Každé cenovo dostupné auto je dnes na trhu vítané a jedno také čoskoro pribudne. Môže mať benzínový motor s manuálnou prevodovkou, mild-hybrid s automatom aj čisto elektrický pohon.
Citroën nám na prvých jazdách v slnečnom Španielsku ukázal, ako vyzerá jeho recept na rodinné SUV štartujúce s cenou pod 20-tisíc eur. Navyše ide o model, za ktorým netreba chodiť tak ďaleko, vyrába sa doma na Slovensku a volá sa Citroën C3 Aircross.
Postaviť nové auto tak, aby nečučalo lacnotou, ale zároveň, aby nebolo drahé, to je ťažká úloha. Rastú nároky na znižovanie emisií a aj na bezpečnosť. Ani samotné značky áut si nepomohli, keď sa predbiehali, ktorá bude pôsobiť prémiovejšie. A pritom možno celkom zbytočne.
Väčší brat C3
Receptom v prípade Citroënu bolo použitie platformy Smart Car pre cenovo dostupné malé autá, vyšší posed za volantom a dostatok priestoru na zadných sedadlách aj v kufri.
V zásade ide o natiahnutý Citroën C3, čomu zodpovedá aj rovnaký dizajn prednej časti a rovnaká prístrojová doska. Na dĺžku však pribudlo 380 mm, z toho o 130 mm narástol rázvor kolies.

Najmenší Aircross by zniesol aj označenie C3 kombi, ponúka kufor s objemom 460 litrov, čo je mimochodom rovnaká hodnota ako v prípade Renaultu Symbioz. Aj ten je predĺženou verziou Capturu, ale má vzadu aj posuvné sedadlá.
Prekvapením je možnosť sedemmiestnej konfigurácie, no reálna využiteľnosť tretieho radu sedadiel je dosť otázna, ide o núdzové riešenie. Väčší priestorový komfort v tomto smere ponúka Dacia Jogger, ktorá je dlhšia.
Oproti prvej generácii C3 Aircross už nástupca nepôsobí tak bacuľato, skôr stavil na hranaté línie a vysokú prednú kapotu. Svetlá sú až na hmlovky s LED technológiou, falošné strešné lyžiny sa dajú nahradiť ozajstným nosičom.
S rozumne navrhnutou prístrojovou doskou
Vnútri síce vidieť, kde sa šetrilo, no vzhľadom na cenu je to úplne v poriadku. Z auta totiž máte pocit, že vám dáva všetko potrebné a nesnaží sa z vás vymámiť peniaze za zbytočnosti. Práve tu sa Citroën tak trochu inšpiroval Daciou.
Rovno sadáme dozadu, kde je najviac zmien oproti C3. Prekvapil nás priestor pred kolenami, je ho dostatok a sedí sa príjemne. Treba počítať s absenciou výduchov klimatizácie a aj lakťovej opierky alebo otvoru pre prevoz dlhých predmetov. Niekde sa výbava škrtať musela.

Na druhej strane v základe nemusíte platiť za obrazovku, namiesto nej si pripevníte na prístrojovú dosku smartfón. Aj pre toto riešenie má C3 Aircross ovládanie, ktoré sa nespolieha na dotykové riešenie cez infotainment.
Oproti predošlej generácii ide rozhodne o ergonomický posun k lepšiemu. Taktiež viete tlačidlami jednoducho vypnúť upozornenie na prekročenie rýchlosti, udržiavanie v jazdnom pruhu či nastaviť sklon svetiel. Jednoduché a šikovné.
Už pri C3 sa nám zapáčil malý volant s hrubým vencom, ktorý je trochu sploštený. Na tenký prístrojový štít sa pozeráte ponad neho.
S nižšími emisiami a pohodlím automatu
V teste novej C3 sme si už vyskúšali verziu bez elektrifikácie a s manuálnou prevodovkou, ktorá bude aj pre C3 Aircross.
Teraz však prišiel čas prevetrať 48-voltový mild-hybrid so 6-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Javí sa ako ideálne riešenie pri častom jazdení v mestskej premávke.

Koncern Stellantis začal motor s označením Hybrid dávať v poslednom čase takmer všade a sľubuje si od neho o 20 percent nižšie emisie. Pripomeňme, že spaľovací motor, teda 1,2-litrový trojvalec s priamym vstrekovaním a turbom má výkon 100 kW (136 koní) a krútiaci moment je 230 Nm.
Spaľovaciemu motoru s reťazovým rozvodom pomáha do prevodovky integrovaný elektromotor s výkonom 21 kW a s krútiacim momentom 55 Nm.
Znamená to, že auto vie ísť pri nízkej záťaži na elektrinu, Citroën dokonca tvrdí že pri niektorých trasách je spaľovací motor ticho až polovicu času. Po jazdení v španielskych uličkách by sme tomuto tvrdeniu aj verili.
Elektromotor napája 0,89 kWh lítium železo-fosfátová batéria, jej využiteľná kapacita je 0,43 kWh. Vždy, keď dá vodič nohu z plynu, mild-hybridný systém sa pustí do rekuperácie. Zozačiatku je citeľné spomaľovanie trochu otravné, no dá sa naň rýchlo zvyknúť.

Raz na benzín, raz na elektrinu
Striedanie režimov elektrického a benzínového motora je pohotové a plynulé, na displeji pred vodičom vás o tom informuje len meniaca sa farba písmenka D na obrazovke.
Poháňané sú vždy len predné kolesá, oproti predchodcovi zmizla funkcia Grip Control pre lepšiu trakciu na nespevnených povrchoch.
Nový mild-hybrid sme si počas prvých jázd vyskúšali aj pri modeli C4 po facelifte a motor sa nám zdal v oboch prípadoch kultivovanejší, pre jeho trojvalcovú konštrukciu sme si pamätali hrubší prejav.

Pri autách ako je C4 a C3 Aircross tento nový mild-hybrid bohato stačí. Odozva na zrýchlenie sa nám zdala pri C4 trochu lepšia, ale rozdiel sa týkal len prudších zrýchlení do kopca. V C3 Aircross si neviete pomôcť zmenou jazdných režimov ani manuálnym radením, keďže chýbajú páčky pod volantom. Namiesto manuálneho radenia M má automatická prevodovka režim L.
Fungovať by mal ako low range pri starších automatoch kedy dovolí ísť motoru pri rozbehu do vyšších otáčok, napríklad, keď je auto zaťažené a nepreradí tak rýchlo na vyšší stupeň. Podobne je tomu aj pri dlhých zjazdoch z kopca. Toľko teória, ale jediné, čo sme stihli postrehnúť, bolo zrušenie elektrického režimu pri prepnutí do L.

Komfortný, ale nie hojdavý
Celkom príjemným prekvapením je naladenie podvozka. Oproti C3 ho má Aircross trochu tuhší. Špecialita značky, tlmiče s hydraulickými dorazmi, sú štandardom, no napriek tomu chceli konštruktéri predísť hojdavému charakteru ako pri C5 Aircross, čo sa im aj podarilo.

Zadná náprava je jednoduchá vlečná, pri prejazde priečnych nerovností je dobré na to myslieť, najmä pri sedemmiestnej verzii s ohľadom na pasažierov v treťom rade.
Riadenie je až príliš ľahké, ale pri prepletaní sa úzkymi uličkami v meste sme ho ocenili. Rovnako aj dobré rozlíšenie kamerového systému pri cúvaní. Parkovanie s týmto autom je hračka, dobre vidieť na kraje kapoty.
Zázraky od spotreby mild-hybridu netreba čakať, auto je predsalen ťažšie ako krátka C3. Pri jazdení v kopcoch za Barcelonou a aj diaľničných presunoch, sme mali priemernú spotrebu šesť litrov. Tušíme však, že v mestskej premávke sa v domácom teste dostaneme aj na nižšiu hodnotu.
Citroën C3 Aircross je šikovným autom, ktoré by malo bez problémov zvládať použitie na rodinné účely, na ktoré je obyčajná C3 malá. Ľahko sa ovláda, má zaujímavý pohon, ponúka vyšší posed aj svetlú výšku podvozka 20 centimetrov. Nesklame výbavou a ani cenou. Rozhodne ide o veľký medzigeneračný posun vpred.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Citroën C3 Aircross |
Verzia | Max Hybrid 136 S&S ë-DCT6 |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 18 490 / 25 490 |
Motor | benzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3 + elektromotor |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 100 (136) / 5500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 230 / 1750 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,8 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 5,3 / 6 |
Objem palivovej nádrže (l) | 44 |
Rozmer pneumatík | 215/60 R17 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1451 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 200 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2670; 4395; 1795; 1633 |