SME

Nová Panda narástla a poskočila do vyššej triedy. Stále má zostať cenovo dostupná

Elektrickú verziu doplní benzínová.

Fiat Grande PandaFiat Grande Panda (Zdroj: Fiat)

Fiat si k 125. výročiu vzniku značky pripravil poriadnu novinku. Predstavil novú generáciu modelu Panda, ktorý sa má stať moderným, no zároveň cenovo dostupným autom pre nasledujúcu dekádu.

Tak ako v roku 2007 prišiel Fiat 500 inšpirovaný pôvodnou ikonou talianskych ciest, teraz sa výrobca dizajnovo vracia k odkazu na pôvodnú Pandu z roku 1980.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nezameniteľný dizajn pôvodnej predlohy navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign, teraz sa už úlohy zhostilo vlastné štúdio Fiatu, Centro Stile v Turíne.

Nápis Fiat je v prednej maske asymetricky umiestnený, vzadu je vylisovaný priamo na dverách kufra. Podobný nápad sa uplatnil aj pri pohľade na bočnú siluetu auta, dvere majú vyrazený veľký nápis PANDA.

SkryťVypnúť reklamu

Svetlá vpredu aj vzadu sú riešené LED technológiou pripomínajúcou pixely, s rovnakým riešením pred časom prišiel aj Hyundai, tu sú však v tvare písmena X. Blatníky majú výrazné plastové lemy a objavuje sa na nich logo so štyrmi šikmými čiarami, teda starým logom Fiatu z 80. rokov.

Bez talianskych motorov

Oblé línie tak vystriedali hranaté a všetko sa to deje pri karosérii s dĺžkou tesne pod štyri metre. Ide však o taký rast, že medzigeneračne auto poskočilo do väčšieho B-segmentu, a aj preto sa výrobca rozhodol pre nové označenie Grande Panda.

Po technickej stránke nový Fiat využíva podvozkovú platformu Smart Car, ktorá je v rámci koncernu Stellantis určená pre cenovo najdostupnejšie modely. Okrem Európy aj pre Južnú Ameriku a Indiu.

Inými slovami, Grande Panda je súrodencom nového Citroënu C3 a okrem elektrického pohonu počíta stále aj so spaľovacími motormi.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C3 nanovo definuje, ako má vyzerať cenovo dostupné auto (prvá jazda) Čítajte 

Skalných fanúšikov Fiatu asi nepoteší informácia, že po Fiate 600 sa už ani v Grande Pande neobjavia litrové talianske motory FireFly. Namiesto nich môžeme očakávať 1,2-litrový trojvalec PureTech.

V najdostupnejšej verzii si malý turbo motor poradí bez akejkoľvek formy elektrifikácie a má výkon 74 kW (100 koní). Kombinuje sa s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Rovnako výkonná, no ekologickejšia verzia, bude so 48-voltovým mild-hybridom a 6-šesťstupňovým dvojspojkovým automatom, v ktorom je integrovaný elektromotor.

Aj ako dostupný elektromobil

Očakáva sa, že cenovo dostupná má byť aj elektrická verzia so 44 kWh LFP batériou. Vtedy by mal Grande Pandu poháňať elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní).

Oproti Fiatu 600e, ktorý sa na Slovensku predáva od 35 490 eur, bude cena elektrickej Pandy výrazne nižšia. Otázne potom je, či sa Fiatu podarí zlacniť o triedu menší model 500e, ktorého cena sa, aj s výrazne menšou 24 kWh batériou, začína od 28 990 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nie je jasné, či sa Grande Panda dočká pohonu 4x4. Práve ním sa preslávili predošlé generácie, čím si auto získalo popularitu v horských regiónoch Európy.

Súvisiaci článok Fiat 600 oficiálne: Prečo prichádza nástupca Punta s desaťročným meškaním? Čítajte 

Pribudne aj väčšia verzia

Aj keď bratrancom Grande Pandy je Citroën C3, neznamená to, že sa bude hranatý Fiat vyrábať v rovnakej továrni v Trnave.

Úlohy sa zhostí závod v srbskom Kragujevaci. Z dávnejšej minulosti si ho môžeme pamätať výrobou licenčných Fiatov pod značkou Zastava, po veľkej prestavbe továrne išlo o rodisko Fiatu 500L a jeho predĺženej 7-miestnej verzie 500L Living.

A práve na ňu nepriamo nadviaže ďalšia chystaná novinka Fiatu, pri ktorej sa špekuluje o oživení mena Multipla. Už teraz je jasné, že pôjde o ďalšieho člena do partie k novému Opelu Frontera a Citroënu C3 Aircross druhej generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komplexnejšie informácie o Grande Pande vrátane predstavenia interiéru a prvkov výbavy, by mal Fiat zverejniť 11. júla, teda na deň presne k 125. výročiu založenia turínskej značky.

Malé autá

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 435
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 940
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 352
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 079
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 090
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 130
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 038
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 942
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 997
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 548
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 272
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 920
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 005
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu