Hyundai i20 1,0 T-GDi 74 kW 7DCT Style – prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 14 840 / 20 340 |
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l) | 5,4 – 5,6 / 6,2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 352 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2580; 4065; 1775 (bez zrkadiel); 1450 |
Hyuindai i20 patrí už od uvedenia na trh v roku 2020 k najpopulárnejším zástupcom B-segmentu na Slovensku. Za svoj úspech vďačí nielen dobrým jazdným vlastnostiam, praktickým rozmerom, ale aj dobrej spotrebe.
Konkurencia však nezaháľala a hneď niekoľko z jeho rivalov nedávno prešlo modernizáciou, napríklad Peugeot 208, Opel Corsa alebo Renault Clio. Menších, no podstatných zmien sa dočkala aj stále obľúbená Škoda Fabia, ktorú sme si nedávno opäť vyskúšali.
Malý Hyundai sa však odmieta vzdať popredných pozícii v rebríčkoch predajov, preto sa modernizácia nevyhla ani jemu. Priniesla zmeny v motorizáciách, stupňoch výbavy, ale aj omladenie dizajnu.
Predajné čísla jasne ukazujú, že malý hatchback sa vydaril a aj s postupom času sa teší obľube. Hyundai sa preto vyvaroval prílišným zmenám a dizajn pozmenil iba minimálne. Logo automobilky sa presunulo nad novú mriežku, ktorá vďaka tomu opticky narástla. Spolu s novými nárazníkmi dodáva tento detail exteriéru dynamickejší vzhľad.
Modernejší výzor dopĺňajú aj predné full-LED svetlá, ku ktorým patria aj LED zadné svetlá s novou grafikou. Štandardom sú až od testovanej druhej najvyššej výbavy Style. Pri nižšej výbave Family si za ne priplatíte 900 eur, základný Comfort si musí vystačiť len s halogénovými svetlami.
Nové sú tiež tri z ôsmich ponúkaných farieb, z ktorých najviac zaujme výrazná zelená metalíza, obzvlášť na 17-palcových kolesách v novom dizajne. Ešte o kúsok atraktívnejšie by vyzeralo s príplatkovým lakovaním strechy v čiernej farbe.
Vnútri revolúciu nečakajte
Zmenami prešiel aj interiér, tie sú však ešte nenápadnejšie. Zaujímavý rebrovaný dizajn palubnej dosky zostal, rovnako ako tvrdé plasty, ktoré sme v minulosti kritizovali. Nič však nevŕzga a kabína pôsobí pevne a odolne.
Trochu charakteru navyše dodáva nové kontrastné prešívanie a prvky v zelenej farbe. Novinkou je tiež efektívnejšie LED osvetlenie interiéru namiesto klasických žiaroviek či viacfarebné náladové osvetlenie pre vyššie výbavy.
Nová je väčšia centrálna obrazovka infotainmentu s uhlopriečkou 10,25 palca. Jej nový širokouhlý formát pôsobí moderne, no ovládanie už o čosi menej. Sklamali nás pomalé reakcie, ale aj podpora zrkadlenia smartfónu len s použitím kábla a nových USB-C portov. Opäť však potešilo množstvo fyzických ovládačov a dobre zvládnutá ergonómia.

V záujme bezpečnosti sa pozmenili aj asistenčné systémy. Vylepšený je systém núdzového brzdenia, štandardom je po novom aj sledovanie jazdného pruhu. Kto chce adaptívny tempomat či sledovanie mŕtveho uhla, musí si priplatiť.
Vo výbave testovaného auta nechýbali ani parkovacie senzory a kamera, automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá aj volant, bezkľúčové štartovanie, dažďový senzor či automatické zapínanie diaľkových svetiel.
Napriek kompaktným rozmerom je i20 celkom pohodlné auto. Je jednoduché nájsť si dobrú pozíciu za volantom a pochvalu si zaslúžia aj dobre tvarované sedačky s výraznými bočnicami, ktoré podržia v zákrutách.
Prekvapením je množstvo miesta na zadných sedadlách, ktoré by sme pri takto malom aute nečakali. Za nimi nájdeme ešte batožinový priestor s objemom 352 litrov a praktickým miestom na odloženie krytu.
Chýba silnejšia motorizácia
Podľa prvých správ sa s príchodom nového modelu mal z ponuky vytratiť najslabší atmosférický motor s výkonom 79 koní (58 kW), nakoniec však zostal ako cenovo dostupnejšia možnosť, výlučne s päťstupňovým manuálom.
Pôvodne mala byť novinka ponúkaná s litrovým turbom T-GDi naladeným na 100 alebo 120 koní (74 alebo 88 kW), zatiaľ však v cenníku figuruje iba slabšia verzia. Jej výkon je na vrchol ponuky trochu slabý, hlavne ak berieme do úvahy, že napríklad konkurenčná Fabia ponúka aj štvorvalec s výkonom 150 koní.
Vďaka nízkej hmotnosti, okolo 1100 kilogramov, však aj tento motor dodáva autu slušnú dynamiku, hlavne ak spolupracuje s automatickou sedemstupňovou prevodovkou. Vtedy dosahuje maximálny krútiaci moment 200 Nm, so šesťstupňovým manuálom je to iba 172 Nm.

Trojvalec je po novom vybavený 48-voltovou mild-hybridnou technológiou, ktorá pomohla stlačiť spotrebu v meste na sedem litrov aj s automatom, na okreskách sme sa pohybovali okolo piatich litrov. Pri diaľničnej stotridsiatke točil na siedmom stupni asi 2800 otáčok, no stále jazdil približne za 6,5 litra.
V minulosti sme kritizovali aj slabý ťah motora v nízkych otáčkach. Ten sa stále preberá až nad hranicou 2000 otáčok za minútu, mild-hybridný systém však lenivé rozbehy aspoň trochu kompenzuje.
Aj pomalšie auto dokáže zabaviť
Akonáhle sa malý hatchback rozbehne, stáva sa prekvapivo zábavným autom. V časoch záplavy komfortnej elektroniky a preposilovaného riadenia pri mestských autách, pôsobí i20 príjemne staromódne a mechanicky.
Vďaka nízkej hmotnosti a tuhému nastaveniu podvozka prechádza zákrutami sebavedomo a s minimálnymi náklonmi. Pri ostrej jazde je ľahké pochopiť, prečo na jeho základe vznikol aj športový model N.
Tvrdší podvozok si však vybral cenu v podobe zníženého komfortu. Ťažko nazvať Hyundai i20 nepohodlným, no nízka hmotnosť a tuhé tlmiče ho robia trochu neposedným. Aj veľké 17-palcové disky kolies síce vyzerajú výborne, no pri prejazdoch cez priečne nerovnosti nízky profil pneumatík dosť cítiť.
Hoci naše prvé dojmy pri uvedení modelu na trh neboli úplne presvedčivé, počas rokov malý hatchback dozrel. V časoch, keď výrobcovia výrazne šetria, je i20 príjemne úprimné auto, ktoré uprednostňuje kvalitu a odolnosť pred lacnými materiálmi peknými na pohľad.
S modernizáciou Hyundai i20 vizuálne pekne omladol a zároveň si zachoval to, čo z neho spravilo taký úspešný model. Škoda, že nepriniesla ešte bohatší základ, a tak aj pri cene takmer 15-tisíc eur dostanete iba halogénové svetlá a atmosférický motor, kým napríklad spomínaný Renault Clio či Peugeot 208 za porovnateľnú cenu ponúkajú aj turbo a LED svetlomety.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Hyundai i20 |
Verzia | Style 1,0 T-GDi 74 kW 7DCT |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 14 840 / 20 340 / 20 930 |
Motor | benzínový trojvalec s turbom, 998 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 73,5 (100) / 6000 |
Krút. moment – (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 200 / 2000 – 2500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 7 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 12,1 |
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l/100 km) | 5,4 – 5,6 / 6,2 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Rozmer pneumatík | 215/45 R17 |
Maximálna pohotovostná hmotnosť (kg) | 1090 – 1200 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 352 / 1165 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2580; 4065; 1775 (bez zrkadiel); 1450 |