Keď sa chcú výrobcovia blysnúť svojimi novými elektromobilmi, väčšinou usporiadajú prvé jazdy niekde v teple na juhu Európy. Lenže tentoraz sme si vynovený Enyaq mohli vyskúšať pekne v ukážkových zimných podmienkach v rakúskych Alpách.
Aký mala na to Škoda dôvod a čo sa vlastne na Enyaqu zmenilo, keď navonok vyzerá takmer stále rovnako?
Nedávno prišla správa, že jeden z elektromobilov sa v tichosti vytratil z európskeho trhu. Išlo o malú Hondu e, ktorá síce bola nabitá zaujímavými technológiami, ale vysoká cena spravila svoje, takže o ňu nebol záujem.
V Škode išli inou cestou. Prvým modelom, ktorý bol od základu navrhovaný ako elektromobil, sa stalo rodinné SUV C-segmentu.
Miesto faceliftu nová výbava
Dnes už dobre známy Enyaq má na rozdiel od malej Hondy úspech a jeho predaje po troch rokoch od uvedenia na trh stále rastú. Za prvých deväť mesiacov tohto roka bolo zákazníkom dodaných už 55-tisíc kusov, čo medziročne predstavuje nárast o 47 percent.
Vlani bol Enyaq šiestym najpredávanejším elektromobilom v Európe, na tohtoročné výsledky si ešte musíme počkať. V každom prípade sa ukázalo, že ani pribúdajúci elektrickí konkurenti ho zatiaľ neohrozujú. Škoda však nechce zaspať na vavrínoch, a tak pre modelový rok 2024 dostal Enyaq toľko zmien, že by vystačili aj na označenie facelift.
Dizajn auta sa takmer vôbec nemenil, pribudla však nová výbava Laurin&Klement, ktorá má na rozdiel od RS sivé a strieborné detaily, plus špecifický dizajn diskov veľkých 20- alebo 21-palcových kolies.

V interiéri sa objavuje čierne alebo béžové kožené čalúnenie a na hlavových opierkach, samozrejme, nechýba logo Laurin&Klement. Sedadlá majú nielen vyhrievanie, ale aj chladenie.
Všetko sú to pekné nové detaily, ale len pre ne sme sa do Álp nevybrali.
Dôvody sa skrývajú v upravenej technológii, či už ide o elektromotory, výkon, batériu a termomanažment.

Viac výkonu pre všetky verzie
Verziu Enyaq 80 vrátane štvorkolky 80x, nahrádza novšia a výkonnejšia verzia 85, respektíve 85x. Vďaka novému elektromotoru na zadnej náprave sa citeľne zmenili aj parametre. Dôvodom sú podľa konštruktérov úpravy pulzného meniča.
Pri zadokolke 85 stúpol výkon o 60 kW (82 koní), štvorkolka 85x ho zvýšila o 15 kW, teda 20 koní a pri vrcholovej verzii Enyaq RS narástol výkon o 30 kW (41 koní). Došlo tiež k celkom výraznému zvýšeniu krútiaceho momentu, z predošlých 310 na 545 Nm.
Okrem kratšieho zrýchlenia z nuly na sto (pri zadokolke 85 je zlepšenie o dve sekundy), sa zvýšila aj maximálna rýchlosť na 180 kilometrov za hodinu.
Z pohľadu bežného každodenného používania sú však zásadnejšie zmeny pri batérii so zlepšeným chemickým zložením článkov.
Verzia | starý Enyaq 80 | nový Enyaq 85 | starý Enyaq 80x | nový Enyaq 85x | starý Enyaq RS | nový Enyaq RS |
Výkon kW (k) | 150 (204) | 210 (286) | 195 (265) | 210 (286) | 220 (299) | 250 (340) |
Krút. moment (Nm) | 310 | 545 | 425 | 679 | 460 | 679 |
Zrýchlenie 0-100 (s) | 8,6 | 6,7 | 6,8 | 6,6 | 6,5 | 5,5 |
Max. rýchlosť (km) | 160 | 180 | 160 | 180 | 180 | 180 |
Kapacita batérie | 82 | 82 | 82 | 82 | 82 | 82 |
Nabíjanie 10-80% | 29 min. | 28 min. | 36 min. | 28 min. | 36 min. | 28 min. |
Dojazd WLTP (km) | 548 | 565 | 524 | 538 | 517 | 541 |
Batéria už v zime pri nabíjaní netrpí
Tou najdôležitejšou informáciou je, že po novom ponúka predohrev. O ňom sme už síce pri elektromobiloch veľakrát počuli, no väčšinou išlo o tepelné čerpadlo na predohrev interiéru, ale nie samotnej batérie.
Ukazuje sa, že predohrev batérie je v zimných mesiacoch dôležitý, pretože zlepšuje efektivitu a predlžuje životnosť batérie. Nízke teploty sú totiž jednou z najväčších slabín elektromobilov a môžu výrazne skrátiť deklarovaný dojazd na jedno nabitie.

