SME

Citroën ë-C3 je dôkazom, že dostupný elektrický crossover nie je žart

V základe si musíte odoprieť väčšinu výbavy.

Z Trnavy denne odchádzajú plné vlaky nových Citroënov C3.Z Trnavy denne odchádzajú plné vlaky nových Citroënov C3. (Zdroj: Peter Kálmán)
Citroën ë-C3 – prehľad základných parametrov
Cena od (eur)23 990
Spotreba výrobca / test (kWh/100km)17,4 / 15,7
Objem batožinového priestoru (l)310
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2540; 4015; 1755; 1577

Ísť v škole prvý k tabuli malo svoje výhody aj nevýhody. Mali ste to rýchlo za sebou, nebolo vás s kým porovnávať a tolerovali sa aj nejaké chyby za odvahu. Podobne vnímame nový Citroën ë-C3, ktorý je prvým cenovo dostupným elektromobilom v B-segmente a zároveň má európsky a rovno slovenský pôvod.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže kým malý crossover od Stellantisu je už nastúpený pred tabuľou, jeho konkurenti si zatiaľ len ticho mrmlú, že aj oni sa čoskoro prihlásia s elektromobilom pod 25-tisíc eur. Aký je Citroën ë-C3, sme zisťovali ako prví v slovenskom teste.

SkryťVypnúť reklamu

Väčší a praktickejší

Zaparkovanie novej C3 vedľa predchodcu celkom dobre ukazuje, ako sa auto medzigeneračne zväčšilo a prečo si zaslúži zaradiť medzi crossovery B-segmentu. Pri benzínovej verzii je svetlá výška podvozka 197 mm, elektrická verzia má pre batériu 163 mm, čo je stále dobrá hodnota na občasné zdolávanie menších prekážok.

Nielen samotné sedenie je vyššie, ale aj strecha auta, čo uľahčuje vystupovanie a nastupovanie. Nad hlavou má posádka nezvyčajne veľa miesta. Pre dvíhanie nôh sú šikovnejšie aj užšie a nižšie prahy dverí.

Ide o neklamný znak, že tu konštruktéri nepoužili podvozkovú platformu e-CMP známu z Peugeotu 208 alebo Citroënu C4, miesto toho sa prvýkrát objavuje Smart Car platforma, ktorú Stelantis vyvinul s indickým koncernom Tata.

SkryťVypnúť reklamu

Prístup na zadné sedadlá trochu zhoršuje úzky nástupný otvor, no po usadení sa v aute prichádza prekvapenie z priestranného interiéru. Chýbajú zadné výduchy klimatizácie aj zatmavené sklá či lakťová opierka, no vhod príde aspoň dvojica USB portov a odkladací priestor vo dverách.

Pre batožinu musí stačiť kufor s objemom 310 litrov, čo je pri VDA meraní len 210 litrov. Citroën však čoskoro pustí do predaja kombi verziu C3 Aircross, kde už zmestíte 460 litrov batožiny. Na mestské účely stačí aj objem štandardného C3. Niekomu môže prekážať vysoká nakladacia hrana a že po sklopení operadiel nevzniká rovina. Treba ale myslieť na cenu auta.

Plus nová výbava

Síce sa predaje nového modelu C3 ešte len rozbiehajú, už stihla pribudnúť nová prostredná výbava Plus, ktorá by mala ponúknuť zlatú strednú cestu. Priznávame, trochu nám C3 ukázalo, ako sme dnes už rozmaznaní z nových áut, ale posúďte sami.

SkryťVypnúť reklamu

Auto sa štartuje klasicky, trochu kostrbatým zasunutím kľúča, a to aj pri najvyššej výbave. Klimatizácia je v strednej výbave manuálna, chýba elektrické ovládanie zadných okien, predné majú vždy len automatické sťahovanie, pri vyťahovaní treba držať tlačidlo. Pri cúvaní chýba parkovacia kamera, ktorá je tiež až pre výbavu Max. Na druhej strane to bolo v zásade jediné, čo nám pri každodennom jazdení chýbalo.

Súvisiaci článok Nový Citroën C3 ponúka pohodlie za bezkonkurenčnú cenu (test) Čítajte 

K dispozícii je 10-palcová dotyková obrazovka s bezdrôtovým Android Auto aj Apple Car Play, volant s umelou kožou, prístrojová doska s textíliou, posuvná lakťová opierka, tempomat, automatické stierače, ktoré treba pri každej jazde aktivovať, automatické svietenie, LED stretávacie svetlá, elektricky ovládané aj sklápateľné zrkadlá a dvojfarebná karoséria. Milou drobnosťou sú vymeniteľné farebné prúžky na C stĺpikoch a v prednom nárazníku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mestský typ, ale trúfa si aj na diaľnicu

Miesto skúmania detailov ako drobná panoráma Paríža na zadnom okne alebo najznámejšie modely z histórie značky na schránke pred spolujazdcom, nás zaujímalo ako sa vlastne správa elektrická verzia.

Predné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní) a krútiacim momentom 120 Nm. Nie je to veľa, no netreba zabúdať, že auto je stavané primárne pre mestské jazdenie, kde poskytuje stále dobrú dynamiku, napríklad pri štartoch z križovatiek. Nástup výkonu je plynulý, ani na mokrej ceste kolesá neprešmykovali.

Súvisiaci článok Citroën C3 ide do predaja, vieme, ako vyzerá a čo ponúka základná výbava Čítajte 

Zrýchlenie z nuly na sto trvá 11 sekúnd, maximálna rýchlosť je 132 kilometrov za hodinu a aj sme si ju vyskúšali. Auto sa aj vtedy správa pokojne, ticho na palube prerušuje len svišťanie vetra, aerodynamika je pri takomto mestskom aute pochopiteľne slabšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zatiaľ je k dispozícii jediná elektrická verzia s LFP batériou s využiteľnou kapacitou 44 kWh, čo má podľa výrobcu stačiť na dojazd 320 kilometrov. Neskôr pribudne aj 30-kilowatthodinová verzia s dojazdom 200 kilometrov a ešte nižším výkonom elektromotora. Práve tam by sa cena mohla dostať pod hranicu 20-tisíc eur.

Čím nás elektrické ë-C3 najviac dostalo, je ako príjemne sa s ním jazdí. Rekuperácia je síce len automatická a neviete si ju nastaviť, no jej intenzita nám úplne vyhovovala. Citroën zvolil opačnú logiku, keďže namiesto režimu B (braking) si môžete zvoliť C (coasting), v ktorom by mala byť rekuperácia minimálna.

Súvisiaci článok Citroën C3 Aircross je recept na dostupné rodinné auto (prvá jazda) Čítajte 

Riadenie je presnejšie ako vo väčšom modeli C4, malý volant s hrubým vencom veľmi dobre padne do rúk. V zákrutách sa elektrická verzia menej nakláňa vďaka nižšiemu ťažisku a s nerovnosťami ochotne pomôžu tlmiče s hydraulickými dorazmi a aj sedadlá s extra vrstvou molitanu. Napriek tomu pri dlhšom jazdení nepatria k najpohodlnejším.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lepšie ovládanie, ale spotrebu neukáže

Na prístrojový štít umiestnený až pod spodnou hranou čelného skla sa vodič pozerá ponad volant. Zaujímavé je, že ide vlastne o head-up displej zložený z dvoch obrazoviek a toto riešenie sa nám veľmi páčilo. Už menej fakt, že v zobrazovaných údajoch nenájdete okamžitú ale ani priemernú spotrebu.

Hlavná stredová obrazovka ostáva tak trochu na parádu, pretože jej hlavnou funkciou je len zrkadlenie smartfónu a prípadné aktualizácie nie sú online. Na druhej strane Citroën chválime, že upustil od prehnane dotykového ovládania, teraz má už klimatizácia opäť svoj vlastný panel s fyzickými ovládačmi a dokonca aj najpoužívanejších jazdných asistentov zvládnete uspať tlačidlami vľavo od volantu.

Dostali sme síce tip, že prehľad o spotrebe aj o nabíjaní si môžeme pozrieť cez mobilnú aplikáciu My Citroën, no ani po zdĺhavej autorizácii sa nám nepodarilo ju spárovať s autom, hoci sa podľa pokynov aplikácia tvárila, že je všetko v poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zázraky od dojazdu nečakajte

Zaobísť sme sa museli meraním spotreby klasickým spôsobom. Dať auto naplno nabiť, vynulovať odometer a jazdiť do vybitia trakčnej batérie. Mimochodom tepelné čerpadlo ani predohrev batérie ë-C3 neponúka, auto si na 100-kilowattovej DC nabíjačke bralo podľa obrazovky v priemere len 40 kW, no z 30 na 70 percent stačilo pol hodiny, do plného nabitia však až jeden a pol hodiny.

Súvisiaci článok Citroën C3 nanovo definuje, ako má vyzerať cenovo dostupné auto (prvá jazda) Čítajte 

Pri plnom nabití svietil dojazd 320 kilometrov a rozhodli sme sa, že jazdiť budeme len v mestskej premávke. V nej auto vydržalo jazdiť 280 kilometrov, pri teplejšom počasí bez potreby kúrenia by aj vyše 300 km bolo reálnych.

Aj keď sa značka v reklamách chváli, že revolúcia sa začala, na Slovensku sme si na ňu museli počkať, presnejšie jeden a pol roka od premiéry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Revolúcia, ale s kompromismi

V decembri sme otestovali benzínovú verziu C3, ktorá je od 15 490 eur, za elektrický pohon si treba priplatiť ešte 8500 eur. Je to, žiaľ ,stále veľký cenový rozdiel, podobný sme zažili v porovnávacom teste benzínového a elektrického Peugeotu 2008 už pred troma rokmi.

Výrobcovia áut sa síce zastrájajú ako už čoskoro ponúknu dostupné elektromobily, no zároveň nás v posledných rokoch rozmaznali stále sa zlepšujúcou výbavou nových áut. V tomto kontexte je Citroën ë-C3 trochu tvrdší stret s realitou.

Domácu úlohu si však dobre splnil a za 23 990 eur vám zatiaľ nikto neponúkne elektrický crossover B segmentu. Vnútri je priestranný jazdí komfortne a s dostatočnou dynamikou. Škoda len, že za túto sumu si musíte odoprieť väčšinu výbavy, v opačnom prípade sa dopracujete až na 28 000 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroën ë-C3
VerziaPlus Electric 113 k
Cena benzínového modelu od / verzie od (eur)23 990 / 26 040
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)83 (113)
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)120
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s)11
Spotreba kombinovaná výrobca / test mesto
(l /kWh / 100 km)
17,4 / 15,7
Kapacita batérie (kWh)44
Nabíjací výkon (kW)100
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatík205/50 R17
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 526
Objem batožinového priestoru (l)310
Svetlá výška podvozka (mm)163
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 540; 4 015; 1 755; 1 577
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 494
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 026
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 793
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 622
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 124
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 014
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 982
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 762
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marián Kozák: Festival Európske ľudové remeslo Kežmarok 2025
  2. Radovan Čipka: Skutok sa stal
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik Tiger v službách systému čurillovcov: Aké benefity dostal za zamotané pravdy?
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 2. časť
  5. Jozef Huljak: Nemáme ropu, ale môžeme mať plán. Čo nás učí príbeh nórskeho bohatstva?
  6. František Kukura: Budeme opäť skákať ponad vatry?
  7. Andrea Podešvová: Keď Pohoda neprináša len pohodu
  8. Matúš Grznár: Vyháňame budúcich Einsteinov? Zastavme normalizáciu v školstve!
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 224
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 012
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 454
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 748
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 6 086
  6. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 921
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 538
  8. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 447
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťZatvoriť reklamu