SME

Najväčší elektromobil od Hyundaia chce ohromiť priestorom aj dojazdom

Auto myslí aj na kempovanie v prírode.

Hyundai Ioniq 9Hyundai Ioniq 9 (Zdroj: Hyundai)

Hyundai dokončil plán spred štyroch rokov prísť s radom nevšedných elektromobilov. Posledným dielikom do tejto skladačky je veľký rodinný model Ioniq 9. Pohodlne odvezie sedem ľudí a ešte mu ostáva veľký kufor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trochu mätúce sú na začiatok čísla v názve. Novinka totiž vychádza z konceptu Seven, teda sedem, no nakoniec sa Hyundai rozhodol použiť v názve číslo deväť. Rovnaké používa aj sesterská Kia EV9 na spoločnej podvozkovej platforme E-GMP určenej len pre elektromobily.

Dôvod je jednoduchý - Hyundai si necháva priestor na číselné označenie ďalších elektromobilov, ktoré môžu v budúcnosti vyplniť priestor medzi Ioniqom 6 a Ioniqom 9.

SkryťVypnúť reklamu

Väčší ako konkurenti

Oproti EV9 je však Ioniq 9 ešte o trochu väčším autom, na dĺžku má 5060 mm a z toho rázvor kolies tvorí až 3130 mm. Týmito parametrami vo veľkosti predbieha ešte aj Volkswagen ID.Buzz LWB. Výhodu má veľký Hyundai aj použitím 800-voltovej architektúry vrátane funkcie V2L, keď auto slúži ako zdroj energie pre rôzne spotrebiče, napríklad gril, kosačku alebo nabitie e-bicykla.

V porovnaní s hybridným Hyundaiom Santa Fe má Ioniq 9 trochu oblejšie línie karosérie pre dosiahnutie čo najlepšej aerodynamiky. K nízkemu koeficientu odporu vzduchu na úrovni 0,259 Cd prispievajú voliteľné digitálne spätné zrkadlá, ale aj kompletne zakrytý podvozok.

Hlavné svetlá síce tvoria projekčné pixely s adaptívnou funkciou, no viac vyniká vodorovný LED pás denného svietenia, ktorý sa tiahne celou šírkou prednej masky. Vzadu sú pre zmenu svetlá zvislo orientované, čím trochu pripomínajú známe riešenie z modelov Volvo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Kia EV9 je veľký provokatér so zaslúženou pozornosťou (prvá jazda) Čítajte 

Už v základe auto stojí na 19-palcových kolesách, najvyššia verzia Calligraphy má až 21 palcov. Pri bočnom pohľade na auto veľké plochy bez zbytočných prelisov odľahčuje široký čierny pás v spodnej časti dverí, ktorý pokračuje do nárazníkov.

Zaujímavosťou je aj úplné odstránenie strešnej antény, ktorú Ioniq 9 ako prvý Hyundai už vôbec nepotrebuje. Jej vysielacie funkcie sa presunuli dovnútra pod predné a zadné sklo.

S ostrovom aj salónikom na palube

Interiér môže byť v 7-miestnej alebo luxusnejšej 6-miestnej konfigurácii, v ktorej má druhý rad len dve samostatné sedadlá s elektrickým nastavením a výsuvnou opierkou nôh. Sedadlá sa dajú otočiť v protismere jazdy, čím vzadu vzniká salónik pre štyri osoby.

Medzi prednými sedadlami je veľká konzola nazvaná Universal Island, ktorá sa vďaka posúvaniu o 19 centimetrov môže podeliť s úložnými priestormi aj so zadnými pasažiermi v druhom rade.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky zadné sedadlá sa dajú z kufra elektricky sklopiť, čím základný objem 620 litrov narastie na 1323 litrov. Pod prednou kapotou je ešte 88-litrový priestor, napríklad na odloženie káblov.

Súvisiaci článok Volkswagen ID.Buzz už nešetrí na priestore ani na výkone (prvá jazda) Čítajte 

Prístrojovú dosku tvoria z väčšej časti dve 12-palcové obrazovky s dostupnými online službami a prepojením so smartfónom. Pixelové diódy na volante vodiča podľa svetla priebežne informujú o stave nabitia batérie. Schránka pred spolujazdcom obsahuje UV-C sterilizátor baktérií a klimatizácia v zadnej časti auta je prispôsobená na prespatie pri kempovaní.

S dojazdom 620 kilometrov

Ioniq 9 môže byť v troch verziách zameraných buď na dojazd, alebo výkon.

Najslabšia Long Range verzia má len zadný elektromotor s výkonom 160 kW (218 koní) a s krútiacim momentom 350 Nm. Druhou možnosťou je Long Range s pohonom všetkých kolies, keď sa dopredu pridáva elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najvýkonnejšia verzia Performance využíva dva elektromotory s výkonom po 160 kW (218 koní), ktoré zabezpečujú pohon všetkých kolies a systémový výkon je na úrovni 320 kW (435 koní) s krútiacim momentom 700 Nm. Na zrýchlenie z nuly na sto v takomto prípade stačí 5,2 sekundy.

Hyundai Ioniq 9Predný
elektromotor
Zadný
elektromotor
Systémový
výkon
Zrýchlenie
0-100 km/h
Max.
rýchlosť
Long Range RWD-160 kW
218 k
160 kW
218 k
9,4 sek.170 km/h
Long Range AWD70 kW
95 k
160 kW
218 k
230 kW
313 k
6,7 sek.200 km/h
Perforamnce AWD160 kW
218 k
160 kW
218 k
320 kW
435 k
5,2 sek.200 km/h

Batéria s LFP chémiou má pri oboch verziách Ioniqu 9 kapacitu až 110,3 kWh, čo má pri Long Range verzii vystačiť na dojazd 620 kilometrov.

Aký je vlastne maximálny nabíjací výkon, výrobca už tradične neuvádza, len údaj, že pri využití 350 kW nabíjačky sa auto nabije z 10 na 80 percent za 28 minút.

Primárne sa Ioniq 9 začne predávať v Kórei a USA, v druhej polovici roka 2025 zamieri aj na európsky trh. Základná cena sa odhaduje tesne pod 80-tisíc eur, podobne veľká elektrická Kia EV9 sa na Slovensku predáva od 72-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 435
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 940
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 352
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 079
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 090
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 135
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 041
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 943
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 135
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 562
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 275
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 931
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu