SME

Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne

Auto vlastnila rodina známeho hudobníka.

Škoda Octavia Super z roku 1960.Škoda Octavia Super z roku 1960. (Zdroj: Peter Kálmán)

Nová Octavia je síce príjemným autom, ale z dnešného pohľadu je často zaujímavejšie trochu si zacestovať v čase a zoznámiť s jej predchodcami.

Tentoraz sa bližšie pozrieme na jej úplne prvé vydanie, ktoré oslavuje 65. narodeniny. Jeden pekne zrenovovaný kus je v opatere zberateľa a mechanika Jiřího Valacha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dizajnovo Octavia nadviazala na predchodcu z roku 1955, Škodu 440 Spartak, ktorú navrhol Jozef Velebný, rodák z Pukanca. Výroba Octavie sa začala v marci 1959 a neskôr v roku 1961 pribudla aj verzia kombi. Súčasne existoval odvodený kabriolet Felicia a pre Nový Zéland vznikla aj terénna Trekka.

SkryťVypnúť reklamu

Ôsma, ale aj prvá

Zvučný názov Octavia navrhla v 50. rokoch pani Bošková, propagačná referentka podniku zahraničného obchodu Motokov.

Ide o meno z latinčiny, ale zároveň je význam slova aj ôsmy, teda odkaz na počet modelov, ktoré Škoda vytvorila od skončenia druhej svetovej vojny.

Koncepciou podvozka ešte prvá Octavia pripomínala osobné tatrovky. Mala totiž chrbticový nosný rám s motorom vpredu a zadnými výkyvnými polonápravami.

Škoda sa s týmto modelom vrátila k motoršportu, na slávnu Rallye Monte Carlo, kde s ňou v roku 1961 fínska posádka skončila vo svojej kategórii na prvom mieste.

V predaji existovala popri bežnej verzii a Super ešte aj výkonnejšia Octavia TS, teda Touring Sport, s dvoma karburátormi Jikov. Najprv mala výkon 37 kW (50 koní), potom pri verzi TS 1200 už bol výkon 40 kW (55 koní), ale niektorí úpravcovia z neho vedeli vydolovať takmer 100 koní.

SkryťVypnúť reklamu

Octaviu ST sa oplatí spomenúť aj preto, že práve Valachov Super sa na ňu vzhľadom podobá. Má prídavné svetlá, plechové disky krémovej farby a na streche dva biele pásy.

Súvisiaci článok Škoda 1000 MB oslavuje šesťdesiatku, bola moderným autom z východného bloku Čítajte 

Na tie časy Octavia nemala dlhú kariéru, no treba ju skôr vnímať ako modernizáciu predošlých modelov 440 a 445.

Výroba tudoru, teda dvojdverového sedanu, sa skončila už v roku 1964 a vystriedala ho Škoda 1000 MB. Keďže sa ňou prešlo na koncepciu "všetko vzadu", teda pohon aj motor, tak praktická kombi verzia Octavie prežila aj tisícku a skončila až v roku 1971, keď sa už predávala Škoda 100. Potom sa Škoda vrátila ku kombi až na konci 80. rokov s Formanom.

Celkovo sa z Octavie v rokoch 1959 až 1971 vyrobilo 360-tisíc kusov, z toho 54-tisíc ako kombi. Z výkonnejšej Octavie TS a TS 1200 vzniklo len 2270 kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Auto do daru

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAUMY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 315
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 8 736
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 704
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 202
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 878
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 709
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 579
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 191
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: 3,5 roka trojdňovej operácie plus S dňom nezávislosti!
  2. Štefan Šturdzík: Ďalší štátnik príde do Kyjeva no náš súdruh doteraz nenašiel odvahu tam zavítať. Teraz je vhodný čas to zmeniť a pokecať o útokoch na ropovod Družba.
  3. Eva Bachletová: Moja Dolná zem
  4. Jozef Sitko: Keď po okupácii ŠtB zatýkala novinárov
  5. Ernest Klotton: Fotografia: Zachytávanie spomienok a umenie svetla a tieňa
  6. Martin Fronk: Súkromný park pre verejnosť
  7. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  8. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 70 428
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 32 299
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 21 180
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 372
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 080
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 189
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 920
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 394
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu