SME

Legendárne auto z Juhoslávie hlási návrat, Yugo ostane cenovo dostupné

Premiéru bude mať na Expo 2027 v Belehrade.

Tvary moderného nástupcu navrhol srbský dizajnér Darko Marčeta.Tvary moderného nástupcu navrhol srbský dizajnér Darko Marčeta. (Zdroj: Yugo Automobiles)

Značka Yugo, známa z čias Juhoslávie, sa pokúša o návrat. Miestom veľkej premiéry má byť svetové Expo 2027 v srbskom Belehrade. Koncept sa však verejnosti ukázal už teraz. Pozrieť si ho mohli návštevníci dizajnerského workshopu Car Design Event 2025 v Mníchove.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za nápadom oživenia značky je Aleksandar Bjelić, profesor a podnikateľ, ktorý je majiteľom nemeckej autokozmetiky Globo, no pochádza zo Srbska. Bjelić po získaní mena aj loga pôvodnej značky oznámil, že spoločnosť Yugo Automobiles chystá návrat kedysi populárneho modelu s novou technológiou a aj dizajnom.

SkryťVypnúť reklamu

Karosériu trojdverového hatchbacku navrhol srbský dizajnér Darko Marčeta. Vychádzal z hranatých tvarov pôvodnej karosérie, ale už s modernými prvkami, vrátane efektných LED svetiel. Zatiaľ však ide o maketu v mierke 1:5, funkčný prototyp sa má objaviť až na Expe v Belehrade o dva roky.

Bjelić zatiaľ len prezradil, že technický základ dodá partnerská automobilka a počíta sa s benzínovými motormi, neskôr aj s elektrickou verziou. O ktorého výrobcu by malo ísť, zatiaľ nie je známe. Zaujímavosťou tiež je, že auto má trojdverovú karosériu, od ktorej dnes už väčšina výrobcov pri hatchbackoch B segmentu upustila, pretože nebola rentabilná.

Nešťastne silná konkurencia

Pôvodné Yugo prišlo na trh v roku 1980, keď s podobnou myšlienkou moderného a zároveň cenovo dostupného auta prišiel aj Fiat Panda. Ten bol v Európe rozšírenejší a vznikal v Španielsku aj ako Seat Marbella.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej strane, juhoslovanskej Zastave sa podarilo ako jedinej značke z východného bloku vyvážať Yugo aj do Spojených štátov amerických. V zámorí šlo o vôbec najlacnejšie auto na trhu, kúpiť sa dalo za 4000 dolárov.

Značke sa darilo najmä v 80. rokoch, keď bola produkcia Yuga najvyššia. Išlo o náhradu legendárnej, ale už archaickej Zastavy 750, teda licenčným Fiatom 600. Malé Yugo malo rôzne názvy, najčastejšie 45 alebo Koral. Výroba pokračovala po vojne v Juhoslávii až do roku 2008 a celkovo vzniklo takmer 800-tisíc kusov.

Voči projektu oživenia Yuga zatiaľ panuje v médiách aj komentároch istá skepsa. Problémom totiž je, že cenovo dostupné auto sa už v Srbsku začalo vyrábať a ide o štvrtú generáciu Fiatu Panda. Z výrobnej linky schádza v Kragujevaci, čo je práve niekdajšie rodisko Yuga.

SkryťVypnúť reklamu

Po výstavách ostáva ticho

Podobné projekty reinkarnácie zabudnutých značiek sa občas objavia, najmä s cieľom zviditeľniť sa na medzinárodných výstavách.

Súvisiaci článok Posledný Trabant má 30 rokov, vrátiť sa môže ako moderný elektromobil Čítajte 

V roku 2009 sa takto na autosalóne IAA Frankfurt predstavil moderný elektrický Trabant nT . Za jeho vznikom bola značka Herpa – výrobca autíčok k modelárskym železniciam. Práve zmenšené trabanty sú jeho najpredávanejším produktom a s modernou elektrickou verziou v životnej veľkosti si spoločnosť spravila dobrú reklamu, no do výroby sa auto nikdy nedostalo.

Podobný osud má aj slovenský vodíkový koncept , ktorý navrhol štúdio Aufeer Design s Technickou univerzitou v Košiciach. Športové vozidlo vzniklo primárne pre prezentáciu Slovenska na Expo 2020 v Dubaji.

Malé autá

Súvisiace témy: História áut, Srbsko
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 909
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 652
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 781
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 992
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 933
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 741
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 432
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 368
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  2. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  3. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  4. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  6. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  8. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 362
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 178
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 112
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 703
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 584
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 4 104
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 739
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 296
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
SkryťZatvoriť reklamu