V prípade štvorkolky Enyaq 85x výrobca uvádza kombinovaný WLTP dojazd 538 kilometrov. Či je takýto údaj dosiahnuteľný, si musíme vyskúšať v redakčnom teste, počas prvých jázd sme stihli necelých 250 kilometrov.
Už teraz sme však mali možnosť sa presvedčiť, aký rozdiel bol pri nabíjaní nového Enyaqu s predhriatou batériou a bez jej predhriatia. Vtedy vám ani zvýšenie maximálneho nabíjacieho výkonu na 175 kW (zadokolka Enyaq 85 má 135 kW) nijako nepomôže, hoci by aj rýchlonabíjačka bola schopná dodať taký výkon.
Kratšie prestávky na nabíjačkách
Realita s nepredhriatym Enyaqom bola dosť biedna. Máte auto s nabíjacim výkonom do 175 kW a nájdete si na diaľnici nabíjačku zo siete Ionity s výkonom 350 kW. Všetko znie sľubne, lenže vonku sú dva stupne pod nulou. Auto malo 53-percentnú batériu a nabíjací výkon len 46 kW. Bieda a zároveň realita mnohých elektromobilov v zime.
Úplne iná situácia bola v prípade Enyaqu s predhriatou batériou a podobným vybitím okolo 50 percent. Po pripojení kábla naskočil nabíjací výkon 120 kW. Či by sme vedeli dosiahnuť maximálny nabíjací výkon auta spomínaných 175 kW, je otázne.

Predošlá verzia Enyaq 80x ho v ideálnych podmienkach mala vždy len na krátky čas, keď v batérii bolo 20 percent, potom už nabíjacia krivka klesala. Preto sa pri výbere elektromobilu netreba riadiť maximálnym, ale priemerným nabíjacím výkonom.
Po novom viete Enyaq teda nabiť z 10 na 80 percent za 28 minút, čo oproti predošlej verzii síce vyzerá ako rozdiel len sedem minút, ale reálne v zimných podmienkach sú to aj desiatky minút.
Predohrev batérie môžete cez infotainment zapnúť manuálne, ideálne aspoň 20 minút pred nabíjaním alebo keď si v navigácii zvolíte konkrétnu nabíjaciu stanicu ako cieľ, vtedy je predohrev automatický. Takéto riešenie používa aj Hyundai.
Konečne nový softvér na palube
Dôležité zlepšenia modernizovaného Enyaqu ešte pokračujú aj na palube. Pribudla totiž nová verzia softvéru 4.0 a ostáva nám len konštatovať, že konečne! S čím mala nielen Škoda, ale aj celý koncern Volkswagen v uplynulých rokoch problém, boli pomalé reakcie infotainmentu. Niečo ste na obrazovke stlačili a reakcia bola pomalá. Teraz už všetko šliape tak, ako sme si predstavovali.

Mierne sa zlepšilo aj ovládanie základných funkcií a všetko dostalo novú, krajšiu grafiku. Čo nám však prekážalo, bol rozmer jednotlivých ikoniek, ktoré sú na 13-palcovú obrazovku až nepochopiteľne malé. Trafiť sa do nich prstom za jazdy vyžaduje stále zvýšené úsilie.
Pochvala ide aspoň za konfigurovateľnú lištu v spodnej časti obrazovky, kde si môžete nastaviť päť najpoužívanejších skratiek a tri skratky pre aplikácie.
Stále teda platí, že základná ergonómia ovládania sa príliš spolieha na dotykové riešenie, v tomto smere je nový Kodiaq či Superb rozumnejšie navrhnutý a obe autá majú samostatný panel klimatizácie, ktorý nám v Enyaqu jednoducho chýba.

Veľmi dobre fungovali aj jazdní asistenti vrátane prediktívneho tempomatu, takže už pred tabuľou začiatku obce auto spomalilo predpisovo na päťdesiatku. Uvítali sme tiež rozšírené možnosti zobrazenia na head-up displeji s takzvanou rozšírenou realitou a trochu lepšie využitie dostala aj malá obrazovka pred vodičom.
Modernizovaný Enyaq 85 začína s cenou od 52 030 eur, pri novej výbave Laurin&Klement je cena až od 61 840 a štvorkolka 85x vychádza minimálne na 54 300 eur. Málo to rozhodne nie je, ale pomer ceny, výbavy a veľkosti auta je napríklad lepší ako pri Hyundai Kona Electric či pri Renaulte Megane E-Tech. Aj to sú dôvody, prečo sa Enyaqu darí.
