SME

TEST: S kúpou Jaguaru XF ešte chvíľu počkajte

Automobilka čoskoro začne dodávať kusy s modernizovaným infotainmentom. S ním už bude XF konkurencieschopný.

(Zdroj: Autor)

Takzvané menežérske sedany majú neľahkú úlohu. Kým od SUV nečakáme nič iné než drsný vzhľad, od športových áut len tvrdý podvozok a od kabrioletov otváraciu strechu, sedany vyššej strednej triedy musia naraz spĺňať obrovský diapazón požiadaviek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Majú vyzerať reprezentatívne, jazdiť pohodlne, neunavovať na dlhých služobných cestách, mať malý naftový motor kvôli nízkym poplatkom a byť dostatočne rýchle, aby manažérov doviezli všade načas.

Výber toho správneho auta je náročný kvôli silnej konkurencii v triede. Tradične jej dominujú Nemci - BMW radu 5, Mercedesu-Benz triedy E a Audi A6. Môžeme sem však zaradiť aj Lexus GS, prichádza nové Volvo V90, cenovkou sem patrí aj Hyundai Genesis. Medzi nimi by si mala nájsť svoje miesto aj Jaguaru XF, ktorý prichádza v druhej generácii. Podarí sa mu to?

SkryťVypnúť reklamu

img_2927_r9493-r736-st.ir3-_t600.jpg

Obrovská predná kapota, nízky a široký posed. Slabé predné svetlá predchádazjúcej generácie sú minulosťou. Foto: Autor

Hoci to tak pri pohľade na slovenský vozový park nevyzerá, Jaguar bol s prvou generáciou modelu XF úspešný. Na britskom trhu bol svojho času najpredávanejším manažérskym sedanom a je aj najpredávanejším modelom Jaguaru. XF pomohol najmä veľký facelift z roku 2011, kedy dostalo XF verziu kombi aj štvorvalcový naftový motor.

Druhá generácia, ktorá nedávno prišla na trh, má nadviazať na úspechy prvého XF. Je postavená na novej platfome využívajúcej hliník - oproti predchodcovi vraj zhodil až 190 kg - a má viacero nových motorov v ponuke.

Na prvý dotyk neskrýva pazúry

Od Jaguaru máme automaticky veľké očakávania, keďže jeho názov sa v hlave automaticky spojí s typickými vlastnosťami mačiek - atletickosťou, dravosťou, rýchlosťou či vznešenou krásou.

SkryťVypnúť reklamu

Spomenutého živého jaguára vidíme už pri prvom pohľade na auto. Ak opomenieme možno až prílišnú podobnosť s menším modelom XE, XF vyzerá výrazne a jedinečne.

Jeho proporcie sú výborné, tvar štíhly a atletický tam, kde nemecká a japonská konkurencia pôsobí trochu chaoticky. Predok je možno až príliš "kórejského" strihu, no celok pôsobí dobre. Očakávame, že dizajn XF odolá aj zubu času - nakoniec, vo svojej triede si ojazdené Jaguary XF držia cenu najlepšie.

img_2810_r7996-r292-st.ir3-_t600.jpg

Foto: Autor

Páčil sa nám aj dizajn kabíny - palubná doska je horizontálne členená, čo interiér opticky rozširuje. S výnimkou kúska odštiepeného dreveného obkladu pôsobil interiér kvalitne a športovo. Dojmu pomáha aj výborný volant a dobrá poloha za ním, impozantný je výhľad cez dlhú kapotu.

SkryťVypnúť reklamu

Do očí bilo príliš veľa farieb podsvietenia tlačidiel a prístrojov - jedny svietili na zeleno, iné na červeno, oranžovo... Z ikoniek na stredovej konzole nie je jasné, ktoré len svietia a ktoré sa aj dajú stlačiť. Vo výsledku je to pestrofarebný chaos.

Pobavilo nás, ako sa Jaguar vysporiadal s otváraním schránky pred spolujazdcom. V prvom Jaguari XF sa otvárala - nepríliš spoľahlivou - dotykovou plochou. Po facelifte ju Jaguar vymenil za analógové tlačidlo. Až na tretí pokus inžinieri prišli na to, že netreba opravovať, čo nie je pokazené, a schránka nového XF sa otvára tradičným tiahlom.

jag_new_xf_interior_image_240315_13_lowr_r1839_res.jpg

Volant je výborný, ovládacie prvky prehľadné. Linka, ktorá sa tiahne od dverí ku dverám popod čelné okno, má evokovať motorové člny Riva. Foto: Jaguar Land Rover

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jaguar rozhodne nemôžeme pochváliť za infotainmentový systém InControl Touch. Má obrazovku s nízkym rozlíšením, neprehľadné menu, dlhú odozvu na dotyk a celkovo pôsobí zastaralo. Aj head-up displej je pozadu oproti konkurencii. Týmto neduhom aktuálne trpia všetky autá koncernu Jaguar Land Rover.

Tento rok by mal koncern začať ponúkať autá s novým systémom InControl Touch Pro. Podľa prvých zahraničných recenzií sa môže jeho 10-palcový kapacitný displej zaradiť medzi špičku.

Niekomu možno príde ovládanie autorádia ako malichernosť, no nie je dôvod na to, aby sme XF takúto slabinu odpustili. Konkurencia ponúka užívateľsky ďaleko príjemnejšie systémy. Podľa správy agentúry J.D. Power čoraz viac zákazníkov radí nedostatky infotainmentu medzi vážne poruchy auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečítajte si tiež:Vlastníkov áut najviac trápi haprujúci BluetoothČítajte 

Auto promptne reaguje na pokyny volantu

Čím však Jaguar jednoznačne uspeje, je dynamika jazdy. Jaguar XF potvrdzuje dojmy z redakčného testu menšieho modelu XE a šoféruje sa naozaj výborne. Podvozok je naladený športovo, ale zachováva si aj veľmi dobrú mieru komfortu.

Hviezdou je riadenie s novým elektrickým posilňovačom. Síce neposkytuje mnoho spätnej väzby, ale má hutný odpor a výnimočne dobre reaguje na pokyny vodiča. Elektrické posilňovače často kritizujeme za mŕtvy chod okolo stredovej polohy volantu, Jaguar však bez zaváhania reaguje aj na najmenší pohyb volantom.

img_2910_r4683-r70-st.ir3-_t600.jpg

Foto: Autor

Jaguar XF tak bola naozaj radosť šoférovať. Počas testu na suchých a mokrých cestách nám zadný náhon vôbec neprišiel nebezpečný. Vychutnávali sme si príjemne naladený podvozok i riadenie a pocit, ako nás zadná náprava v zákrutách tlačí dopredu. V ponuke je aj verzia s pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nový dvojlitrový naftový motor Ingenium má výkonu dosť, no pri akcelerácií sa prejavuje nekultúrnym zvukom. Osemstupňový automat radí hladko, no občas mal zaradený iný stupeň, než nám prišlo optimálne. Prevodovke od ZF chýbajú telepatické schopnosti, ktoré má so softvérom iných značiek. V režime manuálneho radenia nechá prevodovka motor vytočiť až do obmedzovača a neradí vyššie.

Jaguar XF je tu pre tých, ktorí radi šoférujú

Jaguar XF sa môže postaviť zavedenej konkurencii - boduje najmä vynikajúcim naladením podvozka a riadenia, dobrým pohonným ústrojenstvom a moderným dizajnom zvonku aj vnútri. Jaguar je asi najlepší názov medzi autami a XF ho môže hrdo nosiť.

Auto bude robiť radosť všetkým milovníkom šoférovania. Kvôli zvukovému prejavu by sme však odporúčali výber šesťvalcového naftového či benzínového motoru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technokratov bude frustrovať zastaralá elektronika v aute - dúfame, že príchod nového infotainmentu situáciu zlepší.

Ostáva nám len dúfať, že podobne dobre sa bude šoférovať aj F-Pace, chystané prvé SUV Jaguaru.

Značka a model

Jaguar XF

Verzia

20d Auto Prestige

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

42 529/51 318/65 850

Motor

prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom 1999 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

132 (180)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

430/1750 - 2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

8,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/7,3 – prevažne v meste

Objem palivovej nádrže (l)

66

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli SottoZero 245/45 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1595/655

Objem batožinového priestoru (l)

540

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2960; 4954; 2091; 1457

Posed vodiča a výhľad

výborný športový posed vpredu, výhľad cez dlhú kapotu si nás získal

Interiér

pôsobí veľmi moderne; máme výčitky ku spracovaniu dreveného obkladu

Ovládanie palubného systému/navigácie

Infotainment je zastaralý - oplatí sa počkať na novú generáciu dotykového systému

Jazyk auta/navigácie

angl/angl

Predné svetlá technika a účinok

Led svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, dobrý účinok

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup so senzormi na všetkých kľučkách

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

Na elektrických predných sedadlách sme si rýchlo našli optimálnu polohu, chýbala nám len výsuvná opierka na stehná; vzadu menej pohodlná lavica a obmedzený priestor na hlavu

Sklápanie operadiel v druhom rade

zatiahnutím za páčku v kabíne; operadlá sú delené v pomere 60:40

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 308
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 319
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 877
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 803
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 550
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 406
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 151
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 048
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 500
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 261
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 780
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 223
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 030
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 439
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 472
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu