SME

Nové BMW M5 je dôkazom, že netreba veriť diskusným klebetám (test)

Elektrifikácia zlepšuje zážitok z jazdy.

BMW M5BMW M5 (Zdroj: Marek Čepa)

Čoskoro uplynie 40 rokov od príchodu prvého športového sedanu M5, ktorý azda najlepšie charakterizuje bavorskú značku. Veľký pohodlný sedan s poriadnym výkonom. Jednoducho auto, s ktorým majitelia firiem s radosťou hlcú kilometre na nemeckých diaľniciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo je BMW M5 kontroverzné

Najnovšie siedme vydanie vyvolalo rozruch. Nie preto, že sa do ponuky vrátilo aj praktické kombi Touring, ale vlastne pre všetko ostatné. Dizajn, rozmery, hmotnosť a aj pohon. Čo z toho reálne môže byť problém, sme zisťovali v teste.

SkryťVypnúť reklamu

Samotná generácia radu 5 pod označením G60 už nie je takou horúcou novinkou, minulý rok k nám zavítala jej plne elektrická verzia i5 M60. Bol teda už trochu čas osvojiť si nový dizajn, no stále delí ľudí na dva tábory. Jeho vnímanie je totiž veľmi individuálne, pridávame sa k skupine, ktorej sa dizajn predchodcu viac páčil.

Najbližšie z histórie sedanov BMW má novinka asi k modelu E60, teda štvrtej generácii M5, ktorého dizajn vznikol pod vedením Chrisa Bangla. Aj tu niektoré línie pôsobia trochu roztečene a všetko ešte umocňujú rozšírené blatníky kolies, vpredu je oproti bežnému radu 5 rozchod širší o 75 mm, vzadu o 48 mm.

Súvisiaci článok BMW M4 Competition je auto, ktorého je do premávky škoda Čítajte 

Na ceste nové M5 rozhodne budí pozornosť. Okrem širokého postoja to bolo elegantnou zelenou metalízou Isle of Man v kombinácii s lesklými čiernymi detailmi a karbónovou strechou. Zaujímavý kontrast vytváral čierno-oranžový interiér Kyalami a svietiaci pás na prístrojovej doske v trikolóre divízie M Sport.

SkryťVypnúť reklamu

Akosi nám nesedel len dizajn prednej masky, teda presnejšie výplne charakteristických „ľadviniek“ BMW. Je rovnaká ako pri elektrickej verzii vrátane otváracích klapiek. O to drsnejší je potom nárazník s veľkými nasávacími otvormi. Je totiž čo chladiť, hoci zelené evidenčné tabuľky podaktorých okoloidúcich doslova vyplašili. Pýtali sa, či sa z M5 už stal elektromobil. Nestal.

Osemvalec so zelenými značkami

Dostávame sa k ďalšej kontroverzii, ktorou je pohon. Aby dnes Nemci udržali osemvalce pri živote, musia si pomôcť k zníženiu emisií elektrifikáciou. Plug-in hybrid sa nestal len z M5, ale tiež z Mercedesu-AMG GT 63 4-door alebo z Porsche Panamera Turbo S.

Prvým takto elektrifikovaným modelom mníchovskej značky bolo veľké BMW XM. V prípade BMW M5 je sily ešte viac. Pod kapotou nájdeme 4,4-litrové osemvalcové biturbo s výkonom 430 kW (585 koní) a krútiacim momentom 750 Nm. Ešte je tu však elektromotor integrovaný do osemstupňovej prevodovky, ktorý má výkon 145 kW (197 koní) a krútiaci moment 280 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Všetci sa za ním otáčajú. Vyskúšali sme najkontroverznejšie BMW (prvá jazda) Čítajte 

Nás však zaujíma najmä systémový výkon a už len z jeho prečítania sa zapotíte – 535 kW, teda 727 koní a krútiaci moment rovných 1000 Nm. Veľký sedan vystrelí z nuly na sto kilometrov za hodinu za 3,5 sekundy.

Elektromotoru dodáva energiu 18-6 kWh batéria plug-in hybridného systému, pričom v elektrickom režime vie ísť M5 až do rýchlosti 140 km/h a dojazd má stačiť na 69 kilometrov. Pre vstup do nízkoemisných zón niekde v Nemecku môže ísť o rozumné riešenie, no zámerne umlčať osemvalec, to už znie pre milovníkov benzínových motorov ako hriech.

Okolie si zvuk neužije, posádka áno

Pokiaľ si auto nedáte do jedného z režimov M, tak štartovanie bude tiché, čo je pri takomto športovom sedane rozhodne zvláštne. Aj v športovom režime je zvuk motora prifarbený, ale musíme uznať, že veľmi príjemne z pozície vodiča. Vonku už tak auto nepočuť, čo je však v tejto kategórii celkom bežné. Zlostné prskanie do výfuku ostáva malým hot hatchom. Tu si ho vodič užije aspoň v umelej forme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak ste si mysleli, že elektrifikácia osemvalca pokazí radosť z jazdy, tak omyl. Práveže tu veľmi dobre pomáha, či už ide o záťah pri zrýchlení, alebo formou rekuperácie, keď treba spomaliť. Dobrzďovanie je tak jednoduchšie aj efektívnejšie.

Súvisiaci článok Nový Ford Mustang Dark Horse rúca mýty o amerických autách (test) Čítajte 

Aj keď je M5 s pohonom všetkých kolies, viac krútiaceho momentu ide, prirodzene, na zadné kolesá. Tie sú 21-palcové, predné o palec menšie. V našom prípade malo auto obuté vysokorýchlostné pneumatiky Hankook Ventus S1 evo Z vystužené aramidovými vláknami pre väčšiu odolnosť. V zákrutách podržia vďaka výbornej priľnavosti.

Mierne zákruty nás s M5 najviac bavili, sila akou vie auto zakaždým vystreliť je ohromujúca a všetko ešte umocní osemstupňová prevodovka Steptronic, ktorá v športovom režime vie dramaticky kopnúť. Brzdy boli v našom prípade len štandardné „emkové“, no za príplatok môžu byť aj keramické.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problémom sú skôr rozmery než hmotnosť

Režimov nastavenia je toľko, že ich môžete postupne skúšať azda aj pol roka. Kto si trúfne, môže si čiastočne alebo úplne vypnúť stabilizačný systém, poslať všetok výkon na zadné kolesá a na uzatvorenom okruhu si užiť jazdu v drifte bokom. Alebo sa len tak v tichosti voziť mestom na elektrinu. Fantázii sa tu medze nekladú.

Hmotnosť 2,5 tony, ktorá je novému modelu M5 vyčítaná, je skôr problémom na papieri a v diskusiách, nie však na samotnej ceste. Konštruktérom sa ju podarilo priam majstrovsky zamaskovať.

Čo sa už zamaskovať nedá, je veľkosť auta. Veď na dĺžku má 5096 mm a široké je 1970 mm. Zadná náprava má našťastie aktívne riadenie. Tu už to vo väčších zákrutách chce ozaj skúseného vodiča, ktorý vie, čo robí, inak si ich jednoducho nevychutnáte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok BMW M3 Touring je najlepším kombi na víkendový únik z mesta (prvá jazda) Čítajte 

S tým už súvisí problém všetkých väčších športových áut, že im ide aj o komfort. Nie je na tom nič zlé a väčšinu času stráveného za volantom budete zaň vďačný, lenže potláča vnímanie rýchlosti a užívať si ju bohužiaľ začnete až za povolenými limitmi.

Cena, samozrejme, zodpovedá najvýkonnejšiemu BMW radu 5, začína tesne pod sumou 134-tisíc eur. Nie je to, samozrejme, málo, ale konkurenti M5 sú ešte podstatne drahší, najmä ak ide tiež o plug-in hybridný osemvalec.

BMW M5 veľmi pripomína auto z úplne iného súdka, ktorým je Mercedes triedy G. Ide predovšetkým o statusovú záležitosť, aj pri „géčku“ majitelia využívajú potenciál auta tak na štvrtinu. Výrobca si napriek tomu chce zachovať vysoké štandardy a presvedčiť o schopnostiach za hranicou chápania. A práve o tom tieto výnimočné autá sú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Značka a modelBMW M5
Cena od / testovací model (eur)133 860 / 149 300
MotorPreplňovaný benzínový osemvalec 4395 cm3 + elektromotor
Prevodovka / počet stupňovAutomatická / 8
Výkon benzínového motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min)430 (585) / 5600 - 6500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min)750 / 1800 - 5400
Výkon elektromotora (kW(k))145 (197)
Systémový výkon (kW(k)) / Krút. moment (Nm)535 (727) / 1000
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h – výrobca (s)3,5
Spotreba (WLTP) – výrobca / test (l/100 km)10,3 / 18 + 25 kWh
Objem palivovej nádrže (l)60
Rozmer pneumatíkvpredu 285/40 R20, vzadu 295/35 R21
Objem batožinového priestoru (l)466
Pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg)2510 / 505
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)3006; 5096; 1970; 1510

BMW

Súvisiace témy: Sedany, Nemecké autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 601
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 405
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 084
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 739
  5. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 337
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 801
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 646
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 229
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 16
  2. Dagmar Szabó: Pomáhame aj Ingrid: Koľko detí ešte slovenské súdy obetujú, kým začnú počúvať ich hlas?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Dagmar Szabó: "Rodičmi nie sme na polovičný úväzok. Počúvajme deti – nie paragrafy."
  6. František Kukura: Deus omnipotens est. Slovenská politika to dávno presiahla.
  7. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  8. Otilia Horrocks: Keď sa spomienky rozsvietia v novinových titulkoch
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 618
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 604
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 713
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 9 415
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 357
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 257
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 870
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 364
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu