SME

Toyota Land Cruiser sa dostane všade, lenže za akú cenu?

Veľa výkonu čakať netreba.

Toyota Land CruiserToyota Land Cruiser (Zdroj: Peter Kálmán)
Toyota Land Cruiser Exclusive 2,8 D-4D
Cena od / verzia od (eur)89 667 / 93 726
Priemerná spotreba výrobca (WLTP) / test (l)10,3-10,7 / 11,5
Objem batožinového priestoru (l)556
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 50; 4 25; 1 80; 1935

Dostane vás prakticky všade, je komfortný, vnútri pôsobí celkom luxusne a hlavne veľmi dobre vyzerá. Taký je nový Land Cruiser od Toyoty, ktorý prichádza v novej generácii po 16-ročnej kariére predchodcu.

Široký záber v ponuke Toyoty by si priala zrejme väčšina výrobcov áut. Okrem najväčšej ponuky hybridov nechýbajú úžitkové vozidlá, športová divízia GR, ale aj terénne legendy ako pick-up Hilux a off-road Land Cruiser.

Ten sa vo svete ponúka v troch rôznych modeloch, pričom stredne veľký, všeobecne známy pod názvom Land Cruiser 250 alebo len Prado, dostal vlani úplne novú piatu generáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Na slovenské pomery ide už o tie najväčšie tereňáky, na dĺžku má 4925 mm a rázvor kolies medzigeneračne podrástol na 2850 mm a výška je 1935 mm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

So známym motorom a odkazom na predchodcov

Návrat k hranatým tvarom karosérie pripomína éru Land Cruiserov J60 a J80 z 80. respektíve 90. rokov, takže aj Toyota sa inšpirovala retro vlnou v tomto segmente, príkladom sú Land Rover Defender aj Ford Bronco.

Hranatá predná maska sa líši podľa toho, či si zákazníci auto predobjednali v úvodnej výbave First Edition, ktorú spoznáte podľa okrúhlych predných svetiel. Ostatné verzie ich majú hranaté a štandardne s LED matrixovou technológiou.

Súvisiaci článok Pre Ford Bronco prekážky neexistujú. Čo dokáže v teréne? (test) Čítajte 

Priaznivci terénnych áut ocenia, že oproti Defenderu neprišiel Land Cruiser o konštrukciu s rebrinovým rámom, takže sa skelet v náročných podmienkach nekrúti a neozývajú sa žiadne pazvuky. Toyota platformu TNGA-F používa aj pri pick-upoch a ostatných modeloch s rámovou konštrukciou.

SkryťVypnúť reklamu

Pri Toyote je už nezvyk počuť klepot dieselového motora, čo je presne prípad Land Cruiseru. Poháňa ho 2,8-litrový štvorvalec s výkonom 151 kW (205 koní) a s krútiacim momentom až 500 Nm. Motor poznáme aj z Hiluxu, teraz je s novou 8-stupňovou prevodovkou.

Kým sa zablatíme v teréne, pozrime sa do čistého interiéru.

Útulný a komfortný interiér

Najvyššia výbava Executive posádku privíta kvalitným koženým čalúnením a napriek tomu, že sa tu na luxus nehrá, spracovanie vyzerá kvalitne. Okrem dvojice dvoch 12,3-palcových obrazoviek padne zrak na množstvo tlačidiel, prakticky nič dôležité netreba ovládať dotykovo.

Okrem klimatizácie aj všetky nastavenia v teréne majú tlačidlá, opäť len platí, že jazdných asistentov treba, ako aj na iných Toyotách zložito nastavovať na volante cez menu obrazovky pred vodičom.

SkryťVypnúť reklamu

Vzadu Land Cruiser ťaží z hranatých tvarov a poskytuje dostatok priestoru, ten ešte umocňuje klesajúca línia bočných okien. Nechýba možnosť vyhrievania aj chladenia sedadiel vzadu, no skôr by sme uvítali možnosť nastaviť sklon operadiel.

Súvisiaci článok Land Rover Defender je možno najvšestrannejším autom vôbec (test) Čítajte 

Dvere kufra sa už neotvárajú do boku, ale klasicky do hora. V stiesnených podmienkach príde vhod samostatné otváranie zadného okna. Rezervné koleso na dverách ani vo vnútri už nenájdete, je uložené zvonku odspodu podvozka.

Auto môže byť v päť- aj v sedemmiestnej konfigurácii, v našom prípade boli v kufri pod podlahou skryté sedadlá tretieho radu. Veľa miesta na nich nečakajte, sedenie limituje vysoká podlaha, nie je veľmi kam dať nohy. Keď je tretí rad zložený v podlahe, kufor má objem 556 litrov. Ak sa rozhodnete pre päťmiestnu verziu objem je 742 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oceňujeme, že pri sklopení operadiel v druhom rade vzniká pekná rovná plocha, ktorá uľahčuje manipuláciu s nákladom.

Na výlety do terénu

Terénne autá s rámovým podvozkom vedia byť celkom komfortné na bežných spevnených cestách, no zadná náprava je tuhá a na priečnych nerovnostiach vie celé auto poskočiť.

Rozbehy s 3,2-tonovým Land Cruiserom pôsobia ťažkopádne, no nemáte potrebu s týmto kolosom sa ponáhľať, len nás trochu rozmaznali výkonnejší konkurenti.

Ťahať môžete až 3,5-tonový príves a samozrejme ochotne si motor poradí s náročným terénom. Voľbu jazdných režimov vyvoláte ľahko a ešte ľahšie sa prepínajú otočným ovládačom pri páke automatickej prevodovky.

Súvisiaci článok Kde cesta končí, tam Jeep Wrangler Rubicon začína (test) Čítajte 

V režime Crawl robí technika prakticky všetko za vodiča, len si nastaví, akou ustálenou rýchlosťou sa má auto predierať terénom, a jedno či z kopca, alebo do kopca. Nechýba rozpojiteľný predný stabilizátor alebo si okrem uzávierky zadného a stredného diferenciálu môžete zapnúť redukciu s pohonom všetkých kolies v náročnom teréne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ocenili sme kamerový systém s pohľadom na bočné kolesá aj situáciu pred autom, viackrát nám prišiel vhod pri manévrovaní v teréne. Problémom neboli ani nájazdové uhly, skôr dlhší rázvor kolies a samotné rozmery auta s mohutnými zrkadlami.

V súčasnosti je pri tejto kategórii áut obdivuhodné, ako sa správajú nielen v teréne, ale aj na bežných cestách, kde trávia predsa len väčšinu času. Konštruktéri nastavili pruženie tuhšie, čo znížilo náklony v zákrutách a ani diaľničné presuny nie sú utrpením. Klepot motora by síce mohol byť tichší, ale samotná kabína je dobre odhlučnená aj napriek citeľným náporom vetra pri vyšších rýchlostiach.

S Land Cruiserom sme jazdili v priemere za 11,5 litra. Na jednej strane je to pri takomto off-roade pochopiteľné, na druhej sa ponúka zamyslenie či pri súčasných cenách nafty by už nestálo za hriech siahnuť po výkonnejšom benzínovom konkurentovi. Na tieto myšlienky nás však v prvom rade priviedli súčasné ceny veľkej Toyoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena len pre skalných fanúšikov

Netreba očakávať, že by sa výskyt nového Land Cruiseru príliš rozšíril na našich cestách. Od jesene minulého roka zmizli z ponuky dostupnejšie výbavy, cena vtedy začínala od 69 990 eur. Teraz sú na výber len najvyššie stupne Invincible a Executive, čo po zdražovaní znamená cenu od 89 667 eur.

Súvisiaci článok Toyota Hilux GR Sport sa snaží spojiť dva odlišné svety (test) Čítajte 

Z pohľadu konkurentov na rámovom podvozku sa ponúkajú za menej autá ako Jeep Wrangler, Ford Bronco, dokonca aj Ineos Grenadier. Komu ide najmä o priestor či ťahanie 3,5-tonového prívesu, poslúžiť môže aj výrazne lacnejší SsangYong Rexton.

Kto po Land Cruiseri túži, ten si k novej generácii skôr či neskôr nájde cestu. Môže teraz lepšie konkurovať napríklad Defenderu. Riadenie síce nie je tak presné a rýchle, širšia ponuka motorov chýba, ale na každodenné jazdenie ide o dobrého a predpokladajme aj spoľahlivého spoločníka. K terénnym vlastnostiam ťažko hľadať výhrady, no najpresvedčivejším argumentom ostáva dizajn a silné meno vyše 70-ročnej histórie tohto modelu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelToyota Land Cruiser J250
VerziaExclusive 2,8 D-4D
Cena modelu od / verzie od (eur)89 667 / 93 726
Motornaftový štvorvalec s turbom, 2 755 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)151 (205) / 3 000 - 3 400
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)500 / 1 600 - 2 800
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)cca 11
Spotreba - výrobca / test ( l / 100 km)10,3-10,7 / 11,5
Objem palivovej nádrže (l)80
Rozmer pneumatík265/60 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)3 250
Objem batožinového priestoru (l)556
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2850; 4925; 1980; 1935
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 620
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 482
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 911
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 721
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 555
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 225
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 151
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 098
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  2. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  3. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  4. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pohľadom na vysoké veže
  5. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  6. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  7. Štefan Šturdzík: Kréta je krásny kvet stredomoria.
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 165
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 749
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 608
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 786
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 940
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 685
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 180
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 811
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu