Kým väčšina značiek prichádza na trh s veľkými a drahými elektromobilmi, Dacia robí presne to, čo by ste od nej čakali. Už tri roky ponúka v Európe malý model Spring, ktorý je najdostupnejším elektromobilom na trhu.
Za ten čas sa z neho stihlo predať 150-tisíc kusov a vlani šlo o tretí najpredávanejší elektromobil v Európe. Teraz prichádza na trh jeho vylepšená verzia, ktorú sme si vyskúšali v uliciach Bratislavy.
Jedným z paradoxov dneška je, že nájsť malý a cenovo dostupný elektromobil, ktorý by na mestské jazdenie dával najväčší zmysel, je problém. Pritom tu už raz takéto autá boli. Preto sa neraz cítime klamaní, keď výrobcovia v súčasnosti hrdo vyhlasujú, že už čoskoro ponúknu elektromobil za 25-tisíc eur.

Ak by sme mali stroj času a vrátili sa o desať rokov späť, už tam nájdeme napríklad elektrický Volkswagen e-Up, ktorý sa na Slovensku nielen vyrábal, ale aj ponúkal za 24-tisíc eur. Našli by sme tam tiež ľudí, ktorí si klepkali na čelo, že kto by si kupoval malé auto za toľké peniaze. Ešte nevedeli, ako ceny porastú.
Problém bol, že aj keď výrobcovia malých elektromobilov neskôr ponúkli zľavy, údajne boli stratoví. Dôvodom, že vôbec prišli s takým autom, nebol dopyt zákazníkov, ale skôr plnenie emisných flotilových požiadaviek. V angličtine sa takéto autá označujú ako compliance cars.

Až teraz prišla doba, keď automobilky vedia ponúknuť dostupný elektromobil bez toho, aby na ňom prerobili. A práve takým zázrakom je Dacia Spring.
Keď sme ju šoférovali prvýkrát pred troma rokmi, kompromisy bolo doslova cítiť. Interiér páchol umelinou a veľmi príjemné neboli ani koženkové sedačky, v ktorých sa potil chrbát. Odvtedy sa však toho veľa zmenilo a to aj po technickej stránke.

Modernejšia zvonku aj zvnútra
Už vlani sa objavil Spring Extreme, ktorý nebol len o pozmenenej prednej maske s novým logom. Výrobca vtedy prišiel s novým elektromotorom, s výkonnejšou verziou a maximálnym krútiacim momentom dostupným v širšom pásme otáčok.
Teraz je už zmien na palube oveľa viac. Vlastne až toľko, že výrobca hovorí o novej generácii. Stále však ide o poriadne prekopaného predchodcu s nezmenenou konštrukciou. Prezrádzajú ju zachované rozmery aj bočný profil auta s lacnejšie pôsobiacimi kľučkami dverí.
Predná a zadná časť sú úplne nové, Spring dostal prvky podobné Dusteru, dizajnéri sa viac pohrali s farbami aj detailmi. Napríklad časť predného aj zadného nárazníku má polep s mapou mesta, teda prostredia, kam toto autíčko primárne patrí.

Zozadu nový Spring poznáte podľa hrubého čierneho pásu medzi svetlami, trochu nám pripomenul riešenie z Peugeotov. Falošné strešné lyžiny sú už minulosťou a z nových farieb sme si vybrali béžovú Safari, ktorá je za príplatok 470 eur.
Celý interiér po novom
Po nasadnutí do Springu máte ozaj pocit, že už ide o úplne iné auto, ako pred pár rokmi. Nová je celá prístrojová doska, tiež volant a elektronický volič smeru jazdy. Predtým bol riešený kolieskom na stredovom tuneli, teraz niečím čo pripomína joystick. Či ide o šikovnejšie riešenie je otázne, aj tu chýba parkovacia poloha P, jazdu ukončíte preradením do neutrálu a zatiahnutím mechanickej ručnej brzdy.

Archaická stredová konzola pripomínajúca ešte Renault Captur prvej generácie, je už minulosťou. Nahradilo ju moderné riešenie, ktoré si zachovalo tlačidlá aj panel klimatizácie. V našom prípade šlo o najvyššiu výbavu Extreme s desaťpalcovou obrazovkou, ktorá bez problémov zvláda bezdrôtovú konektivitu Apple Car Play aj Android Auto.
Že sa niekde šetriť muselo prezrádzajú tvrdé plasty aj štartovanie klasicky kľúčom či mechanická ručná brzda skrytá pod lakťovou opierkou. Ovládanie okien ostalo v strede na prístrojovej doske. Pred spolujazdcom pribudla praktická polica, no akosi nám chýbalo miesto pre smartfón, zjavne sa počíta s odkladaním do trochu subtílnej lakťovej opierky.

Kufor s objemom 308 litrov sa nemenil, dostal však praktickú dvojitú podlahu a úložný priestor pribudol aj pod prednou kapotou, takzvaný frunk. Pri šírke karosérie Springu len 1583 mm asi neprekvapí, že auto je len štvormiestne a vzadu je to skôr pre menších pasažierov. Vyššie postavy nebudú mať problém s miestom nad hlavou, ale musia počítať s kolenami zapretými do predných sedadiel.
Viac výkonu aj nové funkcie
Silnejší Spring znamená elektromotor s výkonom 48 kW (65 koní) a s maximálnym krútiacim momentom 113 Nm. Ten je k dispozícii v rozmedzí od 500 až do 4057 otáčok za minútu. V prípade slabšieho pohonu musí stačiť 33 kW (45 koní) a krútiaci moment 125 Nm. Je síce dostupný okamžite, ale len do 2521 otáčok. Je rozdiel, či na stovku zrýchlite za 19,1 sekúnd alebo pri silnejšom Springu za 13,7 sekundy.
Pre obe verzie je lítium-iónová batéria rovnaká, s kapacitou 26,8 kWh. Vydržať má na 225-kilometrový dojazd pri spotrebe 13,5 kWh. Tú sa nám pri mestskom jazdení ani nepodarilo dosiahnuť, jazdili sme do 13 kWh a s odhadovaným dojazdom 200 kilometrov.

Pre rýchle 30 kW DC nabíjanie Springu si treba priplatiť 600 eur, štandardom je len AC nabíjanie s výkonom 7 kW. Pri využití jeho potenciálu sa auto zo 7 kW wallboxu nabije za štyri hodiny, z obyčajnej zásuvky za jedenásť hodín.
Okrem možnosti výberu dvoch výkonnostných verzií pribudol adaptér s funkciou V2L, takže zaparkované auto môže slúžiť aj ako zdroj pre napájanie spotrebičov. Počas novinárskej akcie to bola napríklad premietačka s prezentáciou alebo chladnička na nápoje.

Pribudol tiež režim B pre silnejšiu rekuperáciu, keď zložíte nohu z akcelerátora. A keď už sme pri nohách, stále nám v prípade tej ľavej chýbalo miesto, kde si ju pohodlne a stabilne oprieť, čo je škoda.
Po jazdnej stránke nás Spring príjemne prekvapil, oproti predchodcovi sa nám zdalo riadenie presnejšie a kabína lepšie odhlučnená. Na diaľnicu sme sa však počas prvých jázd nedostali, maximálna rýchlosť je 125 kilometrov za hodinu.

Cenovo je Spring stále bezkonkurenčný
Filtrovanie nerovností je celkom slušné, no priečne spomaľovacie prahy treba prechádzať opatrnejšie, inak sa ozve rana od zadnej nápravy. Batéria s hmotnosťou 188 kilogramov je umiestnená ešte pred ňou a spredu je chránená oceľovou výstužou. Pripomeňme, že auto pôvodne vzniklo so spaľovacím motorom pre rozvojové trhy, až potom z neho spravili elektromobil.

Pokiaľ vynecháme Fiat 500e, ktorého výroba je pozastavená a čaká na lacnejšiu batériu, tak jediným priamym konkurentom Dacie Spring je nový Hyundai Inster. Lenže jeho cena len začína tam, kde už plne vybavený Spring dávno skončil. Esom Dacie je výroba malého elektromobilu v Číne. Zvýšenia dovozného cla sa údajne netreba obávať, do cien sa nepremietne.
Pokiaľ chcete funkciu V2L, musíte pri Springu siahnuť po najvyššom stupni Extreme za 19 900 eur. Základný Essential bez klimatizácie vyjde na 16 900 eur. Pre porovnanie, najmenšia Toyota Aygo s benzínovým atmosférickým trojvalcom je oproti Springu lacnejšia už len o 2 610 eur.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Dacia Spring |
Verzia | Electric 65 Extreme |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 16 900 / 19 900 |
Motor | Elektrický synchrónny s permanentným magnetom, pohon predných kolies |
Výkon - kW(k) / otáčky (ot. / min.) | 48 (65) / 4057 - 6000 |
Krút. moment - (Nm) / otáčky (ot. / min.) | 113 / 500 - 4057 |
Zrýchlenie z 0-50 km / h - výrobca (s) | 3,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km / h - výrobca (s) | 13,7 |
Spotreba výrobca (kWh / 100km) | 13,5 |
Kapacita batérií (kWh) | 26,8 |
Nabíjací výkon (kW) | 30 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 165/65 R15 |
Svetlá výška (mm) | 151 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 974 |
Objem batožinového priestoru (l) | 308 / 1004 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2423; 3701; 1583; 1519 |