SME

Citroën C3 Aircross je recept na dostupné rodinné auto (prvá jazda)

Lákadlom je priestor aj vyšší posed.

Citroën C3 AircrossCitroën C3 Aircross (Zdroj: Peter Kálmán)

Každé cenovo dostupné auto je dnes na trhu vítané a jedno také čoskoro pribudne. Môže mať benzínový motor s manuálnou prevodovkou, mild-hybrid s automatom aj čisto elektrický pohon.

Citroën nám na prvých jazdách v slnečnom Španielsku ukázal, ako vyzerá jeho recept na rodinné SUV štartujúce s cenou pod 20-tisíc eur. Navyše ide o model, za ktorým netreba chodiť tak ďaleko, vyrába sa doma na Slovensku a volá sa Citroën C3 Aircross.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Postaviť nové auto tak, aby nečučalo lacnotou, ale zároveň, aby nebolo drahé, to je ťažká úloha. Rastú nároky na znižovanie emisií a aj na bezpečnosť. Ani samotné značky áut si nepomohli, keď sa predbiehali, ktorá bude pôsobiť prémiovejšie. A pritom možno celkom zbytočne.

SkryťVypnúť reklamu

Väčší brat C3

Receptom v prípade Citroënu bolo použitie platformy Smart Car pre cenovo dostupné malé autá, vyšší posed za volantom a dostatok priestoru na zadných sedadlách aj v kufri.

V zásade ide o natiahnutý Citroën C3, čomu zodpovedá aj rovnaký dizajn prednej časti a rovnaká prístrojová doska. Na dĺžku však pribudlo 380 mm, z toho o 130 mm narástol rázvor kolies.

Súvisiaci článok Nový Citroën C3 ponúka pohodlie za bezkonkurenčnú cenu (test) Čítajte 

Najmenší Aircross by zniesol aj označenie C3 kombi, ponúka kufor s objemom 460 litrov, čo je mimochodom rovnaká hodnota ako v prípade Renaultu Symbioz. Aj ten je predĺženou verziou Capturu, ale má vzadu aj posuvné sedadlá.

Prekvapením je možnosť sedemmiestnej konfigurácie, no reálna využiteľnosť tretieho radu sedadiel je dosť otázna, ide o núdzové riešenie. Väčší priestorový komfort v tomto smere ponúka Dacia Jogger, ktorá je dlhšia.

SkryťVypnúť reklamu

Oproti prvej generácii C3 Aircross už nástupca nepôsobí tak bacuľato, skôr stavil na hranaté línie a vysokú prednú kapotu. Svetlá sú až na hmlovky s LED technológiou, falošné strešné lyžiny sa dajú nahradiť ozajstným nosičom.

S rozumne navrhnutou prístrojovou doskou

Vnútri síce vidieť, kde sa šetrilo, no vzhľadom na cenu je to úplne v poriadku. Z auta totiž máte pocit, že vám dáva všetko potrebné a nesnaží sa z vás vymámiť peniaze za zbytočnosti. Práve tu sa Citroën tak trochu inšpiroval Daciou.

Rovno sadáme dozadu, kde je najviac zmien oproti C3. Prekvapil nás priestor pred kolenami, je ho dostatok a sedí sa príjemne. Treba počítať s absenciou výduchov klimatizácie a aj lakťovej opierky alebo otvoru pre prevoz dlhých predmetov. Niekde sa výbava škrtať musela.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane v základe nemusíte platiť za obrazovku, namiesto nej si pripevníte na prístrojovú dosku smartfón. Aj pre toto riešenie má C3 Aircross ovládanie, ktoré sa nespolieha na dotykové riešenie cez infotainment.

Oproti predošlej generácii ide rozhodne o ergonomický posun k lepšiemu. Taktiež viete tlačidlami jednoducho vypnúť upozornenie na prekročenie rýchlosti, udržiavanie v jazdnom pruhu či nastaviť sklon svetiel. Jednoduché a šikovné.

Už pri C3 sa nám zapáčil malý volant s hrubým vencom, ktorý je trochu sploštený. Na tenký prístrojový štít sa pozeráte ponad neho.

S nižšími emisiami a pohodlím automatu

V teste novej C3 sme si už vyskúšali verziu bez elektrifikácie a s manuálnou prevodovkou, ktorá bude aj pre C3 Aircross.

Teraz však prišiel čas prevetrať 48-voltový mild-hybrid so 6-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Javí sa ako ideálne riešenie pri častom jazdení v mestskej premávke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Koncern Stellantis začal motor s označením Hybrid dávať v poslednom čase takmer všade a sľubuje si od neho o 20 percent nižšie emisie. Pripomeňme, že spaľovací motor, teda 1,2-litrový trojvalec s priamym vstrekovaním a turbom má výkon 100 kW (136 koní) a krútiaci moment je 230 Nm.

Spaľovaciemu motoru s reťazovým rozvodom pomáha do prevodovky integrovaný elektromotor s výkonom 21 kW a s krútiacim momentom 55 Nm.

Znamená to, že auto vie ísť pri nízkej záťaži na elektrinu, Citroën dokonca tvrdí že pri niektorých trasách je spaľovací motor ticho až polovicu času. Po jazdení v španielskych uličkách by sme tomuto tvrdeniu aj verili.

Elektromotor napája 0,89 kWh lítium železo-fosfátová batéria, jej využiteľná kapacita je 0,43 kWh. Vždy, keď dá vodič nohu z plynu, mild-hybridný systém sa pustí do rekuperácie. Zozačiatku je citeľné spomaľovanie trochu otravné, no dá sa naň rýchlo zvyknúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Raz na benzín, raz na elektrinu

Striedanie režimov elektrického a benzínového motora je pohotové a plynulé, na displeji pred vodičom vás o tom informuje len meniaca sa farba písmenka D na obrazovke.

Poháňané sú vždy len predné kolesá, oproti predchodcovi zmizla funkcia Grip Control pre lepšiu trakciu na nespevnených povrchoch.

Nový mild-hybrid sme si počas prvých jázd vyskúšali aj pri modeli C4 po facelifte a motor sa nám zdal v oboch prípadoch kultivovanejší, pre jeho trojvalcovú konštrukciu sme si pamätali hrubší prejav.

Súvisiaci článok Modernizovaný Citroën C4 ide do predaja s novými motormi Čítajte 

Pri autách ako je C4 a C3 Aircross tento nový mild-hybrid bohato stačí. Odozva na zrýchlenie sa nám zdala pri C4 trochu lepšia, ale rozdiel sa týkal len prudších zrýchlení do kopca. V C3 Aircross si neviete pomôcť zmenou jazdných režimov ani manuálnym radením, keďže chýbajú páčky pod volantom. Namiesto manuálneho radenia M má automatická prevodovka režim L.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fungovať by mal ako low range pri starších automatoch kedy dovolí ísť motoru pri rozbehu do vyšších otáčok, napríklad, keď je auto zaťažené a nepreradí tak rýchlo na vyšší stupeň. Podobne je tomu aj pri dlhých zjazdoch z kopca. Toľko teória, ale jediné, čo sme stihli postrehnúť, bolo zrušenie elektrického režimu pri prepnutí do L.

Komfortný, ale nie hojdavý

Celkom príjemným prekvapením je naladenie podvozka. Oproti C3 ho má Aircross trochu tuhší. Špecialita značky, tlmiče s hydraulickými dorazmi, sú štandardom, no napriek tomu chceli konštruktéri predísť hojdavému charakteru ako pri C5 Aircross, čo sa im aj podarilo.

Súvisiaci článok Citroën C5 Aircross je dobré rodinné SUV bez zbytočného pozlátka (test) Čítajte 

Zadná náprava je jednoduchá vlečná, pri prejazde priečnych nerovností je dobré na to myslieť, najmä pri sedemmiestnej verzii s ohľadom na pasažierov v treťom rade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riadenie je až príliš ľahké, ale pri prepletaní sa úzkymi uličkami v meste sme ho ocenili. Rovnako aj dobré rozlíšenie kamerového systému pri cúvaní. Parkovanie s týmto autom je hračka, dobre vidieť na kraje kapoty.

Zázraky od spotreby mild-hybridu netreba čakať, auto je predsalen ťažšie ako krátka C3. Pri jazdení v kopcoch za Barcelonou a aj diaľničných presunoch, sme mali priemernú spotrebu šesť litrov. Tušíme však, že v mestskej premávke sa v domácom teste dostaneme aj na nižšiu hodnotu.

Citroën C3 Aircross je šikovným autom, ktoré by malo bez problémov zvládať použitie na rodinné účely, na ktoré je obyčajná C3 malá. Ľahko sa ovláda, má zaujímavý pohon, ponúka vyšší posed aj svetlú výšku podvozka 20 centimetrov. Nesklame výbavou a ani cenou. Rozhodne ide o veľký medzigeneračný posun vpred.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroën C3 Aircross
VerziaMax Hybrid 136 S&S ë-DCT6
Cena modelu od / verzie od (eur)18 490 / 25 490
Motorbenzínový trojvalec
s turbom, 1199 cm3 + elektromotor
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)100 (136) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)230 / 1750
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,8
Spotreba - výrobca / test (l)5,3 / 6
Objem palivovej nádrže (l)44
Rozmer pneumatík215/60 R17
Prevádzková hmotnosť (kg)1451
Objem batožinového priestoru (l)460
Svetlá výška podvozka (mm)200
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2670; 4395; 1795; 1633
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 142
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 934
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 428
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 315
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 971
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 101
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 151
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  2. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  3. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  4. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  5. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  6. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Ján Karas: 1. apríl v kabarete: Keď sa smiech stáva poslednou odpoveďou
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 008
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 953
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 858
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 703
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 247
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 213
  7. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 7 233
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 871
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu