Honda ZR-V 2,0 i-MMD | |
Cena od / verzia od (eur) | 37 990 / 41 990 |
Spotreba kombinovaná WLTP výrobca / test (l) | 5,8 / 5,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 390 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2657; 4568; 1898; 1620 |
Pokiaľ je reč o elektromobiloch, japonské automobilky nepatria k tým úspešným, aspoň nie v Európe. Napríklad Nissan Leaf kedysi síce stál na čele rodiaceho sa segmentu, dnes ho však valcujú konkurenčné značky.
Výnimkou nie je ani Honda. Neuspela s malým mestským elektromobilom e, ktorého výroba sa pre malý záujem skončila predčasne. Elektrické SUV s krkolomným označením e:Ny1 sa u nás do predaja ani nedostalo.
Úplne inak je to v prípade hybridných systémov. V nich Japonci dlhodobo vynikajú, vrátane Hondy s podareným pohonom e:HEV. Ten v rôznych podobách poháňa všetky modely v ponuke, výnimkou je iba športový Civic Type-R s čisto benzínovým pohonom, ten však z predajov tvorí iba zanedbateľný zlomok.
K modernému a efektívnemu pohonu pridajme vysokú kvalitu spracovania a neutrálny, no sympatický vzhľad, a je jednoduché pochopiť, prečo sú Hondy obľúbené.
Funguje tento recept na úspech aj v obľúbenej forme kompaktného SUV, alebo to automobilke tentokrát nevyšlo?
Z dizajnovej stránky je ponuka automobilky trochu rozpačitá, modelom tak trochu chýba jednotnejší dizajnový jazyk. Všetky sú však pomerne jednoduché a dizajnovo neutrálne, vďaka čomu dokážu osloviť širšie spektrum záujemcov než odvážnejšie autá.
Testovaný crossover ZR-V sa vydal podobným smerom, hoci ťažko povedať, či úplne úspešne. Dizajn v nás zanechal rozpačité dojmy, „zubatá“ maska nám príliš nesadla, zadná časť auta zase pôsobí až príliš nevýrazne. Potešili nás však dve skutočné koncovky výfuku v zadnom nárazníku.
Budúci majiteľ však bude väčšinu času tráviť za volantom, preto je skvelou správou, že v interiéri sa nedostatky hľadajú iba s námahou.

Interiér konkuruje prémii
Prvý dojem po otvorení dverí pôsobí až prémiovo, s množstvom kožou čalúnených povrchov a mäkčených plastov. Niektoré časti aj rozloženie palubnej dosky sú dôverne známe z Hondy Civic, no s dostatočnými zmenami, aby sa ZR-V odlíšilo.
Interiér je perfektne zvládnutý aj po ergonomickej stránke, stále používa množstvo klasických fyzických ovládačov, nevzdal sa ani klasického panelu klimatizácie. Napriek tomu pôsobí moderne a veľmi príjemný je aj chod a cvakanie ovládačov, ktoré sú lepšie než v mnohých prémiových autách.

Trochu menej nám už vyhovoval netradične riešený tlačidlový volič prevodovky. Zvyk chce najmä radenie spiatočky, ktoré nie je úplne intuitívne a v mnohých iných autách sa podobným pohybom volí smer jazdy dopredu.
Samozrejmosťou je už digitálna prístrojová doska, ktorej jednoduchá a dobre čitateľná grafika uprednostňuje použiteľnosť pred pozlátkou, podobne ako celý zvyšok auta.
Deväťpalcový displej infotainmentu sa usadil na vrchu palubnej dosky, kde je blízko zorného poľa vodiča. Prijali by sme však, keby bol natočený smerom k vodičovi, keďže cez neho ovláda mnohé funkcie vrátane asistenčných systémov.

Rozmaznáva už v základe
Už základná výbava Elegance so sebou prináša celkom bohatú štandardnú výbavu, čo si kompaktné SUV s cenou od 37 990 eur aj zaslúži. Nechýba adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, dvojzónová klimatizácia ani LED svetlá.
Štandardom je tiež ponuka asistentov Honda Sensing, ktorá okrem tempomatu zahŕňa udržiavanie v jazdnom pruhu či sledovanie mŕtveho uhla. Práve to však prehnane citlivo reagovalo a upozorňovalo na vozidlo v mŕtvom uhle, aj keď bolo už bezpečne vzadu.
Testovaná verzia Advance je na opačnom konci ponuky, s cenou od 41 990 eur však nejde o príliš veľký rozdiel. Pridáva množstvo prvkov, ktoré spríjemnia každodenné jazdenie, napríklad projekčný displej, adaptívne svetlomety bezdrôtovú nabíjačku či prémiový audiosystém Bose.

Nechýbalo dokonca ani vyhrievanie zadných sedadiel. Pasažieri v druhom rade majú k dispozícii aj dva nabíjacie USB-C porty, vlastné výduchy klimatizácie a bohatý priestor na nohy. ZR-V je tak dobrou voľbou aj v prípade, že často vozíte ľudí vzadu.
Miernym sklamaním bol batožinový priestor, ktorý je s objemom 390 litrov dokonca menší ako má Civic. V prípade testovanej verzie si ešte 10 litrov ukrojil basový reproduktor prémiového audiosystému.
Sedadlá sa však sklápajú takmer do roviny, vďaka čomu vznikne dostatočná plocha aj pre veľké náklady. Vtedy objem narastie na 1322 litrov, škoda iba, že sa nedajú sklopiť priamo z kufra.

Hybrid funguje dokonale hladko
Dá sa povedať, že nový model v portfóliu značky zastúpil Hondu CR-V, ktorá vo svojej poslednej generácii už naozaj poriadne narástla. Testované SUV tak veľkostne zapadá medzi tento model a menšie HR-V.
Z technickej stránky má bližšie k väčším modelom, s ktorými sa delí o výkonnejší variant hybridu e:HEV s benzínovým atmosférickým dvojlitrom. Vypožičal si tiež prednú nápravu zo Civicu, zadná viacprvková má pôvod v spomínanom novom CR-V.
Hybridný systém Hondy pracuje trochu špecificky, spaľovací motor totiž väčšinu času kolesá priamo nepoháňa, slúži hlavne ako generátor pre elektromotor. Zapája sa iba pri vyšších rýchlostiach, pričom prechod medzi benzínom a elektrinou si ani nevšimnete.

Dôležitejší je elektromotor, ktorý disponuje výkonom 135 kW (184 koní) a krútiacim momentom 315 Nm. Väčšinu času poháňa auto práve ten, vďaka čomu Honda vyťažila maximum z pružnosti elektromotora, ale aj efektivity spaľovacieho motora v ideálnych otáčkach.
Výsledkom je príjemne živé auto, ktoré sa odmení aj spotrebou. Ako pri mnohých iných hybridoch, najlepšie funguje v meste, kde sa spotreba pohybovala okolo 4,6 litra, no príliš nestúpla ani na okreskách. Viac si ZR-V vypýta na diaľnici, aj napriek väčšiemu spaľovaciemu motoru. V našom prípade to bolo viac ako 7,5 litra na sto kilometrov.

Intenzita rekuperácie energie sa nastavuje páčkami pod volantom, ktoré sú vyrobené z hliníku a opäť pridávajú na vnímanej hodnote interiéru. Chýba však režim maximálnej rekuperácie, ktorý má väčšina konkurencie, ale aj menší Jazz z vlastných radov.
Crossover, ktorý jazdí ako hatchback
Aj napriek vyššej karosérii sa na ceste správa kultivovane a prejavom výrazne pripomína Civic, avšak je o máličko komfortnejší. Vyzdvihnúť treba najmä vynikajúce riadenie, ktoré je príjemne tuhé, presné a rýchle, cítiť však vyššiu hmotnosť hybridu.
Jednou z nevýhod je, že ako kompaktné SUV neponúka pohon všetkých kolies, iba prednej nápravy. Dnes to však v tomto segmente nie je vôbec nič výnimočné, navyše ZR-V sa aj tak najlepšie cíti na upravenom asfaltovom povrchu.
Za týmto sympatickým kompaktným crossoverom sa na ulici asi neotočíte, ale to ani nie je jeho účelom. Honda opäť postavila rozumné auto, ktoré možno nevyvoláva prílišné emócie, no je skvelým spoločníkom na cesty.

Vďaka hybridnému systému dokáže jazdiť s vynikajúcou spotrebou, ktorou sa vyrovná hlavným konkurentom, mnohých aj prekoná. No aj keď je zjavne hlavným cieľom jazdenia efektivita, zážitok z jazdy sa úplne nevytratil.
Záujemcov môže odradiť hlavne vyššia cena, mnohé podobne veľké SUV začínajú nižšie. Treba však podotknúť, že aj so skromnejšou výbavou či podstatne lacnejším dojmom z interiéru.
Cenovo aj veľkostne však perfektne zapadá do ponuky automobilky a vypĺňa dieru, ktorá v ponuke značky zostala s nárastom rozmerov modelu CR-V. Napriek nenápadnému dizajnu je tak Honda ZR-V auto, ktoré pri výbere šikovného crossoveru neradno prehliadať.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Honda ZR-V e:HEV |
Verzia | Advance 2,0 i-MMD Hybrid |
Cena modelu od / verzia od a testovaný model (eur) | 37 990 / 41 990 |
Motor | Benzínový štvorvalec, 1993 cm3 + elektromotor + generátor |
Výkon elektromotora – kW (k) | 135 (184) |
Krút. moment elektromotora – (Nm) | 315 |
Výkon spaľovacieho motora – kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 105 (143) / 6000 |
Krút. moment spaľovacieho motora –- (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 186 / 4500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | elektronicky riadená stálym prevodom / 1 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 8,0 |
Spotreba WLTP kombinovaná – výrobca / test (l/100 km) | 5,8 / 5,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 57 |
Rozmer pneumatík | 225/55 R18 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 639 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 380 / 1 322 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2657; 4568; 1898; 1620 |