SME

Nové BMW M5 je dôkazom, že netreba veriť diskusným klebetám (test)

Elektrifikácia zlepšuje zážitok z jazdy.

BMW M5BMW M5 (Zdroj: Marek Čepa)

Čoskoro uplynie 40 rokov od príchodu prvého športového sedanu M5, ktorý azda najlepšie charakterizuje bavorskú značku. Veľký pohodlný sedan s poriadnym výkonom. Jednoducho auto, s ktorým majitelia firiem s radosťou hlcú kilometre na nemeckých diaľniciach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo je BMW M5 kontroverzné

Najnovšie siedme vydanie vyvolalo rozruch. Nie preto, že sa do ponuky vrátilo aj praktické kombi Touring, ale vlastne pre všetko ostatné. Dizajn, rozmery, hmotnosť a aj pohon. Čo z toho reálne môže byť problém, sme zisťovali v teste.

SkryťVypnúť reklamu

Samotná generácia radu 5 pod označením G60 už nie je takou horúcou novinkou, minulý rok k nám zavítala jej plne elektrická verzia i5 M60. Bol teda už trochu čas osvojiť si nový dizajn, no stále delí ľudí na dva tábory. Jeho vnímanie je totiž veľmi individuálne, pridávame sa k skupine, ktorej sa dizajn predchodcu viac páčil.

Najbližšie z histórie sedanov BMW má novinka asi k modelu E60, teda štvrtej generácii M5, ktorého dizajn vznikol pod vedením Chrisa Bangla. Aj tu niektoré línie pôsobia trochu roztečene a všetko ešte umocňujú rozšírené blatníky kolies, vpredu je oproti bežnému radu 5 rozchod širší o 75 mm, vzadu o 48 mm.

Súvisiaci článok BMW M4 Competition je auto, ktorého je do premávky škoda Čítajte 

Na ceste nové M5 rozhodne budí pozornosť. Okrem širokého postoja to bolo elegantnou zelenou metalízou Isle of Man v kombinácii s lesklými čiernymi detailmi a karbónovou strechou. Zaujímavý kontrast vytváral čierno-oranžový interiér Kyalami a svietiaci pás na prístrojovej doske v trikolóre divízie M Sport.

SkryťVypnúť reklamu

Akosi nám nesedel len dizajn prednej masky, teda presnejšie výplne charakteristických „ľadviniek“ BMW. Je rovnaká ako pri elektrickej verzii vrátane otváracích klapiek. O to drsnejší je potom nárazník s veľkými nasávacími otvormi. Je totiž čo chladiť, hoci zelené evidenčné tabuľky podaktorých okoloidúcich doslova vyplašili. Pýtali sa, či sa z M5 už stal elektromobil. Nestal.

Osemvalec so zelenými značkami

Dostávame sa k ďalšej kontroverzii, ktorou je pohon. Aby dnes Nemci udržali osemvalce pri živote, musia si pomôcť k zníženiu emisií elektrifikáciou. Plug-in hybrid sa nestal len z M5, ale tiež z Mercedesu-AMG GT 63 4-door alebo z Porsche Panamera Turbo S.

Prvým takto elektrifikovaným modelom mníchovskej značky bolo veľké BMW XM. V prípade BMW M5 je sily ešte viac. Pod kapotou nájdeme 4,4-litrové osemvalcové biturbo s výkonom 430 kW (585 koní) a krútiacim momentom 750 Nm. Ešte je tu však elektromotor integrovaný do osemstupňovej prevodovky, ktorý má výkon 145 kW (197 koní) a krútiaci moment 280 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Všetci sa za ním otáčajú. Vyskúšali sme najkontroverznejšie BMW (prvá jazda) Čítajte 

Nás však zaujíma najmä systémový výkon a už len z jeho prečítania sa zapotíte – 535 kW, teda 727 koní a krútiaci moment rovných 1000 Nm. Veľký sedan vystrelí z nuly na sto kilometrov za hodinu za 3,5 sekundy.

Elektromotoru dodáva energiu 18-6 kWh batéria plug-in hybridného systému, pričom v elektrickom režime vie ísť M5 až do rýchlosti 140 km/h a dojazd má stačiť na 69 kilometrov. Pre vstup do nízkoemisných zón niekde v Nemecku môže ísť o rozumné riešenie, no zámerne umlčať osemvalec, to už znie pre milovníkov benzínových motorov ako hriech.

Okolie si zvuk neužije, posádka áno

Pokiaľ si auto nedáte do jedného z režimov M, tak štartovanie bude tiché, čo je pri takomto športovom sedane rozhodne zvláštne. Aj v športovom režime je zvuk motora prifarbený, ale musíme uznať, že veľmi príjemne z pozície vodiča. Vonku už tak auto nepočuť, čo je však v tejto kategórii celkom bežné. Zlostné prskanie do výfuku ostáva malým hot hatchom. Tu si ho vodič užije aspoň v umelej forme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak ste si mysleli, že elektrifikácia osemvalca pokazí radosť z jazdy, tak omyl. Práveže tu veľmi dobre pomáha, či už ide o záťah pri zrýchlení, alebo formou rekuperácie, keď treba spomaliť. Dobrzďovanie je tak jednoduchšie aj efektívnejšie.

Súvisiaci článok Nový Ford Mustang Dark Horse rúca mýty o amerických autách (test) Čítajte 

Aj keď je M5 s pohonom všetkých kolies, viac krútiaceho momentu ide, prirodzene, na zadné kolesá. Tie sú 21-palcové, predné o palec menšie. V našom prípade malo auto obuté vysokorýchlostné pneumatiky Hankook Ventus S1 evo Z vystužené aramidovými vláknami pre väčšiu odolnosť. V zákrutách podržia vďaka výbornej priľnavosti.

Mierne zákruty nás s M5 najviac bavili, sila akou vie auto zakaždým vystreliť je ohromujúca a všetko ešte umocní osemstupňová prevodovka Steptronic, ktorá v športovom režime vie dramaticky kopnúť. Brzdy boli v našom prípade len štandardné „emkové“, no za príplatok môžu byť aj keramické.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problémom sú skôr rozmery než hmotnosť

Režimov nastavenia je toľko, že ich môžete postupne skúšať azda aj pol roka. Kto si trúfne, môže si čiastočne alebo úplne vypnúť stabilizačný systém, poslať všetok výkon na zadné kolesá a na uzatvorenom okruhu si užiť jazdu v drifte bokom. Alebo sa len tak v tichosti voziť mestom na elektrinu. Fantázii sa tu medze nekladú.

Hmotnosť 2,5 tony, ktorá je novému modelu M5 vyčítaná, je skôr problémom na papieri a v diskusiách, nie však na samotnej ceste. Konštruktérom sa ju podarilo priam majstrovsky zamaskovať.

Čo sa už zamaskovať nedá, je veľkosť auta. Veď na dĺžku má 5096 mm a široké je 1970 mm. Zadná náprava má našťastie aktívne riadenie. Tu už to vo väčších zákrutách chce ozaj skúseného vodiča, ktorý vie, čo robí, inak si ich jednoducho nevychutnáte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok BMW M3 Touring je najlepším kombi na víkendový únik z mesta (prvá jazda) Čítajte 

S tým už súvisí problém všetkých väčších športových áut, že im ide aj o komfort. Nie je na tom nič zlé a väčšinu času stráveného za volantom budete zaň vďačný, lenže potláča vnímanie rýchlosti a užívať si ju bohužiaľ začnete až za povolenými limitmi.

Cena, samozrejme, zodpovedá najvýkonnejšiemu BMW radu 5, začína tesne pod sumou 134-tisíc eur. Nie je to, samozrejme, málo, ale konkurenti M5 sú ešte podstatne drahší, najmä ak ide tiež o plug-in hybridný osemvalec.

BMW M5 veľmi pripomína auto z úplne iného súdka, ktorým je Mercedes triedy G. Ide predovšetkým o statusovú záležitosť, aj pri „géčku“ majitelia využívajú potenciál auta tak na štvrtinu. Výrobca si napriek tomu chce zachovať vysoké štandardy a presvedčiť o schopnostiach za hranicou chápania. A práve o tom tieto výnimočné autá sú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Značka a modelBMW M5
Cena od / testovací model (eur)133 860 / 149 300
MotorPreplňovaný benzínový osemvalec 4395 cm3 + elektromotor
Prevodovka / počet stupňovAutomatická / 8
Výkon benzínového motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min)430 (585) / 5600 - 6500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min)750 / 1800 - 5400
Výkon elektromotora (kW(k))145 (197)
Systémový výkon (kW(k)) / Krút. moment (Nm)535 (727) / 1000
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h – výrobca (s)3,5
Spotreba (WLTP) – výrobca / test (l/100 km)10,3 / 18 + 25 kWh
Objem palivovej nádrže (l)60
Rozmer pneumatíkvpredu 285/40 R20, vzadu 295/35 R21
Objem batožinového priestoru (l)466
Pohotovostná hmotnosť / úžitková (kg)2510 / 505
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)3006; 5096; 1970; 1510

BMW

Súvisiace témy: Sedany, Nemecké autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 495
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 9 885
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 865
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 392
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 843
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 748
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 583
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 701
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Blahoslavený Karol Habsburský a posledný pokus o obnovu monarchie v Maďarsku
  2. Marta Karchňáková: Firsts
  3. Peter Slamenik: Konflikt s dôchodcom
  4. Richard Vilkus: SAV vybavila Kotlára, teraz sa venujme dôležitým témam
  5. Miroslav Daniš: Pražská jar
  6. Juraj Droppa: Odborná debata skončila, začína politický spor
  7. Veronika Michalčíková: Rím (2): Pyramída v meste a divadlo, v ktorom zavraždili Júlia Cézara
  8. Ján Valchár: 3,5 roka trojdňovej operácie plus S dňom nezávislosti!
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 45 188
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 37 004
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 22 575
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 566
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 165
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 521
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 970
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 811
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu