SME

Kupujeme auto pre začiatočníka: Nad ktorými modelmi sa oplatí uvažovať?

Overenie vozidla ušetrí hodiny v servise.

Medzi autami do 4000 eur sa už nájdu kúsky s lepšou bezpečnosťou.Medzi autami do 4000 eur sa už nájdu kúsky s lepšou bezpečnosťou. (Zdroj: archív SME)

Takmer každý začínajúci vodič už počas skúšobných jázd v autoškole premýšľal o tom, aké bude jeho prvé auto.

Ak sa čerství vodiči po autoškole rozhodnú rovno jazdiť a naberať skúsenosti, väčšinou majú dve možnosti ako sa dostať k autu. Buď začnú využívať vozidlo, ktoré už mali v rodine, alebo si kúpia, či dostanú vlastné. Ako však vyberať a na čo si dať pozor pri kúpe?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mladí vodiči často preceňujú svoje zručnosti a myslia si, že majú vozidlo plne pod kontrolou a nehrozí im nebezpečenstvo v zlom počasí alebo pri vyššej rýchlosti. Práve bezpečnostné prvky by mali byť jedným z kľúčových bodov pri výbere prvého auta pre začínajúcich šoférov.

SkryťVypnúť reklamu

Čo pri výbere auta zohľadniť

Keď ideme kupovať auto pre čerstvého vodiča, musíme brať do úvahy hneď niekoľko faktorov.

Tým prvým je cenový limit, koľko sme ochotní do auta investovať. Na počudovanie, bezpečné a nenáročné auto sa dnes dá zohnať v rozmedzí 2000 až 4000 eur. Predtým, než si ukážeme ideálnych kandidátov na túto pozíciu, treba zdôrazniť, aby sa nákupná cena auta nerovnala výške vopred určeného cenového limitu.

Musíte rátať s tým, že auto po kúpe bude ešte vyžadovať nejaké základné investície. Tie budú siahať od poplatku za prepis, cez povinné zákonné poistenie (PZP), až po základný servis. Dokonca sa pokojne môžu vyšplhať až do výšky ceny vozidla. Pri výbere preto radšej trpezlivo a dôkladne kontrolujte vyhliadnuté kusy, aby ste do budúcna predišli drahým opravám skrytých chýb.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vyskúšali sme za vás školu šmyku: V mnohom prekvapí, ale rozhodne pridá na sebavedomí Čítajte 

Pokiaľ nenatrafíte vyslovene na dôchodcovskú "leštenku" na jazdy len do kostola, auto z druhej ruky nebude v stave ako zo salóna. „Pri úplne prvom aute pre neskúseného vodiča nie je až tak podstatný jeho vek alebo počet kilometrov na tachometri. Je dôležité, aby bolo vozidlo v dobrom technickom stave,“ tvrdí Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA Auto Slovensko.

Súhlasí s ňou aj inštruktor autoškoly Milan Jusko. Dodal, že začínajúci vodiči zvyčajne na auto zo začiatku vyvíjajú väčší tlak.

„Pri prvých jazdách v novom aute dostane zabrať najmä spojka a ako to už chodí, objaviť sa môže aj menší ťukanec pri parkovaní,“ vysvetľuje inštruktor a dodáva, že prvé auto si preto netreba vyberať podľa toho, akú má farbu alebo či má štyri elektricky ovládateľné okná.

SkryťVypnúť reklamu

Je vhodné siahnuť po menšom nenáročnom aute, ideálne hatchbacku vo veku 15 až 20 rokov podľa finančných možností kupujúceho.

Rozpočet Škoda Fabia 1,2 HTP ročník 2008
Cena vozidla2000 - 4000 €
Poistenie (PZP)130 - 150 €
Poplatok podľa
výkonu a emisnej normy
33 € (do 80 kW) x 0,60 (Euro 4)
Vydanie osvedčenia I. a II.12 € (2 x 6 €)
Vydanie nových EČV33 €
Rezerva na servis500 €
Celkovoasi 5000 €

Začnite menším autom

Pri výbere auta treba zohľadniť aj jeho využitie – či sa ním budú jazdiť najmä kratšie trasy po meste, alebo dlhšie medzimestské, prípadne diaľničné trasy. V prvom prípade je ideálnou voľbou menší benzínový hatchback s obsahom do 1600 cm3 alebo do 66 kW/90 koní. Inštruktor Milan Jusko tvrdí, že mladí vodiči by mali siahať po menších a menej výkonných autách.

„To, že je auto menšie a menej výkonné, neznamená, že je aj menej bezpečné. Práve to, že nemá závratné zrýchlenie alebo výkon, je bezpečnejšie nielen pre vodiča takého auta, ale aj pre ostatných účastníkov premávky. Vodič potom totiž nemá nutkanie ísť rýchlo a auto mu to ani nedovoľuje.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Inštruktor autoškoly: Záujem o vodičák na automat stúpol, technické znalosti idú do úzadia Čítajte 

Aj Karolína Topolová zdôraznila, že rýchlosť je stále jednou z najčastejších príčin nehôd. „Pamätám si pocit, keď som si prvýkrát sadla do auta so silným motorom. Jednoducho mu nedokážete odolať a musíte vyskúšať to zrýchlenie,“ opisuje dnes už ako skúsená vodička.

Vhodnými kandidátmi do roly prvého auta pre mladého neskúseného vodiča sú teda autá ako Škoda Fabia, Renault Clio, Volkswagen Polo/Golf, Hyundai i20/i30, Opel Corsa. Ak hľadáte nenáročné auto s automatom, predajcovia ojazdených vozidiel odporúčajú Toyotu Yaris alebo koncernové Citroen a Peugeot.

Všetky z nich ešte viete kúpiť v zachovanom stave, avšak pri výbere určite siahnite po modeloch vyrobených po roku 2000, ideálne nie staršie ako z roku 2004. Tie majú už pokročilý stupeň aktívnej a pasívnej bezpečnosti a štandardne disponujú systémom ABS, airbagmi, posilňovačom a väčšinou aj manuálnou klimatizáciou. Miléniové autá sú tiež odolnejšie proti korózii než staršie modely, s čím sa zhoduje tak inštruktor autoškoly, ako aj predajca ojazdených vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Topolová dodáva, že deti sú zvyčajne od detstva ovplyvňované svojimi rodičmi, takže mladí začínajúci vodiči zväčša vyhľadávajú rovnakú značku, ako majú ich rodičia doma.

V prípade, že čerstvý vodič bude jazdiť prevažne dlhšie trasy, siahnite po niektorom z úsporných dieselových motorov. Majte na mysli, že naftové motory síce disponujú nižšou spotrebou, no ich servis býva zvyčajne nákladnejší.

Nie je to však pravidlom a v ponuke stále nájdete zachované kusy koncernu Volkswagen so spoľahlivými motormi TDI, ideálne s výkonom 66 kW. Dobrú povesť majú aj vtedajšie Renaulty s úsporným a nenáročným turbodieslom 1,5 dCi, prípadne Opel s jednotkou 1,3 CDTi.

Inteligentné asistenty sú benefitom

Mnohí skúsenejší vodiči, ktorí väčšinu života jazdili vo vozidlách bez moderných asistenčných systémov, sa im ťažšie prispôsobujú. Neodporúčajú ich ani mladým vodičom. Čerství držitelia vodičského preukazu si už dnes väčšinu asistentov vyskúšajú v autoškole.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiaci sa najskôr naučia jazdiť bez asistentov a až neskôr sa učia jazdiť aj s ich pomocou. Inštruktor Milan Jusko tvrdí, že práve mladým a menej skúseným vodičom vedia asistenty veľmi pomôcť.

„Či už ide o asistent rozjazdu do kopca, alebo udržiavanie v jazdnom pruhu, netreba ich hneď zatracovať. V moderných autách sú dokonca asistenty, ktoré vám nedovolia ísť rýchlejšie, než je povolená rýchlosť. Tak nedochádza k riziku, že čerstvý vodič bude jazdiť neprimerane rýchlo, pretože ho v tom systém obmedzí,“ dodáva inštruktor.

Súvisiaci článok Prehľad hybridov do 25-tisíc eur: Už to nie je len o malých autách Čítajte 

Asistenčné systémy odporúča aj Karolína Topolová, ktorá tvrdí, že ich používanie môže len pomôcť lepšej bezpečnosti.

„Nesúhlasím s názorom mnohých inštruktorov autoškôl, že vodič – žiak by mal okamžite vypnúť všetky asistenty. Podľa môjho názoru môžu asistenty len pomôcť plynulosti premávky.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka moderným prvkom výbavy sa podľa nej môže začínajúci vodič viac sústrediť na úskalia cesty a rýchlejšie získať potrebnú istotu a skúsenosti za volantom.

Nemíňajte celý rozpočet naraz

Vodič, ktorý má tesne po osemnástke, väčšinou nemá k dispozícii vysoký rozpočet. Vtedy s kúpou často pomáhajú rodičia.

„Mladí začínajúci vodiči si zvyčajne vyberajú autá do 4000 eur, pretože drahšie autá si jednoducho nemôžu dovoliť. To však vôbec nie je na škodu, pretože za tú cenu môžete získať veľmi pekné a bezpečné auto,“ vysvetľuje Topolová a dodáva, že aj staršie auto je na začiatok dobrým základom.

Dôležitá je tiež spodná hranica, pod ktorú by ste sa nemali snažiť za každú cenu dostať. Podľa inštruktora by rozpočet nemal byť nižší než 2000 eur. Je to z dôvodu, že lacnejšie vozidlá bývajú v horšom technickom stave, sú staršie, a teda v nich absentujú moderné bezpečnostné prvky ako ABS, ESP alebo airbagy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rastie tiež pravdepodobnosť častejších servisných zásahov, čo môže viesť k neočakávaným nákladom. V súvislosti s týmito faktormi môže mať auto veľmi nízku zostatkovú hodnotu. Ak by ste ho chceli neskôr predať, jeho predajná cena môže byť minimálna alebo dokonca stratová.

Súvisiaci článok Aké nové auto sa dá kúpiť do 15-tisíc eur? Ešte je z čoho vyberať Čítajte 

Každý vodič musí počítať s tým, že okrem ceny auta zaplatí za povinné zákonné poistenie a prvý servis. Pred uzatvorením PZP je lepšie auto napísať na niektorého z rodičov, čím sa vyhnete príliš drahej poistke, ktorú by vypočítali mladému vodičovi.

„Osobne odporúčam poistiť auto aj pre prípad nehody, ak bola jeho kúpna cena vyššia ako 4000 eur. To je však voliteľné, pretože takéto komplexné poistenie začínajúceho vodiča vyjde minimálne na 500 eur. Rovnakú sumu si odporúčam ponechať aj na základný servis,“ zdôrazňuje Topolová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri každom ojazdenom aute tiež odporúčame vymeniť prevádzkové kvapaliny a rozvody, pretože nevieme, kedy naposledy a čo do auta dal posledný majiteľ. Ďalším nevyhnutným výdavkom môže byť napríklad druhá súprava pneumatík, ktorá „zhltne“ ďalších 150 až 200 eur.

Zistite si históriu

Keď si spomedzi vyhliadnutých vozidiel vyberiete niekoľko favoritov, určite vás nebude zaujímať len ich výbava alebo farba. Overovanie vozidiel pred kúpou prostredníctvom špecializovaných webov vám môže pomôcť.

Väčšina online služieb je spoplatnená, avšak niektoré autobazáre ponúkajú overenie vozidla už v rámci jeho nákupnej ceny. Ak bazár takú možnosť neponúka alebo kupujete auto od fyzickej osoby, určite odporúčame investovať 15 až 20 eur za službu na webe.

Zistíte tak napríklad počet majiteľov, nehody či manipulácie s tachometrom. Tiež overíte, či auto nie je predmetom exekúcie, lízingu, alebo či nie je nahlásené ako kradnuté. Niektoré služby obsahujú aj záznamy o servise, ktoré môžu odhaliť zanedbanie údržby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento proces má zmysel vykonať až po vyhliadnutí si konkrétneho auta, aby ste sa vyhli zbytočným nákladom a stratám času pri overovaní viacerých vozidiel.

Výsledky potom môžete využiť aj na vyjednávanie lepších podmienok kúpy. Stačí vám VIN číslo, ktoré zadáte na platformách ako Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV) CarVertical alebo Cebia, a získate potrebné dáta pre bezpečnú kúpu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 042
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 930
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 427
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 309
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 939
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 098
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 443
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  2. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  3. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  4. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  5. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  6. Ján Karas: 1. apríl v kabarete: Keď sa smiech stáva poslednou odpoveďou
  7. Vlado Jakubkovič: Konsolidácia súdnictva po Smerácky?
  8. Pavol Kéri: Kráľova Hoľa pre nás malina bola
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 52 975
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 928
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 834
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 177
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 8 833
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 198
  7. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 7 547
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 863
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu