SME

Renault Symbioz je rozumným kompromisom pre tých, ktorí nechcú drahý elektromobil

Dostupnejšie verzie prídu počas roka.

Renault SymbiozRenault Symbioz (Zdroj: Marek Čepa)
Renault Symbioz Iconic E-Tech full hybrid 145 - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)28 250 / 33 650
Kombinovaná spotreba výrobca / test (l/100 km)4,6 – 4,8 / 5,1
Objem batožinového priestoru (l)460 – 624
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2638; 4413; 1797; 1575

Z kedysi populárneho segmentu MPV dnes zostalo už iba minimum. Praktické autá s priestrannou karosériou sa takmer vytratili z ponuky automobiliek a pomaly miznú aj z ciest.

Nahrádzajú ich totiž imidžovejšie a modernejšie SUV a crossovery. Tie dokážu ponúknuť podobne veľkorysý priestor, no v oveľa atraktívnejšom balení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jasne to vidieť aj na súčasnej ponuke francúzskeho Renaultu, ktorý bol kedysi v segmente MPV priekopníkom. Model Espace bol prvým európskym autom v tejto kategórii, Scénic sa zase často považuje za prvé kompaktné MPV.

SkryťVypnúť reklamu

Oba modely nájdeme v ponuke aj dnes, no za ich označením sa skrývajú úplne odlišné autá. Väčší z nich sa zmenil na sedemmiestne SUV a názov Scénic dnes označuje čisto elektrické SUV, ktoré sme si nedávno preverili v redakčnom teste.

Stále však existuje aj tradičnejšia alternatíva, ktorou je nové SUV Symbioz. Názov si pritom vypožičalo od konceptu z roku 2017, keď ešte písmeno Z v názve modelu pri autách Renault znamenalo elektrický pohon.

Praktickejší a štýlovejší Captur

Predaj Symbiozu zatiaľ odštartoval iba s hybridným pohonom, v priebehu tohto roka sa však ponuka rozrastie aj o klasické spaľovacie motory. Pravdepodobne pôjde o 1,3-litrové štvorvalce s mild-hybridom známe z Capturu.

S ním má totiž model spoločnú techniku, čomu napovedá aj rovnaká predná časť auta. Oba modely využívajú architektúru CMF-B a delia sa aj o rovnaký rázvor 2638 milimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

Viditeľné zmeny nastali až v zadnej časti, kde Symbioz narástol na dĺžku o 17 centimetrov. Vďaka dlhšiemu zadnému previsu dokáže ponúknuť podstatne väčší batožinový priestor.

Odlišný je tiež dizajn zadnej časti, ktorého ostré hrany a efektné horizontálne svetlá lepšie ladia so súčasným dizajnovým jazykom značky. Captur síce s modernizáciou dostal novú masku, no vzadu si stále zachoval zaoblené svetlá v tvare písmena C.

Predné svetlá sú už v základnej výbave Evolution plne diódové, s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel. Vozovku osvetľujú celkom dobre, no spomínané prepínanie občas funguje trochu spomalene, a tak sme si občas vyslúžili bliknutie od vozidiel idúcich oproti.

Zmienku si zaslúži aj podarený dizajn 19-palcových diskov kolies, ktorý perfektne dotvára dizajn a robí auto neprehliadnuteľným. Tie sú exkluzívne pre testovanú výbavu Iconic, ktorá tvorí vrchol ponuky modelu.

SkryťVypnúť reklamu

Moderný infotainment aj fyzické tlačidlá

Spoločné korene oboch áut neskrýva ani interiér, v ktorom nájdeme rovnakú palubnú dosku, akú s modernizáciou dostal aj menší Captur.

Rovnaký je aj stredový displej s uhlopriečkou 10,4 palca s multimediálnym systémom OpenR Link, ktorý funguje na platforme Android Automotive. Ten je spoločný pre všetky verzie a podporuje bezdrôtové pripojenie Android Auto aj Apple Carplay.

Súvisiaci článok Renault Espace už nie je, čím bol. To je dobrá aj zlá správa (prvá jazda) Čítajte 

Jediným rozdielom je, že pri základnej výbave absentuje navigácia a integrované služby Google. Dajú sa však dokúpiť ako súčasť paketu City za tisíc eur, ktorý obsahuje aj parkovacie senzory vpredu, vzadu aj na bokoch.

Základ si musí vystačiť so zadnými senzormi a parkovacou kamerou. Tá nás skutočne sklamala, aj v najvyššej výbave ponúkala veľmi podpriemerný obraz s nízkym rozlíšením, dnes sme si už zvykli na iný štandard.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak musíme systém pochváliť, jeho intuitívne ovládanie má blízko k smartfónom, takže si ho rýchlo osvojíte. Oceňujeme fyzické ovládače klímy pod displejom, ale aj fakt, že Renault stále neupustil od šikovného ovládania rádia za volantom.

Páči sa nám tiež jednoduchý spôsob, ako vypnúť často až otravné asistenčné systémy. Stačí si svoje preferencie uložiť do individuálneho profilu, ktorý po štarte jednoducho aktivujeme tlačidlom vľavo od volantu.

Na slušnej úrovni je aj spracovanie interiéru, ktorý pôsobí kvalitne a premyslene. Osobitne dobre pôsobí tmavé čalúnenie verzie Iconic v kombinácii látky a umelej kože, trochu farby mu dodáva kontrastné prešívanie zlatou niťou. Milým detailom je motív loga automobilky použitý na sedadlách.

Opäť tu cítiť posun k prémiovejšiemu dojmu, či už ide o dizajn, kvalitu, alebo použité riešenia. Keďže úlohu lacnejších modelov prebrala cenovo dostupná Dacia, imidžovejší Renault si dovoľuje rúbať vyššie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Efektne vyzerá aj strešné okno Solarbay s elektronicky nastaviteľnou priehľadnosťou, ktoré poznáme napríklad z väčšieho modelu Rafale. Opäť je rozdelené na segmenty, čo umožňuje znepriehľadniť zvlášť prednú či zadnú časť. Za túto vychytávku si Renault vypýta 1500 eur navyše.

Variabilitu zlepšujú zadné sedadlá

Keďže s menším Capturom má rovnaký rázvor, aj situácia na zadných sedadlách je takmer rovnaká. Priestoru na kolená je dosť, rovnako ako na zasunutie nôh pod predné sedadlá. Pre úzku karosériu sa však traja pasažieri budú už tlačiť.

Zadná lavica sa dá posúvať v rozsahu 16 centimetrov, čo umožňuje uvoľniť viac miesta v batožinovom priestore. Jeho objem tak dokáže narásť z 460 až na 624 litrov, no s lavicou v tejto polohe s prevozom pasažierov v druhom rade priveľmi nepočítajte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Praktickosť ďalej zvyšujú operadlá delené v pomere 2:3, ktoré sa sklápajú do roviny, pod dvojitým dnom nájdeme priestor na voliteľnú dojazdovú rezervu. O komfortnejší prístup sa stará elektricky ovládané veko kufra, ktoré je pre výbavu Iconic štandardom.

Ponuka motorov je aktuálne obmedzená na jedinú možnosť, ktorou je hybrid s označením E-Tech full hybrid 145. Ide o najnovšiu iteráciu hybridného systému od Renaultu, ktorá funguje omnoho hladšie a kultivovanejšie než staršie verzie.

Využíva multimódovú prevodovku, ktorá má dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor. Môže sa to zdať málo, vzhľadom k fungovaniu hybridného systému to však dostačuje.

Základom je benzínový motor s objemom 1,6 litra a výkonom 105 kW (143 koní), ktorému asistuje elektromotor aj menší štartér-generátor. Rozbehy však vždy prebiehajú čisto na elektrickú energiu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvorvalec sa pridáva až neskôr, vďaka čomu nepotrebuje nižšie prevodové stupne, zjednodušene sa dá povedať, že začína na trojke. Tento systém funguje hladko a efektívne, hoci prináša kompromisy v oblasti dynamiky.

Najlepší je v nižších rýchlostiach

Vďaka elektrickému pohonu má veľmi príjemný odpich z miesta, ale pri rozbehu na plný plyn pôsobí trochu lenivo. Vtedy spaľovací motor citeľne chýba, no na akúkoľvek bežnú situáciu elektrina bohato postačuje a často prekonáva spaľovacie motory v nízkych otáčkach.

Naopak pri vysokej rýchlosti preberá hlavnú úlohu spaľovací motor, ktorý celkom pekne ťahá až po maximálnu rýchlosť 170 kilometrov za hodinu. Pri jazde diaľničnou stotridsiatkou však často ruší vyšším hlukom, ktorý je dôsledkom dobíjania batérie, dokonale tiché plachtenie si tu neužijete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri tejto rýchlosti sa k slovu hlási aj aerodynamický hluk, ktorý viac preniká do inak dobre odhlučnenej kabíny. Symbioz sa tak najlepšie cíti v meste, kde dokáže vyťažiť maximum aj zo svojho pohonu.

Vtedy výrobca sľubuje jazdu až osemdesiat percent času na elektrický pohon, čo vedie k úspore štyridsiatich percent paliva. Tieto hodnoty sa nám overiť nepodarilo, no dosiahli sme veľmi príjemnú spotrebu tesne pod hranicou 4,3 litra.

Omnoho horšie si hybrid nepočínal ani na okreskách, kde sa spaľovací motor zapájal častejšie, v dôsledku čoho spotreba stúpla asi o pol litra. Viac si vypýtal iba na diaľnici, kde pri maximálnej povolenej rýchlosti dosiahla spotreba 6,5 litra.

Okrem slabšej pružnosti vo vyšších rýchlostiach občas prevodovka zazmätkovala a nechala motor bežať zbytočne dlho vo vyšších otáčkach. Neobľubuje ani príliš prudké zmeny rýchlosti, kedy jej chvíľu trvá zvoliť správnu rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dynamická jazda však francúzskemu SUV celkovo nesedí, je cítiť, že hybridný systém je vyladený predovšetkým na efektivitu a komfort. Inak na tom nie je ani podvozok, ktorý nás aj na veľkých 19-palcových diskoch prekvapil svojou schopnosťou tlmiť nerovnosti aj hluk od vozovky.

Dostupnejšie modely prídu neskôr

Renault Symbioz je lákavým prírastkom do rodiny modelu Captur, ktorá zahŕňa aj SUV-kupé Arkana. S novým dizajnom však možno nový crossover označiť za najštýlovejší model z trojice.

Ponúka všetko, čo ponúka obľúbený Captur, len k tomu pridáva väčší a podstatne lepšie využiteľný batožinový priestor. Mnohých záujemcov však môže odradiť vyššia cena, pričom hlavne základ je omnoho vyšší pre hybridný pohon.

Súvisiaci článok Renault Captur zmenil tvár, nie však techniku, a dobre urobil Čítajte 

Captur ponúka hybrid od výbavy Techno, ktorá s týmto pohonom začína na úrovni 26 500 eur, Symbioz v rovnakej výbave stojí o 3150 eur viac, teda 29 650 eur. Najlacnejší Evolution stojí 28 250 eur, pričom Captur so základnou benzínovou motorizáciou stojí iba 19 400 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Novinka je lákavou voľbou pre praktické auto na každý deň, hoci možno trochu nudnou. Aj keď vyzerá vynikajúco, dizajnu trochu chýba odvaha a netradičné prvky, ktorými kedysi bývali francúzske autá známe.

Je však pekným a praktickým autom s bohatou výbavou, ktoré sa odmení dobrou spotrebou, aj keď hybrid so sebou prináša vyššiu základnú cenu. Komu by to však prekážalo, ten môže počkať na príchod dostupnejších motorizácií počas tohto roka.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelRenault Symbioz
VerziaE-Tech Full Hybrid 145
Cena modelu od / verzie od / testovaný model od

28 250 / 33 650 / 35 850

Motoratmosférický benzínový štvorvalec,
1598 cm3
+ elektromotor + generátor
Systémový výkon kW (k)105 (143)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)149 / 3600 (+ 205 elektromotor + 50 generátor)
Typ prevodovky / počet stupňovmultimódová bez spojky / 6
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)10,6
Kombinovaná spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)4,6 – 4,8 / 5,1
Prevádzková hmotnosť (kg)1498 – 1551
Rozmer pneumatík225/45 R19
Svetlá výška podvozka (mm)169
Objem batožinového priestoru (l)460 - 624
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 638; 4 413; 1 797; 1 575
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 550
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 947
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 441
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 402
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 119
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 109
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 732
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 593
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  2. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  3. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  4. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  5. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  6. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  7. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  8. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 176
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 068
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 955
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 369
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 650
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 297
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 888
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 746
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu