobilom v Európe, na tohtoročné výsledky si ešte musíme počkať. V každom prípade sa ukázalo, že ani pribúdajúci elektrickí konkurenti ho zatiaľ neohrozujú. Škoda však nechce zaspať na vavrínoch, a tak pre modelový rok 2024 dostal Enyaq toľko zmien, že by vystačili aj na označenie facelift.

Dizajn auta sa takmer vôbec nemenil, pribudla však nová výbava Laurin&Klement, ktorá má na rozdiel od RS sivé a strieborné detaily, plus špecifický dizajn diskov veľkých 20- alebo 21-palcových kolies.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Na výlet s elektromobilom. Aká je realita a koľko strávite nabíjaním? Čítajte 

V interiéri sa objavuje čierne alebo béžové kožené čalúnenie a na hlavových opierkach, samozrejme, nechýba logo Laurin&Klement. Sedadlá majú nielen vyhrievanie, ale aj chladenie.

Všetko sú to pekné nové detaily, ale len pre ne sme sa do Álp nevybrali.

Dôvody sa skrývajú v upravenej technológii, či už ide o elektromotory, výkon, batériu a termomanažment.

Viac výkonu pre všetky verzie

Verziu Enyaq 80 vrátane štvorkolky 80x, nahrádza novšia a výkonnejšia verzia 85, respektíve 85x. Vďaka novému elektromotoru na zadnej náprave sa citeľne zmenili aj parametre. Dôvodom sú podľa konštruktérov úpravy pulzného meniča.

Pri zadokolke 85 stúpol výkon o 60 kW (82 koní), štvorkolka 85x ho zvýšila o 15 kW, teda 20 koní a pri vrcholovej verzii Enyaq RS narástol výkon o 30 kW (41 koní). Došlo tiež k celkom výraznému zvýšeniu krútiaceho momentu, z predošlých 310 na 545 Nm.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem kratšieho zrýchlenia z nuly na sto (pri zadokolke 85 je zlepšenie o dve sekundy), sa zvýšila aj maximálna rýchlosť na 180 kilometrov za hodinu.

Z pohľadu bežného každodenného používania sú však zásadnejšie zmeny pri batérii so zlepšeným chemickým zložením článkov.

Verziastarý
Enyaq 80
nový
Enyaq 85
starý
Enyaq 80x
nový
Enyaq 85x
starý
Enyaq RS
nový
Enyaq RS
Výkon kW (k)150 (204)210 (286)195 (265)210 (286)220 (299)250 (340)
Krút. moment (Nm)310545425679460679
Zrýchlenie 0-100 (s)8,66,76,86,66,55,5
Max. rýchlosť (km)160180160180180180
Kapacita batérie 828282828282
Nabíjanie 10-80%29 min.28 min.36 min.28 min.36 min.28 min.
Dojazd WLTP (km)548565524538517541

Batéria už v zime pri nabíjaní netrpí

Tou najdôležitejšou informáciou je, že po novom ponúka predohrev. O ňom sme už síce pri elektromobiloch veľakrát počuli, no väčšinou išlo o tepelné čerpadlo na predohrev interiéru, ale nie samotnej batérie.

Ukazuje sa, že predohrev batérie je v zimných mesiacoch dôležitý, pretože zlepšuje efektivitu a predlžuje životnosť batérie. Nízke teploty sú totiž jednou z najväčších slabín elektromobilov a môžu výrazne skrátiť deklarovaný dojazd na jedno nabitie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok BMW i5 M60 ukazuje, že aj veľký elektrický sedan môže byť športový (prvá jazda) Čítajte 

V prípade štvorkolky Enyaq 85x výrobca uvádza kombinovaný WLTP dojazd 538 kilometrov. Či je takýto údaj dosiahnuteľný, si musíme vyskúšať v redakčnom teste, počas prvých jázd sme stihli necelých 250 kilometrov.

Už teraz sme však mali možnosť sa presvedčiť, aký rozdiel bol pri nabíjaní nového Enyaqu s predhriatou batériou a bez jej predhriatia. Vtedy vám ani zvýšenie maximálneho nabíjacieho výkonu na 175 kW (zadokolka Enyaq 85 má 135 kW) nijako nepomôže, hoci by aj rýchlonabíjačka bola schopná dodať taký výkon.

