Citroën ë-C3 – prehľad základných parametrov | |
Cena od (eur) | 23 990 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100km) | 17,4 / 15,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2540; 4015; 1755; 1577 |
Ísť v škole prvý k tabuli malo svoje výhody aj nevýhody. Mali ste to rýchlo za sebou, nebolo vás s kým porovnávať a tolerovali sa aj nejaké chyby za odvahu. Podobne vnímame nový Citroën ë-C3, ktorý je prvým cenovo dostupným elektromobilom v B-segmente a zároveň má európsky a rovno slovenský pôvod.
Takže kým malý crossover od Stellantisu je už nastúpený pred tabuľou, jeho konkurenti si zatiaľ len ticho mrmlú, že aj oni sa čoskoro prihlásia s elektromobilom pod 25-tisíc eur. Aký je Citroën ë-C3, sme zisťovali ako prví v slovenskom teste.
Väčší a praktickejší
Zaparkovanie novej C3 vedľa predchodcu celkom dobre ukazuje, ako sa auto medzigeneračne zväčšilo a prečo si zaslúži zaradiť medzi crossovery B-segmentu. Pri benzínovej verzii je svetlá výška podvozka 197 mm, elektrická verzia má pre batériu 163 mm, čo je stále dobrá hodnota na občasné zdolávanie menších prekážok.
Nielen samotné sedenie je vyššie, ale aj strecha auta, čo uľahčuje vystupovanie a nastupovanie. Nad hlavou má posádka nezvyčajne veľa miesta. Pre dvíhanie nôh sú šikovnejšie aj užšie a nižšie prahy dverí.

Ide o neklamný znak, že tu konštruktéri nepoužili podvozkovú platformu e-CMP známu z Peugeotu 208 alebo Citroënu C4, miesto toho sa prvýkrát objavuje Smart Car platforma, ktorú Stelantis vyvinul s indickým koncernom Tata.
Prístup na zadné sedadlá trochu zhoršuje úzky nástupný otvor, no po usadení sa v aute prichádza prekvapenie z priestranného interiéru. Chýbajú zadné výduchy klimatizácie aj zatmavené sklá či lakťová opierka, no vhod príde aspoň dvojica USB portov a odkladací priestor vo dverách.
Pre batožinu musí stačiť kufor s objemom 310 litrov, čo je pri VDA meraní len 210 litrov. Citroën však čoskoro pustí do predaja kombi verziu C3 Aircross, kde už zmestíte 460 litrov batožiny. Na mestské účely stačí aj objem štandardného C3. Niekomu môže prekážať vysoká nakladacia hrana a že po sklopení operadiel nevzniká rovina. Treba ale myslieť na cenu auta.

Plus nová výbava
Síce sa predaje nového modelu C3 ešte len rozbiehajú, už stihla pribudnúť nová prostredná výbava Plus, ktorá by mala ponúknuť zlatú strednú cestu. Priznávame, trochu nám C3 ukázalo, ako sme dnes už rozmaznaní z nových áut, ale posúďte sami.
Auto sa štartuje klasicky, trochu kostrbatým zasunutím kľúča, a to aj pri najvyššej výbave. Klimatizácia je v strednej výbave manuálna, chýba elektrické ovládanie zadných okien, predné majú vždy len automatické sťahovanie, pri vyťahovaní treba držať tlačidlo. Pri cúvaní chýba parkovacia kamera, ktorá je tiež až pre výbavu Max. Na druhej strane to bolo v zásade jediné, čo nám pri každodennom jazdení chýbalo.

K dispozícii je 10-palcová dotyková obrazovka s bezdrôtovým Android Auto aj Apple Car Play, volant s umelou kožou, prístrojová doska s textíliou, posuvná lakťová opierka, tempomat, automatické stierače, ktoré treba pri každej jazde aktivovať, automatické svietenie, LED stretávacie svetlá, elektricky ovládané aj sklápateľné zrkadlá a dvojfarebná karoséria. Milou drobnosťou sú vymeniteľné farebné prúžky na C stĺpikoch a v prednom nárazníku.

Mestský typ, ale trúfa si aj na diaľnicu
Miesto skúmania detailov ako drobná panoráma Paríža na zadnom okne alebo najznámejšie modely z histórie značky na schránke pred spolujazdcom, nás zaujímalo ako sa vlastne správa elektrická verzia.
Predné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní) a krútiacim momentom 120 Nm. Nie je to veľa, no netreba zabúdať, že auto je stavané primárne pre mestské jazdenie, kde poskytuje stále dobrú dynamiku, napríklad pri štartoch z križovatiek. Nástup výkonu je plynulý, ani na mokrej ceste kolesá neprešmykovali.

Zrýchlenie z nuly na sto trvá 11 sekúnd, maximálna rýchlosť je 132 kilometrov za hodinu a aj sme si ju vyskúšali. Auto sa aj vtedy správa pokojne, ticho na palube prerušuje len svišťanie vetra, aerodynamika je pri takomto mestskom aute pochopiteľne slabšia.

Zatiaľ je k dispozícii jediná elektrická verzia s LFP batériou s využiteľnou kapacitou 44 kWh, čo má podľa výrobcu stačiť na dojazd 320 kilometrov. Neskôr pribudne aj 30-kilowatthodinová verzia s dojazdom 200 kilometrov a ešte nižším výkonom elektromotora. Práve tam by sa cena mohla dostať pod hranicu 20-tisíc eur.
Čím nás elektrické ë-C3 najviac dostalo, je ako príjemne sa s ním jazdí. Rekuperácia je síce len automatická a neviete si ju nastaviť, no jej intenzita nám úplne vyhovovala. Citroën zvolil opačnú logiku, keďže namiesto režimu B (braking) si môžete zvoliť C (coasting), v ktorom by mala byť rekuperácia minimálna.

Riadenie je presnejšie ako vo väčšom modeli C4, malý volant s hrubým vencom veľmi dobre padne do rúk. V zákrutách sa elektrická verzia menej nakláňa vďaka nižšiemu ťažisku a s nerovnosťami ochotne pomôžu tlmiče s hydraulickými dorazmi a aj sedadlá s extra vrstvou molitanu. Napriek tomu pri dlhšom jazdení nepatria k najpohodlnejším.
Lepšie ovládanie, ale spotrebu neukáže
Na prístrojový štít umiestnený až pod spodnou hranou čelného skla sa vodič pozerá ponad volant. Zaujímavé je, že ide vlastne o head-up displej zložený z dvoch obrazoviek a toto riešenie sa nám veľmi páčilo. Už menej fakt, že v zobrazovaných údajoch nenájdete okamžitú ale ani priemernú spotrebu.
Hlavná stredová obrazovka ostáva tak trochu na parádu, pretože jej hlavnou funkciou je len zrkadlenie smartfónu a prípadné aktualizácie nie sú online. Na druhej strane Citroën chválime, že upustil od prehnane dotykového ovládania, teraz má už klimatizácia opäť svoj vlastný panel s fyzickými ovládačmi a dokonca aj najpoužívanejších jazdných asistentov zvládnete uspať tlačidlami vľavo od volantu.

Dostali sme síce tip, že prehľad o spotrebe aj o nabíjaní si môžeme pozrieť cez mobilnú aplikáciu My Citroën, no ani po zdĺhavej autorizácii sa nám nepodarilo ju spárovať s autom, hoci sa podľa pokynov aplikácia tvárila, že je všetko v poriadku.
Zázraky od dojazdu nečakajte
Zaobísť sme sa museli meraním spotreby klasickým spôsobom. Dať auto naplno nabiť, vynulovať odometer a jazdiť do vybitia trakčnej batérie. Mimochodom tepelné čerpadlo ani predohrev batérie ë-C3 neponúka, auto si na 100-kilowattovej DC nabíjačke bralo podľa obrazovky v priemere len 40 kW, no z 30 na 70 percent stačilo pol hodiny, do plného nabitia však až jeden a pol hodiny.

Pri plnom nabití svietil dojazd 320 kilometrov a rozhodli sme sa, že jazdiť budeme len v mestskej premávke. V nej auto vydržalo jazdiť 280 kilometrov, pri teplejšom počasí bez potreby kúrenia by aj vyše 300 km bolo reálnych.
Aj keď sa značka v reklamách chváli, že revolúcia sa začala, na Slovensku sme si na ňu museli počkať, presnejšie jeden a pol roka od premiéry.
Revolúcia, ale s kompromismi
V decembri sme otestovali benzínovú verziu C3, ktorá je od 15 490 eur, za elektrický pohon si treba priplatiť ešte 8500 eur. Je to, žiaľ ,stále veľký cenový rozdiel, podobný sme zažili v porovnávacom teste benzínového a elektrického Peugeotu 2008 už pred troma rokmi.
Výrobcovia áut sa síce zastrájajú ako už čoskoro ponúknu dostupné elektromobily, no zároveň nás v posledných rokoch rozmaznali stále sa zlepšujúcou výbavou nových áut. V tomto kontexte je Citroën ë-C3 trochu tvrdší stret s realitou.
Domácu úlohu si však dobre splnil a za 23 990 eur vám zatiaľ nikto neponúkne elektrický crossover B segmentu. Vnútri je priestranný jazdí komfortne a s dostatočnou dynamikou. Škoda len, že za túto sumu si musíte odoprieť väčšinu výbavy, v opačnom prípade sa dopracujete až na 28 000 eur.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Citroën ë-C3 |
Verzia | Plus Electric 113 k |
Cena benzínového modelu od / verzie od (eur) | 23 990 / 26 040 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 83 (113) |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 120 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 11 |
Spotreba kombinovaná výrobca / test mesto (l /kWh / 100 km) | 17,4 / 15,7 |
Kapacita batérie (kWh) | 44 |
Nabíjací výkon (kW) | 100 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 205/50 R17 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 526 |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 163 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2 540; 4 015; 1 755; 1 577 |