BMW X3 xDrive 20d | |
Cena od / verzia od (eur) | 58 300 / 58 900 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 6,5 – 5,8 / 5,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 570 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2865; 4755; 1920; 1660 |
Značka BMW patrila medzi prvé, ktoré začali vo veľkom používať recyklované materiály v interiéri áut. Pri malom elektrickom BMW i3 sa podobné riešenia akosi očakávali.
Teraz však sedíme vo štvrtej generácii X3, kde chce majiteľ od prémiového SUV patričný luxus, ale prístrojová doska je tiež potiahnutá umelou látkou z recyklovaných PET fliaš.
Nie je to trochu čudné? A nie je vlastne celá nová X3 akási zvláštna? Obraz sme si spravili v redakčnom teste naftovej verzie X3 20d xDrive. Opäť sa potvrdilo, že netreba staviť hneď na prvý dojem.
S predošlou generáciou si novú X3 nepomýlite
Prísť s novou generáciou pri najpredávanejšom modeli v ponuke je vždy pre výrobcu neľahká úloha. Na jednej strane riskujete, že až príliš zmeníte produkt a zákazníci ho už tak dobre neprijmú, a na druhej je tu prirodzená snaha posúvať sa technicky aj dizajnovo dopredu.
Už na prvý pohľad je jasné, že ide o úplne novú generáciu X3 a charakterizuje ju silueta s dlhou kapotou. Kľučky dverí sú integrované, ale otvárajú sa na rozdiel od Audi mechanicky, z blatníkov zmizli plastové lemy.

Priznávame síce, že v našom prípade dizajnovo nešlo o lásku na prvý pohľad, ale spredu vyzerá nová X3 impozantne a postupne sa nám zapáčila aj zadná časť, kde sa miesto pre evidenčné číslo presunulo dolu do nárazníka.
Rozmerovo auto vyzerá menšie, než v skutočnosti je. Uvedomíte si to pri prvom vjazde do podzemných garáží. Veď s dĺžkou 4755 mm už prekonáva aj prvú generáciu BMW X5 a šírka 1920 mm je tiež väčšia, než sa na prvý pohľad zdá.
Medzigeneračný nárast rozmerov sa paradoxne v interiéri nijako citeľne neprejavil. Kufor s objemom 570 litrov ponúka o 20 l viac ako predtým, no pri tejto kategórii SUV nejde o nijakú výnimočnú hodnotu.

Variabilita zadných sedadiel sa obmedzila na možnosť samostatne sklápať operadlá vrátane stredného, no neviete nastavovať ich sklon ani posúvať sedadlá. K samotnému priestoru však nemáme výhrady a sedí sa pohodlne. Presadáme dopredu, kde je X3 rozhodne zaujímavá.
Na palube je už všetko inak
BMW sa v posledných rokoch snaží o minimalistický interiér, no tento opis sedí skôr na Teslu. V prípade interiéru X3 väčšina tlačidiel síce zmizla, no po dizajnovej stránke sa toho deje na palube celkom dosť.

Jediný klasický ostrovček ovládacích prvkov známych z predošlých modelov nájdeme medzi sedadlami pri lakťovej opierke. Okrem elektronického voliča prevodovky tu ostalo koliesko na ovládanie infotainmentu známe ako iDrive a tiež nastavovanie hlasitosti. Ďalšie dotykové tlačidlá uľahčujú rýchle nastavenie jazdných režimov alebo asistentov.
Potom nasleduje otvorená konzola s držiakmi na dva poháre a pred nimi viete umiestniť dva smartfóny, pričom vľavo je indukčné nabíjanie s chladením. Smartfón tu nie je celkom poruke, čo však možno bol zámer tvorcov, aby sa vodič počas jazdy nerozptyľoval. Viac by sa nám páčilo, ak by táto konzola bola uzatvárateľná, jedinou možnosťou kde skryť veci je lakťová opierka.
Nápadité, ale nie vždy prémiové
Zaujímavo riešený je dizajn kľučiek, ktoré sú z trochu lacno pôsobiaceho čierneho plastu. Vedľa nich sa tiež dotykovo nastavuje intenzita fúkania z krajných výduchov, ktoré pritom nie sú súčasťou dverí, ale už samotnej prístrojovej dosky. Tá pripomína väčší avantgardný model iX a jej dominantným prvkom sú dve spojené obrazovky. Samotný infotainment má uhlopriečku 14,9 palca, digitálny kokpit pred vodičom 12,3 palca.

Podľa výbavy záleží, ako vyzerá volant a aké obšitie má prístrojová doska. Nemusí mať spolu so sedadlami látkový poťah, môžete si v rámci programu BMW Individual zvoliť aj kožu Merino.
Na sedadlách nám však vyhovovala kvalitná recyklovaná látka Econeer, ide skôr len o zbavenie sa stereotypov, že prémiové auto by malo mať kožený interiér. Nemusí a BMW sa udržateľnejšie materiály snaží aj takouto formou presadiť.

Keď sa zotmie, dovtedy nenápadné lesklé plasty sa rozsvietia a vedia doslova hrať farbami. Takéto ambientné osvetlenie vyzerá zaujímavejšie ako v mercedesoch, ale široké pásy pripomínajúce podsvietený ľad môžu byť pre niektorých vodičov rušivé.
Najväčším problémom nebolo ani tak dotykové ovládanie, a to vrátane klimatizácie, ale skôr pocit, že sedíme v cenovo dostupnejšom aute. Kým z interiéru BMW X1 sme boli nadšení, tu už sme očakávali viac. Napríklad plasty z bočných strán stredového tunela sú tvrdé a ani v odkladacích priestoroch vo dverách nie je mäkká výplň. Našťastie samotné spracovanie a detaily sú na vysokej úrovni.
Rozumný výber motora
Pod dlhou prednou kapotou môžete mať aj benzínový trojlitrový šesťvalec pri verzii M50 xDrive, no my sme si vybrali úspornejšiu a aj častejšiu motorizáciu na našich cestách - dvojlitrový štvorvalec 20d xDrive so 48-voltovým mild-hybridom.
Motor má výkon 145 kW (197 koní) a krútiaci moment 400 Nm. Pri rozbehoch pomáha elektromotor v úlohe štartér-generátora s výkonom 8 kW a krútiacim momentom 25 Nm. Na rozdiel od benzínovej verzie, kde je elektromotor integrovaný do prevodovky, je pri naftovej spriahnutý s motorom remeňom. Automatická prevodovka je 8-stupňová meničová a pohon všetkých kolies xDrive preferuje zadnú nápravu.

Dvojlitrový diesel má priam ukážkovo kultivovaný chod a to aj v porovnaní s konkurenčným Mercedesom GLC. Počas jazdy ani neviete, že auto má naftové srdce. Aj rozbehy sú plynulé, automatické vypínanie motora pri zastavení nijako neotravuje, vždy opäť rýchlo naskočí vďaka pomoci mild-hybridu.
Výbavou nešetrí
Pochvala ide za dobré fungovanie jazdných asistentov vrátane prediktívneho systému, ktorý pomôže spomaliť pred zákrutou alebo kruhovým objazdom a tiež sám rozhoduje, kedy auto plachtí alebo rekuperuje. Všetko sa deje veľmi prirodzene a nijako to neruší vodiča.
Auto malo vo výbave príplatkový balík Innovation, ktorý uľahčuje dlhšie šoférovanie, napríklad aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu aj automatické prispôsobenie rýchlosti podľa dopravných značiek.
V štandardnej výbave nájdeme trojzónovú klimatizáciu, bezkľúčový vstup, automatické parkovanie, elektrické nastavovanie sedadiel, indukčné nabíjanie smartfónu aj elektrické ovládanie dverí kufra.
Podvozok je pripravený zniesť viac
Aj keď testované auto malo športový balík M Sport, príplatkový adaptívny podvozok sme najradšej nechávali v režime Comfort, keď dobre zvláda nerovnosti našich ciest. Je to samozrejme BMW, takže je tuhšie ladené, najmä keď je auto na kolesách s rozmerom pneumatík R20 255/45.
Riadenie je príjemne tuhé, páčil sa nám aj príplatkový športový volant s hrubým vencom, no bolo cítiť, že podvozok je ladený ešte na výkonnejšie motorizácie, naftový dvojliter je skôr voľba rozumu pre prevádzkové náklady. V tomto smere motor veru nesklamal.

Pri diaľničnom tempe 130 km/h sme jazdili so spotrebou 5,9 litra, na okreskách za 4,6 litra, v meste za 6,7 litra. Náš meraný okruh sme zvládli teda s priemernou spotrebou 5,7 litra.
Počiatočné rozpaky z novej X3 sa postupne začali rozplývať, pretože nová generácia má bez debát svoje kvality a ide o príjemného spoločníka na každý deň.
V niektorých ohľadoch je nová X3 odvážnejšia, až trochu kontroverzná, ale ako celok dobre funguje, najmä čo sa týka pohonu, podvozka aj štandardnej výbavy.
Auto nás však nenadchlo až tak ako aktuálna generácia X1, pri ktorej vnímame lepší pomer hodnoty a ceny.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | BMW X3 |
Verzia | X3 xDrive 20d |
Cena modelu od / verzie od / testovaný model | 58 300 / 58 900 / 79 454 |
Motor | Turbom preplňovaný naftový štvorvalec, 1995 cm3 + 8 kW elektromotor |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 145 (197) / 4000 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 400 / 1500 – 2750 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická meničová / 8 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 7,7 |
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km) | 6,5 – 5,8 / 5,7 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1965 |
Rozmer pneumatík | vpredu 255/45 R20 vzadu 285/40 R20 |
Objem batožinového priestoru (l) | 570 / 1700 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 216 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2865; 4755; 1920; 1660 |