Fiat si k 125. výročiu vzniku značky pripravil poriadnu novinku. Predstavil novú generáciu modelu Panda, ktorý sa má stať moderným, no zároveň cenovo dostupným autom pre nasledujúcu dekádu.
Tak ako v roku 2007 prišiel Fiat 500 inšpirovaný pôvodnou ikonou talianskych ciest, teraz sa výrobca dizajnovo vracia k odkazu na pôvodnú Pandu z roku 1980.
Nezameniteľný dizajn pôvodnej predlohy navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign, teraz sa už úlohy zhostilo vlastné štúdio Fiatu, Centro Stile v Turíne.
Nápis Fiat je v prednej maske asymetricky umiestnený, vzadu je vylisovaný priamo na dverách kufra. Podobný nápad sa uplatnil aj pri pohľade na bočnú siluetu auta, dvere majú vyrazený veľký nápis PANDA.
Svetlá vpredu aj vzadu sú riešené LED technológiou pripomínajúcou pixely, s rovnakým riešením pred časom prišiel aj Hyundai, tu sú však v tvare písmena X. Blatníky majú výrazné plastové lemy a objavuje sa na nich logo so štyrmi šikmými čiarami, teda starým logom Fiatu z 80. rokov.
Bez talianskych motorov
Oblé línie tak vystriedali hranaté a všetko sa to deje pri karosérii s dĺžkou tesne pod štyri metre. Ide však o taký rast, že medzigeneračne auto poskočilo do väčšieho B-segmentu, a aj preto sa výrobca rozhodol pre nové označenie Grande Panda.
Po technickej stránke nový Fiat využíva podvozkovú platformu Smart Car, ktorá je v rámci koncernu Stellantis určená pre cenovo najdostupnejšie modely. Okrem Európy aj pre Južnú Ameriku a Indiu.
Inými slovami, Grande Panda je súrodencom nového Citroënu C3 a okrem elektrického pohonu počíta stále aj so spaľovacími motormi.

Skalných fanúšikov Fiatu asi nepoteší informácia, že po Fiate 600 sa už ani v Grande Pande neobjavia litrové talianske motory FireFly. Namiesto nich môžeme očakávať 1,2-litrový trojvalec PureTech.
V najdostupnejšej verzii si malý turbo motor poradí bez akejkoľvek formy elektrifikácie a má výkon 74 kW (100 koní). Kombinuje sa s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.
Rovnako výkonná, no ekologickejšia verzia, bude so 48-voltovým mild-hybridom a 6-šesťstupňovým dvojspojkovým automatom, v ktorom je integrovaný elektromotor.
Aj ako dostupný elektromobil
Očakáva sa, že cenovo dostupná má byť aj elektrická verzia so 44 kWh LFP batériou. Vtedy by mal Grande Pandu poháňať elektromotor s výkonom 83 kW (113 koní).
Oproti Fiatu 600e, ktorý sa na Slovensku predáva od 35 490 eur, bude cena elektrickej Pandy výrazne nižšia. Otázne potom je, či sa Fiatu podarí zlacniť o triedu menší model 500e, ktorého cena sa, aj s výrazne menšou 24 kWh batériou, začína od 28 990 eur.
Zatiaľ nie je jasné, či sa Grande Panda dočká pohonu 4x4. Práve ním sa preslávili predošlé generácie, čím si auto získalo popularitu v horských regiónoch Európy.

Predošlá Panda nekončí
Aj keď tretia generácia Pandy nebola na našich cestách už zďaleka taká rozšírená ako jej predchodca, v Taliansku sa stále teší veľkej popularite. Aj preto sa Fiat rozhodol, že popri novej Grande Pande zachová jej výrobu ešte minimálne tri roky.
Auto dostalo nový názov Pandina, čo je domáce pomenovanie tohto modelu. Naďalej ostáva jej rodiskom neapolská továreň Pomigliano d’Arco. Aj keď zďaleka nejde o najmladší model, stále sa má ponúkať aj na vybraných trhoch mimo Talianska.
Zaujímavosťou je, že hoci Pandina stále vyzerá ako spred desiatich rokov, Fiat stála nemalé investície do modernejšej bezpečnostnej výbavy, ktorú od júla 2024 vyžaduje európska legislatíva.
Pod kapotou sa v tomto prípade bude aj objavovať atmosférický trojvalec 1,0 FireFly s výkonom 51 kW (70 koní) a pomocou mild-hybridnej technológie.
Na Slovensku sa Panda tretej generácie a ešte bez nových bezpečnostných asistentov dopredáva s cenou od 13 590 eur.
Pribudne aj väčšia verzia
Aj keď bratrancom Grande Pandy je Citroën C3, neznamená to, že sa bude hranatý Fiat vyrábať v rovnakej továrni v Trnave.
Úlohy sa zhostí závod v srbskom Kragujevaci. Z dávnejšej minulosti si ho môžeme pamätať výrobou licenčných Fiatov pod značkou Zastava, po veľkej prestavbe továrne išlo o rodisko Fiatu 500L a jeho predĺženej 7-miestnej verzie 500L Living.
A práve na ňu nepriamo nadviaže ďalšia chystaná novinka Fiatu, pri ktorej sa špekuluje o oživení mena Multipla. Už teraz je jasné, že pôjde o ďalšieho člena do partie k novému Opelu Frontera a Citroënu C3 Aircross druhej generácie.
Komplexnejšie informácie o Grande Pande vrátane predstavenia interiéru a prvkov výbavy, by mal Fiat zverejniť 11. júla, teda na deň presne k 125. výročiu založenia turínskej značky.