Aston Martin Vantage Coupe - prehľad základných parametrov | |
Cena od (eur) | 204 655 |
Spotreba výrobca / test (l/100km) | 12,1 / 14,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 346 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2705; 4495; 1980; 1275 |
Dávno sme nepočuli o iných ako čínskych značkách, ktoré prichádzajú na slovenský trh. Preto je zaujímavým spestrením medzi luxusnými športovými autami oficiálne zastúpenie britskej legendy, značky Aston Martin.
Kúpa aj servis sú v réžii pražskej spoločnosti CarTec, ktorá sa okrem značky BMW stará aj o zákazníkov Rolls-Royce. Podobným prekvapením je záujem o Aston Martin a to nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Napriek tomu ide o značku, ktorá minulý rok vo svete predala len 6 030 áut. Pre porovnanie, Ferrari predalo za rovnaké obdobie 13 752 áut a Porsche až 310 718 vozidiel.

O to väčšia je potom vzácnosť stretnúť Aston Martin na cestách. Práve táto exkluzivita môže byť argumentom, ako sa odlíšiť, pretože pozornosť okolia je zaručená. V krátkosti sme si vyskúšali najmenší model Vantage, ktorý minulý rok prešiel faceliftom.
Voziť sa ako James Bond
Podľa Michaela Kudelu, PR manažéra Aston Martin Prague, je najväčší záujem o Aston Martin DB 12 Coupe v striebornej farbe, pretože sa mnohým spája s autom filmového agenta 007, ktorým je James Bond.
Vantage je oproti DB 12 menšie a len dvojmiestne športové náradie. Názov automobilka používa od 50. rokov, súčasná generácia mala premiéru v 2017, ale vlani prešla rozsiahlym faceliftom, ktorý sa netýka len novej prednej masky.

Práve z predného pohľadu sa kupé s dĺžkou 4 495 mm zmenilo najvýraznejšie. Zväčšila sa mriežka chladiča aj svetlá, ktoré majú teraz matrixovú LED technológiu. Pred modernizáciou sa nám zdal Vantage paradoxne modernejší, no teraz viac pripomína krásnych predchodcov v úprave talianskej karosárne Zagato.
Zadná časť so širokým rázvorom kolies 1 980 mm okamžite vzbudzuje rešpekt a aby ste si na ňu z pohľadu vodiča dovideli, spätné zrkadlá sú na dlhých stopkách. Na rozdiel od konkurentov ako Mercedes-AMG GT Coupé alebo Porsche 911 Turbo, má Vantage tak vytvarovanú zadnú časť, že sa zaobíde bez výsuvného spojleru.
Auto sme očakávali v striebornej alebo britskej zelenej, no vo výraznej oranžovej Cosmos Orange ešte lepšie vynikli jeho krivky. V peknom kontraste boli karbónové časti nárazníkov, tento ultra-ľahký materiál chce mimochodom Európska únia zakázať.
Spomeňme ešte bezrámové okná a charakteristické črty Astonu - dvere, ktoré sa otvárajú trochu dohora, aby šetrili priestor okolo auta a viečko nádrže, ktoré je zhora na zadnom blatníku, ako znak skutočných športových áut.

Interiér, kde dotykové ovládanie netreba
Vo vnútri je vodič doslova obklopený autom, športové sedadlá zvierajú chrbát výrazným bočným vedením a široká stredová konzola prístrojovej dosky nesie podstatnú časť ovládačov. Tie trochu pripomínajú mixážny pult v nahrávacom štúdiu, šikovne riešené sú ovládače klimatizácie aj hlasitosti audiosystému Bowers & Wilkins v podobe kovových valčekov. Prakticky vôbec nemusíte siahať na obrazovku.
Medzi nimi tróni veľké štartovacie tlačidlo, ktoré má zároveň otočnú funkciu pre nastavovanie jazdných režimov a drobná páčka automatickej 8-stupňovej prevodovky od spoločnosti ZF.

Množstvo karbónu sa do športového auta samozrejme hodí, no jeho hojné použitie zároveň vytváralo v Astone už príliš plastový dojem.
Okrúhly volant krásne padne do rúk a len v spodnej časti je mierne sploštený, za ním sú ozaj široké pádla manuálneho radenia, ktoré sa nedajú prstami minúť ani pri rýchlej jazde na okruhu. Špecifikom je chýbajúca pravá páčka na stĺpiku riadenia, ale aj dve dotykové plôšky na volante, s ktorými vodič ovláda palubný počítač. Že by mal v tomto aute prsty Mercedes? Samozrejme!

Brit s nemeckým srdcom
Vpredu, čo najviac v strede je pod kapotou štvorlitrový vidlicový osemvalec s dvoma turbami BorgWarner, ktorý hrdo nesie plaketu ručne skladaného motora od AMG. Stretli sme sa s ním napríklad v teste Mercedesu-AMG GT 63 Coupé, ale aj v Mercedese-AMG G 63. Spolupráca s Astonom trvá od roku 2013, aktuálne vlastní Mercedes 20-percentný podiel v britskej značke.
Konštruktéri Astonu nechali z osemvalca AMG vyžmýkať maximum, po facelifte má Vantage výkon 489 kW (665 koní) a krútiaci moment až 800 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 3,5 sekundy a maximálna rýchlosť je až 325 kilometrov za hodinu.

Poháňané sú v tomto prípade výhradne zadné kolesá, čo z Vantage robí záležitosť pre ozaj vášnivých vodičov športových áut. Tí by možno vytkli len absenciu manuálnej prevodovky, no na vlastné radenie sú tu spomínané pádla za volantom.

Výbornú prácu odvádza elektronický zadný diferenciál E-Diff, ktorý sa v prípade potreby vie naplno zopnúť za 135 milisekúnd. Sám výrobca uvádza, že stabilizačný systém ESP tu nie je aby kazil jazdné zážitky, ale naopak ich pomáhal zlepšiť. Kontrolu trakcie si tak môže vodič upravovať v ôsmych úrovniach, podľa toho ako sa cíti alebo aké má zručnosti.
Nijaký režim Normal alebo nebodaj Eco pri takomto aute nenájdete, najpokojnejší je Vantage v režime Sport aj tu si môžete tlačidlami otvoriť aktívnu klapku výfuku alebo viac si užiť adaptívny podvozok s tlmičmi Bilstein DTX. Tie na nerovnostiach odvádzajú výbornú prácu. Samozrejme, stále treba brať do úvahy, že ide o športové auto s tuhým podvozkom, komfortnejšie GT ponúkajú väčšie modely.
Chvíľu sme si zvykali na nižší záber brzdového pedála, na jeho stláčanie treba väčšiu silu a riadenie je krásne ostré a okamžite reaguje aj na malé pohyby.

Auto, ktoré si viete užiť aj v meste
Často spomíname pri dnešných výkonných autách, že je pri nich vodič až príliš odizolovaný a pokiaľ nejde vyslovene rýchlo, tak si ich veľmi neužije. Pre Vantage to našťastie neplatí, auto si viete užiť aj pri predpisových rýchlostiach. Že ich ľahko presiahnete a ani si nevšimnete ako, to už je druhá vec.
Vďaka rozpere medzi zadnými kolesami, ktorú vidieť pri pohľade do 346-litrového kufra, sa tuhosť skeletu auta pri zaťažení v zákrutách zvýšila o 29 percent.

Aston Martin Vantage je veľmi obratné auto, ktoré si vyslovene pýta zákruty a je stavané tak, aby vydržalo aj záťaž na pretekárskych okruhoch. Z pohľadu imidžu je dôležité, že len tak ho niekde nestretnete. Poteší fakt, že vie byť príjemným spoločníkom aj v meste pri pomalej jazde.
Vďaka nastaviteľnej kontrole trakcie si užijete aj jazdu bokom a spoľahnúť sa môžete na osvedčený nemecký osemvalec AMG. V spojení s britským športovým autom ide rozhodne o zaujímavú kombináciu, ktorá vie vodičovi ľahko vyčarovať úsmev.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Aston Martin Vantage |
Verzia | V8 Twin-turbo |
Cena modelu od (eur) | 204 655 |
Motor | Benzínový osemvalec s dvoma turbami, 3982 cm3 |
Výkon kW (k) | 489 (665) |
Krút. moment (Nm) | 800 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 3,5 |
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l/100 km) | 12,1 / 14,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 73 |
Rozmer pneumatík vpredu / vzadu | 275/35 R21 vpredu a 325/30 R21 vzadu |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1745 |
Objem batožinového priestoru (l) | 346 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2705; 4495; 1980; 1275 |