TEST: S kúpou Jaguaru XF ešte chvíľu počkajte

Automobilka čoskoro začne dodávať kusy s modernizovaným infotainmentom. S ním už bude XF konkurencieschopný.

(Zdroj: Autor)

Takzvané menežérske sedany majú neľahkú úlohu. Kým od SUV nečakáme nič iné než drsný vzhľad, od športových áut len tvrdý podvozok a od kabrioletov otváraciu strechu, sedany vyššej strednej triedy musia naraz spĺňať obrovský diapazón požiadaviek.

Majú vyzerať reprezentatívne, jazdiť pohodlne, neunavovať na dlhých služobných cestách, mať malý naftový motor kvôli nízkym poplatkom a byť dostatočne rýchle, aby manažérov doviezli všade načas.

Výber toho správneho auta je náročný kvôli silnej konkurencii v triede. Tradične jej dominujú Nemci - BMW radu 5, Mercedesu-Benz triedy E a Audi A6. Môžeme sem však zaradiť aj Lexus GS, prichádza nové Volvo V90, cenovkou sem patrí aj Hyundai Genesis. Medzi nimi by si mala nájsť svoje miesto aj Jaguaru XF, ktorý prichádza v druhej generácii. Podarí sa mu to?

img_2927_r9493-r736-st.ir3-_t600.jpg

Obrovská predná kapota, nízky a široký posed. Slabé predné svetlá predchádazjúcej generácie sú minulosťou. Foto: Autor

Hoci to tak pri pohľade na slovenský vozový park nevyzerá, Jaguar bol s prvou generáciou modelu XF úspešný. Na britskom trhu bol svojho času najpredávanejším manažérskym sedanom a je aj najpredávanejším modelom Jaguaru. XF pomohol najmä veľký facelift z roku 2011, kedy dostalo XF verziu kombi aj štvorvalcový naftový motor.

Druhá generácia, ktorá nedávno prišla na trh, má nadviazať na úspechy prvého XF. Je postavená na novej platfome využívajúcej hliník - oproti predchodcovi vraj zhodil až 190 kg - a má viacero nových motorov v ponuke.

Na prvý dotyk neskrýva pazúry

Od Jaguaru máme automaticky veľké očakávania, keďže jeho názov sa v hlave automaticky spojí s typickými vlastnosťami mačiek - atletickosťou, dravosťou, rýchlosťou či vznešenou krásou.

Spomenutého živého jaguára vidíme už pri prvom pohľade na auto. Ak opomenieme možno až prílišnú podobnosť s menším modelom XE, XF vyzerá výrazne a jedinečne.

Jeho proporcie sú výborné, tvar štíhly a atletický tam, kde nemecká a japonská konkurencia pôsobí trochu chaoticky. Predok je možno až príliš "kórejského" strihu, no celok pôsobí dobre. Očakávame, že dizajn XF odolá aj zubu času - nakoniec, vo svojej triede si ojazdené Jaguary XF držia cenu najlepšie.

img_2810_r7996-r292-st.ir3-_t600.jpg

Foto: Autor

Páčil sa nám aj dizajn kabíny - palubná doska je horizontálne členená, čo interiér opticky rozširuje. S výnimkou kúska odštiepeného dreveného obkladu pôsobil interiér kvalitne a športovo. Dojmu pomáha aj výborný volant a dobrá poloha za ním, impozantný je výhľad cez dlhú kapotu.

Do očí bilo príliš veľa farieb podsvietenia tlačidiel a prístrojov - jedny svietili na zeleno, iné na červeno, oranžovo... Z ikoniek na stredovej konzole nie je jasné, ktoré len svietia a ktoré sa aj dajú stlačiť. Vo výsledku je to pestrofarebný chaos.

Pobavilo nás, ako sa Jaguar vysporiadal s otváraním schránky pred spolujazdcom. V prvom Jaguari XF sa otvárala - nepríliš spoľahlivou - dotykovou plochou. Po facelifte ju Jaguar vymenil za analógové tlačidlo. Až na tretí pokus inžinieri prišli na to, že netreba opravovať, čo nie je pokazené, a schránka nového XF sa otvára tradičným tiahlom.

jag_new_xf_interior_image_240315_13_lowr_r1839_res.jpg

Volant je výborný, ovládacie prvky prehľadné. Linka, ktorá sa tiahne od dverí ku dverám popod čelné okno, má evokovať motorové člny Riva. Foto: Jaguar Land Rover

Jaguar rozhodne nemôžeme pochváliť za infotainmentový systém InControl Touch. Má obrazovku s nízkym rozlíšením, neprehľadné menu, dlhú odozvu na dotyk a celkovo pôsobí zastaralo. Aj head-up displej je pozadu oproti konkurencii. Týmto neduhom aktuálne trpia všetky autá koncernu Jaguar Land Rover.

Tento rok by mal koncern začať ponúkať autá s novým systémom InControl Touch Pro. Podľa prvých zahraničných recenzií sa môže jeho 10-palcový kapacitný displej zaradiť medzi špičku.

Niekomu možno príde ovládanie autorádia ako malichernosť, no nie je dôvod na to, aby sme XF takúto slabinu odpustili. Konkurencia ponúka užívateľsky ďaleko príjemnejšie systémy. Podľa správy agentúry J.D. Power čoraz viac zákazníkov radí nedostatky infotainmentu medzi vážne poruchy auta.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Vlastníkov áut najviac trápi haprujúci Bluetooth

Auto promptne reaguje na pokyny volantu

Čím však Jaguar jednoznačne uspeje, je dynamika jazdy. Jaguar XF potvrdzuje dojmy z redakčného testu menšieho modelu XE a šoféruje sa naozaj výborne. Podvozok je naladený športovo, ale zachováva si aj veľmi dobrú mieru komfortu.

Hviezdou je riadenie s novým elektrickým posilňovačom. Síce neposkytuje mnoho spätnej väzby, ale má hutný odpor a výnimočne dobre reaguje na pokyny vodiča. Elektrické posilňovače často kritizujeme za mŕtvy chod okolo stredovej polohy volantu, Jaguar však bez zaváhania reaguje aj na najmenší pohyb volantom.

img_2910_r4683-r70-st.ir3-_t600.jpg

Foto: Autor

Jaguar XF tak bola naozaj radosť šoférovať. Počas testu na suchých a mokrých cestách nám zadný náhon vôbec neprišiel nebezpečný. Vychutnávali sme si príjemne naladený podvozok i riadenie a pocit, ako nás zadná náprava v zákrutách tlačí dopredu. V ponuke je aj verzia s pohonom všetkých kolies.

Nový dvojlitrový naftový motor Ingenium má výkonu dosť, no pri akcelerácií sa prejavuje nekultúrnym zvukom. Osemstupňový automat radí hladko, no občas mal zaradený iný stupeň, než nám prišlo optimálne. Prevodovke od ZF chýbajú telepatické schopnosti, ktoré má so softvérom iných značiek. V režime manuálneho radenia nechá prevodovka motor vytočiť až do obmedzovača a neradí vyššie.

Jaguar XF je tu pre tých, ktorí radi šoférujú

Jaguar XF sa môže postaviť zavedenej konkurencii - boduje najmä vynikajúcim naladením podvozka a riadenia, dobrým pohonným ústrojenstvom a moderným dizajnom zvonku aj vnútri. Jaguar je asi najlepší názov medzi autami a XF ho môže hrdo nosiť.

Auto bude robiť radosť všetkým milovníkom šoférovania. Kvôli zvukovému prejavu by sme však odporúčali výber šesťvalcového naftového či benzínového motoru.

Technokratov bude frustrovať zastaralá elektronika v aute - dúfame, že príchod nového infotainmentu situáciu zlepší.

Ostáva nám len dúfať, že podobne dobre sa bude šoférovať aj F-Pace, chystané prvé SUV Jaguaru.

Značka a model

Jaguar XF

Verzia

20d Auto Prestige

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

42 529/51 318/65 850

Motor

prepĺňaný naftový štvorvalec s objemom 1999 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

132 (180)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

430/1750 - 2500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

8,1

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,3/7,3 – prevažne v meste

Objem palivovej nádrže (l)

66

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli SottoZero 245/45 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1595/655

Objem batožinového priestoru (l)

540

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2960; 4954; 2091; 1457

Posed vodiča a výhľad

výborný športový posed vpredu, výhľad cez dlhú kapotu si nás získal

Interiér

pôsobí veľmi moderne; máme výčitky ku spracovaniu dreveného obkladu

Ovládanie palubného systému/navigácie

Infotainment je zastaralý - oplatí sa počkať na novú generáciu dotykového systému

Jazyk auta/navigácie

angl/angl

Predné svetlá technika a účinok

Led svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, dobrý účinok

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup so senzormi na všetkých kľučkách

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

Na elektrických predných sedadlách sme si rýchlo našli optimálnu polohu, chýbala nám len výsuvná opierka na stehná; vzadu menej pohodlná lavica a obmedzený priestor na hlavu

Sklápanie operadiel v druhom rade

zatiahnutím za páčku v kabíne; operadlá sú delené v pomere 60:40

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 370
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 990
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 129
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 908
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 715
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 496
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 128
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 080
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje, Severná Kórea sa vracia k dávnemu spojencovi.

ŠPORT

Slovan vyhral najväčšie slovenské derby, rozhodol Hološko

Fanúšikovia Trnavy vypredali sektor hostí.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.