Test: Ford Mondeo vás presvedčí, že hybrid je lepší ako diesel

Elektromotor znižuje spotrebu, ale neberie na seba prílišnú pozornosť.

(Zdroj: Michael Kasarda)

Tento rok sme jazdili na viacerých autách s hybridným pohonom - od Toyoty Prius cez Kiu Niro a Optimu PHEV až po BMW i8. Z našich skúseností môžeme odčítať jednoduchý vzorec - čím menej sa niektoré auto snaží byť hybridom, tým je lepšie.

Kým má auto volant a pedále a šoféruje ho človek, najviac sa nám budú páčiť tie hybridy, ktoré pripomínajú bežné autá - či už vzhľadom, interiérom alebo ovládacími prvkami. Elektromotor má šetriť energiu, nie sa predvádzať.

Koniec-koncov, v blízkej dobe bude prakticky každé auto aspoň trochu hybrid. V autách sa začnú častejšie objavovať mild-hybridné systémy, s ktorými auto bude vedieť prejsť na elektrinu len pár stoviek metrov - a mnohé budú fungovať na 48-voltovej architektúre.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Práve preto nás zo všetkých hybridov najviac oslovilo hybridné Mondeo. Nebyť výrazného polepenia testovaného kusu, auto nijako nedávalo najavo, že ide o ekologické auto. Elektromor v tichosti pomáhal znižovať spotrebu, ale neobťažoval.

Starne veľmi dobre

V Európe sa nové Mondeo predáva od roku 2014, v USA pod názvom Fusion ešte o niečo dlhšie. Tamojší Fusion už dokonca absolvoval medzigeneračný facelift, po ktorom predok už tak nepripomína Aston Martin - hoci podľa nás ho vôbec nepotrebuje.

Ford Mondeo je jedno z áut, ktoré majú skutočne nadčasový dizajn a aj po rokoch budú vyzerať moderne - podobne, ako napríklad Alfa Romeo 159, Audi A5 či Honda S2000. Páči sa nám, že viacerými črtami odkazuje nové Mondeo na svojho predchodcu z roku 2007.

Mondeo Hybrid je v ponuke len ako sedan - dôvodom je uloženie batérií. Tak, ako sú uložené teraz, by vo verziách liftback a kombi prekážali.

Kufor má po novom nepravidelný tvar, sú v ňom výrazné "schody" a prichádzate o možnosť zväčšiť jeho objem sklopením zadných sedadiel. Na druhej strane však musíme uznať, že do kufra sme stále zmestili štyri kufre "palubnej" veľkosti.

Interiér Mondea nás oslovil - nepoznať na ňom vek modelu, sedí sa v ňom nízko a príjemne, ergonómia je na jednotku a príplatkové autorádio Sony hrá veľmi dobre. Na priestore pre nohy posádky sa prejavuje, aké je Mondeo veľmi dlhé.

Do sedačky vás nepotlačí

Hybridný pohon využíva kombináciu atmosférického dvojlitrového benziňáku, elektromotora a batérie s kapacitou 1,4 kilowatthodiny. Výkon sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom bezstupňovej prevodovky eCVT.

Vďaka tejto kombinácií zrýchľuje Mondeo veľmi plynule a lineárne, no chýba mu výraznejšia výkonová špička, akú poznáme z dieselov a turbomotorov. Tá by navyše uľahčila predbiehanie - 187 koní je na hybrid slušná hodnota, no v pružnom zrýchlení Mondeo Hybrid zaostáva.

Výhody hybridu sa najviac prejavia pri pokojnej, nenáhlivej jazde. Palubný počítač vás pri každom zastavení ohodnotí, či ste brzdili dostatočne plynulo a rozvážne.

Samozrejme, našou obľúbenou časťou zážitku z hybridu je tiché rozbiehanie a parkovanie, kedy je benzínový motor úplne vypnutý. Keďže sme však s Mondeom jazdili v chladnejších mesiacoch, benzínový motor bežal často aj pri státí na voľnobeh, aby zohrieval auto.

S hybridom sme po meste jazdili za 5,9 litra na sto kilometrov, čo je na auto týchto rozmerov veľmi dobrá hodnota. Na diaľnici narastie spotreba na 6,3 litra, čo už je hodnota porovnateľná si dieselom - o úspornosti hybridu tak rozhoduje aj prostredie, v akom sa pohybujete.

Podvozok je nastavený s ohľadom na pohodlie a komfort jazdy. Pri hybride je to na mieste, no trochu nám chýbala povestná šoférska iskra Fordu.

Autá Fordu si za posledné desaťročie získali imidž tých, ktoré majú vo svojom segmente najzábavnejší podvozok a riadenie - či už išlo o Fiestu, Focus, Mondeo alebo Kugu. V poslednej dobe akoby značka túto stratégiu zanedbávala a sústredila sa na komfort a technológie.

Lepšia alternatíva k dieselu

Ford predáva hybridné Mondeo za rovnakú cenu, ako 150-koňový diesel s automatickou prevodovkou. Automobilka navyše tvrdí, že hybrid má nižšie prevádzkové náklady - v meste nižšiu spotrebu, lacnejšiu údržbu (napríklad brzdové obloženie netreba meniť tak často.)

Mondeo Hybrid pritom ponúka komfort, pohodlie, veľa miesta aj pre hybridy typický "wow efekt" tichého pohnutia sa z miesta.

To sa nám na Forde veľmi páči - neprezentuje svoj hybrid ako spásu pre životné prostredie, ale len ako o trochu lepšiu alternatívu k tak populárnemu dieselu. Ak jazdíte hlavne v meste a uskromníte sa s obmedzeným batožinovým priestorom, mohlo by vás osloviť.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelFord Mondeo
VerziaTitanium Hybrid
Cena modelu od/verzia od/testovaný model (eur)20 490 / 31 570 / 33 000
Celkový výkon hybridného systému - kW (k)137 (187) / 6 000
Krút. moment benzínového motora- (Nm) / pri otáčkach (ot./min)175 / 4 000
Typ prevodovky / počet stupňovBezstupňová eCVT
Zrýchlenie z 0-100 km/h – výrobca (s)9,2
Objem palivovej nádrže (l)53
Kapacita batérie (kWh)1,4
Spotreba - výrobca / test (l / 100 km)4,2 / 6,3
Rozmer pneumatík235 / 50 R17
Pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg)1 579 / 671
Objem batožinového priestoru (l)383
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 850; 4 871; 2 121; 1 482

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto sa bojí boja proti korupcii

Vo virtuálnom priestore sa objavujú útoky na prezidenta či protikorupčných aktivistov.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.