Toyota Land Cruiser Exclusive 2,8 D-4D | |
Cena od / verzia od (eur) | 89 667 / 93 726 |
Priemerná spotreba výrobca (WLTP) / test (l) | 10,3-10,7 / 11,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 556 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 50; 4 25; 1 80; 1935 |
Dostane vás prakticky všade, je komfortný, vnútri pôsobí celkom luxusne a hlavne veľmi dobre vyzerá. Taký je nový Land Cruiser od Toyoty, ktorý prichádza v novej generácii po 16-ročnej kariére predchodcu.
Široký záber v ponuke Toyoty by si priala zrejme väčšina výrobcov áut. Okrem najväčšej ponuky hybridov nechýbajú úžitkové vozidlá, športová divízia GR, ale aj terénne legendy ako pick-up Hilux a off-road Land Cruiser.
Ten sa vo svete ponúka v troch rôznych modeloch, pričom stredne veľký, všeobecne známy pod názvom Land Cruiser 250 alebo len Prado, dostal vlani úplne novú piatu generáciu.
Na slovenské pomery ide už o tie najväčšie tereňáky, na dĺžku má 4925 mm a rázvor kolies medzigeneračne podrástol na 2850 mm a výška je 1935 mm.
So známym motorom a odkazom na predchodcov
Návrat k hranatým tvarom karosérie pripomína éru Land Cruiserov J60 a J80 z 80. respektíve 90. rokov, takže aj Toyota sa inšpirovala retro vlnou v tomto segmente, príkladom sú Land Rover Defender aj Ford Bronco.
Hranatá predná maska sa líši podľa toho, či si zákazníci auto predobjednali v úvodnej výbave First Edition, ktorú spoznáte podľa okrúhlych predných svetiel. Ostatné verzie ich majú hranaté a štandardne s LED matrixovou technológiou.

Priaznivci terénnych áut ocenia, že oproti Defenderu neprišiel Land Cruiser o konštrukciu s rebrinovým rámom, takže sa skelet v náročných podmienkach nekrúti a neozývajú sa žiadne pazvuky. Toyota platformu TNGA-F používa aj pri pick-upoch a ostatných modeloch s rámovou konštrukciou.
Pri Toyote je už nezvyk počuť klepot dieselového motora, čo je presne prípad Land Cruiseru. Poháňa ho 2,8-litrový štvorvalec s výkonom 151 kW (205 koní) a s krútiacim momentom až 500 Nm. Motor poznáme aj z Hiluxu, teraz je s novou 8-stupňovou prevodovkou.
Kým sa zablatíme v teréne, pozrime sa do čistého interiéru.
Útulný a komfortný interiér
Najvyššia výbava Executive posádku privíta kvalitným koženým čalúnením a napriek tomu, že sa tu na luxus nehrá, spracovanie vyzerá kvalitne. Okrem dvojice dvoch 12,3-palcových obrazoviek padne zrak na množstvo tlačidiel, prakticky nič dôležité netreba ovládať dotykovo.

Okrem klimatizácie aj všetky nastavenia v teréne majú tlačidlá, opäť len platí, že jazdných asistentov treba, ako aj na iných Toyotách zložito nastavovať na volante cez menu obrazovky pred vodičom.
Vzadu Land Cruiser ťaží z hranatých tvarov a poskytuje dostatok priestoru, ten ešte umocňuje klesajúca línia bočných okien. Nechýba možnosť vyhrievania aj chladenia sedadiel vzadu, no skôr by sme uvítali možnosť nastaviť sklon operadiel.

Dvere kufra sa už neotvárajú do boku, ale klasicky do hora. V stiesnených podmienkach príde vhod samostatné otváranie zadného okna. Rezervné koleso na dverách ani vo vnútri už nenájdete, je uložené zvonku odspodu podvozka.
Auto môže byť v päť- aj v sedemmiestnej konfigurácii, v našom prípade boli v kufri pod podlahou skryté sedadlá tretieho radu. Veľa miesta na nich nečakajte, sedenie limituje vysoká podlaha, nie je veľmi kam dať nohy. Keď je tretí rad zložený v podlahe, kufor má objem 556 litrov. Ak sa rozhodnete pre päťmiestnu verziu objem je 742 litrov.
Oceňujeme, že pri sklopení operadiel v druhom rade vzniká pekná rovná plocha, ktorá uľahčuje manipuláciu s nákladom.
Na výlety do terénu
Terénne autá s rámovým podvozkom vedia byť celkom komfortné na bežných spevnených cestách, no zadná náprava je tuhá a na priečnych nerovnostiach vie celé auto poskočiť.
Rozbehy s 3,2-tonovým Land Cruiserom pôsobia ťažkopádne, no nemáte potrebu s týmto kolosom sa ponáhľať, len nás trochu rozmaznali výkonnejší konkurenti.
Ťahať môžete až 3,5-tonový príves a samozrejme ochotne si motor poradí s náročným terénom. Voľbu jazdných režimov vyvoláte ľahko a ešte ľahšie sa prepínajú otočným ovládačom pri páke automatickej prevodovky.

V režime Crawl robí technika prakticky všetko za vodiča, len si nastaví, akou ustálenou rýchlosťou sa má auto predierať terénom, a jedno či z kopca, alebo do kopca. Nechýba rozpojiteľný predný stabilizátor alebo si okrem uzávierky zadného a stredného diferenciálu môžete zapnúť redukciu s pohonom všetkých kolies v náročnom teréne.
Ocenili sme kamerový systém s pohľadom na bočné kolesá aj situáciu pred autom, viackrát nám prišiel vhod pri manévrovaní v teréne. Problémom neboli ani nájazdové uhly, skôr dlhší rázvor kolies a samotné rozmery auta s mohutnými zrkadlami.

V súčasnosti je pri tejto kategórii áut obdivuhodné, ako sa správajú nielen v teréne, ale aj na bežných cestách, kde trávia predsa len väčšinu času. Konštruktéri nastavili pruženie tuhšie, čo znížilo náklony v zákrutách a ani diaľničné presuny nie sú utrpením. Klepot motora by síce mohol byť tichší, ale samotná kabína je dobre odhlučnená aj napriek citeľným náporom vetra pri vyšších rýchlostiach.
S Land Cruiserom sme jazdili v priemere za 11,5 litra. Na jednej strane je to pri takomto off-roade pochopiteľné, na druhej sa ponúka zamyslenie či pri súčasných cenách nafty by už nestálo za hriech siahnuť po výkonnejšom benzínovom konkurentovi. Na tieto myšlienky nás však v prvom rade priviedli súčasné ceny veľkej Toyoty.
Cena len pre skalných fanúšikov
Netreba očakávať, že by sa výskyt nového Land Cruiseru príliš rozšíril na našich cestách. Od jesene minulého roka zmizli z ponuky dostupnejšie výbavy, cena vtedy začínala od 69 990 eur. Teraz sú na výber len najvyššie stupne Invincible a Executive, čo po zdražovaní znamená cenu od 89 667 eur.

Z pohľadu konkurentov na rámovom podvozku sa ponúkajú za menej autá ako Jeep Wrangler, Ford Bronco, dokonca aj Ineos Grenadier. Komu ide najmä o priestor či ťahanie 3,5-tonového prívesu, poslúžiť môže aj výrazne lacnejší SsangYong Rexton.
Kto po Land Cruiseri túži, ten si k novej generácii skôr či neskôr nájde cestu. Môže teraz lepšie konkurovať napríklad Defenderu. Riadenie síce nie je tak presné a rýchle, širšia ponuka motorov chýba, ale na každodenné jazdenie ide o dobrého a predpokladajme aj spoľahlivého spoločníka. K terénnym vlastnostiam ťažko hľadať výhrady, no najpresvedčivejším argumentom ostáva dizajn a silné meno vyše 70-ročnej histórie tohto modelu.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Toyota Land Cruiser J250 |
Verzia | Exclusive 2,8 D-4D |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 89 667 / 93 726 |
Motor | naftový štvorvalec s turbom, 2 755 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 151 (205) / 3 000 - 3 400 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 500 / 1 600 - 2 800 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | cca 11 |
Spotreba - výrobca / test ( l / 100 km) | 10,3-10,7 / 11,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 80 |
Rozmer pneumatík | 265/60 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 3 250 |
Objem batožinového priestoru (l) | 556 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2850; 4925; 1980; 1935 |