SME

Renault 5 je už na Slovensku, s akou spotrebou jazdí po Bratislave?

Výbavou nešetrí ani v základe.

Renault 5 E-TechRenault 5 E-Tech (Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomeniete si, kedy sa vám nejaké malé auto naposledy ozaj páčilo? Že sa na chvíľu naň zapozeráte, keď ho zbadáte v premávke a poviete si, aký dobrý dizajn.

V dvoch najmenších segmentoch áut v posledných rokoch veľa takýchto príležitostí pri nových modeloch veru nebolo. Renault 5 E-Tech je pripravený situáciu zmeniť. Prvýkrát sme si ho vyskúšali doma, v uliciach Bratislavy.

Keď francúzska značka v roku 1972 predstavila pôvodný Renault 5, išlo o prelomový model. Malý hatchback mal sympatický moderný dizajn, žiarivé farby karosérie, šlo o prvé veľkosériové auto s kompozitnými plastovými nárazníkmi a najmä nízka spotreba paliva prišla vhod v čase ropnej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

Pre ňu sa uvažovalo aj o alternatívnom pohone a už vtedy vznikla približne stovka elektrických Renaultov 5. Teraz je už táto snaha spred vyše 50 rokov realitou a štandardom pri novej päťke. Nejde už o ropnú krízu, ale o snahu znižovať emisie a celkovo pristupovať k výrobe ekologickejšie.

Vyše devätnásť percent komponentov tvoria v aute recyklované materiály, len plastov, ktoré našli druhé využitie, je cez 40 kilogramov.

Elektrický pohon v tomto prípade nevyžaduje ťažbu vzácnych nerastov a samotná výroba R5 je francúzska, takže autá netreba prepravovať cez pol sveta. Zrejme aj to boli dôvody, prečo sa malý Renault stal Európskym autom roka 2025.

Súvisiaci článok Renault zverejnil ceny štýlovej retro novinky R5 Čítajte 

Nielen na jazdenie po meste

Na výber sú dve verzie. Do mestského prostredia je R5 Urban Range s výkonom elektromotora 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 225 Nm. Poháňané sú vždy len predné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu

Batéria s kapacitou 40 kWh má stačiť na dojazd 312 kilometrov, maximálny nabíjací výkon je 80 kW, z 15 na 80 percent sa vtedy R5 nabije za polhodinu. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.

Silnejšia verzia R5 Comfort Range, ktorú sme skúsili, má elektromotor s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiaci moment 245 Nm. Väčšia kapacita batérie 52 kWh má pokryť dojazd 410 kilometrov. Zrýchlenie z nuly na sto trvá osem sekúnd, ale pri vyštartovaní zo semaforov stačí na päťdesiatku 3,3 sekundy.

Vyšší je aj maximálny nabíjací výkon 100 kW, vďaka ktorému sa batéria nabije z 15 na 80 percent za rovnakých 30 minút ako pri R5 Urban Range.

Súvisiaci článok Citroën ë-C3 je dôkazom, že dostupný elektrický crossover nie je žart Čítajte 

Bohatá výbava pre všetky verzie

Pripomeňme, že v prípade Renaultu 5 E-Tech nebol zámer spraviť čo najlacnejšie auto, tejto úlohy sa zhostí až chystané elektrické Twingo, ktoré bude mať podobné rozmery. Aj preto sa v prípade R5 na komforte nijak nešetrilo.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardom je tepelné čerpadlo, automatická klimatizácia, 10-palcový infotainment, full-LED svetlá, bezkľúčový prístup a navigácia, kde pri zadaní cieľa viete aktivovať automatický predohrev batérie. Ten je pri elektromobiloch dôležitý najmä v chladnom počasí, inak budete nabíjať nízkym výkonom a teda aj podstatne dlhšie.

Zaujímavé tiež je, že všetky verzie majú 18-palcové kolesá s hliníkovými diskami a vzadu viacprvkovú nápravu, čo sa pri malých autách veru nevidí. Podvozková platforma AmpR Small sa spolieha výlučne na pohon predných kolies a so synchrónnym elektromotorom s vinutím na rotore.

Toľko k technike a výbave, no už je čas sadnúť si za volant a pojazdiť si po Bratislave. Interiér s kvalitným spracovaním vyzerá ako v minimálne o triedu väčších autách, niečo podobné sme už zažili pri Honde, čo bol však projekt, ktorý sa pre vysokú cenu skončil fiaskom, lebo sa už pred piatimi rokmi začínala tesne pod 35-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Renault 5 E-Tech je od 27 500 eur. Na malé auto to síce stále nie je málo, ale zároveň o tri tisícky menej ako pri konkurenčnom Peugeote e-208.

Súvisiaci článok Honda e: Keď o zábavu na palube nie je núdza Čítajte 

Dobrý spoločník do mesta s malými výhradami

Jazdenie s malým elektrickým Renaultom je príjemný zážitok. Kabína je dobre odhlučnená, riadenie presné a podvozok tiež dobre naladený. Je trochu tvrdší, aby ste si užili prejazdy zákrutami, ale zároveň dobre tlmí nerovnosti aj pri 18-palcových kolesách. Svoj podiel na komforte má aj zadná viacprvková náprava, takže na nerovnostiach zadok auta neodskakuje.

Čo sa nám menej páčilo, sú možnosti rekuperácie, očakávali by sme viac stupňov nastavenia, stačiť musí prepínanie páky z režimu D do B (braking) čo dnes ponúka kdejaký hybrid s lacnejšou technológiou.

Tiež v meste chýba možnosť jazdenia s jedným pedálom, teda funkcie, keď auto úplne zastaví pri zložení nohy z akcelerátora. Možno to znie, že máme príliš vysoké požiadavky od malého elektromobilu, no Hyundai Inster tieto funkcie ponúka, len má špecifickejší dizajn, ktorý sa nemusí každému páčiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Lepší nový elektromobil do 25-tisíc nekúpite, testovali sme Hyundai Inster Čítajte 

V čom je kórejský konkurent lepší napriek svojej skromnej šírke, je vnútorný priestor. V Renaulte 5 E-Tech ho na zadných sedadlách, žiaľ, veľa nenájdete, najmä chodidlá je problém zasunúť pod predné sedadlá, pomôže, ak si ich prední pasažieri trochu zdvihnú.

Malý Renault nás nesklamal ani spotrebou, bez snahy o úsporné jazdenie to bolo 15 kWh na 100 kilometrov, niektorí kolegovia z iných redakcií sa dostali na 13 kWh.

Nestáva sa často, aby trh ponúkol takú silnú motiváciu presadnúť z auta so spaľovacím motorom do elektromobilu, ako to predvádza Renault pri novej päťke. Nie je lacná a pre potreby rodinného auta je skrátka malá, ale silný charakter auta a túžba vlastniť ho pomáhajú rozhodovanie značne uľahčiť.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault 5 E-Tech
VerziaIconic Cinq, 110 kW, 52 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací model27 500 / 34 500 / 37 600
Výkon – kW(k)110 (150)
Krút. moment - (Nm)245
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)8
Maximálna rýchlosť (km/h)150
Spotreba výrobca / jazda (kWh / 100 km)14,9 / 15
Kapacita batérie (kWh)52 NMC
Nabíjací výkon (kW)100
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/nie/áno
Rozmer pneumatík195/55 R18
Pohotovostná hmotnosť (kg)1450
Objem batožinového priestoru (l)326 (277 VDA)
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2540; 3922; 1774; 1598

Renault

Súvisiace témy: Elektromobily, Malé autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 291
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 106
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 044
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 053
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 663
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 237
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 133
  8. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 1 466
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Vážený občania, som Lacko šmolko.
  2. Jaroslav Liptak: Z obnoviteľných zdrojov vyrábame najmenej v EÚ – a práve preto môžeme získať najviac
  3. Viktor Pamula: Podľa Fica neexistuje agresor
  4. Jozef Černek: List Marínke a Ondríkovi o divadle
  5. Norbert Kaník: Fico má KDH na vodítku a Matovič mu rád pomôže.
  6. Tomáš Vereš: Začal som v obývačke. Dnes mám najúspešnejší slovenský podcast
  7. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (8), »L« ako rímska »50-tka«
  8. Ivan Švajlen: Rodičia, zobuďte sa. Školstvo padá, lebo mlčíte.
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 319
  2. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 858
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 11 028
  4. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 10 788
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 167
  6. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 6 150
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 066
  8. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 5 030
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťZatvoriť reklamu