SME

Renault 5 je už na Slovensku, s akou spotrebou jazdí po Bratislave?

Výbavou nešetrí ani v základe.

Renault 5 E-TechRenault 5 E-Tech (Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomeniete si, kedy sa vám nejaké malé auto naposledy ozaj páčilo? Že sa na chvíľu naň zapozeráte, keď ho zbadáte v premávke a poviete si, aký dobrý dizajn.

V dvoch najmenších segmentoch áut v posledných rokoch veľa takýchto príležitostí pri nových modeloch veru nebolo. Renault 5 E-Tech je pripravený situáciu zmeniť. Prvýkrát sme si ho vyskúšali doma, v uliciach Bratislavy.

Keď francúzska značka v roku 1972 predstavila pôvodný Renault 5, išlo o prelomový model. Malý hatchback mal sympatický moderný dizajn, žiarivé farby karosérie, šlo o prvé veľkosériové auto s kompozitnými plastovými nárazníkmi a najmä nízka spotreba paliva prišla vhod v čase ropnej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

Pre ňu sa uvažovalo aj o alternatívnom pohone a už vtedy vznikla približne stovka elektrických Renaultov 5. Teraz je už táto snaha spred vyše 50 rokov realitou a štandardom pri novej päťke. Nejde už o ropnú krízu, ale o snahu znižovať emisie a celkovo pristupovať k výrobe ekologickejšie.

Vyše devätnásť percent komponentov tvoria v aute recyklované materiály, len plastov, ktoré našli druhé využitie, je cez 40 kilogramov.

Elektrický pohon v tomto prípade nevyžaduje ťažbu vzácnych nerastov a samotná výroba R5 je francúzska, takže autá netreba prepravovať cez pol sveta. Zrejme aj to boli dôvody, prečo sa malý Renault stal Európskym autom roka 2025.

Súvisiaci článok Renault zverejnil ceny štýlovej retro novinky R5 Čítajte 

Nielen na jazdenie po meste

Na výber sú dve verzie. Do mestského prostredia je R5 Urban Range s výkonom elektromotora 90 kW (122 koní) a krútiacim momentom 225 Nm. Poháňané sú vždy len predné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu

Batéria s kapacitou 40 kWh má stačiť na dojazd 312 kilometrov, maximálny nabíjací výkon je 80 kW, z 15 na 80 percent sa vtedy R5 nabije za polhodinu. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.

Silnejšia verzia R5 Comfort Range, ktorú sme skúsili, má elektromotor s výkonom 110 kW (150 koní) a krútiaci moment 245 Nm. Väčšia kapacita batérie 52 kWh má pokryť dojazd 410 kilometrov. Zrýchlenie z nuly na sto trvá osem sekúnd, ale pri vyštartovaní zo semaforov stačí na päťdesiatku 3,3 sekundy.

Vyšší je aj maximálny nabíjací výkon 100 kW, vďaka ktorému sa batéria nabije z 15 na 80 percent za rovnakých 30 minút ako pri R5 Urban Range.

Súvisiaci článok Citroën ë-C3 je dôkazom, že dostupný elektrický crossover nie je žart Čítajte 

Bohatá výbava pre všetky verzie

Pripomeňme, že v prípade Renaultu 5 E-Tech nebol zámer spraviť čo najlacnejšie auto, tejto úlohy sa zhostí až chystané elektrické Twingo, ktoré bude mať podobné rozmery. Aj preto sa v prípade R5 na komforte nijak nešetrilo.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardom je tepelné čerpadlo, automatická klimatizácia, 10-palcový infotainment, full-LED svetlá, bezkľúčový prístup a navigácia, kde pri zadaní cieľa viete aktivovať automatický predohrev batérie. Ten je pri elektromobiloch dôležitý najmä v chladnom počasí, inak budete nabíjať nízkym výkonom a teda aj podstatne dlhšie.

Zaujímavé tiež je, že všetky verzie majú 18-palcové kolesá s hliníkovými diskami a vzadu viacprvkovú nápravu, čo sa pri malých autách veru nevidí. Podvozková platforma AmpR Small sa spolieha výlučne na pohon predných kolies a so synchrónnym elektromotorom s vinutím na rotore.

Toľko k technike a výbave, no už je čas sadnúť si za volant a pojazdiť si po Bratislave. Interiér s kvalitným spracovaním vyzerá ako v minimálne o triedu väčších autách, niečo podobné sme už zažili pri Honde, čo bol však projekt, ktorý sa pre vysokú cenu skončil fiaskom, lebo sa už pred piatimi rokmi začínala tesne pod 35-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Renault 5 E-Tech je od 27 500 eur. Na malé auto to síce stále nie je málo, ale zároveň o tri tisícky menej ako pri konkurenčnom Peugeote e-208.

Súvisiaci článok Honda e: Keď o zábavu na palube nie je núdza Čítajte 

Dobrý spoločník do mesta s malými výhradami

Jazdenie s malým elektrickým Renaultom je príjemný zážitok. Kabína je dobre odhlučnená, riadenie presné a podvozok tiež dobre naladený. Je trochu tvrdší, aby ste si užili prejazdy zákrutami, ale zároveň dobre tlmí nerovnosti aj pri 18-palcových kolesách. Svoj podiel na komforte má aj zadná viacprvková náprava, takže na nerovnostiach zadok auta neodskakuje.

Čo sa nám menej páčilo, sú možnosti rekuperácie, očakávali by sme viac stupňov nastavenia, stačiť musí prepínanie páky z režimu D do B (braking) čo dnes ponúka kdejaký hybrid s lacnejšou technológiou.

Tiež v meste chýba možnosť jazdenia s jedným pedálom, teda funkcie, keď auto úplne zastaví pri zložení nohy z akcelerátora. Možno to znie, že máme príliš vysoké požiadavky od malého elektromobilu, no Hyundai Inster tieto funkcie ponúka, len má špecifickejší dizajn, ktorý sa nemusí každému páčiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Lepší nový elektromobil do 25-tisíc nekúpite, testovali sme Hyundai Inster Čítajte 

V čom je kórejský konkurent lepší napriek svojej skromnej šírke, je vnútorný priestor. V Renaulte 5 E-Tech ho na zadných sedadlách, žiaľ, veľa nenájdete, najmä chodidlá je problém zasunúť pod predné sedadlá, pomôže, ak si ich prední pasažieri trochu zdvihnú.

Malý Renault nás nesklamal ani spotrebou, bez snahy o úsporné jazdenie to bolo 15 kWh na 100 kilometrov, niektorí kolegovia z iných redakcií sa dostali na 13 kWh.

Nestáva sa často, aby trh ponúkol takú silnú motiváciu presadnúť z auta so spaľovacím motorom do elektromobilu, ako to predvádza Renault pri novej päťke. Nie je lacná a pre potreby rodinného auta je skrátka malá, ale silný charakter auta a túžba vlastniť ho pomáhajú rozhodovanie značne uľahčiť.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelRenault 5 E-Tech
VerziaIconic Cinq, 110 kW, 52 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací model27 500 / 34 500 / 37 600
Výkon – kW(k)110 (150)
Krút. moment - (Nm)245
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)8
Maximálna rýchlosť (km/h)150
Spotreba výrobca / jazda (kWh / 100 km)14,9 / 15
Kapacita batérie (kWh)52 NMC
Nabíjací výkon (kW)100
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/nie/áno
Rozmer pneumatík195/55 R18
Pohotovostná hmotnosť (kg)1450
Objem batožinového priestoru (l)326 (277 VDA)
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2540; 3922; 1774; 1598

Renault

Súvisiace témy: Elektromobily, Malé autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  2. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  3. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  4. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  6. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  7. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  1. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  2. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  3. LESY SR si držia drevo doma: 99 % produkcie zostáva na Slovensku
  4. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  5. Soňa Müllerová: Po päťdesiatke som začala byť sama sebou
  6. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  7. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  8. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 10 966
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 7 910
  3. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 7 107
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 021
  5. Plač, krik, frustrácia. Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 302
  6. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 952
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 2 958
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 736
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Návrat do čias, keď bol každý nákup osobný...
  2. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu
  3. Viktor Pamula: Nebojte sa !
  4. Štefan Šturdzík: Kočner , záchranky , oprava IT systému katastra , x- bionic sphere.
  5. František Kukura: Nadávať nestačí. Možno by sme sa mali od Nemcov konečne aj niečo naučiť
  6. Ivan Čáni: Opozícia (konečne spoločne) kritizuje, Šutaj Eštok pochopiteľne obhajuje a Fico záhadne odťahuje ruky.
  7. Jaroslav Liptak: „Prečo?“ – Slovo, ktoré mizne, keď prestaneme premýšľať
  8. Daniel Bíro: Slovenský spevák Martin Gyimesi začal so spevom v Bratislavskom chlapčenskom zbore. V jeho repertoári nájdeme Karola Duchoňa spolu s operou
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 47 408
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 25 642
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 9 102
  4. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 7 603
  5. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 7 049
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 6 127
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 848
  8. Dorota Nvotová: Nebojím sa pána 4 786
  1. Radko Mačuha: Viete, ako býva Šimečka a ako Fico?
  2. Marcel Rebro: Fico tvrdí, že v Kyjive nie je vojna. My práve začíname tábor pre ženy a deti padlých z Kyjiva.
  3. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  4. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  5. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  6. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  7. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  8. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
SkryťZatvoriť reklamu