SME

Nová Panda narástla a poskočila do vyššej triedy. Stále má zostať cenovo dostupná

Elektrickú verziu doplní benzínová.

Fiat Grande PandaFiat Grande Panda (Zdroj: Fiat)

Fiat si k 125. výročiu vzniku značky pripravil poriadnu novinku. Predstavil novú generáciu modelu Panda, ktorý sa má stať moderným, no zároveň cenovo dostupným autom pre nasledujúcu dekádu.

Tak ako v roku 2007 prišiel Fiat 500 inšpirovaný pôvodnou ikonou talianskych ciest, teraz sa výrobca dizajnovo vracia k odkazu na pôvodnú Pandu z roku 1980.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nezameniteľný dizajn pôvodnej predlohy navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign, teraz sa už úlohy zhostilo vlastné štúdio Fiatu, Centro Stile v Turíne.

Nápis Fiat je v prednej maske asymetricky umiestnený, vzadu je vylisovaný priamo na dverách kufra. Podobný nápad sa uplatnil aj pri pohľade na bočnú siluetu auta, dvere majú vyrazený veľký nápis PANDA.

SkryťVypnúť reklamu

Svetlá vpredu aj vzadu sú riešené LED technológiou pripomínajúcou pixely, s rovnakým riešením pred časom prišiel aj Hyundai, tu sú však v tvare písmena X. Blatníky majú výrazné plastové lemy a objavuje sa na nich logo so štyrmi šikmými čiarami, teda starým logom Fiatu z 80. rokov.

Bez talianskych motorov

Oblé línie tak vystriedali hranaté a všetko sa to deje pri karosérii s dĺžkou tesne pod štyri metre. Ide však o taký rast, že medzigeneračne auto poskočilo do väčšieho B-segmentu, a aj preto sa výrobca rozhodol pre nové označenie Grande Panda.

Po technickej stránke nový Fiat využíva podvozkovú platformu Smart Car, ktorá je v rámci koncernu Stellantis určená pre cenovo najdostupnejšie modely. Okrem Európy aj pre Južnú Ameriku a Indiu.

Inými slovami, Grande Panda je súrodencom nového Citroënu C3 a okrem elektrického pohonu počíta stále aj so spaľovacími motormi.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C3 nanovo definuje, ako má vyzerať cenovo dostupné auto (prvá jazda) Čítajte 

Skalných fanúšikov Fiatu asi nepoteší informácia, že po Fiate 600 sa už ani v Grande Pande neobjavia litrové talianske motory FireFly. Namiesto nich môžeme očakávať 1,2-litrový trojvalec PureTech.

V najdostupnejšej verzii si malý turbo motor poradí bez akejkoľvek formy elektrifikácie a má výkon 74 kW (100 koní). Kombinuje sa s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Rovnako výkonná, no ekologickejšia verzia, bude so 48-voltovým mild-hybridom a 6-šesťstupňovým dvojspojkovým automatom, v ktorom je integrovaný elektromotor.

Aj ako dostupný elektromobil

Očakáva sa, že cenovo dostupná má byť aj elektrická verzia so 44 kWh LFP batériou. Vtedy by mal Grande Pandu poháňať elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní).

Oproti Fiatu 600e, ktorý sa na Slovensku predáva od 35 490 eur, bude cena elektrickej Pandy výrazne nižšia. Otázne potom je, či sa Fiatu podarí zlacniť o triedu menší model 500e, ktorého cena sa, aj s výrazne menšou 24 kWh batériou, začína od 28 990 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nie je jasné, či sa Grande Panda dočká pohonu 4x4. Práve ním sa preslávili predošlé generácie, čím si auto získalo popularitu v horských regiónoch Európy.

Súvisiaci článok Fiat 600 oficiálne: Prečo prichádza nástupca Punta s desaťročným meškaním? Čítajte 

Pribudne aj väčšia verzia

Aj keď bratrancom Grande Pandy je Citroën C3, neznamená to, že sa bude hranatý Fiat vyrábať v rovnakej továrni v Trnave.

Úlohy sa zhostí závod v srbskom Kragujevaci. Z dávnejšej minulosti si ho môžeme pamätať výrobou licenčných Fiatov pod značkou Zastava, po veľkej prestavbe továrne išlo o rodisko Fiatu 500L a jeho predĺženej 7-miestnej verzie 500L Living.

A práve na ňu nepriamo nadviaže ďalšia chystaná novinka Fiatu, pri ktorej sa špekuluje o oživení mena Multipla. Už teraz je jasné, že pôjde o ďalšieho člena do partie k novému Opelu Frontera a Citroënu C3 Aircross druhej generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komplexnejšie informácie o Grande Pande vrátane predstavenia interiéru a prvkov výbavy, by mal Fiat zverejniť 11. júla, teda na deň presne k 125. výročiu založenia turínskej značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025?
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025?
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 528
  2. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 951
  3. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 4 858
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 538
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 417
  6. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025? 3 807
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 178
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 802
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Mačo: Malý Slivník – fraška pokračuje, desegregovaní žiaci sedia doma
  2. Martin Šuraba: Košická električka #2
  3. Juraj Sališ: Fico pojedá zdanené Nachos a škerí sa
  4. Ján Valchár: Prvá krajina, ktorá splní green deal (aľkogóliky gďe?)
  5. Človek v ohrození: Libanon: keď je elektrina luxusom
  6. Jana Reková: Malé tornádo v knižnici
  7. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  8. Dada Vozáriková: Podarí sa nám už konečne v Írsku kempovať v prírode? (+ video)
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 757
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 920
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 339
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 7 813
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 593
  6. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 779
  7. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 3 982
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 3 373
  1. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  2. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  3. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  4. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  5. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  7. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  8. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
SkryťZatvoriť reklamu