SME

Renault Symbioz je rozumným kompromisom pre tých, ktorí nechcú drahý elektromobil

Dostupnejšie verzie prídu počas roka.

Renault SymbiozRenault Symbioz (Zdroj: Marek Čepa)
Renault Symbioz Iconic E-Tech full hybrid 145 - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)28 250 / 33 650
Kombinovaná spotreba výrobca / test (l/100 km)4,6 – 4,8 / 5,1
Objem batožinového priestoru (l)460 – 624
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2638; 4413; 1797; 1575

Z kedysi populárneho segmentu MPV dnes zostalo už iba minimum. Praktické autá s priestrannou karosériou sa takmer vytratili z ponuky automobiliek a pomaly miznú aj z ciest.

Nahrádzajú ich totiž imidžovejšie a modernejšie SUV a crossovery. Tie dokážu ponúknuť podobne veľkorysý priestor, no v oveľa atraktívnejšom balení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jasne to vidieť aj na súčasnej ponuke francúzskeho Renaultu, ktorý bol kedysi v segmente MPV priekopníkom. Model Espace bol prvým európskym autom v tejto kategórii, Scénic sa zase často považuje za prvé kompaktné MPV.

SkryťVypnúť reklamu

Oba modely nájdeme v ponuke aj dnes, no za ich označením sa skrývajú úplne odlišné autá. Väčší z nich sa zmenil na sedemmiestne SUV a názov Scénic dnes označuje čisto elektrické SUV, ktoré sme si nedávno preverili v redakčnom teste.

Stále však existuje aj tradičnejšia alternatíva, ktorou je nové SUV Symbioz. Názov si pritom vypožičalo od konceptu z roku 2017, keď ešte písmeno Z v názve modelu pri autách Renault znamenalo elektrický pohon.

Praktickejší a štýlovejší Captur

Predaj Symbiozu zatiaľ odštartoval iba s hybridným pohonom, v priebehu tohto roka sa však ponuka rozrastie aj o klasické spaľovacie motory. Pravdepodobne pôjde o 1,3-litrové štvorvalce s mild-hybridom známe z Capturu.

S ním má totiž model spoločnú techniku, čomu napovedá aj rovnaká predná časť auta. Oba modely využívajú architektúru CMF-B a delia sa aj o rovnaký rázvor 2638 milimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

Viditeľné zmeny nastali až v zadnej časti, kde Symbioz narástol na dĺžku o 17 centimetrov. Vďaka dlhšiemu zadnému previsu dokáže ponúknuť podstatne väčší batožinový priestor.

Odlišný je tiež dizajn zadnej časti, ktorého ostré hrany a efektné horizontálne svetlá lepšie ladia so súčasným dizajnovým jazykom značky. Captur síce s modernizáciou dostal novú masku, no vzadu si stále zachoval zaoblené svetlá v tvare písmena C.

Predné svetlá sú už v základnej výbave Evolution plne diódové, s funkciou automatického prepínania diaľkových svetiel. Vozovku osvetľujú celkom dobre, no spomínané prepínanie občas funguje trochu spomalene, a tak sme si občas vyslúžili bliknutie od vozidiel idúcich oproti.

Zmienku si zaslúži aj podarený dizajn 19-palcových diskov kolies, ktorý perfektne dotvára dizajn a robí auto neprehliadnuteľným. Tie sú exkluzívne pre testovanú výbavu Iconic, ktorá tvorí vrchol ponuky modelu.

SkryťVypnúť reklamu

Moderný infotainment aj fyzické tlačidlá

Spoločné korene oboch áut neskrýva ani interiér, v ktorom nájdeme rovnakú palubnú dosku, akú s modernizáciou dostal aj menší Captur.

Rovnaký je aj stredový displej s uhlopriečkou 10,4 palca s multimediálnym systémom OpenR Link, ktorý funguje na platforme Android Automotive. Ten je spoločný pre všetky verzie a podporuje bezdrôtové pripojenie Android Auto aj Apple Carplay.

Súvisiaci článok Renault Espace už nie je, čím bol. To je dobrá aj zlá správa (prvá jazda) Čítajte 

Jediným rozdielom je, že pri základnej výbave absentuje navigácia a integrované služby Google. Dajú sa však dokúpiť ako súčasť paketu City za tisíc eur, ktorý obsahuje aj parkovacie senzory vpredu, vzadu aj na bokoch.

Základ si musí vystačiť so zadnými senzormi a parkovacou kamerou. Tá nás skutočne sklamala, aj v najvyššej výbave ponúkala veľmi podpriemerný obraz s nízkym rozlíšením, dnes sme si už zvykli na iný štandard.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak musíme systém pochváliť, jeho intuitívne ovládanie má blízko k smartfónom, takže si ho rýchlo osvojíte. Oceňujeme fyzické ovládače klímy pod displejom, ale aj fakt, že Renault stále neupustil od šikovného ovládania rádia za volantom.

Páči sa nám tiež jednoduchý spôsob, ako vypnúť často až otravné asistenčné systémy. Stačí si svoje preferencie uložiť do individuálneho profilu, ktorý po štarte jednoducho aktivujeme tlačidlom vľavo od volantu.

Na slušnej úrovni je aj spracovanie interiéru, ktorý pôsobí kvalitne a premyslene. Osobitne dobre pôsobí tmavé čalúnenie verzie Iconic v kombinácii látky a umelej kože, trochu farby mu dodáva kontrastné prešívanie zlatou niťou. Milým detailom je motív loga automobilky použitý na sedadlách.

Opäť tu cítiť posun k prémiovejšiemu dojmu, či už ide o dizajn, kvalitu, alebo použité riešenia. Keďže úlohu lacnejších modelov prebrala cenovo dostupná Dacia, imidžovejší Renault si dovoľuje rúbať vyššie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Efektne vyzerá aj strešné okno Solarbay s elektronicky nastaviteľnou priehľadnosťou, ktoré poznáme napríklad z väčšieho modelu Rafale. Opäť je rozdelené na segmenty, čo umožňuje znepriehľadniť zvlášť prednú či zadnú časť. Za túto vychytávku si Renault vypýta 1500 eur navyše.

Variabilitu zlepšujú zadné sedadlá

Keďže s menším Capturom má rovnaký rázvor, aj situácia na zadných sedadlách je takmer rovnaká. Priestoru na kolená je dosť, rovnako ako na zasunutie nôh pod predné sedadlá. Pre úzku karosériu sa však traja pasažieri budú už tlačiť.

Zadná lavica sa dá posúvať v rozsahu 16 centimetrov, čo umožňuje uvoľniť viac miesta v batožinovom priestore. Jeho objem tak dokáže narásť z 460 až na 624 litrov, no s lavicou v tejto polohe s prevozom pasažierov v druhom rade priveľmi nepočítajte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Praktickosť ďalej zvyšujú operadlá delené v pomere 2:3, ktoré sa sklápajú do roviny, pod dvojitým dnom nájdeme priestor na voliteľnú dojazdovú rezervu. O komfortnejší prístup sa stará elektricky ovládané veko kufra, ktoré je pre výbavu Iconic štandardom.

Ponuka motorov je aktuálne obmedzená na jedinú možnosť, ktorou je hybrid s označením E-Tech full hybrid 145. Ide o najnovšiu iteráciu hybridného systému od Renaultu, ktorá funguje omnoho hladšie a kultivovanejšie než staršie verzie.

Využíva multimódovú prevodovku, ktorá má dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor. Môže sa to zdať málo, vzhľadom k fungovaniu hybridného systému to však dostačuje.

Základom je benzínový motor s objemom 1,6 litra a výkonom 105 kW (143 koní), ktorému asistuje elektromotor aj menší štartér-generátor. Rozbehy však vždy prebiehajú čisto na elektrickú energiu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvorvalec sa pridáva až neskôr, vďaka čomu nepotrebuje nižšie prevodové stupne, zjednodušene sa dá povedať, že začína na trojke. Tento systém funguje hladko a efektívne, hoci prináša kompromisy v oblasti dynamiky.

Najlepší je v nižších rýchlostiach

Vďaka elektrickému pohonu má veľmi príjemný odpich z miesta, ale pri rozbehu na plný plyn pôsobí trochu lenivo. Vtedy spaľovací motor citeľne chýba, no na akúkoľvek bežnú situáciu elektrina bohato postačuje a často prekonáva spaľovacie motory v nízkych otáčkach.

Naopak pri vysokej rýchlosti preberá hlavnú úlohu spaľovací motor, ktorý celkom pekne ťahá až po maximálnu rýchlosť 170 kilometrov za hodinu. Pri jazde diaľničnou stotridsiatkou však často ruší vyšším hlukom, ktorý je dôsledkom dobíjania batérie, dokonale tiché plachtenie si tu neužijete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri tejto rýchlosti sa k slovu hlási aj aerodynamický hluk, ktorý viac preniká do inak dobre odhlučnenej kabíny. Symbioz sa tak najlepšie cíti v meste, kde dokáže vyťažiť maximum aj zo svojho pohonu.

Vtedy výrobca sľubuje jazdu až osemdesiat percent času na elektrický pohon, čo vedie k úspore štyridsiatich percent paliva. Tieto hodnoty sa nám overiť nepodarilo, no dosiahli sme veľmi príjemnú spotrebu tesne pod hranicou 4,3 litra.

Omnoho horšie si hybrid nepočínal ani na okreskách, kde sa spaľovací motor zapájal častejšie, v dôsledku čoho spotreba stúpla asi o pol litra. Viac si vypýtal iba na diaľnici, kde pri maximálnej povolenej rýchlosti dosiahla spotreba 6,5 litra.

Okrem slabšej pružnosti vo vyšších rýchlostiach občas prevodovka zazmätkovala a nechala motor bežať zbytočne dlho vo vyšších otáčkach. Neobľubuje ani príliš prudké zmeny rýchlosti, kedy jej chvíľu trvá zvoliť správnu rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dynamická jazda však francúzskemu SUV celkovo nesedí, je cítiť, že hybridný systém je vyladený predovšetkým na efektivitu a komfort. Inak na tom nie je ani podvozok, ktorý nás aj na veľkých 19-palcových diskoch prekvapil svojou schopnosťou tlmiť nerovnosti aj hluk od vozovky.

Dostupnejšie modely prídu neskôr

Renault Symbioz je lákavým prírastkom do rodiny modelu Captur, ktorá zahŕňa aj SUV-kupé Arkana. S novým dizajnom však možno nový crossover označiť za najštýlovejší model z trojice.

Ponúka všetko, čo ponúka obľúbený Captur, len k tomu pridáva väčší a podstatne lepšie využiteľný batožinový priestor. Mnohých záujemcov však môže odradiť vyššia cena, pričom hlavne základ je omnoho vyšší pre hybridný pohon.

Súvisiaci článok Renault Captur zmenil tvár, nie však techniku, a dobre urobil Čítajte 

Captur ponúka hybrid od výbavy Techno, ktorá s týmto pohonom začína na úrovni 26 500 eur, Symbioz v rovnakej výbave stojí o 3150 eur viac, teda 29 650 eur. Najlacnejší Evolution stojí 28 250 eur, pričom Captur so základnou benzínovou motorizáciou stojí iba 19 400 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Novinka je lákavou voľbou pre praktické auto na každý deň, hoci možno trochu nudnou. Aj keď vyzerá vynikajúco, dizajnu trochu chýba odvaha a netradičné prvky, ktorými kedysi bývali francúzske autá známe.

Je však pekným a praktickým autom s bohatou výbavou, ktoré sa odmení dobrou spotrebou, aj keď hybrid so sebou prináša vyššiu základnú cenu. Komu by to však prekážalo, ten môže počkať na príchod dostupnejších motorizácií počas tohto roka.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelRenault Symbioz
VerziaE-Tech Full Hybrid 145
Cena modelu od / verzie od / testovaný model od

28 250 / 33 650 / 35 850

Motoratmosférický benzínový štvorvalec,
1598 cm3
+ elektromotor + generátor
Systémový výkon kW (k)105 (143)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)149 / 3600 (+ 205 elektromotor + 50 generátor)
Typ prevodovky / počet stupňovmultimódová bez spojky / 6
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)10,6
Kombinovaná spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)4,6 – 4,8 / 5,1
Prevádzková hmotnosť (kg)1498 – 1551
Rozmer pneumatík225/45 R19
Svetlá výška podvozka (mm)169
Objem batožinového priestoru (l)460 - 624
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 638; 4 413; 1 797; 1 575

Renault

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 854
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 687
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 487
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 326
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 037
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 753
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  2. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  3. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  4. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  5. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  6. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  7. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  8. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 16 018
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 563
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 908
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 670
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 091
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 871
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 465
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 009
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu