Nová Octavia je síce príjemným autom, ale z dnešného pohľadu je často zaujímavejšie trochu si zacestovať v čase a zoznámiť s jej predchodcami.
Tentoraz sa bližšie pozrieme na jej úplne prvé vydanie, ktoré oslavuje 65. narodeniny. Jeden pekne zrenovovaný kus je v opatere zberateľa a mechanika Jiřího Valacha.
Dizajnovo Octavia nadviazala na predchodcu z roku 1955, Škodu 440 Spartak, ktorú navrhol Jozef Velebný, rodák z Pukanca. Výroba Octavie sa začala v marci 1959 a neskôr v roku 1961 pribudla aj verzia kombi. Súčasne existoval odvodený kabriolet Felicia a pre Nový Zéland vznikla aj terénna Trekka.
Ôsma, ale aj prvá
Zvučný názov Octavia navrhla v 50. rokoch pani Bošková, propagačná referentka podniku zahraničného obchodu Motokov.
Ide o meno z latinčiny, ale zároveň je význam slova aj ôsmy, teda odkaz na počet modelov, ktoré Škoda vytvorila od skončenia druhej svetovej vojny.
Koncepciou podvozka ešte prvá Octavia pripomínala osobné tatrovky. Mala totiž chrbticový nosný rám s motorom vpredu a zadnými výkyvnými polonápravami.

Škoda sa s týmto modelom vrátila k motoršportu, na slávnu Rallye Monte Carlo, kde s ňou v roku 1961 fínska posádka skončila vo svojej kategórii na prvom mieste.
V predaji existovala popri bežnej verzii a Super ešte aj výkonnejšia Octavia TS, teda Touring Sport, s dvoma karburátormi Jikov. Najprv mala výkon 37 kW (50 koní), potom pri verzi TS 1200 už bol výkon 40 kW (55 koní), ale niektorí úpravcovia z neho vedeli vydolovať takmer 100 koní.
Octaviu ST sa oplatí spomenúť aj preto, že práve Valachov Super sa na ňu vzhľadom podobá. Má prídavné svetlá, plechové disky krémovej farby a na streche dva biele pásy.

Na tie časy Octavia nemala dlhú kariéru, no treba ju skôr vnímať ako modernizáciu predošlých modelov 440 a 445.
Výroba tudoru, teda dvojdverového sedanu, sa skončila už v roku 1964 a vystriedala ho Škoda 1000 MB. Keďže sa ňou prešlo na koncepciu "všetko vzadu", teda pohon aj motor, tak praktická kombi verzia Octavie prežila aj tisícku a skončila až v roku 1971, keď sa už predávala Škoda 100. Potom sa Škoda vrátila ku kombi až na konci 80. rokov s Formanom.
Celkovo sa z Octavie v rokoch 1959 až 1971 vyrobilo 360-tisíc kusov, z toho 54-tisíc ako kombi. Z výkonnejšej Octavie TS a TS 1200 vzniklo len 2270 kusov.