Renault Symbioz Iconic E-Tech full hybrid 145 - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 28 250 / 33 650 |
Kombinovaná spotreba výrobca / test (l/100 km) | 4,6 – 4,8 / 5,1 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460 – 624 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2638; 4413; 1797; 1575 |
Z kedysi populárneho segmentu MPV dnes zostalo už iba minimum. Praktické autá s priestrannou karosériou sa takmer vytratili z ponuky automobiliek a pomaly miznú aj z ciest.
Nahrádzajú ich totiž imidžovejšie a modernejšie SUV a crossovery. Tie dokážu ponúknuť podobne veľkorysý priestor, no v oveľa atraktívnejšom balení.
Jasne to vidieť aj na súčasnej ponuke francúzskeho Renaultu, ktorý bol kedysi v segmente MPV priekopníkom. Model Espace bol prvým európskym autom v tejto kategórii, Scénic sa zase často považuje za prvé kompaktné MPV.
Oba modely nájdeme v ponuke aj dnes, no za ich označením sa skrývajú úplne odlišné autá. Väčší z nich sa zmenil na sedemmiestne SUV a názov Scénic dnes označuje čisto elektrické SUV, ktoré sme si nedávno preverili v redakčnom teste.
Stále však existuje aj tradičnejšia alternatíva, ktorou je nové SUV Symbioz. Názov si pritom vypožičalo od konceptu z roku 2017, keď ešte písmeno Z v názve modelu pri autách Renault znamenalo elektrický pohon.
Praktickejší a štýlovejší Captur
Predaj Symbiozu zatiaľ odštartoval iba s hybridným pohonom, v priebehu tohto roka sa však ponuka rozrastie aj o klasické spaľovacie motory. Pravdepodobne pôjde o 1,3-litrové štvorvalce s mild-hybridom známe z Capturu.
S ním má totiž model spoločnú techniku, čomu napovedá aj rovnaká predná časť auta. Oba modely využívajú architektúru CMF-B a delia sa aj o rovnaký rázvor 2638 milimetrov.
Viditeľné zmeny nastali až v zadnej časti, kde Symbioz narástol na dĺžku o 17 centimetrov. Vďaka dlhšiemu zadnému previsu dokáže ponúknuť podstatne väčší batožinový priestor.
Odlišný je tiež dizajn zadnej časti, ktorého ostré hrany a efektné horizontálne svetlá lepšie ladia so súčasným dizajnovým jazykom značky. Captur síce s modernizáciou dostal novú masku, no vzadu si stále zachoval zaoblené svetlá v tvare písmena C.

Predné svetlá sú už v základnej výbave Evolution plne diódové, s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel. Vozovku osvetľujú celkom dobre, no spomínané prepínanie občas funguje trochu spomalene, a tak sme si občas vyslúžili bliknutie od vozidiel idúcich oproti.
Zmienku si zaslúži aj podarený dizajn 19-palcových diskov kolies, ktorý perfektne dotvára dizajn a robí auto neprehliadnuteľným. Tie sú exkluzívne pre testovanú výbavu Iconic, ktorá tvorí vrchol ponuky modelu.
Moderný infotainment aj fyzické tlačidlá
Spoločné korene oboch áut neskrýva ani interiér, v ktorom nájdeme rovnakú palubnú dosku, akú s modernizáciou dostal aj menší Captur.
Rovnaký je aj stredový displej s uhlopriečkou 10,4 palca s multimediálnym systémom OpenR Link, ktorý funguje na platforme Android Automotive. Ten je spoločný pre všetky verzie a podporuje bezdrôtové pripojenie Android Auto aj Apple Carplay.

Jediným rozdielom je, že pri základnej výbave absentuje navigácia a integrované služby Google. Dajú sa však dokúpiť ako súčasť paketu City za tisíc eur, ktorý obsahuje aj parkovacie senzory vpredu, vzadu aj na bokoch.
Základ si musí vystačiť so zadnými senzormi a parkovacou kamerou. Tá nás skutočne sklamala, aj v najvyššej výbave ponúkala veľmi podpriemerný obraz s nízkym rozlíšením, dnes sme si už zvykli na iný štandard.
Inak musíme systém pochváliť, jeho intuitívne ovládanie má blízko k smartfónom, takže si ho rýchlo osvojíte. Oceňujeme fyzické ovládače klímy pod displejom, ale aj fakt, že Renault stále neupustil od šikovného ovládania rádia za volantom.

Páči sa nám tiež jednoduchý spôsob, ako vypnúť často až otravné asistenčné systémy. Stačí si svoje preferencie uložiť do individuálneho profilu, ktorý po štarte jednoducho aktivujeme tlačidlom vľavo od volantu.
Na slušnej úrovni je aj spracovanie interiéru, ktorý pôsobí kvalitne a premyslene. Osobitne dobre pôsobí tmavé čalúnenie verzie Iconic v kombinácii látky a umelej kože, trochu farby mu dodáva kontrastné prešívanie zlatou niťou. Milým detailom je motív loga automobilky použitý na sedadlách.
Opäť tu cítiť posun k prémiovejšiemu dojmu, či už ide o dizajn, kvalitu, alebo použité riešenia. Keďže úlohu lacnejších modelov prebrala cenovo dostupná Dacia, imidžovejší Renault si dovoľuje rúbať vyššie.
Efektne vyzerá aj strešné okno Solarbay s elektronicky nastaviteľnou priehľadnosťou, ktoré poznáme napríklad z väčšieho modelu Rafale. Opäť je rozdelené na segmenty, čo umožňuje znepriehľadniť zvlášť prednú či zadnú časť. Za túto vychytávku si Renault vypýta 1500 eur navyše.
Variabilitu zlepšujú zadné sedadlá
Keďže s menším Capturom má rovnaký rázvor, aj situácia na zadných sedadlách je takmer rovnaká. Priestoru na kolená je dosť, rovnako ako na zasunutie nôh pod predné sedadlá. Pre úzku karosériu sa však traja pasažieri budú už tlačiť.
Zadná lavica sa dá posúvať v rozsahu 16 centimetrov, čo umožňuje uvoľniť viac miesta v batožinovom priestore. Jeho objem tak dokáže narásť z 460 až na 624 litrov, no s lavicou v tejto polohe s prevozom pasažierov v druhom rade priveľmi nepočítajte.
Praktickosť ďalej zvyšujú operadlá delené v pomere 2:3, ktoré sa sklápajú do roviny, pod dvojitým dnom nájdeme priestor na voliteľnú dojazdovú rezervu. O komfortnejší prístup sa stará elektricky ovládané veko kufra, ktoré je pre výbavu Iconic štandardom.

Ponuka motorov je aktuálne obmedzená na jedinú možnosť, ktorou je hybrid s označením E-Tech full hybrid 145. Ide o najnovšiu iteráciu hybridného systému od Renaultu, ktorá funguje omnoho hladšie a kultivovanejšie než staršie verzie.
Využíva multimódovú prevodovku, ktorá má dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor. Môže sa to zdať málo, vzhľadom k fungovaniu hybridného systému to však dostačuje.
Základom je benzínový motor s objemom 1,6 litra a výkonom 105 kW (143 koní), ktorému asistuje elektromotor aj menší štartér-generátor. Rozbehy však vždy prebiehajú čisto na elektrickú energiu.
Štvorvalec sa pridáva až neskôr, vďaka čomu nepotrebuje nižšie prevodové stupne, zjednodušene sa dá povedať, že začína na trojke. Tento systém funguje hladko a efektívne, hoci prináša kompromisy v oblasti dynamiky.
Najlepší je v nižších rýchlostiach
Vďaka elektrickému pohonu má veľmi príjemný odpich z miesta, ale pri rozbehu na plný plyn pôsobí trochu lenivo. Vtedy spaľovací motor citeľne chýba, no na akúkoľvek bežnú situáciu elektrina bohato postačuje a často prekonáva spaľovacie motory v nízkych otáčkach.
Naopak pri vysokej rýchlosti preberá hlavnú úlohu spaľovací motor, ktorý celkom pekne ťahá až po maximálnu rýchlosť 170 kilometrov za hodinu. Pri jazde diaľničnou stotridsiatkou však často ruší vyšším hlukom, ktorý je dôsledkom dobíjania batérie, dokonale tiché plachtenie si tu neužijete.
Pri tejto rýchlosti sa k slovu hlási aj aerodynamický hluk, ktorý viac preniká do inak dobre odhlučnenej kabíny. Symbioz sa tak najlepšie cíti v meste, kde dokáže vyťažiť maximum aj zo svojho pohonu.

