Mercedes-Benz E 220 d 4Matic - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 64 536 / 69 912 |
Spotreba – výrobca / test (l) | 4,9 – 5,7 / 5,3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 540 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2961; 4949; 1880; 1469 |
Na jednej strane sme sa išli unudiť pri jeho premiére, no zároveň ide o jedno z najlepších áut, aké sa nám minulý rok dostalo do rúk. Jednoducho klasikom bol a klasikom aj ostáva.
Mercedes Triedy E šiestej generácie vyráža na slovenské cesty a nás zaujímalo, ako sa robí moderné, ale zároveň konzervatívne auto.
Nebude náhoda, že evolučne sa s istou noblesou posúvajú práve nemecké autá. Sú to stálice ako Porsche 911, Volkswagen Golf či práve Mercedes Triedy E. Nemusíte byť vôbec v obraze, ako vyzerajú ich nové generácie, ale keď ich na ceste zbadáte, bude vám hneď jasné, o aké auto ide.
V Mercedese by boli blázni, keby tento desaťročia budovaný status limuzíny vyššej strednej triedy len tak zmietli zo stola. Ide totiž o ich bestseller, z ktorého bolo za 75 rokov (vrátane predchodcov) vyrobených vyše 16 miliónov kusov. A tak nie div, že sa Trieda E stále ponúka, aj napriek trendom SUV či rastúceho tlaku na produkciu elektromobilov.
Nie, že by sa Mercedes tiež neprispôsobil, veď popri klasickom éčku tu máme majestátne GLE aj elektrické EQE. Lenže proporcie sedanu majú stále svoje čaro a aj spotrebou a jazdnými vlastnosťami ide o jasného víťaza na dlhé trate.
Tri charakteristické zmeny
Dizajnéri sa pri návrhu šiestej generácie éčka najviac odviazali pri zapustených kľučkách dverí a pri zadných svetlách, ktoré svietia do tvaru trojcípych hviezd, aby aj v noci bolo jasné, že vás predbehol Mercedes.
Vpredu sa rozpoznávacím znakom novej generácie stali lesklé čierne okraje mriežky chladiča, ktoré dávajú lepšie vyniknúť chrómovanému rámiku. Spolu s čiernymi parabolami svetiel tak nové éčko vyzerá, ako keby malo na tvári nasadenú čiernu škrabošku.

Pri Avantgarde a AMG Line dostanete prednú masku s veľkou hviezdou v mriežke chladiča, ale pri Exclusive má mriežka tri horizontálne chrómované lamely a tradičný „zameriavač“ na kapote.

Elegantný profil s vyváženými proporciami a s dlhou kapotou sa len tak neopozerá a aj to bude dôvod, prečo Trieda E budí väčší rešpekt ako fluidné elektrické EQE. V tomto smere sa konkurenčné BMW vybralo inou cestou a nový rad 5 ponúka s rovnakou karosériou aj pre elektrickú verziu i5.
Obaja nemeckí rivali prišli s novou generáciou limuzíny prakticky naraz, preto bude zaujímavé sledovať, komu sa bude lepšie dariť v predajoch. Doteraz to bol práve Mercedes.
Aj menej môže byť niekedy viac
V minimalistickom interiéri nás tentoraz vítala skromnejšia výbava, respektíve ešte stále bolo na čo utrácať z dlhého zoznamu možných príplatkov. Nemali sme prémiové audio Burmester so 4D efektom, inteligentnú 4-zónovú klimatizáciu Thermotronic s automatickým nastavením smeru prúdenia vzduchu a dokonca ani samozrejmosti ako vyhrievaný volant alebo head-up displej.

Taktiež nám na prístrojovej doske museli stačiť „iba“ dve obrazovky, za príplatok však môže mať tretiu pred sebou aj spolujazdec. Úprimne, z pohľadu vodiča ide o rozptyľujúcu zbytočnosť, najmä keď neponúka nič, čo by si prísediaci nemohol pozrieť vo svojom smartfóne.
Hlavná 14,4-palcová obrazovka je oproti väčšiemu Mercedesu Triedy S menšia a končí sa vyššie, čo bol aj dôvod, prečo nám chýbal samostatný panel s nastavovaním klimatizácie.
Jediné tlačidlá, ktoré pod obrazovkou ostali, slúžia na zapnutie výstražných svetiel, kamerového systému, nastavenia jazdných režimov, hlasitosti audiosystému a na rýchly prístup k nastaveniam auta, čo sme veľmi ocenili.
Stále však platí, že cez menu sa viete presúvať aj pomocou tlačidiel na volante, preto nám zrušenie touchpadu na stredovej konzole veľmi nechýbalo. Zabúdať netreba ani na geniálne hlasové ovládanie, ktoré v Mercedesoch funguje ozaj spoľahlivo, no slovenčiny sme sa stále nedočkali.
Predstavy verzus realita
Virtuálne prostredie MBUX systému trochu trpí súčasným trendom nových áut. Veľká obrazovka ešte neznamená, že je aj rozumne využitá. Z pohľadu vodiča by sme uvítali väčšie a aj vyššie umiestnené niektoré ikony a tlačidlá, napríklad na nastavovanie klimatizácie.

Druhým fenoménom nových áut, ktoré sú už skôr počítačmi na kolesách, sú online aktualizácie softvéru. Jedna takáto zaseknutá aktualizácia bola zrejme dôvodom, prečo sme raz s autom vyrazili na cesty s vypnutými obrazovkami. Niečo podobné by sa dnes pri prémiovej značke stávať nemalo. Našťastie, stačil osvedčený postup vypnúť a zapnúť, teda naštartovať, a podobná chyba sa už neopakovala.

Priestorovo sme k autu nemali výhrady ani na zadných sedadlách. Na rozdiel od BMW radu 5 sa na sedadlách nešetrilo a všetky tri operadlá sú samostatne sklopné, takže preveziete aj dlhšie predmety.
Kufor má objem 540 litrov, čo je celkom slušná jaskyňa a nakladací otvor je dostatočne veľký, hoci treba mať na pamäti, že ide o klasický sedan a nie liftback, aký ponúka Škoda Superb. Nebudeme ju sem však ťahať, prémiové éčko je aj technicky trochu inde.
S jemnou pomocou elektriny
V ponuke opäť nechýbajú ani šesťvalce či plug-in hybridy a to benzínové aj naftové. Nám sa na vyskúšanie dostala verzia E 220 d 4Matic, čo znamená, že pod kapotou bol dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 145 kW (197 koní) a s krútiacim momentom 440 Nm kombinovaný s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.
K nižším emisiám a krátkodobému zvýšeniu výkonu si motor pomáha 48-voltovým mild-hybridným systémom. Ocenili sme ho nielen pri rozjazdoch, ale aj pri plachtení pri nízkej záťaži. Motor je však aj tak príkladne odhlučnený, takže na palube môže vládnuť ticho.
Zrýchlenie z nuly na sto trvá 7,8 sekundy a maximálnu rýchlosť udáva výrobca na 234 km/h. Vyladenie mild-hybridu a kultivovaný chod naftového motora sú výborné, no k nim sa pridávajú aj ďalšie vymoženosti, ktoré spríjemňovali jazdu.

Limuzína s agilitou menšieho auta
Už pri preberaní auta a prvom vychádzaní z preplneného parkoviska sme ocenili natočenie zadných kolies o 4,5 stupňa. Do 60-kilometrovej rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné a zľahčujú manévrovanie s limuzínou v mestskom prostredí. Medzigeneračne sa tak polomer otáčania pri Triede E zmenšil takmer o meter, teraz autu stačí na otočenie 11,1 metra.
Pri vyšších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné, čo uľahčuje predbiehacie manévre na diaľnici a lepšou stabilitou auta pridáva na ich bezpečnosti.

Natáčanie zadných kolies je súčasťou technického balíka, v ktorom sú predovšetkým vzduchové tlmiče Airmatic. Kombinácia s najväčšími 20-palcovými diskami z radu AMG Line nám však celkom nesadla. Vizuálne síce pôsobia dobre, ale na jazdnom komforte už cítiť isté limity odpruženia, napríklad na priečnych nerovnostiach. Ostali by sme preto skôr pri 18-palcovom štandarde.
Počas jazdy vás nič nebude otravovať
Inak však riadenie, ale aj práca 9-stupňovej automatickej prevodovky, boli výborné. Taktiež pochvala patrí za naladenie jazdných asistentov, ktoré dobre fungujú, ale zároveň vás každú chvíľu neotravujú. Teda s výnimkou akustickej výstrahy prekročenej rýchlosti. Ide o nový prvok, ktorý sa v autách začal objavovať v uplynulom roku a týka sa všetkých nových modelov s rozpoznávaním dopravných značiek.