S príchodom legendárneho Chrobáka ponúkol Volkswagen auto pre širokú verejnosť, teda ľudové vozidlo. Teraz sa táto výzva týka elektromobilov. Značka v Düsseldorfe predstavila koncept ID.Every1, ktorý je predobrazom sériového auta s cenou okolo 20-tisíc eur. Počkať si naň ešte treba do roku 2027.
Najdostupnejší z elektromobilov radu ID predstavil Thomas Schäfer, šéf osobných vozidiel Volkswagen. Malý elektromobil pritom už v ponuke bol, v nedávnej minulosti išlo o model e-Up! vyrábaný v Bratislave.
Súčasť novej modelovej ofenzívy
Koncept Volkswagen ID.Every1 bude patriť do rodiny nazývanej Urban Car Family, ktorá sa vyznačuje novou podvozkovou platformou MEB, tentoraz už s pohonom predných kolies. Do roku 2027 na nej Volkswagen predstaví štyri elektromobily, celkovo má ísť až o deväť nových modelov.
Okrem najmenšieho ID.Every1 pôjde o sériovú podobu konceptu ID.2all spred dvoch rokov ako elektrického ekvivalentu pre Polo s cenou pod 25-tisíc eur. Okrem toho sa počíta aj s crossoverom a športovou verziou GTI.
Schäfer počas prezentácie priznal počiatočné softvérové problémy, ktoré sprevádzali prvé modely radu ID., no zároveň sa pochválil, že po niekoľkých vylepšeniach ponúka Volkswagen jednu z najlepších platforiem pre elektromobily na trhu. Dostupnejšiu verziu s predným pohonom využijú aj značky Škoda a Cupra.

S dĺžkou 3880 mm je ID.Every1 väčším autom ako bol Up!, ale zároveň menším ako súčasné Polo a chystaný ID.2. Najmenší model má ponúknuť dostatok priestoru pre štvorčlennú posádku a aj 305-litrový kufor.
Vzhľad auta mal na starosti mladý dizajnér Lorenzo Oujeili pod vedením šéfdizajnéra Andreasa Mindta. Podobne začínal Jozef Kabaň, ktorý v 90. rokoch stál pri zrode malého Volkswagenu Lupo. Pred štyrmi ešte rokmi predstavil biely koncept ID.City, ktorý však údajne nemal podporu vedenia automobilky.
Auto musí byť ľuďom sympatické
Podľa Oujeiliho aj auto s jednoduchým čistým dizajnom môže mať sympatickú tvár, ktorá mu dodáva charakter. Aj keď ide o moderný koncept, vidieť na ňom inšpiráciu z histórie značky.
Podobnou cestou sa vydáva Renault pri chystanom cenovo dostupnom elektromobile, ktorý jasne odkazuje na Twingo prvej generácie. O spoločnom vývoji a výrobe dokonca jednal s Volkswagenom, po odmietnutí si však našiel čínskeho partnera, hoci výroba bude v prípade oboch značiek európska.

Aj keď je ID.Every1 ešte vo fáze konceptu, už Volkswagen prezradil niektoré parametre. Elektromotor s výkonom 70 kW (95 koní) bude poháňať predné kolesá, maximálna rýchlosť auta bude 130 kilometrov za hodinu a dojazd aspoň 250 kilometrov.
S variabilným interiérom
Interiér, ktorý už nevyzerá ako v koncepte vzdialeného od reality, ponúkne dobrú variabilitu, na prvých záberoch napríklad vidieť možnosť sklápať operadlá do roviny, vrátane spolujazdcovo alebo aj multifunkčnú vyberateľnú lakťovú opierku.
Zaujímavým a podstatným detailom je samostatný panel s tlačidlami pre ovládanie klimatizácie, ktorý sa nachádza pod veľkou obrazovkou. Prístrojový štít pred vodičom obsahuje len malú obrazovku s najdôležitejšími informáciami o jazde. Podobné umiestnenie použil nedávno Stellantis pri Citroëne C3 a Fiate Grande Panda.
V nasledujúcich rokoch malé autá A segmentu zažijú renesanciu, kedy sa vrátia do ponuky vo forme elektromobilov. Takéto auto chystá okrem Volkswagenu a Renaultu aj Dacia, Fiat, Toyota a zvažuje ho Kia. Hyundai ho v podaní modelu Inster ponúka už teraz.