SME

Nová Panda narástla a poskočila do vyššej triedy. Stále má zostať cenovo dostupná

Elektrickú verziu doplní benzínová.

Fiat Grande PandaFiat Grande Panda (Zdroj: Fiat)

Fiat si k 125. výročiu vzniku značky pripravil poriadnu novinku. Predstavil novú generáciu modelu Panda, ktorý sa má stať moderným, no zároveň cenovo dostupným autom pre nasledujúcu dekádu.

Tak ako v roku 2007 prišiel Fiat 500 inšpirovaný pôvodnou ikonou talianskych ciest, teraz sa výrobca dizajnovo vracia k odkazu na pôvodnú Pandu z roku 1980.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nezameniteľný dizajn pôvodnej predlohy navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign, teraz sa už úlohy zhostilo vlastné štúdio Fiatu, Centro Stile v Turíne.

Nápis Fiat je v prednej maske asymetricky umiestnený, vzadu je vylisovaný priamo na dverách kufra. Podobný nápad sa uplatnil aj pri pohľade na bočnú siluetu auta, dvere majú vyrazený veľký nápis PANDA.

SkryťVypnúť reklamu

Svetlá vpredu aj vzadu sú riešené LED technológiou pripomínajúcou pixely, s rovnakým riešením pred časom prišiel aj Hyundai, tu sú však v tvare písmena X. Blatníky majú výrazné plastové lemy a objavuje sa na nich logo so štyrmi šikmými čiarami, teda starým logom Fiatu z 80. rokov.

Bez talianskych motorov

Oblé línie tak vystriedali hranaté a všetko sa to deje pri karosérii s dĺžkou tesne pod štyri metre. Ide však o taký rast, že medzigeneračne auto poskočilo do väčšieho B-segmentu, a aj preto sa výrobca rozhodol pre nové označenie Grande Panda.

Po technickej stránke nový Fiat využíva podvozkovú platformu Smart Car, ktorá je v rámci koncernu Stellantis určená pre cenovo najdostupnejšie modely. Okrem Európy aj pre Južnú Ameriku a Indiu.

Inými slovami, Grande Panda je súrodencom nového Citroënu C3 a okrem elektrického pohonu počíta stále aj so spaľovacími motormi.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C3 nanovo definuje, ako má vyzerať cenovo dostupné auto (prvá jazda) Čítajte 

Skalných fanúšikov Fiatu asi nepoteší informácia, že po Fiate 600 sa už ani v Grande Pande neobjavia litrové talianske motory FireFly. Namiesto nich môžeme očakávať 1,2-litrový trojvalec PureTech.

V najdostupnejšej verzii si malý turbo motor poradí bez akejkoľvek formy elektrifikácie a má výkon 74 kW (100 koní). Kombinuje sa s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Rovnako výkonná, no ekologickejšia verzia, bude so 48-voltovým mild-hybridom a 6-šesťstupňovým dvojspojkovým automatom, v ktorom je integrovaný elektromotor.

Aj ako dostupný elektromobil

Očakáva sa, že cenovo dostupná má byť aj elektrická verzia so 44 kWh LFP batériou. Vtedy by mal Grande Pandu poháňať elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní).

Oproti Fiatu 600e, ktorý sa na Slovensku predáva od 35 490 eur, bude cena elektrickej Pandy výrazne nižšia. Otázne potom je, či sa Fiatu podarí zlacniť o triedu menší model 500e, ktorého cena sa, aj s výrazne menšou 24 kWh batériou, začína od 28 990 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nie je jasné, či sa Grande Panda dočká pohonu 4x4. Práve ním sa preslávili predošlé generácie, čím si auto získalo popularitu v horských regiónoch Európy.

Súvisiaci článok Fiat 600 oficiálne: Prečo prichádza nástupca Punta s desaťročným meškaním? Čítajte 

Pribudne aj väčšia verzia

Aj keď bratrancom Grande Pandy je Citroën C3, neznamená to, že sa bude hranatý Fiat vyrábať v rovnakej továrni v Trnave.

Úlohy sa zhostí závod v srbskom Kragujevaci. Z dávnejšej minulosti si ho môžeme pamätať výrobou licenčných Fiatov pod značkou Zastava, po veľkej prestavbe továrne išlo o rodisko Fiatu 500L a jeho predĺženej 7-miestnej verzie 500L Living.

A práve na ňu nepriamo nadviaže ďalšia chystaná novinka Fiatu, pri ktorej sa špekuluje o oživení mena Multipla. Už teraz je jasné, že pôjde o ďalšieho člena do partie k novému Opelu Frontera a Citroënu C3 Aircross druhej generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komplexnejšie informácie o Grande Pande vrátane predstavenia interiéru a prvkov výbavy, by mal Fiat zverejniť 11. júla, teda na deň presne k 125. výročiu založenia turínskej značky.

Malé autá

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 945
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 018
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 5 210
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 017
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 101
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 008
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 536
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 516
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: More a žraloky na južnom Slovensku?
  2. Štefan Šturdzík: Orbán a Fico dve železné gule na nohách EU.
  3. Dagmar Szabó: Rozhoduje sudca. Ale kto rozhoduje v mene detí?
  4. Lubomir Zahora: Porovnal som pobyt v slovenskej a rakúskej nemocnici
  5. Otilia Horrocks: Slovensko pod paľbou kritiky zvonka aj zvnútra alebo aj o diletantoch /plus video/
  6. Ivan Čáni: „Absolútne nevedomý“ Danko opäť útočí do Fica, aby mu mohol onedlho zas a znova „vyznať lásku“.
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 140 516
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 480
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 180
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 835
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 807
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 3 388
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 320
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 319
  1. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  2. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  3. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  4. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  5. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  7. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  8. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
SkryťZatvoriť reklamu