SME

Nová Panda narástla a poskočila do vyššej triedy. Stále má zostať cenovo dostupná

Elektrickú verziu doplní benzínová.

Fiat Grande PandaFiat Grande Panda (Zdroj: Fiat)

Fiat si k 125. výročiu vzniku značky pripravil poriadnu novinku. Predstavil novú generáciu modelu Panda, ktorý sa má stať moderným, no zároveň cenovo dostupným autom pre nasledujúcu dekádu.

Tak ako v roku 2007 prišiel Fiat 500 inšpirovaný pôvodnou ikonou talianskych ciest, teraz sa výrobca dizajnovo vracia k odkazu na pôvodnú Pandu z roku 1980.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nezameniteľný dizajn pôvodnej predlohy navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign, teraz sa už úlohy zhostilo vlastné štúdio Fiatu, Centro Stile v Turíne.

Nápis Fiat je v prednej maske asymetricky umiestnený, vzadu je vylisovaný priamo na dverách kufra. Podobný nápad sa uplatnil aj pri pohľade na bočnú siluetu auta, dvere majú vyrazený veľký nápis PANDA.

SkryťVypnúť reklamu

Svetlá vpredu aj vzadu sú riešené LED technológiou pripomínajúcou pixely, s rovnakým riešením pred časom prišiel aj Hyundai, tu sú však v tvare písmena X. Blatníky majú výrazné plastové lemy a objavuje sa na nich logo so štyrmi šikmými čiarami, teda starým logom Fiatu z 80. rokov.

Bez talianskych motorov

Oblé línie tak vystriedali hranaté a všetko sa to deje pri karosérii s dĺžkou tesne pod štyri metre. Ide však o taký rast, že medzigeneračne auto poskočilo do väčšieho B-segmentu, a aj preto sa výrobca rozhodol pre nové označenie Grande Panda.

Po technickej stránke nový Fiat využíva podvozkovú platformu Smart Car, ktorá je v rámci koncernu Stellantis určená pre cenovo najdostupnejšie modely. Okrem Európy aj pre Južnú Ameriku a Indiu.

Inými slovami, Grande Panda je súrodencom nového Citroënu C3 a okrem elektrického pohonu počíta stále aj so spaľovacími motormi.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C3 nanovo definuje, ako má vyzerať cenovo dostupné auto (prvá jazda) Čítajte 

Skalných fanúšikov Fiatu asi nepoteší informácia, že po Fiate 600 sa už ani v Grande Pande neobjavia litrové talianske motory FireFly. Namiesto nich môžeme očakávať 1,2-litrový trojvalec PureTech.

V najdostupnejšej verzii si malý turbo motor poradí bez akejkoľvek formy elektrifikácie a má výkon 74 kW (100 koní). Kombinuje sa s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Rovnako výkonná, no ekologickejšia verzia, bude so 48-voltovým mild-hybridom a 6-šesťstupňovým dvojspojkovým automatom, v ktorom je integrovaný elektromotor.

Aj ako dostupný elektromobil

Očakáva sa, že cenovo dostupná má byť aj elektrická verzia so 44 kWh LFP batériou. Vtedy by mal Grande Pandu poháňať elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní).

Oproti Fiatu 600e, ktorý sa na Slovensku predáva od 35 490 eur, bude cena elektrickej Pandy výrazne nižšia. Otázne potom je, či sa Fiatu podarí zlacniť o triedu menší model 500e, ktorého cena sa, aj s výrazne menšou 24 kWh batériou, začína od 28 990 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nie je jasné, či sa Grande Panda dočká pohonu 4x4. Práve ním sa preslávili predošlé generácie, čím si auto získalo popularitu v horských regiónoch Európy.

Súvisiaci článok Fiat 600 oficiálne: Prečo prichádza nástupca Punta s desaťročným meškaním? Čítajte 

Pribudne aj väčšia verzia

Aj keď bratrancom Grande Pandy je Citroën C3, neznamená to, že sa bude hranatý Fiat vyrábať v rovnakej továrni v Trnave.

Úlohy sa zhostí závod v srbskom Kragujevaci. Z dávnejšej minulosti si ho môžeme pamätať výrobou licenčných Fiatov pod značkou Zastava, po veľkej prestavbe továrne išlo o rodisko Fiatu 500L a jeho predĺženej 7-miestnej verzie 500L Living.

A práve na ňu nepriamo nadviaže ďalšia chystaná novinka Fiatu, pri ktorej sa špekuluje o oživení mena Multipla. Už teraz je jasné, že pôjde o ďalšieho člena do partie k novému Opelu Frontera a Citroënu C3 Aircross druhej generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komplexnejšie informácie o Grande Pande vrátane predstavenia interiéru a prvkov výbavy, by mal Fiat zverejniť 11. júla, teda na deň presne k 125. výročiu založenia turínskej značky.

Malé autá

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 814
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 738
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 384
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 298
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 016
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 852
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  2. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  3. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  4. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  5. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  6. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  7. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  8. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 558
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 14 631
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 903
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 667
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 073
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 784
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 768
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 495
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu