SME

Prečo Suzuki Vitara ostáva aj po rokoch na trhu dobrou kúpou?

V ponuke ostáva podarený štvorvalec.

Suzuki VitaraSuzuki Vitara (Zdroj: Peter Kálmán)

Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet 4WD Elegance

Cena od / verzia od (eur)21 990 / 25 790 / 26 370
Spotreba výrobca / test (l)5,5 / 5,9
Objem batožinového priestoru (l)362
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2500; 4175; 1775; 1610

Čoskoro oslávi desiate narodeniny, ale do dôchodku sa ešte nechystá. A to aj napriek tomu, že už má aj elektrického nástupcu.

Suzuki Vitara je obľúbenou stálicou slovenských ciest. K dobrej reputácii prispela spoľahlivosť, ale aj možnosť pohonu všetkých kolies, na ktorý je značka Suzuki už roky špecialistom.

Keď však chce Vitara držať krok s dobou, musela sa trochu zmeniť. V teste sme si vyskúšali jej modernizovanú verziu pre rok 2025.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Urobila si nové meno

Kým sa dostaneme k tomu, čo je nové, pripomeňme si kariéru štvrtej generácie Vitary, ktorá snáď najlepšie ilustruje, čím si museli autá za poslednú dekádu prejsť, či už išlo o downsizing, teda zmenšovanie objemu motorov alebo elektrifikáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Zozačiatku použitie názvu Vitara vyvolalo trochu zmätok, pretože sa predtým spájalo s väčším a luxusnejším autom, v začiatkoch ešte s pravým off-roadom. Nakoniec známe meno dostala produkčná verzia konceptu iV-4 predstavená ešte na autosalóne vo Frankfurte na jeseň 2013.

O dva roky neskôr sa Vitara stala v Európe náhradou za populárne Suzuki SX4 a aby to bolo komplikovanejšie, jeho názov si zobral väčší model v ponuke, ktorý dnes už poznáme len ako S-Cross.

Na rozdiel od neho Vitara nikdy neprešla až takou výraznou modernizáciou, no jej predná maska sa viackrát menila, či už išlo o svetlá, alebo mriežku chladiča.

Decentné zmeny ako vždy

Najnovšie vydanie prinieslo čierne lesklé orámovanie otvoru v prednom nárazníku, takže Vitara trochu vyzerá, ako keby mala fúzy. Minulosťou sú samostatné hmlovky, nahradili ich výkonnejšie ledky v hlavných svetlách.

SkryťVypnúť reklamu

Tiež zmizli z masky chrómované lišty, ktoré sa v automobilovom priemysle dostali do nemilosti a už sa ich výroba považuje za neekologický prežitok. S novým nárazníkom sa opäť zmenil aj dizajn mriežky chladiča.

V ponuke sa objavili dve nové farby – sivá Titan Dark Pearl a tmavomodrá Sphere Pearl, no naše testované auto bolo paradoxne už v predtým známej striebornej metalíze Silky Silver.

Zmeny v interiéri sa týkajú skôr technológií ako dizajnu, pripomeňme, že mäkčenú prístrojovú dosku dostala Vitara už s modernizáciou v roku 2018, no väčšina plastov je stále tvrdá.

Konečne nový infotainment

Nová centrálna obrazovka má teraz deväť palcov a dostala lepšie rozlíšenie aj nové menu. Obsahuje navigáciu s aktualizáciami máp na sedem rokov zadarmo, podrobnejšie informácie o jazde a najmä bezdrôtové pripojenie Apple Car Play aj Android Auto. Konečne.

SkryťVypnúť reklamu

S novým infotainmentom prichádza aj spojenie s mobilnou aplikáciou Suzuki Connect, ktorá bola zatiaľ dostupná len pri modeli S-Cross.

Súvisiaci článok Suzuki S-Cross sa na nič nehrá a ponúka len to potrebné (test) Čítajte 

Vodič si môže pozrieť nielen stav vozidla a históriu jázd, ale aj vytvoriť geolokáciu. V prípade, že by došlo k odcudzeniu alebo odtiahnutiu auta, aplikácia majiteľa okamžite upozorní.

Žiaľ, ani Vitara sa nevyhla novým bezpečnostným systémom. Napríklad štýlové analógové hodinky uprostred prístrojovej dosky nahradila kamera, ktorá sleduje bdelosť vodiča. Našťastie počas jazdy neotravuje tak, ako v nových modeloch Hyundai a Kia.

Horšie je to s vypínaním akustického varovania prekročenej rýchlosti. Pred každou jazdou sa totiž musíte hrať s archaickou plastovou tyčkou na kraji analógových budíkov pred vodičom. Malý centrálny displej je len uprostred nich. Pri preklikávaní jeho menu si ľahko omylom vynulujete priemernú spotrebu. Ide o dosť nešikovné riešenie, ktoré má aj nový Swift.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oproti nemu ostala Vitara verná osvedčenému štvorvalcu s turbom Boosterjet a z ponuky nezmizol ani pohon všetkých kolies Allgrip.

Dynamika stačí, ale emócie nečakajte

Kým Swift je auto, ktoré nás baví s manuálnou prevodovkou, pri Vitare to úplne neplatí. Oproti prvej verzii BoosterJetu, ktorý sa najprv predával len v športovejšej Vitare S, sa všeličo zmenilo ešte s dávnejším príchodom 48-voltového mild-hybridu. Z pôvodného výkonu 103 kW (140 koní) je 95 kW (129 koní), čo platí aj pri najnovšej verzii 1,4-ky.

Súvisiaci článok Nový hybrid od Suzuki vie byť efektívny, ale musíte sa veľmi snažiť (test) Čítajte 

Menej výkonu neprekáža, pretože tu pri rozbehoch krátkodobo pomáha integrovaný štartér-generátor. Túto technológiu má Suzuki veľmi dobre zvládnutú a krútiaci moment sa tak podarilo zvýšiť z pôvodných 220 na 235 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu tak ostalo rovnaké, teda 10,2 sekundy, len pritom Vitara produkuje menej emisií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nejakú tú radosť z jazdy kazia dlhšie prevody manuálnej 6-stupňovej prevodovky. Viac sa nám jednoducho páčila Vitara S, ktorá mala kratšie prevody aj pri manuálnej prevodovke alebo potom neskôr verzia s klasickým 6-stupňovým meničovým automatom od Aisinu, ktorý však už nie je v ponuke.

Do mesta full-hybrid, na chalupu mild-hybrid

Neznamená to, že by ste už Vitaru s automatickým radením nekúpili, len treba siahnuť po full-hybride s 1,5-litrovým atmosférickým štvorvalcom DualJet a s robotizovanou prevodovkou. Ako názov napovedá, ide o motor s viacbodovým vstrekovaním, ktorý je vhodnejší na krátke mestské jazdy. Ak na víkendy odchádzate z mesta na chalupu, 1,4 BoosterJet bude lepšou voľbou.

Súvisiaci článok Nové Suzuki Swift dostalo hybrid s trojvalcom, boduje spotrebou (test) Čítajte 

Vtedy príde vhod aj spomínaný pohon všetkých kolies, ktorý však je k dispozícii pri oboch motorizáciách. AllGrip využíva elektronickú uzávierku medzinápravového diferenciálu, takže vás dostane aj na horšie prístupné miesta, pozor v teréne len na predný nárazník.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na okreskách a diaľnici sa nám páčilo, že Vitara je už trochu tichšia od podvozka, no pri stotridsiatke sa stále pripravte na pridávanie zvuku, aby ste prehlušili aerodynamický šum.

V priemere sme s Vitarou jazdili za 5,9 litra, výrobca udáva 5,5 litra. Je to o pol litra viac, ako sme v minulosti dosiahli s full-hybridnou Vitarou 1,5 DualJet. Malý rozdiel v spotrebe je v tomto prípade skôr dobrou vizitkou pre 1,4-litrový mild-hybrid, full-hybridy robí konkurencia efektívnejšie.

Suzuki Vitara je stále dobrá voľba, keď chcete nenáročné, ale spoľahlivé auto. V základnej výbave nám dáva najväčší zmysel a pohon všetkých kolies je čisto otázkou priorít.

Stále dobrá, ale dokedy?

Každoročný cenový nárast a nové modely konkurencie prakticky nemeniacej sa Vitare neprospievajú, rovnako ani zavedenie povinných jazdných asistentov, ktoré sa nešikovne vypínajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Suzuki Vitara nám ukázala, v čom je po modernizácii lepšia (test) Čítajte 

Najväčšou devízou poslednej modernizácie tak je nový infotainment s bezdrôtovým pripojením smartfónu, výkonnejšie predné LED svetlá a fakt, že v ponuke ostal podarený štvorvalec.

Jednoducho, načo meniť niečo dobré, čo sa už osvedčilo? A Vitara štvrtej generácie rozhodne taká je. Koniec koncov, záujem o ňu potvrdzuje aj vysoká zostatková hodnota bazárových kúskov.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelSuzuki Vitara
Verzia1,4 BoosterJet AWD Elegance
Cena modelu od / verzia od / testovaný model od (eur)21 990 / 25 790 / 26 370
Motorturbom preplňovaný
benzínový štvorvalec
+ elektromotor, 1373 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)95 (129) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)235 / 2000 – 3000
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s)10,2
Spotreba priemer – výrobca (WLTP) / test ( l / 100 km)5,5 / 5,9
Objem palivovej nádrže (l)47
Rozmer pneumatík215/55 R17
Pohotovostná hmotnosť (kg)1290
Objem batožinového priestoru (l)362
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2500; 4175; 1775; 1610

Suzuki

Súvisiace témy: Suzuki Vitara
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 629
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 911
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 225
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 219
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 964
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 889
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 685
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 062
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  2. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  3. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  4. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  5. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  6. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  7. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  8. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 504
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 873
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 780
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 121
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 981
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 280
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu