SME

Jaguar F-Pace dozrieva s noblesou a ponúka jeden z najkrajších interiérov (test)

Šesťvalcový motor nesklame ani spotrebou.

Jaguar F-Pace R-Dynamic HSEJaguar F-Pace R-Dynamic HSE (Zdroj: Marek Čepa)
Jaguar F-Pace R-Dynamic HSE D300 - prehľad základných parametrov
Cena modelu / verzie od (eur)67 960 / 89 848
Spotreba v meste, výrobca / test (l)7,2 / 7,5
Objem batožinového priestoru (l)650
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2 874; 4 747; 1 936; 1 664

Pri zmienke značky Jaguar si mnohí predstavia elegantný sedan alebo športové kupé. Ale napadne vám SUV? Mohlo by, pretože práve do týchto vôd zamierila britská značka a tiež v nich vidí budúcnosť.

Ako jej to ide, sme si vyskúšali s modernizovaným modelom F-Pace s naftovým šesťvalcom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa pýtate, čo je dnes vlastne s Jaguarom, tak je to dobrá otázka. Pomaly uplynie šesť rokov, odkedy značka prišla s posledným novým modelom. Jej prvý elektromobil I-Pace vtedy vyhral aj ocenenie Európske auto roka 2019, ale na cestách ho málokedy stretneme.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2021 mala prísť elektrická limuzína v podobe novej generácie XJ, ale nakoniec prišlo rozhodnutie zmiesť všetko zo stola a vytvoriť pre značku novú stratégiu.

Súčasné bezvetrie, ktoré výrobca využíva aspoň na postupnú modernizáciu existujúcich modelov, sa má čoskoro skončiť. Už budúci rok má Jaguar odštartovať novú éru "dramaticky krásnych a luxusných elektromobilov," ako pred pár rokmi avizoval niekdajší šéf značky Thierry Bolloré.

Tento rok ho síce vo vedení vystriedal Adrian Mardell, no stratégia nazvaná Reimagine pokračuje a materská značka Tata investuje do Jaguar Land Roveru vyše 17 miliárd eur. Od roku 2025 má byť značka Jaguar už len elektrická a jej znovuzrodenie bude sprevádzať štvordverové GT aj nové SUV.

Zatiaľ však necestujme v čase a vráťme sa do súčasnosti k Jaguaru F-Pace. Popravde, nemali sme od neho veľké očakávania, veď stále ide o rovnakú generáciu, ktorá mala premiéru ešte v roku 2015.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Range Rover Velar je umelecké dielo, ktoré nepatrí do terénu (test) Čítajte 

Lenže, nakoniec sme ostali aj tak príjemne prekvapení, pretože model zvláda držať krok s dobou.

Po stránke zovňajšku vyzerá F-Pace zvonku stále dobre, tím okolo bývalého šéfdizajnéra Iana Calluma odviedol dobrú prácu, pomohli potom aj dve modernizácie, posledné retuše prišli len nedávno.

Jeden z najkrajších interiérov

Čo nás však prekvapilo, bol interiér. Ten môžu závidieť aj niektorí oveľa mladší konkurenti. S faceliftom pre modelový rok 2021 totiž F-Pace dostal úplne novú a modernú prístrojovú dosku, takže žiadne cestovanie naspäť v čase tu nehrozí.

Koncepcia pripomína modely od sesterského Land Roveru, v strede nemôže chýbať 11,4-palcová dotyková obrazovka a pod ňou dva otočné ovládače tepelného komfortu na palube, ktoré v sebe skrývajú viacero funkcií. Rovnakým kolieskom si nastavíte teplotu, intenzitu fúkania, ale aj vyhrievanie alebo chladenie sedadla. Stačí koliesko stlačiť alebo ho povytiahnuť.

SkryťVypnúť reklamu

Jedno vyskakovacie koliesko je aj pri páke 8-stupňovej automatickej prevodovky od ZF. Ide o voľbu jazdných režimov, ktorú keď nepoužívate, koliesko stačí zatlačiť ako pri pridávaní hlasitosti na niektorých domácich hi-fi systémoch.

Atmosféra interiéru sa ťažko opisuje, ale sála z neho pokoj, všetko je moderné, ale zároveň sa ľahko ovláda, mierna výčitka ide len na zvláštnu logiku preklikávania sa v menu palubného počítača, no rýchlo sme si naň zvykli.

Pochvala ide tiež za výborný infotainment, ktorý sa ľahko používa, má rýchle odozvy a tiež pekne spravenú navigáciu, s ktorej pokynmi len tak niekde nezablúdite.

Súvisiaci článok Súboj malých prémiových SUV: Jaguar E-Pace proti Volvu XC40 Čítajte 

Menší, než sa zdá

Diskutovaný býva rozmer Jaguaru F-Pace, pretože ide o najväčšie SUV značky a s dlhou kapotou aj pôsobí majestátne, no trochu klame telom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S dĺžkou 4747 mm totiž nejde o konkurenta pre Mercedes GLE či BMW X5. F-Pace je o pol triedy nižšie a okrem súrodenca v podobe Range Roveru Velar má k nemu najbližšie športové Alfa Romeo Stelvio alebo Mazda CX-60, ktorá úplnou náhodou tiež ponúka naftový šesťvalec.

Že nejde o 5-metrové SUV sme v mestskej premávke celkom uvítali, najmä keď denne manévrujete v garážach nákupných centier. Na zadných sedadlách pritom ostáva veľkorysý priestor a väčšine by mohol stačiť aj 650-litrový kufor.

Prémiová značka sa väčšinou dá spoznať podľa ponúkanej technológie, kým definitívne prídu elektromobily, tak podľa širokej ponuky spaľovacích motorov. Jaguar F-Pace môže mať pod kapotou štvorvalec, ale na opačnej strane ponuky nájdeme aj výkonný päťlitrový osemvalec verzie SVR s výkonom 405 kW (550 koní).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kultivovaný v meste aj na diaľnici

V našom prípade išlo "len" o naftový trojlitrový šesťvalec Ingenium s výkonom 221 kW (300 koní) a s krútiacim momentom 650 Nm. Nájdeme ho pod názvom D300 MHEV a ako už skratka napovedá, motoru pomáha 48-voltová mild-hybridná sústava, ktorá je pre prejav a dynamiku naftových motorov to najlepšie, čo ich v histórii stretlo. Pri vypínaní motora pri každom zastavení sú opätovné rozbehy oveľa rýchlejšie a s nižšími emisiami, predovšetkým oxidu dusíka (NOx).

Pri bežnom jazdení F-Pace preferuje pohon zadných kolies. Ale keď systém Inteligent Driveline Dynamics (IDD) pomocou senzorov pochopí, že vodič si chce užiť jazdu na kľukatých cestách, tak sa začne viac zapájať aj predná náprava a k slovu sa prihlási vektorovanie krútiaceho momentu pre každé koleso samostatne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa F-Pace správa v zákrutách je skutočne zážitok. Jasné, vyšší posed aj ťažisko SUV sa nedajú celkom zamaskovať, ale napríklad náklony karosérie v zákrutách sú minimálne a povel zrýchliť auto tiež okamžite pochopí, napríklad keď potrebujete pridať na diaľnici. A práve dlhé presúvanie sa po dlhých cestách nám k Jaguaru F-Pace najviac sedelo. Jazdili sme so spotrebou 7,5 litra.

Alternatíva k nemeckým rivalom

F-Pace je síce komfortný spoločník, ktorý ani na 21-palcových kolesách z vás nechce na diaľničných nerovnostiach vytriasť dušu, no podvozok by sme zaradili do kategórie tvrdšie ladených. Rôzne nástrahy mestskej premávky, ako napríklad spomaľovacie prahy, dávajú o sebe vedieť.

Celkový dojem z Jaguaru F-Pace bol nakoniec lepší, než sme čakali. Nie vždy totiž platí, že starší model, ktorý je už dlho na trhu, musí byť technicky zastaralý. Pochádza síce z doby, keď bolo v móde sa predbiehať, kto príde s SUV, no zároveň dokázal, že Jaguar nemusí byť len o športovom kupé či sedane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Že ho často nestretávame na cestách, môže byť lákadlom pre tých, ktorí nechcú nemeckú prémiu, ale skôr hľadajú spôsob, ako sa odlíšiť. Pritom kombinácia konzervatívneho dizajnu, moderných technológií a širokej ponuky motorov, znejú priam ideálne.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelJaguar F-Pace
VerziaD300 MHEV R-Dynamic HSE
Cena modelu od / verzia od (eur)67 960 / 89 848
Motorvznetový šesťvalec Ingenium, 2 996 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)221 (300) / 4 000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)650 / 1 500 - 2 500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)6,4
Spotreba - výrobca / test ( l / 100km)7,2 / 7,5
Objem palivovej nádrže (l)66
Rozmer pneumatík265/45 R21
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 083
Objem batožinového priestoru (l)650 / 1 428 (sklopené sedadlá)
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 874; 4 747; 1 936; 1 664
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 590
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 376
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 972
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 670
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 308
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 166
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 052
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marcela Minarčinová: Na skok do Turecka
  2. Martin Turčan: Srdce slnečnice
  3. Emil Fitoš: Nákup IKT techniky na ministerstve vnútra vyvoláva zbytočné vášne
  4. Tadeáš Ďurica: Zbytočný líder zbytočnej strany
  5. Ivan Čáni: Predseda NR SR Raši prehovoril pri príležitosti výročia atentátu.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Londýn
  8. Vladimír Krátky: Zákerní táraji, gágaji a prďúsi oblbujú národ,
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 924
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 099
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 682
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 553
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 086
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 5 333
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 181
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 926
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťZatvoriť reklamu