SME

Toyota Land Cruiser sa dostane všade, lenže za akú cenu?

Veľa výkonu čakať netreba.

Toyota Land CruiserToyota Land Cruiser (Zdroj: Peter Kálmán)
Toyota Land Cruiser Exclusive 2,8 D-4D
Cena od / verzia od (eur)89 667 / 93 726
Priemerná spotreba výrobca (WLTP) / test (l)10,3-10,7 / 11,5
Objem batožinového priestoru (l)556
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 50; 4 25; 1 80; 1935

Dostane vás prakticky všade, je komfortný, vnútri pôsobí celkom luxusne a hlavne veľmi dobre vyzerá. Taký je nový Land Cruiser od Toyoty, ktorý prichádza v novej generácii po 16-ročnej kariére predchodcu.

Široký záber v ponuke Toyoty by si priala zrejme väčšina výrobcov áut. Okrem najväčšej ponuky hybridov nechýbajú úžitkové vozidlá, športová divízia GR, ale aj terénne legendy ako pick-up Hilux a off-road Land Cruiser.

Ten sa vo svete ponúka v troch rôznych modeloch, pričom stredne veľký, všeobecne známy pod názvom Land Cruiser 250 alebo len Prado, dostal vlani úplne novú piatu generáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Na slovenské pomery ide už o tie najväčšie tereňáky, na dĺžku má 4925 mm a rázvor kolies medzigeneračne podrástol na 2850 mm a výška je 1935 mm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

So známym motorom a odkazom na predchodcov

Návrat k hranatým tvarom karosérie pripomína éru Land Cruiserov J60 a J80 z 80. respektíve 90. rokov, takže aj Toyota sa inšpirovala retro vlnou v tomto segmente, príkladom sú Land Rover Defender aj Ford Bronco.

Hranatá predná maska sa líši podľa toho, či si zákazníci auto predobjednali v úvodnej výbave First Edition, ktorú spoznáte podľa okrúhlych predných svetiel. Ostatné verzie ich majú hranaté a štandardne s LED matrixovou technológiou.

Súvisiaci článok Pre Ford Bronco prekážky neexistujú. Čo dokáže v teréne? (test) Čítajte 

Priaznivci terénnych áut ocenia, že oproti Defenderu neprišiel Land Cruiser o konštrukciu s rebrinovým rámom, takže sa skelet v náročných podmienkach nekrúti a neozývajú sa žiadne pazvuky. Toyota platformu TNGA-F používa aj pri pick-upoch a ostatných modeloch s rámovou konštrukciou.

SkryťVypnúť reklamu

Pri Toyote je už nezvyk počuť klepot dieselového motora, čo je presne prípad Land Cruiseru. Poháňa ho 2,8-litrový štvorvalec s výkonom 151 kW (205 koní) a s krútiacim momentom až 500 Nm. Motor poznáme aj z Hiluxu, teraz je s novou 8-stupňovou prevodovkou.

Kým sa zablatíme v teréne, pozrime sa do čistého interiéru.

Útulný a komfortný interiér

Najvyššia výbava Executive posádku privíta kvalitným koženým čalúnením a napriek tomu, že sa tu na luxus nehrá, spracovanie vyzerá kvalitne. Okrem dvojice dvoch 12,3-palcových obrazoviek padne zrak na množstvo tlačidiel, prakticky nič dôležité netreba ovládať dotykovo.

Okrem klimatizácie aj všetky nastavenia v teréne majú tlačidlá, opäť len platí, že jazdných asistentov treba, ako aj na iných Toyotách zložito nastavovať na volante cez menu obrazovky pred vodičom.

SkryťVypnúť reklamu

Vzadu Land Cruiser ťaží z hranatých tvarov a poskytuje dostatok priestoru, ten ešte umocňuje klesajúca línia bočných okien. Nechýba možnosť vyhrievania aj chladenia sedadiel vzadu, no skôr by sme uvítali možnosť nastaviť sklon operadiel.

Súvisiaci článok Land Rover Defender je možno najvšestrannejším autom vôbec (test) Čítajte 

Dvere kufra sa už neotvárajú do boku, ale klasicky do hora. V stiesnených podmienkach príde vhod samostatné otváranie zadného okna. Rezervné koleso na dverách ani vo vnútri už nenájdete, je uložené zvonku odspodu podvozka.

Auto môže byť v päť- aj v sedemmiestnej konfigurácii, v našom prípade boli v kufri pod podlahou skryté sedadlá tretieho radu. Veľa miesta na nich nečakajte, sedenie limituje vysoká podlaha, nie je veľmi kam dať nohy. Keď je tretí rad zložený v podlahe, kufor má objem 556 litrov. Ak sa rozhodnete pre päťmiestnu verziu objem je 742 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oceňujeme, že pri sklopení operadiel v druhom rade vzniká pekná rovná plocha, ktorá uľahčuje manipuláciu s nákladom.

Na výlety do terénu

Terénne autá s rámovým podvozkom vedia byť celkom komfortné na bežných spevnených cestách, no zadná náprava je tuhá a na priečnych nerovnostiach vie celé auto poskočiť.

Rozbehy s 3,2-tonovým Land Cruiserom pôsobia ťažkopádne, no nemáte potrebu s týmto kolosom sa ponáhľať, len nás trochu rozmaznali výkonnejší konkurenti.

Ťahať môžete až 3,5-tonový príves a samozrejme ochotne si motor poradí s náročným terénom. Voľbu jazdných režimov vyvoláte ľahko a ešte ľahšie sa prepínajú otočným ovládačom pri páke automatickej prevodovky.

Súvisiaci článok Kde cesta končí, tam Jeep Wrangler Rubicon začína (test) Čítajte 

V režime Crawl robí technika prakticky všetko za vodiča, len si nastaví, akou ustálenou rýchlosťou sa má auto predierať terénom, a jedno či z kopca, alebo do kopca. Nechýba rozpojiteľný predný stabilizátor alebo si okrem uzávierky zadného a stredného diferenciálu môžete zapnúť redukciu s pohonom všetkých kolies v náročnom teréne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ocenili sme kamerový systém s pohľadom na bočné kolesá aj situáciu pred autom, viackrát nám prišiel vhod pri manévrovaní v teréne. Problémom neboli ani nájazdové uhly, skôr dlhší rázvor kolies a samotné rozmery auta s mohutnými zrkadlami.

V súčasnosti je pri tejto kategórii áut obdivuhodné, ako sa správajú nielen v teréne, ale aj na bežných cestách, kde trávia predsa len väčšinu času. Konštruktéri nastavili pruženie tuhšie, čo znížilo náklony v zákrutách a ani diaľničné presuny nie sú utrpením. Klepot motora by síce mohol byť tichší, ale samotná kabína je dobre odhlučnená aj napriek citeľným náporom vetra pri vyšších rýchlostiach.

S Land Cruiserom sme jazdili v priemere za 11,5 litra. Na jednej strane je to pri takomto off-roade pochopiteľné, na druhej sa ponúka zamyslenie či pri súčasných cenách nafty by už nestálo za hriech siahnuť po výkonnejšom benzínovom konkurentovi. Na tieto myšlienky nás však v prvom rade priviedli súčasné ceny veľkej Toyoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena len pre skalných fanúšikov

Netreba očakávať, že by sa výskyt nového Land Cruiseru príliš rozšíril na našich cestách. Od jesene minulého roka zmizli z ponuky dostupnejšie výbavy, cena vtedy začínala od 69 990 eur. Teraz sú na výber len najvyššie stupne Invincible a Executive, čo po zdražovaní znamená cenu od 89 667 eur.

Súvisiaci článok Toyota Hilux GR Sport sa snaží spojiť dva odlišné svety (test) Čítajte 

Z pohľadu konkurentov na rámovom podvozku sa ponúkajú za menej autá ako Jeep Wrangler, Ford Bronco, dokonca aj Ineos Grenadier. Komu ide najmä o priestor či ťahanie 3,5-tonového prívesu, poslúžiť môže aj výrazne lacnejší SsangYong Rexton.

Kto po Land Cruiseri túži, ten si k novej generácii skôr či neskôr nájde cestu. Môže teraz lepšie konkurovať napríklad Defenderu. Riadenie síce nie je tak presné a rýchle, širšia ponuka motorov chýba, ale na každodenné jazdenie ide o dobrého a predpokladajme aj spoľahlivého spoločníka. K terénnym vlastnostiam ťažko hľadať výhrady, no najpresvedčivejším argumentom ostáva dizajn a silné meno vyše 70-ročnej histórie tohto modelu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelToyota Land Cruiser J250
VerziaExclusive 2,8 D-4D
Cena modelu od / verzie od (eur)89 667 / 93 726
Motornaftový štvorvalec s turbom, 2 755 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)151 (205) / 3 000 - 3 400
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)500 / 1 600 - 2 800
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)cca 11
Spotreba - výrobca / test ( l / 100 km)10,3-10,7 / 11,5
Objem palivovej nádrže (l)80
Rozmer pneumatík265/60 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)3 250
Objem batožinového priestoru (l)556
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2850; 4925; 1980; 1935
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 567
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 030
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 151
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 760
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 3 035
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 745
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 645
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 543
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Zervan: Zvýšenie výdavkov na zbrojenie inak
  2. Elena Antalová: Ježiš nijakú cirkev nezakladal, volič KDH to vari len vie!
  3. Milan Removčík: Salatín
  4. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  5. Irena Šimuneková: Veľká biela skala a Náučný chodník hradisko Zobor
  6. Ľubica Adamková: List tej, ktorá stále zabúda na seba
  7. Viktor Pamula: Hladomor na Ukrajine alebo prečo musí Ukrajina prežiť.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 562
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 23 962
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 14 118
  4. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 12 895
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 205
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 858
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 129
  8. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 6 943
  1. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  2. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  3. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  4. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  6. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  7. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  8. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
SkryťZatvoriť reklamu