Značka Yugo, známa z čias Juhoslávie, sa pokúša o návrat. Miestom veľkej premiéry má byť svetové Expo 2027 v srbskom Belehrade. Koncept sa však verejnosti ukázal už teraz. Pozrieť si ho mohli návštevníci dizajnerského workshopu Car Design Event 2025 v Mníchove.
Za nápadom oživenia značky je Aleksandar Bjelić, profesor a podnikateľ, ktorý je majiteľom nemeckej autokozmetiky Globo, no pochádza zo Srbska. Bjelić po získaní mena aj loga pôvodnej značky oznámil, že spoločnosť Yugo Automobiles chystá návrat kedysi populárneho modelu s novou technológiou a aj dizajnom.
Karosériu trojdverového hatchbacku navrhol srbský dizajnér Darko Marčeta. Vychádzal z hranatých tvarov pôvodnej karosérie, ale už s modernými prvkami, vrátane efektných LED svetiel. Zatiaľ však ide o maketu v mierke 1:5, funkčný prototyp sa má objaviť až na Expe v Belehrade o dva roky.

Bjelić zatiaľ len prezradil, že technický základ dodá partnerská automobilka a počíta sa s benzínovými motormi, neskôr aj s elektrickou verziou. O ktorého výrobcu by malo ísť, zatiaľ nie je známe. Zaujímavosťou tiež je, že auto má trojdverovú karosériu, od ktorej dnes už väčšina výrobcov pri hatchbackoch B segmentu upustila, pretože nebola rentabilná.
Nešťastne silná konkurencia
Pôvodné Yugo prišlo na trh v roku 1980, keď s podobnou myšlienkou moderného a zároveň cenovo dostupného auta prišiel aj Fiat Panda. Ten bol v Európe rozšírenejší a vznikal v Španielsku aj ako Seat Marbella.
Na druhej strane, juhoslovanskej Zastave sa podarilo ako jedinej značke z východného bloku vyvážať Yugo aj do Spojených štátov amerických. V zámorí šlo o vôbec najlacnejšie auto na trhu, kúpiť sa dalo za 4000 dolárov.
Značke sa darilo najmä v 80. rokoch, keď bola produkcia Yuga najvyššia. Išlo o náhradu legendárnej, ale už archaickej Zastavy 750, teda licenčným Fiatom 600. Malé Yugo malo rôzne názvy, najčastejšie 45 alebo Koral. Výroba pokračovala po vojne v Juhoslávii až do roku 2008 a celkovo vzniklo takmer 800-tisíc kusov.

Voči projektu oživenia Yuga zatiaľ panuje v médiách aj komentároch istá skepsa. Problémom totiž je, že cenovo dostupné auto sa už v Srbsku začalo vyrábať a ide o štvrtú generáciu Fiatu Panda. Z výrobnej linky schádza v Kragujevaci, čo je práve niekdajšie rodisko Yuga.
Po výstavách ostáva ticho
Podobné projekty reinkarnácie zabudnutých značiek sa občas objavia, najmä s cieľom zviditeľniť sa na medzinárodných výstavách.

V roku 2009 sa takto na autosalóne IAA Frankfurt predstavil moderný elektrický Trabant nT . Za jeho vznikom bola značka Herpa – výrobca autíčok k modelárskym železniciam. Práve zmenšené trabanty sú jeho najpredávanejším produktom a s modernou elektrickou verziou v životnej veľkosti si spoločnosť spravila dobrú reklamu, no do výroby sa auto nikdy nedostalo.
Podobný osud má aj slovenský vodíkový koncept , ktorý navrhol štúdio Aufeer Design s Technickou univerzitou v Košiciach. Športové vozidlo vzniklo primárne pre prezentáciu Slovenska na Expo 2020 v Dubaji.
