Jaguar F-Pace R-Dynamic HSE D300 - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena modelu / verzie od (eur) | 67 960 / 89 848 |
Spotreba v meste, výrobca / test (l) | 7,2 / 7,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 874; 4 747; 1 936; 1 664 |
Pri zmienke značky Jaguar si mnohí predstavia elegantný sedan alebo športové kupé. Ale napadne vám SUV? Mohlo by, pretože práve do týchto vôd zamierila britská značka a tiež v nich vidí budúcnosť.
Ako jej to ide, sme si vyskúšali s modernizovaným modelom F-Pace s naftovým šesťvalcom.
Ak sa pýtate, čo je dnes vlastne s Jaguarom, tak je to dobrá otázka. Pomaly uplynie šesť rokov, odkedy značka prišla s posledným novým modelom. Jej prvý elektromobil I-Pace vtedy vyhral aj ocenenie Európske auto roka 2019, ale na cestách ho málokedy stretneme.
V roku 2021 mala prísť elektrická limuzína v podobe novej generácie XJ, ale nakoniec prišlo rozhodnutie zmiesť všetko zo stola a vytvoriť pre značku novú stratégiu.
Súčasné bezvetrie, ktoré výrobca využíva aspoň na postupnú modernizáciu existujúcich modelov, sa má čoskoro skončiť. Už budúci rok má Jaguar odštartovať novú éru "dramaticky krásnych a luxusných elektromobilov," ako pred pár rokmi avizoval niekdajší šéf značky Thierry Bolloré.
Tento rok ho síce vo vedení vystriedal Adrian Mardell, no stratégia nazvaná Reimagine pokračuje a materská značka Tata investuje do Jaguar Land Roveru vyše 17 miliárd eur. Od roku 2025 má byť značka Jaguar už len elektrická a jej znovuzrodenie bude sprevádzať štvordverové GT aj nové SUV.
Zatiaľ však necestujme v čase a vráťme sa do súčasnosti k Jaguaru F-Pace. Popravde, nemali sme od neho veľké očakávania, veď stále ide o rovnakú generáciu, ktorá mala premiéru ešte v roku 2015.

Lenže, nakoniec sme ostali aj tak príjemne prekvapení, pretože model zvláda držať krok s dobou.
Po stránke zovňajšku vyzerá F-Pace zvonku stále dobre, tím okolo bývalého šéfdizajnéra Iana Calluma odviedol dobrú prácu, pomohli potom aj dve modernizácie, posledné retuše prišli len nedávno.
Jeden z najkrajších interiérov
Čo nás však prekvapilo, bol interiér. Ten môžu závidieť aj niektorí oveľa mladší konkurenti. S faceliftom pre modelový rok 2021 totiž F-Pace dostal úplne novú a modernú prístrojovú dosku, takže žiadne cestovanie naspäť v čase tu nehrozí.
Koncepcia pripomína modely od sesterského Land Roveru, v strede nemôže chýbať 11,4-palcová dotyková obrazovka a pod ňou dva otočné ovládače tepelného komfortu na palube, ktoré v sebe skrývajú viacero funkcií. Rovnakým kolieskom si nastavíte teplotu, intenzitu fúkania, ale aj vyhrievanie alebo chladenie sedadla. Stačí koliesko stlačiť alebo ho povytiahnuť.

Jedno vyskakovacie koliesko je aj pri páke 8-stupňovej automatickej prevodovky od ZF. Ide o voľbu jazdných režimov, ktorú keď nepoužívate, koliesko stačí zatlačiť ako pri pridávaní hlasitosti na niektorých domácich hi-fi systémoch.
Atmosféra interiéru sa ťažko opisuje, ale sála z neho pokoj, všetko je moderné, ale zároveň sa ľahko ovláda, mierna výčitka ide len na zvláštnu logiku preklikávania sa v menu palubného počítača, no rýchlo sme si naň zvykli.
Pochvala ide tiež za výborný infotainment, ktorý sa ľahko používa, má rýchle odozvy a tiež pekne spravenú navigáciu, s ktorej pokynmi len tak niekde nezablúdite.

Menší, než sa zdá
Diskutovaný býva rozmer Jaguaru F-Pace, pretože ide o najväčšie SUV značky a s dlhou kapotou aj pôsobí majestátne, no trochu klame telom.
S dĺžkou 4747 mm totiž nejde o konkurenta pre Mercedes GLE či BMW X5. F-Pace je o pol triedy nižšie a okrem súrodenca v podobe Range Roveru Velar má k nemu najbližšie športové Alfa Romeo Stelvio alebo Mazda CX-60, ktorá úplnou náhodou tiež ponúka naftový šesťvalec.

Že nejde o 5-metrové SUV sme v mestskej premávke celkom uvítali, najmä keď denne manévrujete v garážach nákupných centier. Na zadných sedadlách pritom ostáva veľkorysý priestor a väčšine by mohol stačiť aj 650-litrový kufor.
Prémiová značka sa väčšinou dá spoznať podľa ponúkanej technológie, kým definitívne prídu elektromobily, tak podľa širokej ponuky spaľovacích motorov. Jaguar F-Pace môže mať pod kapotou štvorvalec, ale na opačnej strane ponuky nájdeme aj výkonný päťlitrový osemvalec verzie SVR s výkonom 405 kW (550 koní).
Kultivovaný v meste aj na diaľnici
V našom prípade išlo "len" o naftový trojlitrový šesťvalec Ingenium s výkonom 221 kW (300 koní) a s krútiacim momentom 650 Nm. Nájdeme ho pod názvom D300 MHEV a ako už skratka napovedá, motoru pomáha 48-voltová mild-hybridná sústava, ktorá je pre prejav a dynamiku naftových motorov to najlepšie, čo ich v histórii stretlo. Pri vypínaní motora pri každom zastavení sú opätovné rozbehy oveľa rýchlejšie a s nižšími emisiami, predovšetkým oxidu dusíka (NOx).

Pri bežnom jazdení F-Pace preferuje pohon zadných kolies. Ale keď systém Inteligent Driveline Dynamics (IDD) pomocou senzorov pochopí, že vodič si chce užiť jazdu na kľukatých cestách, tak sa začne viac zapájať aj predná náprava a k slovu sa prihlási vektorovanie krútiaceho momentu pre každé koleso samostatne.
Ako sa F-Pace správa v zákrutách je skutočne zážitok. Jasné, vyšší posed aj ťažisko SUV sa nedajú celkom zamaskovať, ale napríklad náklony karosérie v zákrutách sú minimálne a povel zrýchliť auto tiež okamžite pochopí, napríklad keď potrebujete pridať na diaľnici. A práve dlhé presúvanie sa po dlhých cestách nám k Jaguaru F-Pace najviac sedelo. Jazdili sme so spotrebou 7,5 litra.
Alternatíva k nemeckým rivalom
F-Pace je síce komfortný spoločník, ktorý ani na 21-palcových kolesách z vás nechce na diaľničných nerovnostiach vytriasť dušu, no podvozok by sme zaradili do kategórie tvrdšie ladených. Rôzne nástrahy mestskej premávky, ako napríklad spomaľovacie prahy, dávajú o sebe vedieť.
Celkový dojem z Jaguaru F-Pace bol nakoniec lepší, než sme čakali. Nie vždy totiž platí, že starší model, ktorý je už dlho na trhu, musí byť technicky zastaralý. Pochádza síce z doby, keď bolo v móde sa predbiehať, kto príde s SUV, no zároveň dokázal, že Jaguar nemusí byť len o športovom kupé či sedane.
Že ho často nestretávame na cestách, môže byť lákadlom pre tých, ktorí nechcú nemeckú prémiu, ale skôr hľadajú spôsob, ako sa odlíšiť. Pritom kombinácia konzervatívneho dizajnu, moderných technológií a širokej ponuky motorov, znejú priam ideálne.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Jaguar F-Pace |
Verzia | D300 MHEV R-Dynamic HSE |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 67 960 / 89 848 |
Motor | vznetový šesťvalec Ingenium, 2 996 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 221 (300) / 4 000 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 650 / 1 500 - 2 500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 6,4 |
Spotreba - výrobca / test ( l / 100km) | 7,2 / 7,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 66 |
Rozmer pneumatík | 265/45 R21 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 083 |
Objem batožinového priestoru (l) | 650 / 1 428 (sklopené sedadlá) |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 874; 4 747; 1 936; 1 664 |