SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

TEST: S kúpou Jaguaru XF ešte chvíľu počkajte

Automobilka čoskoro začne dodávať kusy s modernizovaným infotainmentom. S ním už bude XF konkurencieschopný.

(Zdroj: Autor)

Takzvané menežérske sedany majú neľahkú úlohu. Kým od SUV nečakáme nič iné než drsný vzhľad, od športových áut len tvrdý podvozok a od kabrioletov otváraciu strechu, sedany vyššej strednej triedy musia naraz spĺňať obrovský diapazón požiadaviek.

Majú vyzerať reprezentatívne, jazdiť pohodlne, neunavovať na dlhých služobných cestách, mať malý naftový motor kvôli nízkym poplatkom a byť dostatočne rýchle, aby manažérov doviezli všade načas.

Výber toho správneho auta je náročný kvôli silnej konkurencii v triede. Tradične jej dominujú Nemci - BMW radu 5, Mercedesu-Benz triedy E a Audi A6. Môžeme sem však zaradiť aj Lexus GS, prichádza nové Volvo V90, cenovkou sem patrí aj Hyundai Genesis. Medzi nimi by si mala nájsť svoje miesto aj Jaguaru XF, ktorý prichádza v druhej generácii. Podarí sa mu to?

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

img_2927_r9493-r736-st.ir3-_t600.jpg

Obrovská predná kapota, nízky a široký posed. Slabé predné svetlá predchádazjúcej generácie sú minulosťou. Foto: Autor

Hoci to tak pri pohľade na slovenský vozový park nevyzerá, Jaguar bol s prvou generáciou modelu XF úspešný. Na britskom trhu bol svojho času najpredávanejším manažérskym sedanom a je aj najpredávanejším modelom Jaguaru. XF pomohol najmä veľký facelift z roku 2011, kedy dostalo XF verziu kombi aj štvorvalcový naftový motor.

Druhá generácia, ktorá nedávno prišla na trh, má nadviazať na úspechy prvého XF. Je postavená na novej platfome využívajúcej hliník - oproti predchodcovi vraj zhodil až 190 kg - a má viacero nových motorov v ponuke.

Na prvý dotyk neskrýva pazúry

Od Jaguaru máme automaticky veľké očakávania, keďže jeho názov sa v hlave automaticky spojí s typickými vlastnosťami mačiek - atletickosťou, dravosťou, rýchlosťou či vznešenou krásou.

Skryť Vypnúť reklamu

Spomenutého živého jaguára vidíme už pri prvom pohľade na auto. Ak opomenieme možno až prílišnú podobnosť s menším modelom XE, XF vyzerá výrazne a jedinečne.

Jeho proporcie sú výborné, tvar štíhly a atletický tam, kde nemecká a japonská konkurencia pôsobí trochu chaoticky. Predok je možno až príliš "kórejského" strihu, no celok pôsobí dobre. Očakávame, že dizajn XF odolá aj zubu času - nakoniec, vo svojej triede si ojazdené Jaguary XF držia cenu najlepšie.

img_2810_r7996-r292-st.ir3-_t600.jpg

Foto: Autor

Páčil sa nám aj dizajn kabíny - palubná doska je horizontálne členená, čo interiér opticky rozširuje. S výnimkou kúska odštiepeného dreveného obkladu pôsobil interiér kvalitne a športovo. Dojmu pomáha aj výborný volant a dobrá poloha za ním, impozantný je výhľad cez dlhú kapotu.

Skryť Vypnúť reklamu

Do očí bilo príliš veľa farieb podsvietenia tlačidiel a prístrojov - jedny svietili na zeleno, iné na červeno, oranžovo... Z ikoniek na stredovej konzole nie je jasné, ktoré len svietia a ktoré sa aj dajú stlačiť. Vo výsledku je to pestrofarebný chaos.

Pobavilo nás, ako sa Jaguar vysporiadal s otváraním schránky pred spolujazdcom. V prvom Jaguari XF sa otvárala - nepríliš spoľahlivou - dotykovou plochou. Po facelifte ju Jaguar vymenil za analógové tlačidlo. Až na tretí pokus inžinieri prišli na to, že netreba opravovať, čo nie je pokazené, a schránka nového XF sa otvára tradičným tiahlom.

jag_new_xf_interior_image_240315_13_lowr_r1839_res.jpg

Volant je výborný, ovládacie prvky prehľadné. Linka, ktorá sa tiahne od dverí ku dverám popod čelné okno, má evokovať motorové člny Riva. Foto: Jaguar Land Rover

Skryť Vypnúť reklamu

Jaguar rozhodne nemôžeme pochváliť za infotainmentový systém InControl Touch. Má obrazovku s nízkym rozlíšením, neprehľadné menu, dlhú odozvu na dotyk a celkovo pôsobí zastaralo. Aj head-up displej je pozadu oproti konkurencii. Týmto neduhom aktuálne trpia všetky autá koncernu Jaguar Land Rover.

Tento rok by mal koncern začať ponúkať autá s novým systémom InControl Touch Pro. Podľa prvých zahraničných recenzií sa môže jeho 10-palcový kapacitný displej zaradiť medzi špičku.

Niekomu možno príde ovládanie autorádia ako malichernosť, no nie je dôvod na to, aby sme XF takúto slabinu odpustili. Konkurencia ponúka užívateľsky ďaleko príjemnejšie systémy. Podľa správy agentúry J.D. Power čoraz viac zákazníkov radí nedostatky infotainmentu medzi vážne poruchy auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Vlastníkov áut najviac trápi haprujúci BluetoothČítajte 

Auto promptne reaguje na pokyny volantu

Čím však Jaguar jednoznačne uspeje, je dynamika jazdy. Jaguar XF potvrdzuje dojmy z redakčného testu menšieho modelu XE a šoféruje sa naozaj výborne. Podvozok je naladený športovo, ale zachováva si aj veľmi dobrú mieru komfortu.

Hviezdou je riadenie s novým elektrickým posilňovačom. Síce neposkytuje mnoho spätnej väzby, ale má hutný odpor a výnimočne dobre reaguje na pokyny vodiča. Elektrické posilňovače často kritizujeme za mŕtvy chod okolo stredovej polohy volantu, Jaguar však bez zaváhania reaguje aj na najmenší pohyb volantom.

img_2910_r4683-r70-st.ir3-_t600.jpg

Foto: Autor

Jaguar XF tak bola naozaj radosť šoférovať. Počas testu na suchých a mokrých cestách nám zadný náhon vôbec neprišiel nebezpečný. Vychutnávali sme si príjemne naladený podvozok i riadenie a pocit, ako nás zadná náprava v zákrutách tlačí dopredu. V ponuke je aj verzia s pohonom všetkých kolies.

Skryť Vypnúť reklamu

Nový dvojlitrový naftový motor Ingenium má výkonu dosť, no pri akcelerácií sa prejavuje nekultúrnym zvukom. Osemstupňový automat radí hladko, no občas mal zaradený iný stupeň, než nám prišlo optimálne. Prevodovke od ZF chýbajú telepatické schopnosti, ktoré má so softvérom iných značiek. V režime manuálneho radenia nechá prevodovka motor vytočiť až do obmedzovača a neradí vyššie.

Jaguar XF je tu pre tých, ktorí radi šoférujú

Jaguar XF sa môže postaviť zavedenej konkurencii - boduje najmä vynikajúcim naladením podvozka a riadenia, dobrým pohonným ústrojenstvom a moderným dizajnom zvonku aj vnútri. Jaguar je asi najlepší názov medzi autami a XF ho môže hrdo nosiť.

Auto bude robiť radosť všetkým milovníkom šoférovania. Kvôli zvukovému prejavu by sme však odporúčali výber šesťvalcového naftového či benzínového motoru.

Skryť Vypnúť reklamu

Technokratov bude frustrovať zastaralá elektronika v aute - dúfame, že príchod nového infotainmentu situáciu zlepší.

Ostáva nám len dúfať, že podobne dobre sa bude šoférovať aj F-Pace, chystané prvé SUV Jaguaru.

Značka a model

Jaguar XF

Verzia

20d Auto Prestige

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

42 529/51 318/65 850

Motor

prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom 1999 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

132 (180)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

430/1750 - 2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

8,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/7,3 – prevažne v meste

Objem palivovej nádrže (l)

66

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli SottoZero 245/45 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1595/655

Objem batožinového priestoru (l)

540

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2960; 4954; 2091; 1457

Posed vodiča a výhľad

výborný športový posed vpredu, výhľad cez dlhú kapotu si nás získal

Interiér

pôsobí veľmi moderne; máme výčitky ku spracovaniu dreveného obkladu

Ovládanie palubného systému/navigácie

Infotainment je zastaralý - oplatí sa počkať na novú generáciu dotykového systému

Jazyk auta/navigácie

angl/angl

Predné svetlá technika a účinok

Led svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, dobrý účinok

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup so senzormi na všetkých kľučkách

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

Na elektrických predných sedadlách sme si rýchlo našli optimálnu polohu, chýbala nám len výsuvná opierka na stehná; vzadu menej pohodlná lavica a obmedzený priestor na hlavu

Sklápanie operadiel v druhom rade

zatiahnutím za páčku v kabíne; operadlá sú delené v pomere 60:40

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 427
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 28 117
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 598
  4. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 317
  5. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 12 117
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 936
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 405
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 575
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 485
  10. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 439
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan a Sam Bennett na Tour de France 2020.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Moskva nasadzuje proti Covidu šalajky

Na svete je len päťdesiat týchto psov, všetky patria Aeroflotu na letisku Šeremetevo.

Kontrola pasažierov po pristání lietadla na moskovskom letisku Šeremetevo.
Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach tento rok privítalo Banksyho aj Keitha Haringa. Ich diela boli vystavené na Slovensku prvýkrát.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 131 nakazených, v Česku rastie počet vážnych prípadov (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 39 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20