Spomeniete si, kedy sa vám nejaké malé auto naposledy ozaj páčilo? Že sa na chvíľu naň zapozeráte, keď ho zbadáte v premávke a poviete si, aký dobrý dizajn.
V dvoch najmenších segmentoch áut v posledných rokoch veľa takýchto príležitostí pri nových modeloch veru nebolo. Renault 5 E-Tech je pripravený situáciu zmeniť. Prvýkrát sme si ho vyskúšali doma, v uliciach Bratislavy.
Keď francúzska značka v roku 1972 predstavila pôvodný Renault 5, išlo o prelomový model. Malý hatchback mal sympatický moderný dizajn, žiarivé farby karosérie, šlo o prvé veľkosériové auto s kompozitnými plastovými nárazníkmi a najmä nízka spotreba paliva prišla vhod v čase ropnej krízy.

Pre ňu sa uvažovalo aj o alternatívnom pohone a už vtedy vznikla približne stovka elektrických Renaultov 5. Teraz je už táto snaha spred vyše 50 rokov realitou a štandardom pri novej päťke. Nejde už o ropnú krízu, ale o snahu znižovať emisie a celkovo pristupovať k výrobe ekologickejšie.
Vyše devätnásť percent komponentov tvoria v aute recyklované materiály, len plastov, ktoré našli druhé využitie, je cez 40 kilogramov. Elektrický pohon v tomto prípade nevyžaduje ťažbu vzácnych nerastov a samotná výroba R5 je francúzska, takže autá netreba prepravovať cez pol sveta. Zrejme aj to boli dôvody, prečo sa malý Renault stal Európskym autom roka 2025.
Nielen na jazdenie po meste
Na výber sú dve verzie. Do mestského prostredia je R5 Urban Range s výkonom elektromotora 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 225 Nm. Poháňané sú vždy len predné kolesá.
Batéria s kapacitou 40 kWh má stačiť na dojazd 312 kilometrov, maximálny nabíjací výkon je 80 kW, z 15 na 80 percent sa vtedy R5 nabije za polhodinu. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.

Silnejšia verzia R5 Comfort Range, ktorú sme skúsili, má elektromotor s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiaci moment 245 Nm. Väčšia kapacita batérie 52 kWh má pokryť dojazd 410 kilometrov. Zrýchlenie z nuly na sto trvá osem sekúnd, ale pri vyštartovaní zo semaforov stačí na päťdesiatku 3,3 sekundy.
Vyšší je aj maximálny nabíjací výkon 100 kW, vďaka ktorému sa batéria nabije z 15 na 80 percent za rovnakých 30 minút ako pri R5 Urban Range.
Bohatá výbava pre všetky verzie
Pripomeňme, že v prípade Renaultu 5 E-Tech nebol zámer spraviť čo najlacnejšie auto, tejto úlohy sa zhostí až chystané elektrické Twingo, ktoré bude mať podobné rozmery. Aj preto sa v prípade R5 na komforte nijak nešetrilo.
Štandardom je tepelné čerpadlo, automatická klimatizácia, 10-palcový infotainment, full-LED svetlá, bezkľúčový prístup a navigácia, kde pri zadaní cieľa viete aktivovať automatický predohrev batérie. Ten je pri elektromobiloch dôležitý najmä v chladnom počasí, inak budete nabíjať nízkym výkonom a teda aj podstatne dlhšie.
Zaujímavé tiež je, že všetky verzie majú 18-palcové kolesá s hliníkovými diskami a vzadu viacprvkovú nápravu, čo sa pri malých autách veru nevidí. Podvozková platforma AmpR Small sa spolieha výlučne na pohon predných kolies a so synchrónnym elektromotorom s vinutím na rotore.

Toľko k technike a výbave, no už je čas sadnúť si za volant a pojazdiť si po Bratislave. Interiér s kvalitným spracovaním vyzerá ako v minimálne o triedu väčších autách, niečo podobné sme už zažili pri Honde, čo bol však projekt, ktorý sa pre vysokú cenu skončil fiaskom, lebo sa už pred piatimi rokmi začínala tesne pod 35-tisíc eur, Renault 5 E-Tech je od 27 500 eur. Na malé auto to síce stále nie je málo, ale zároveň o tri tisícky menej ako pri konkurenčnom Peugeote e-208.
Dobrý spoločník do mesta s malými výhradami
Jazdenie s malým elektrickým Renaultom je príjemný zážitok. Kabína je dobre odhlučnená, riadenie presné a podvozok tiež dobre naladený. Je trochu tvrdší, aby ste si užili prejazdy zákrutami, ale zároveň dobre tlmí nerovnosti aj pri 18-palcových kolesách. Svoj podiel na komforte má aj zadná viacprvková náprava, takže na nerovnostiach zadok auta neodskakuje.
Čo sa nám menej páčilo, sú možnosti rekuperácie, očakávali by sme viac stupňov nastavenia, stačiť musí prepínanie páky z režimu D do B (braking) čo dnes ponúka kdejaký hybrid s lacnejšou technológiou.
Tiež v meste chýba možnosť jazdenia s jedným pedálom, teda funkcie, keď auto úplne zastaví pri zložení nohy z akcelerátora. Možno to znie, že máme príliš vysoké požiadavky od malého elektromobilu, no Hyundai Inster tieto funkcie ponúka, len má špecifickejší dizajn, ktorý sa nemusí každému páčiť.

V čom je kórejský konkurent lepší napriek svojej skromnej šírke, je vnútorný priestor. V Renaulte 5 E-Tech ho na zadných sedadlách, žiaľ, veľa nenájdete, najmä chodidlá je problém zasunúť pod predné sedadlá, pomôže ak si ich prední pasažieri trochu zdvihnú.
Malý Renault nás nesklamal ani spotrebou, bez snahy o úsporné jazdenie to bolo 15 kWh na 100 kilometrov, niektorí kolegovia z iných redakcií sa dostali na 13 kWh.
Nestáva sa často, aby trh ponúkol takú silnú motiváciu presadnúť z auta so spaľovacím motorom do elektromobilu, ako to predvádza Renault pri novej päťke. Nie je lacná a potreby rodinného auta je skrátka malá, ale silný charakter auta a túžba vlastniť ho pomáhajú rozhodovanie značne uľahčiť.
Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Renault 5 E-Tech |
Verzia | Iconic Cinq, 110 kW, 52 kWh |
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací model | 27 500 / 34 500 / 37 600 |
Výkon – kW(k) | 110 (150) |
Krút. moment - (Nm) | 245 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 |
Spotreba výrobca / jazda (kWh / 100 km) | 14,9 / 15 |
Kapacita batérie (kWh) | 52 NMC |
Nabíjací výkon (kW) | 100 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/nie/áno |
Rozmer pneumatík | 195/55 R18 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1450 |
Objem batožinového priestoru (l) | 326 (277 VDA) |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2540; 3922; 1774; 1598 |