ŽENEVA. Ocenenie Európske auto roka 2022 už má sedem finalistov. Automobiloví novinári ich vybrali z 39 prihlásených modelov.
Aj keď sa medzi nimi nachádzalo aj viacero noviniek so spaľovacími alebo hybridnými motormi, do finále nakoniec postúpilo až šesť elektromobilov.
Väčšinou ide o takzvané halo modely, ktoré majú byť výkladnou skriňou výrobcu a predviesť, čo všetko dokáže. Tiež platí, že ide o prvotiny novej generácie elektromobilov. Za uplynulý rok ich prišlo na trh hneď viacero.
Vo výbere tak nechýba kórejská dvojica Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6, Škoda Enyaq iV, prvá elektrická Cupra Born, Renault Mégane E-Tech, ale aj Ford Mustang Mach-E.
Trochu osamotene sa tentokrát cíti Peugeot 308 tretej generácie, ktorý sa ponúka v benzínovej, naftovej aj v plug-in hybridnej verzii. Neskôr sa tiež dostane na trh aj čisto elektrická verzia.

Kým anketa Autobest sa zameriava na najlepší pomer ceny a toho, čo za ňu dokáže auto ponúknuť, pri Európskom aute roka je dôležitý celkový dojem. Hodnotí sa dizajn, technológie, bezpečnosť, jazdné vlastnosti, výkon, ale aj emisné nároky.
Podľa podmienok musí byť auto predstavené 12 mesiacov pred vyhlásením víťaza a v ponuke aspoň na piatich európskych trhoch s odhadovanými predajmi aspoň 5000 áut ročne.
O víťazovi rozhoduje porota zostavená zo 60 automobilových novinárov z 23 krajín Európy. Kritériá výberu sa zameriavajú na cenu, dizajn, komfort, bezpečnosť, použité technológie, ale aj na ekológiu.

Francúzsko, Nemecko, Veľká Británia, Taliansko a Španielsko majú v porote najväčšie zastúpenie, vždy po šesť novinárov. Slovenskí novinári ani tento rok nie sú v porote.
Víťaza pre rok 2022 sa dozvieme v pondelok 28. februára v online prenose. Ani vyhlasovanie 58. ročníka ankety nebude kvôli pandémii súčasťou ženevského autosalónu.
Kto by mal vyhrať anketu Európske auto roka 2022?