Čoskoro uplynie 40 rokov od príchodu prvého športového sedanu M5, ktorý azda najlepšie charakterizuje bavorskú značku. Veľký pohodlný sedan s poriadnym výkonom. Jednoducho auto, s ktorým majitelia firiem s radosťou hlcú kilometre na nemeckých diaľniciach.
Prečo je BMW M5 kontroverzné
Najnovšie siedme vydanie vyvolalo rozruch. Nie preto, že sa do ponuky vrátilo aj praktické kombi Touring, ale vlastne pre všetko ostatné. Dizajn, rozmery, hmotnosť a aj pohon. Čo z toho reálne môže byť problém, sme zisťovali v teste.
Samotná generácia radu 5 pod označením G60 už nie je takou horúcou novinkou, minulý rok k nám zavítala jej plne elektrická verzia i5 M60. Bol teda už trochu čas osvojiť si nový dizajn, no stále delí ľudí na dva tábory. Jeho vnímanie je totiž veľmi individuálne, pridávame sa k skupine, ktorej sa dizajn predchodcu viac páčil.
Najbližšie z histórie sedanov BMW má novinka asi k modelu E60, teda štvrtej generácii M5, ktorého dizajn vznikol pod vedením Chrisa Bangla. Aj tu niektoré línie pôsobia trochu roztečene a všetko ešte umocňujú rozšírené blatníky kolies, vpredu je oproti bežnému radu 5 rozchod širší o 75 mm, vzadu o 48 mm.

Na ceste nové M5 rozhodne budí pozornosť. Okrem širokého postoja to bolo elegantnou zelenou metalízou Isle of Man v kombinácii s lesklými čiernymi detailmi a karbónovou strechou. Zaujímavý kontrast vytváral čierno-oranžový interiér Kyalami a svietiaci pás na prístrojovej doske v trikolóre divízie M Sport.
Akosi nám nesedel len dizajn prednej masky, teda presnejšie výplne charakteristických „ľadviniek“ BMW. Je rovnaká ako pri elektrickej verzii vrátane otváracích klapiek. O to drsnejší je potom nárazník s veľkými nasávacími otvormi. Je totiž čo chladiť, hoci zelené evidenčné tabuľky podaktorých okoloidúcich doslova vyplašili. Pýtali sa, či sa z M5 už stal elektromobil. Nestal.

Osemvalec so zelenými značkami
Dostávame sa k ďalšej kontroverzii, ktorou je pohon. Aby dnes Nemci udržali osemvalce pri živote, musia si pomôcť k zníženiu emisií elektrifikáciou. Plug-in hybrid sa nestal len z M5, ale tiež z Mercedesu-AMG GT 63 4-door alebo z Porsche Panamera Turbo S.
Prvým takto elektrifikovaným modelom mníchovskej značky bolo veľké BMW XM. V prípade BMW M5 je sily ešte viac. Pod kapotou nájdeme 4,4-litrové osemvalcové biturbo s výkonom 430 kW (585 koní) a krútiacim momentom 750 Nm. Ešte je tu však elektromotor integrovaný do osemstupňovej prevodovky, ktorý má výkon 145 kW (197 koní) a krútiaci moment 280 Nm.

Nás však zaujíma najmä systémový výkon a už len z jeho prečítania sa zapotíte – 535 kW, teda 727 koní a krútiaci moment rovných 1000 Nm. Veľký sedan vystrelí z nuly na sto kilometrov za hodinu za 3,5 sekundy.
Elektromotoru dodáva energiu 18-6 kWh batéria plug-in hybridného systému, pričom v elektrickom režime vie ísť M5 až do rýchlosti 140 km/h a dojazd má stačiť na 69 kilometrov. Pre vstup do nízkoemisných zón niekde v Nemecku môže ísť o rozumné riešenie, no zámerne umlčať osemvalec, to už znie pre milovníkov benzínových motorov ako hriech.

Okolie si zvuk neužije, posádka áno
Pokiaľ si auto nedáte do jedného z režimov M, tak štartovanie bude tiché, čo je pri takomto športovom sedane rozhodne zvláštne. Aj v športovom režime je zvuk motora prifarbený, ale musíme uznať, že veľmi príjemne z pozície vodiča. Vonku už tak auto nepočuť, čo je však v tejto kategórii celkom bežné. Zlostné prskanie do výfuku ostáva malým hot hatchom. Tu si ho vodič užije aspoň v umelej forme.
Ak ste si mysleli, že elektrifikácia osemvalca pokazí radosť z jazdy, tak omyl. Práveže tu veľmi dobre pomáha, či už ide o záťah pri zrýchlení, alebo formou rekuperácie, keď treba spomaliť. Dobrzďovanie je tak jednoduchšie aj efektívnejšie.

Aj keď je M5 s pohonom všetkých kolies, viac krútiaceho momentu ide, prirodzene, na zadné kolesá. Tie sú 21-palcové, predné o palec menšie. V našom prípade malo auto obuté vysokorýchlostné pneumatiky Hankook Ventus S1 evo Z vystužené aramidovými vláknami pre väčšiu odolnosť. V zákrutách podržia vďaka výbornej priľnavosti.

Mierne zákruty nás s M5 najviac bavili, sila akou vie auto zakaždým vystreliť je ohromujúca a všetko ešte umocní osemstupňová prevodovka Steptronic, ktorá v športovom režime vie dramaticky kopnúť. Brzdy boli v našom prípade len štandardné „emkové“, no za príplatok môžu byť aj keramické.
Problémom sú skôr rozmery než hmotnosť
Režimov nastavenia je toľko, že ich môžete postupne skúšať azda aj pol roka. Kto si trúfne, môže si čiastočne alebo úplne vypnúť stabilizačný systém, poslať všetok výkon na zadné kolesá a na uzatvorenom okruhu si užiť jazdu v drifte bokom. Alebo sa len tak v tichosti voziť mestom na elektrinu. Fantázii sa tu medze nekladú.
Hmotnosť 2,5 tony, ktorá je novému modelu M5 vyčítaná, je skôr problémom na papieri a v diskusiách, nie však na samotnej ceste. Konštruktérom sa ju podarilo priam majstrovsky zamaskovať.
Čo sa už zamaskovať nedá, je veľkosť auta. Veď na dĺžku má 5096 mm a široké je 1970 mm. Zadná náprava má našťastie aktívne riadenie. Tu už to vo väčších zákrutách chce ozaj skúseného vodiča, ktorý vie, čo robí, inak si ich jednoducho nevychutnáte.

S tým už súvisí problém všetkých väčších športových áut, že im ide aj o komfort. Nie je na tom nič zlé a väčšinu času stráveného za volantom budete zaň vďačný, lenže potláča vnímanie rýchlosti a užívať si ju bohužiaľ začnete až za povolenými limitmi.
Cena, samozrejme, zodpovedá najvýkonnejšiemu BMW radu 5, začína tesne pod sumou 134-tisíc eur. Nie je to, samozrejme, málo, ale konkurenti M5 sú ešte podstatne drahší, najmä ak ide tiež o plug-in hybridný osemvalec.
BMW M5 veľmi pripomína auto z úplne iného súdka, ktorým je Mercedes triedy G. Ide predovšetkým o statusovú záležitosť, aj pri „géčku“ majitelia využívajú potenciál auta tak na štvrtinu. Výrobca si napriek tomu chce zachovať vysoké štandardy a presvedčiť o schopnostiach za hranicou chápania. A práve o tom tieto výnimočné autá sú.

Značka a model | BMW M5 |
---|---|
Cena od / testovací model (eur) | 133 860 / 149 300 |
Motor | Preplňovaný benzínový osemvalec 4395 cm3 + elektromotor |
Prevodovka / počet stupňov | Automatická / 8 |
Výkon benzínového motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min) | 430 (585) / 5600 - 6500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 750 / 1800 - 5400 |
Výkon elektromotora (kW(k)) | 145 (197) |
Systémový výkon (kW(k)) / Krút. moment (Nm) | 535 (727) / 1000 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h – výrobca (s) | 3,5 |
Spotreba (WLTP) – výrobca / test (l/100 km) | 10,3 / 18 + 25 kWh |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 |
Rozmer pneumatík | vpredu 285/40 R20, vzadu 295/35 R21 |
Objem batožinového priestoru (l) | 466 |
Pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg) | 2510 / 505 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3006; 5096; 1970; 1510 |