Vtedy výrobca sľubuje jazdu až osemdesiat percent času na elektrický pohon, čo vedie k úspore štyridsiatich percent paliva. Tieto hodnoty sa nám overiť nepodarilo, no dosiahli sme veľmi príjemnú spotrebu tesne pod hranicou 4,3 litra.
Omnoho horšie si hybrid nepočínal ani na okreskách, kde sa spaľovací motor zapájal častejšie, v dôsledku čoho spotreba stúpla asi o pol litra. Viac si vypýtal iba na diaľnici, kde pri maximálnej povolenej rýchlosti dosiahla spotreba 6,5 litra.
Okrem slabšej pružnosti vo vyšších rýchlostiach občas prevodovka zazmätkovala a nechala motor bežať zbytočne dlho vo vyšších otáčkach. Neobľubuje ani príliš prudké zmeny rýchlosti, kedy jej chvíľu trvá zvoliť správnu rýchlosť.
Dynamická jazda však francúzskemu SUV celkovo nesedí, je cítiť, že hybridný systém je vyladený predovšetkým na efektivitu a komfort. Inak na tom nie je ani podvozok, ktorý nás aj na veľkých 19-palcových diskoch prekvapil svojou schopnosťou tlmiť nerovnosti aj hluk od vozovky.
Dostupnejšie modely prídu neskôr
Renault Symbioz je lákavým prírastkom do rodiny modelu Captur, ktorá zahŕňa aj SUV-kupé Arkana. S novým dizajnom však možno nový crossover označiť za najštýlovejší model z trojice.
Ponúka všetko, čo ponúka obľúbený Captur, len k tomu pridáva väčší a podstatne lepšie využiteľný batožinový priestor. Mnohých záujemcov však môže odradiť vyššia cena, pričom hlavne základ je omnoho vyšší pre hybridný pohon.

Captur ponúka hybrid od výbavy Techno, ktorá s týmto pohonom začína na úrovni 26 500 eur, Symbioz v rovnakej výbave stojí o 3150 eur viac, teda 29 650 eur. Najlacnejší Evolution stojí 28 250 eur, pričom Captur so základnou benzínovou motorizáciou stojí iba 19 400 eur.
Novinka je lákavou voľbou pre praktické auto na každý deň, hoci možno trochu nudnou. Aj keď vyzerá vynikajúco, dizajnu trochu chýba odvaha a netradičné prvky, ktorými kedysi bývali francúzske autá známe.
Je však pekným a praktickým autom s bohatou výbavou, ktoré sa odmení dobrou spotrebou, aj keď hybrid so sebou prináša vyššiu základnú cenu. Komu by to však prekážalo, ten môže počkať na príchod dostupnejších motorizácií počas tohto roka.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Renault Symbioz |
Verzia | E-Tech Full Hybrid 145 |
Cena modelu od / verzie od / testovaný model od | 28 250 / 33 650 / 35 850 |
Motor | atmosférický benzínový štvorvalec, 1598 cm3 + elektromotor + generátor |
Systémový výkon kW (k) | 105 (143) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 149 / 3600 (+ 205 elektromotor + 50 generátor) |
Typ prevodovky / počet stupňov | multimódová bez spojky / 6 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 10,6 |
Kombinovaná spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km) | 4,6 – 4,8 / 5,1 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1498 – 1551 |
Rozmer pneumatík | 225/45 R19 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 169 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460 - 624 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 638; 4 413; 1 797; 1 575 |