Kratšie prestávky na nabíjačkách

Realita s nepredhriatym Enyaqom bola dosť biedna. Máte auto s nabíjacim výkonom do 175 kW a nájdete si na diaľnici nabíjačku zo siete Ionity s výkonom 350 kW. Všetko znie sľubne, lenže vonku sú dva stupne pod nulou. Auto malo 53-percentnú batériu a nabíjací výkon len 46 kW. Bieda a zároveň realita mnohých elektromobilov v zime.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úplne iná situácia bola v prípade Enyaqu s predhriatou batériou a podobným vybitím okolo 50 percent. Po pripojení kábla naskočil nabíjací výkon 120 kW. Či by sme vedeli dosiahnuť maximálny nabíjací výkon auta spomínaných 175 kW, je otázne.

Predošlá verzia Enyaq 80x ho v ideálnych podmienkach mala vždy len na krátky čas, keď v batérii bolo 20 percent, potom už nabíjacia krivka klesala. Preto sa pri výbere elektromobilu netreba riadiť maximálnym, ale priemerným nabíjacím výkonom.

Po novom viete Enyaq teda nabiť z 10 na 80 percent za 28 minút, čo oproti predošlej verzii síce vyzerá ako rozdiel len sedem minút, ale reálne v zimných podmienkach sú to aj desiatky minút.

Predohrev batérie môžete cez infotainment zapnúť manuálne, ideálne aspoň 20 minút pred nabíjaním alebo keď si v navigácii zvolíte konkrétnu nabíjaciu stanicu ako cieľ, vtedy je predohrev automatický. Takéto riešenie používa aj Hyundai.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konečne nový softvér na palube

Dôležité zlepšenia modernizovaného Enyaqu ešte pokračujú aj na palube. Pribudla totiž nová verzia softvéru 4.0 a ostáva nám len konštatovať, že konečne! S čím mala nielen Škoda, ale aj celý koncern Volkswagen v uplynulých rokoch problém, boli pomalé reakcie infotainmentu. Niečo ste na obrazovke stlačili a reakcia bola pomalá. Teraz už všetko šliape tak, ako sme si predstavovali.

Mierne sa zlepšilo aj ovládanie základných funkcií a všetko dostalo novú, krajšiu grafiku. Čo nám však prekážalo, bol rozmer jednotlivých ikoniek, ktoré sú na 13-palcovú obrazovku až nepochopiteľne malé. Trafiť sa do nich prstom za jazdy vyžaduje stále zvýšené úsilie.

Pochvala ide aspoň za konfigurovateľnú lištu v spodnej časti obrazovky, kde si môžete nastaviť päť najpoužívanejších skratiek a tri skratky pre aplikácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stále teda platí, že základná ergonómia ovládania sa príliš spolieha na dotykové riešenie, v tomto smere je nový Kodiaq či Superb rozumnejšie navrhnutý a obe autá majú samostatný panel klimatizácie, ktorý nám v Enyaqu jednoducho chýba.

Súvisiaci článok Hyundai Kona Electric prerástol predchodcu rozmermi aj cenou (test) Čítajte 

Veľmi dobre fungovali aj jazdní asistenti vrátane prediktívneho tempomatu, takže už pred tabuľou začiatku obce auto spomalilo predpisovo na päťdesiatku. Uvítali sme tiež rozšírené možnosti zobrazenia na head-up displeji s takzvanou rozšírenou realitou a trochu lepšie využitie dostala aj malá obrazovka pred vodičom.

Modernizovaný Enyaq 85 začína s cenou od 52 030 eur, pri novej výbave Laurin&Klement je cena až od 61 840 a štvorkolka 85x vychádza minimálne na 54 300 eur. Málo to rozhodne nie je, ale pomer ceny, výbavy a veľkosti auta je napríklad lepší ako pri Hyundai Kona Electric či pri Renaulte Megane E-Tech. Aj to sú dôvody, prečo sa Enyaqu darí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 430
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 281
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 605
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 940
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 916
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 576
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  2. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  3. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  4. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  5. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  6. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  7. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  8. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 366
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 439
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 741
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 396
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 897
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 324
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 712
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 096
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu