SME

Toyota Land Cruiser sa dostane všade, lenže za akú cenu?

Veľa výkonu čakať netreba.

Toyota Land CruiserToyota Land Cruiser (Zdroj: Peter Kálmán)
Toyota Land Cruiser Exclusive 2,8 D-4D
Cena od / verzia od (eur)89 667 / 93 726
Priemerná spotreba výrobca (WLTP) / test (l)10,3-10,7 / 11,5
Objem batožinového priestoru (l)556
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 50; 4 25; 1 80; 1935

Dostane vás prakticky všade, je komfortný, vnútri pôsobí celkom luxusne a hlavne veľmi dobre vyzerá. Taký je nový Land Cruiser od Toyoty, ktorý prichádza v novej generácii po 16-ročnej kariére predchodcu.

Široký záber v ponuke Toyoty by si priala zrejme väčšina výrobcov áut. Okrem najväčšej ponuky hybridov nechýbajú úžitkové vozidlá, športová divízia GR, ale aj terénne legendy ako pick-up Hilux a off-road Land Cruiser.

Ten sa vo svete ponúka v troch rôznych modeloch, pričom stredne veľký, všeobecne známy pod názvom Land Cruiser 250 alebo len Prado, dostal vlani úplne novú piatu generáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Na slovenské pomery ide už o tie najväčšie tereňáky, na dĺžku má 4925 mm a rázvor kolies medzigeneračne podrástol na 2850 mm a výška je 1935 mm.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

So známym motorom a odkazom na predchodcov

Návrat k hranatým tvarom karosérie pripomína éru Land Cruiserov J60 a J80 z 80. respektíve 90. rokov, takže aj Toyota sa inšpirovala retro vlnou v tomto segmente, príkladom sú Land Rover Defender aj Ford Bronco.

Hranatá predná maska sa líši podľa toho, či si zákazníci auto predobjednali v úvodnej výbave First Edition, ktorú spoznáte podľa okrúhlych predných svetiel. Ostatné verzie ich majú hranaté a štandardne s LED matrixovou technológiou.

Súvisiaci článok Pre Ford Bronco prekážky neexistujú. Čo dokáže v teréne? (test) Čítajte 

Priaznivci terénnych áut ocenia, že oproti Defenderu neprišiel Land Cruiser o konštrukciu s rebrinovým rámom, takže sa skelet v náročných podmienkach nekrúti a neozývajú sa žiadne pazvuky. Toyota platformu TNGA-F používa aj pri pick-upoch a ostatných modeloch s rámovou konštrukciou.

SkryťVypnúť reklamu

Pri Toyote je už nezvyk počuť klepot dieselového motora, čo je presne prípad Land Cruiseru. Poháňa ho 2,8-litrový štvorvalec s výkonom 151 kW (205 koní) a s krútiacim momentom až 500 Nm. Motor poznáme aj z Hiluxu, teraz je s novou 8-stupňovou prevodovkou.

Kým sa zablatíme v teréne, pozrime sa do čistého interiéru.

Útulný a komfortný interiér

Najvyššia výbava Executive posádku privíta kvalitným koženým čalúnením a napriek tomu, že sa tu na luxus nehrá, spracovanie vyzerá kvalitne. Okrem dvojice dvoch 12,3-palcových obrazoviek padne zrak na množstvo tlačidiel, prakticky nič dôležité netreba ovládať dotykovo.

Okrem klimatizácie aj všetky nastavenia v teréne majú tlačidlá, opäť len platí, že jazdných asistentov treba, ako aj na iných Toyotách zložito nastavovať na volante cez menu obrazovky pred vodičom.

SkryťVypnúť reklamu

Vzadu Land Cruiser ťaží z hranatých tvarov a poskytuje dostatok priestoru, ten ešte umocňuje klesajúca línia bočných okien. Nechýba možnosť vyhrievania aj chladenia sedadiel vzadu, no skôr by sme uvítali možnosť nastaviť sklon operadiel.

Súvisiaci článok Land Rover Defender je možno najvšestrannejším autom vôbec (test) Čítajte 

Dvere kufra sa už neotvárajú do boku, ale klasicky do hora. V stiesnených podmienkach príde vhod samostatné otváranie zadného okna. Rezervné koleso na dverách ani vo vnútri už nenájdete, je uložené zvonku odspodu podvozka.

Auto môže byť v päť- aj v sedemmiestnej konfigurácii, v našom prípade boli v kufri pod podlahou skryté sedadlá tretieho radu. Veľa miesta na nich nečakajte, sedenie limituje vysoká podlaha, nie je veľmi kam dať nohy. Keď je tretí rad zložený v podlahe, kufor má objem 556 litrov. Ak sa rozhodnete pre päťmiestnu verziu objem je 742 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oceňujeme, že pri sklopení operadiel v druhom rade vzniká pekná rovná plocha, ktorá uľahčuje manipuláciu s nákladom.

Na výlety do terénu

Terénne autá s rámovým podvozkom vedia byť celkom komfortné na bežných spevnených cestách, no zadná náprava je tuhá a na priečnych nerovnostiach vie celé auto poskočiť.

Rozbehy s 3,2-tonovým Land Cruiserom pôsobia ťažkopádne, no nemáte potrebu s týmto kolosom sa ponáhľať, len nás trochu rozmaznali výkonnejší konkurenti.

Ťahať môžete až 3,5-tonový príves a samozrejme ochotne si motor poradí s náročným terénom. Voľbu jazdných režimov vyvoláte ľahko a ešte ľahšie sa prepínajú otočným ovládačom pri páke automatickej prevodovky.

Súvisiaci článok Kde cesta končí, tam Jeep Wrangler Rubicon začína (test) Čítajte 

V režime Crawl robí technika prakticky všetko za vodiča, len si nastaví, akou ustálenou rýchlosťou sa má auto predierať terénom, a jedno či z kopca, alebo do kopca. Nechýba rozpojiteľný predný stabilizátor alebo si okrem uzávierky zadného a stredného diferenciálu môžete zapnúť redukciu s pohonom všetkých kolies v náročnom teréne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ocenili sme kamerový systém s pohľadom na bočné kolesá aj situáciu pred autom, viackrát nám prišiel vhod pri manévrovaní v teréne. Problémom neboli ani nájazdové uhly, skôr dlhší rázvor kolies a samotné rozmery auta s mohutnými zrkadlami.

V súčasnosti je pri tejto kategórii áut obdivuhodné, ako sa správajú nielen v teréne, ale aj na bežných cestách, kde trávia predsa len väčšinu času. Konštruktéri nastavili pruženie tuhšie, čo znížilo náklony v zákrutách a ani diaľničné presuny nie sú utrpením. Klepot motora by síce mohol byť tichší, ale samotná kabína je dobre odhlučnená aj napriek citeľným náporom vetra pri vyšších rýchlostiach.

S Land Cruiserom sme jazdili v priemere za 11,5 litra. Na jednej strane je to pri takomto off-roade pochopiteľné, na druhej sa ponúka zamyslenie či pri súčasných cenách nafty by už nestálo za hriech siahnuť po výkonnejšom benzínovom konkurentovi. Na tieto myšlienky nás však v prvom rade priviedli súčasné ceny veľkej Toyoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena len pre skalných fanúšikov

Netreba očakávať, že by sa výskyt nového Land Cruiseru príliš rozšíril na našich cestách. Od jesene minulého roka zmizli z ponuky dostupnejšie výbavy, cena vtedy začínala od 69 990 eur. Teraz sú na výber len najvyššie stupne Invincible a Executive, čo po zdražovaní znamená cenu od 89 667 eur.

Súvisiaci článok Toyota Hilux GR Sport sa snaží spojiť dva odlišné svety (test) Čítajte 

Z pohľadu konkurentov na rámovom podvozku sa ponúkajú za menej autá ako Jeep Wrangler, Ford Bronco, dokonca aj Ineos Grenadier. Komu ide najmä o priestor či ťahanie 3,5-tonového prívesu, poslúžiť môže aj výrazne lacnejší SsangYong Rexton.

Kto po Land Cruiseri túži, ten si k novej generácii skôr či neskôr nájde cestu. Môže teraz lepšie konkurovať napríklad Defenderu. Riadenie síce nie je tak presné a rýchle, širšia ponuka motorov chýba, ale na každodenné jazdenie ide o dobrého a predpokladajme aj spoľahlivého spoločníka. K terénnym vlastnostiam ťažko hľadať výhrady, no najpresvedčivejším argumentom ostáva dizajn a silné meno vyše 70-ročnej histórie tohto modelu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelToyota Land Cruiser J250
VerziaExclusive 2,8 D-4D
Cena modelu od / verzie od (eur)89 667 / 93 726
Motornaftový štvorvalec s turbom, 2 755 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)151 (205) / 3 000 - 3 400
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)500 / 1 600 - 2 800
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 8
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)cca 11
Spotreba - výrobca / test ( l / 100 km)10,3-10,7 / 11,5
Objem palivovej nádrže (l)80
Rozmer pneumatík265/60 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)3 250
Objem batožinového priestoru (l)556
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2850; 4925; 1980; 1935

Toyota

Ilustračné foto

Predaj vozidiel sa zvýšil na 2,82 milióna kusov z 2,63 milióna v predchádzajúcom roku.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 274
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 8 531
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 685
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 172
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 889
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 699
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 579
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 298
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Ďalší štátnik príde do Kyjeva no náš súdruh doteraz nenašiel odvahu tam zavítať. Teraz je vhodný čas to zmeniť a pokecať o útokoch na ropovod Družba.
  2. Eva Bachletová: Moja Dolná zem
  3. Jozef Sitko: Keď po okupácii ŠtB zatýkala novinárov
  4. Ernest Klotton: Fotografia: Zachytávanie spomienok a umenie svetla a tieňa
  5. Martin Fronk: Súkromný park pre verejnosť
  6. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  7. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil.
  8. Igor Múdry: Povedzme že taká pizza
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 77 755
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 29 098
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 20 819
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 341
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 069
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 374
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 913
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 379
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu