SME

Cupra Leon ST ponúka okrem športového imidžu aj úsporný diesel s pohonom všetkých kolies (test)

Kombinácia silnej nafty a štvorkolky v kombi je raritou.

Cupra Leon SportstourerCupra Leon Sportstourer (Zdroj: Marek Čepa)
Cupra Leon SP 2,0 TDI 150 4Drive 7DSG
Cena od / verzia od (eur)32 390 / 37 160
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,2 - 5,7 / 6,2
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 679; 4 657; 1 799; 1 437

Prešlo iba pár rokov od momentu, kedy sa Cupra stala samostatnou značkou, no aj už to stačilo, aby sa stala vážnym hráčom na trhu. V minulom roku značka predala rekordných vyše 230-tisíc vozidiel. To je počet, ktorým sa už pomaly doťahuje na Seat, z ktorého vznikla.

Hoci korene Cupry sú v motoristickom športe a jej názov kedysi označoval športové modely, takýto úspech by nebol možný iba s drahými najvýkonnejšími autami.

Napríklad prvý samostatný model značky Formentor sa dá kúpiť ako model VZ5 s výkonným päťvalcom z dielne Audi, ale aj s podstatne úspornejším a dostupnejším motorom 1,5 TSI.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento príklad postupne nasledovali aj ďalšie modely značky. S dostupnejšími motormi ponúkajú oproti Seatom lepšie jazdné vlastnosti, prémiovejšiu výbavu a hlavne športovejší imidž.

Pohon všetkých kolies už veľa kombi neponúka

Ak teda prekonáme počiatočné pohoršenie, zrazu začína dávať zmysel aj naftová Cupra s polovičným výkonom v porovnaní so športovými modelmi. Obzvlášť, keď sa pod atraktívnou karosériou skrýva praktické kombi so štvorkolkou a 7-stupňovým automatom.

Aj táto kategória áut sa stala obeťou popularity crossoverov. Ponuka je dnes menšia ako kedysi a mnohé z modelov sú vnímané skôr ako služobné autá.

Súvisiaci článok Cupra Formentor VZ5 s výkonným päťvalcom je výnimočné auto na každý deň Čítajte 

Trochu lepší imidž ponúkajú štýlovejšie športové výbavy ako napríklad Peugeot 308 SW GT alebo Toyota Corolla TS GR Sport, ktoré sa však predávajú len s pohonom prednej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu

Konkurentov nájde aj v radoch vlastného koncernu. Pokiaľ ide o praktickosť, zjavným rivalom je Škoda Octavia Combi, ktorá nedávno prešla rozsiahlym faceliftom. Ani tá však už neponúka pohon všetkých kolies v kombinácii s dieselom.

V športovo ladenej verzii Sportline s rovnakým motorom a automatom, stojí Škoda od 37 720 eur vyššie, čím prevyšuje Cupru takmer o tritisíc eur. Aj s pohonom všetkých kolies je Leon stále o pár stoviek lacnejší, je od 37 160 eur.

Cupra Leon sa predáva iba v dvoch výbavách, pričom verzia Veloz je vyhradená pre výkonné modely. Ostáva tak iba výbava s nápaditým názvom Cupra, ktorá sa dá doladiť bohatým výberom príplatkových prvkov. Cena za testované auto sa vďaka nim vyšplhala na 40 915 eur.

Športové detaily dlhej karosérii pristanú

Nepripláca sa iba za štýl, hoci ten Cupre Leon rozhodne nechýba. Elegantné kombi od Seatu dostalo v tejto verzii nové nárazníky, spojler nad zadným oknom, ale aj nový vzor mriežky s medeným logom Cupra.

SkryťVypnúť reklamu

Podarený dizajn sa však trochu strácal v čiernej farbe testovaného auta, hlavne v kombinácii s lesklými čiernymi kolesami. Tie sú mimoriadne náchylné na akékoľvek jemné poškodenie, už teraz na nich boli zreteľné stopy po kamienkoch. Leon však čiernu stále dokáže uhrať lepšie ako väčšina iných áut.

Štýlový zovňajšok skrýva veľmi príjemný a športovo ladený interiér, po stránke spracovania mu iba ťažko niečo vyčítať. Prémiový nádych mu dodáva viacfarebné ambientné osvetlenie, medené orámovanie výduchov vetrania, ale aj tmavé čalúnenie imitáciou kože s kontrastným prešívaním taktiež v medenej farbe a čierny strop.

Okrem nevšedného čalúnenia dostala Cupra tiež špecifickú grafiku digitálnej prístrojovej dosky, ktorá ponúka niekoľko rôznych typov zobrazenia. Vpravo od nej nájdeme centrálny displej infotainmentu, pod ktorým je často kritizované dotykové ovládanie teploty a hlasitosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z novších koncernových modelov sa pomaly vytráca, Leon však stále využíva toto nie práve najšťastnejšie riešenie.

Vynikajúci posed a pohodlné sedadlá sa postarali o to, že Leon je pohodlný aj po hodinách strávených za volantom. Sťažovať sa nemôžu ani pasažieri v druhom rade, pre ktorých zostal dostatok priestoru v každom smere. K ich komfortu prispieva aj štandardne dodávaná trojzónová klimatizácia.

Sériová výbava okrem nej zahŕňa prvky ako zadné parkovacie senzory, nastavenie jazdného profilu, alebo plne LED svetlá. V testovanom aute ich nahradili výborné adaptívne svetlomety s matrix LED technológiou za 706 eur, ktoré Seat neponúka.

Aj s bohatým priestorom pre posádku zostalo ešte 620 litrov pre batožinu v kufri, čo je na tento segment veľmi dobrá hodnota, ktorou prekonáva väčšinu konkurentov. Z objemu neubudne ani ak siahnete po pohone všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rýchlejší, než by ste čakali

Práve ten je jedným z najväčších lákadiel tohto modelu, obzvlášť v kombinácii s celkom silným dvojlitrovým dieselom. Ten zvládne dodať 110 kW (150 koní) výkonu a pekných 360 Nm krútiaceho momentu, ktorý je dostupný v širokom pásme od 1 600 do 2 750 otáčok.

Na papieri tieto hodnoty neohúria a v spojení s bývalou športovou značkou Seatu možno niekomu prídu až nemiestne. V realite nás však naftové kombi svojou pružnosťou veľmi príjemne prekvapilo.

Okamžite nás prekvapilo zrýchlenie, ktoré bolo pocitovo podstatne živšie, než sme očakávali podľa údajov výrobcu. Toto auto vám však veľmi rýchlo pripomenie, že konské sily a zrýchlenie v priamej čiare nerobia športové auto.

Aj "obyčajný" Leon svojimi jazdnými vlastnosťami prekonal koncernových súrodencov a ukázal sa spomedzi nich ako najlepšie šoférske auto. Cupra však posúva jeho vlastnosti na novú úroveň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľké zásluhy na tom má športový podvozok s tuhšími tlmičmi, nie však natoľko, aby neboli komfortné. Aj na veľkých 19-palcových kolesách bolo kombi stále pohodlné, hlavne však perfektne sedelo na ceste.

Súvisiaci článok Cupra Leon prichádza s dostupnejšími motormi, vyskúšali sme silnejší z nich (test) Čítajte 

Jeho priľnavosť v zákrutách ešte posúva pohon všetkých kolies 4Drive, ktorý sa skvelo hodí práve k vyššiemu krútiacemu momentu naftového dvojlitra. Ten prenesie na povrch cesty bez najmenších problémov a dokáže auto krásne vytiahnuť zo zákrut.

Okrem ostrej jazdy ho oceníte hlavne v zhoršených podmienkach, ako sú mokrá vozovka či námraza. V situáciách, keď predný pohon nezvláda a kontrolka trakcie sa divoko rozbliká, štvorkolka nezaváha, jednoducho sa zahryzne do asfaltu a ide.

Medzi slabšie články patrí sedemstupňový dvojspojkový automat, ktorý je síce výborný pri bežnom jazdení, no cítiť, že nebol ladený na ostrejšie manévre. Hlavne s podraďovaním občas váha, to sa však dá vyriešiť manuálnym radením páčkami pod volantom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všestranné a úsporné

Spotreba je vynikajúca, hlavne na kombi s pohonom všetkých kolies. Pri pokojnej jazde na zmiešaných cestách nie je problém dosiahnuť dlhodobý priemer 5,5 litra, na okreskách hodnota klesne až k piatim litrom. O niečo viac pýta na diaľnici, kde pri rýchlostnom limite točí necelých 2 000 otáčok za minútu a vypýta si asi 6,8 litra.

Súvisiaci článok Škoda Octavia RS zostala v predaji už len s benzínom, ľutovať však netreba (test) Čítajte 

Je jednoduché odpísať toto kombi od Cupry so slabším motorom ako predraženú imidžovku, bola by to však veľká chyba. Akékoľvek cenové rozdiely oproti konkurencii sa začnú s príplatkovou výbavou veľmi rýchlo vytrácať.

Ostane iba výborne vyzerajúce aj jazdiace kombi, ktoré v porovnaní s rivalmi ponúka športovejší imidž a prémiovejší interiér. Hoci ide o šoférsky ladené auto, komfort nijako netrpí a zvládne rovnako dobre odviezť rodinu na dovolenku ako rezať zákruty na okreskách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelCupra Leon Sportstourer
Verzia2,0 TDI 150 4Drive 7DSG
Cena modelu od / verzie od / testovací model32 390 / 37 160 / 40 915
Motornaftový štvorvalec s turbom, 1968 cm3
Výkon kW (k)110 (150)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)360 / 1 600 - 2 750
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková DSG / 7
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)8,5
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)5,2 - 5,7 / 6,2
Objem palivovej nádrže (l)50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 644
Rozmer pneumatík235/35 R19
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 679; 4 657; 1 799; 1 437

Kombi

Súvisiace témy: Seat, Rodinné autá, Seat Leon
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 346
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 5 186
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 370
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 305
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 723
  6. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 2 568
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 532
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 661
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma!
  2. Jozef Huljak: Partneri alebo rivali? EÚ a Čínu čaká dôležitý samit.
  3. Vladimír Krátky: Fico sa stal prvýkrát predsedom vlády 4. júla 2006
  4. Vladimír Bojničan: “Ponížené a ukrivdené” Slovensko? Ale kdeže! Ponižujeme sa a blížime si opakovane sami sebe – a ešte sa s tým aj hrdíme.
  5. Štefan Šturdzík: Sociálna demokracia - koncept , ktorý Smer vôbec nepochopil.
  6. Dušan Koniar: Fico nám koleduje o preplesk ako Hugo Chávez Venezuele
  7. Eitan Levon: Izrael a Európa: Spoločné hodnoty a hrozby
  8. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 25 953
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 944
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 045
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 6 425
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 193
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 728
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 4 595
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu