Audi SQ5 Quattro 3,0 TFSI 270 kW | |
---|---|
Cena od / testovaný model (eur) | 55 895 / 82 320 |
Spotreba výrobca / test (l) | 8,2 - 8,5 / 8,3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 / 1 473 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2820; 4717; 1900; 1649 |
V poslednom období nastávajú v ponuke automobilky Audi veľké zmeny. Ešte v predchádzajúcom roku ohlásila značka niekoľko dôležitých noviniek, ktoré postupne prichádzajú na náš trh.
Na elektrickú budúcnosť značky v podobe modelu A6 e-tron sa pozrieme čoskoro, prednosť dostali novinky, ktoré potešia hlavne tradičnejších motoristov. Prvou z nich bolo Audi A5, nástupca obľúbenej A4 so spaľovacím motorom, keďže model s párnym číslom sa už vráti iba ako elektromobil.
Teraz sa nám do rúk dostala posledná verzia kompaktného SUV Q5, ktoré je celosvetovo najlepšie predávaným modelom značky. Očakávania od jeho tretej generácie sú preto pochopiteľne vysoké.
Silná verzia hneď na úvod
Naše prvé zoznámenie prebehlo trochu netradične, rovno s vrcholom modelového radu. Tým je v súčasnosti športová verzia SQ5, ktorá láka hlavne na výkonný benzínový šesťvalec pod kapotou.
Novinka je okrem testovaného klasického SUV dostupná aj ako Sportback, ktorý sa odlišuje klesajúcou líniou strechy v štýle kupé. Tá ponúka iba o 50 litrov menší batožinový priestor, a tak je výber hlavne otázkou vkusu.

Vrcholný model odlišujú agresívnejšie tvarované nárazníky s odlišným dizajnom mriežky a štvoricou poctivých koncoviek výfuku. Doplnky môžu byť lakované v striebornej farbe typickej pre športové modely Audi alebo ako v prípade testovaného vozidla v nenápadnejšej čiernej.
Zaujímavosťou je možnosť zvoliť si jeden z ôsmich svetelných podpisov, no iba pri verziách s digitálnymi OLED svetlami vzadu. Tie sú za príplatok aj pre najvyššie verzie.
Dopredu si Audi Q5 svieti už v základe LED svietidlami, k dispozícii sú však aj pokročilejšie svetlá s Matrix LED technológiou, ktoré sú pre športové modely štandardom. Na tých iba ťažko niečo kritizovať, vozovku aj jej okolie osvetľujú perfektne a pohotovo reagujú na akékoľvek zmeny.
Možnosti prispôsobenia rozširuje zaujímavá ponuka farieb či bohatá ponuka dizajnov kolies, ktoré sa pohybujú od základných 18-palcových až po športové s priemerom 21 palcov.

Nechýba dokonca možnosť priplatiť si za kryty zrkadiel či spojler z uhlíkových vlákien. O to viac však prekvapí, že na palubnú dosku sa za príplatok dostala iba imitácia karbónu.
Rovnako ako zvyšné plasty v interiéri však pôsobí pevne a kvalitne, športovejšiu atmosféru dodáva kabíne aj tmavý strop či čalúnenie mikrovláknom a kožou. Jednoznačne najvýraznejším prvkom je však trojica obrazoviek po celej šírke auta.
Palubnú dosku ovládli obrazovky
Dva z displejov sú určené hlavne pre vodiča a sú umiestnené v paneli, ktorý svojim tvarom imituje tvar masky chladiča. Digitálny prístrojový štít je štandardom, chýbali nám však širšie možnosti prispôsobenia. Dopĺňa ho projekčný head-up displej na čelnom skle.

Vedľa neho nájdeme 14,5-palcovú centrálnu obrazovku, ktorá je natočená smerom k vodičovi a ovláda väčšinu funkcií vozidla. Tie však bývajú skryté v hlbinách rôznych ponúk a ich ovládanie hlavne za jazdy nie je práve najjednoduchšie, oceňujeme preto aspoň stále prítomnú lištu s ovládaním klimatizácie, aj keď iba dotykovým.
Najmenším z trojice displejov je 10,9-palcová obrazovka pred spolujazdcom, ktorá je pre SQ5 štandardom a dajú sa cez ňu ovládať napríklad médiá či navigácia, dokáže dokonca prehrávať videá aj za jazdy. Vďaka funkcii Active Privacy Mode ich však vodič nevidí a tak ho nerozptyľujú.
Vyzdvihnúť musíme skvelé športové sedadlá testovanej verzie, ktorých výrazné tvarovanie vás podrží v zákrutách, no zostávajú pohodlnými aj pri dlhých hodinách za volantom. K maximálnemu komfortu si pomáhajú vyhrievaním a klimatizáciou, trochu sklamaním však bola len nízka intenzita masážnych funkcií, ktoré nám tak prišli trochu zbytočné.

Po stránke komfortu je autu iba veľmi ťažko niečo vytknúť. Dostatok priestoru majú aj pasažieri na zadných sedadlách, o tepelný komfort sa aj tu starajú vyhrievané sedadlá, trojzónová klimatizácia, ale aj rolety na bočných oknách.
Za konkurenciou trochu zaostáva batožinový priestor s objemom 520 litrov, ktorý v prípade potreby možno zväčšiť sklopením sedadiel na 1473 litrov. V prípade áut vybavených vzduchovým podvozkom nechýba možnosť z kufra "vyfúknuť" zadnú nápravu pre zníženie nakladacej hrany.
Ten je na želanie dostupný pre všetky modely, v prípade SQ5 samozrejme so športovejšie zameraným naladením. Umožňuje regulovať svetlú výšku v rozmedzí až 60 milimetrov v závislosti od zvoleného jazdného režimu.
Sebavedomia má na rozdávanie
Rozdiely v tuhosti medzi jednotlivými nastaveniami sú takmer nebadateľné, no neprekážalo nám to. Aj na najväčších diskoch dokáže pekne tlmiť nerovnosti a nie je príliš tvrdý, mohutnú karosériu však bez problémov skrotí aj pri rýchlej jazde.
Všetky modely sú tiež vybavené progresívnym riadením, ktoré nám hlavne v športovom nastavení vyhovovalo svojou tuhosťou a rýchlosťou. Hlavne pri športovo ladenej verzii nám však chýbala výraznejšia odozva od kolies.
Pre vrcholnú motorizáciu je samozrejmosťou stály pohon oboch náprav Quattro, ktorý dodáva neuveriteľné sebavedomie. Skvelá priľnavosť umožňuje skutočne rýchle prejazdy zákrutami, jazde však chýba vzrušenie.

Charakter však autu dodáva jeho pohonná jednotka, ktorej neuškodila ani elektrifikácia. Vidlicovému šesťvalcu pod kapotou totiž asistujú hneď dva elektromotory, okrem remeňového štartér-generátora pribudol druhý, umiestnený na prevodovke.
Podobný pohon využíva model S5, ktorý má identický výkon 270 kW (367 koní), no v tomto aute má mierne vyšší maximálny krútiaci moment 550 Nm. S ním aj viac ako 2,1 tony vážiace SUV zvládne pokoriť stovku už za 4,5 sekundy.
Napriek tomu sa nám podarilo dosiahnuť kombinovanú spotrebu 8,3 litra na sto kilometrov, čo zodpovedá údajom od výrobcu. Hľadať za tým treba práve 48-voltový mild-hybridný systém MHEV plus, ktorý už nemá ďaleko od plne hybridného pohonu.

Tomu sa približuje kapacitou batérie 1,7 kWh, ktorú dokáže efektívnejšie dobíjať rekuperáciou vďaka dvojici elektromotorov. Systém je výborne vyladený a umožňuje perfektne dávkovať brzdnú silu, moment kedy sa zapoja mechanické brzdy je postrehnuteľný iba občas pri jemnom brzdení v nižších rýchlostiach.
Teatrálnejší prejav by neprekážal
Rozbehy aj manévrovanie v nízkych rýchlostiach zvláda prakticky čisto na elektrinu, takže dokáže byť vzhľadom k výkonu prekvapivo úsporné. Možnosť vypnúť štart-stop systém sme nenašli, motor zostával permanentne naštartovaný iba v dynamickom jazdnom režime.
Po stlačení štartovacieho tlačidla sa tak síce rozsvieti palubná doska, no masívne koncovky výfuku zostávajú tiché. Vidlicový šesťvalec sa pridá až neskôr a ozve sa z nich krásne vyladený ostrý zvuk sprevádzaný občasným tlmeným prasknutím.

Elektromotor pomáha vykryť počiatočný nedostatok výkonu než nastúpi turbo, vďaka čomu SUV krásne ťahá už od voľnobehu. Vďaka výkonu v širokom pásme otáčok však chýba motivácia hnať otáčky k obmedzovaču, čo opäť trochu uberá z jazdného zážitku.
Aj vďaka tomu však robí nové Audi SQ5 výkon mimoriadne dostupným a použiteľným. Napriek nižšiemu výkonu má lepšie zrýchlenie ako BMW X3 M50i, ešte výkonnejší Mercedes-AMG GLC 43 sa mu síce vyrovná, ale má o dva valce menej.

Novinka so štyrmi krúžkami v znaku je mimoriadne schopným športovým SUV, ktoré je síce ohromne rýchle, ale zároveň jednoducho zvládnuteľné. Práve táto istota je občas až na škodu, na športový model a takéto parametre je Audi SQ5 jednoducho až príliš krotké.
Práve to z neho však robí ideálne riešenie, keď potrebujete jedno auto, ktoré zvláda rýchlu jazdu aj diaľničné presuny či vozenie detí do školy. A to je presne to, čo od prémiového športového SUV očakávame.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Audi Q5 SUV |
Verzia | SQ5 TFSI 270 kW S tronic |
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur) | 55 895 / 82 320 / 103 642 |
Motor | Benzínový šesťvalec s turbom, 2 995 cm3 |
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min.) | 270 (367) / 5500 - 6300 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min.) | 550 / 1700 - 4000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 7 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 4,5 |
Spotreba - výrobca / test (l/100km) | 8,2 - 8,5 / 8,3 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 131 |
Typ a rozmer pneumatík | 255/40 R21 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 / 1 473 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2820; 4717; 1900; 1649 |