Hyundai Inster – prehľad základných parametrov | |
Cena od (eur) | 23 250 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100km) | 14,9 / 15,3 |
Objem batožinového priestoru (l) | 280 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2580; 3825; 1610; 1575 |
Cenovej rovnosti medzi autami so spaľovacím motorom a elektromobilmi sa ešte tak skoro nedočkáme, najmä ak ide o mainstreamové značky.
Pozitívne však je, že už vidieť snahu výrobcov ponúknuť malý, ale dobre vybavený elektromobil za rozumnú cenu.
V tejto disciplíne sa ukazuje nový Hyundai Inster ako najlepšia voľba. V redakčnom teste sme si ho vyskúšali v takpovediac základnej výbave.
Pri dohadovaní auta na test prišla dilema. Je zaujímavejšie ukázať Inster za najnižšiu cenu alebo v plnej výbave? Tú si asi málokto kúpi, no dá sa na nej demonštrovať genialita interiéru tohto malého auta. Nakoniec sme sa rozhodli pre obe verzie, ale nie naraz.
Tentokrát sa teda pozrieme aký je Inster Comfort, ktorý patrí aktuálne k najlacnejším elektromobilom na trhu.

Hyundai v posledných rokoch razí cestu výrazného až odvážneho dizajnu a Inster nie je výnimkou. Exotický nádych mu dodáva aj fakt, že pôvodne išlo o model pre domáci kórejský trh, čo sa odrazilo na proporciách. V ázijských krajinách je v mestách každý centimeter navyše luxusom, či už ide o bývanie alebo autá.
Podobne ako malé japonské autíčka nazývané kei cars, aj Hyundai navrhol svoj model tak, aby v Južnej Kórei spadal do kategórie nižšieho zdanenia. Šírka vozidla je tak len 1610 mm.
Od benzínu k elektrine
Na tamojšom trhu je auto známe pod názvom Casper a s litrovými benzínovými trojvalcami. Až minulý rok prišla elektrická verzia. Aby sa do podvozka zmestila batéria, konštruktéri natiahli rázvor a celé auto sa predĺžilo. Vznikla tak akási mikrolimuzína, takže Inster so šírkou A segmentu vnútri ponúka priestor áut B segmentu. Teda aspoň na dĺžku.

Dozadu sa bez problémov usadia dvaja dospelí, podlaha je v porovnaní s kórejským Casperom rovná, no stredné sedadlo tu nečakajte, Inster je vždy štvormiestny. Ani objem kufra nie je žiadna tragédia, ponúka 280 litrov, čo je pre zaujímavosť viac, ako mala kedysi Škoda Felicia.
Dizajnéri sa pri Insteri zjavne inšpirovali minulosťou a moderné prvky skombinovali s retrom, napríklad puklice pripomínajúce autá z 80. rokov alebo stredová konzola prístrojovej dosky, ktorá je ako oválne domáce rádia zo začiatku nového milénia. Niektoré dielce sú už dobre známe z väčších modelov Hyundai a práve takéto riešenie dodáva Insteru kvalitu a pocit dospelejšieho auta.
Jediným problémom je šírka
Z pohľadu interiéru sme narazili na dva limity, ktoré sú najväčšími mínusmi auta a súvisia s jeho šírkou. Ide o úzke sedadlá, ktoré nie sú pri dlhom jazdení veľmi pohodlné v oblasti chrbta a tiež fakt, že vodič nemusí mať ani 180 centimetrov a ľavé koleno má počas jazdy stále opreté o madlo dverí, v horšom prípade aj pravé o vystupujúci stredový panel prístrojovej dosky.

Skromná šírka auta však má aj svoje výhody. Pri zaparkovaní do boxu vám vždy ostáva okolo auta dostatok priestoru na otvorenie dverí, tiež sa Inster šikovne pretiahne rôznymi zúženiami alebo zaparkuje medzi dve autá, kde by ste sa už s bežným vozidlom nevošli.
Malý Hyundai vyzerá dosť funky a oproti elektrickému Citroënu ë-C3 pôsobí ako o dve triedy drahšie auto. Prejavuje sa to nielen na podstatne bohatšej výbave, ale aj na jazdných vlastnostiach. Rozhodne sa za podobné peniaze nedeje toľko kompromisov ako v ë-C3.

Štandardom sú dve 10,25-palcové obrazovky, cúvacia kamera, navigácia, bezkľúčové odomykanie aj štartovanie, nastavenie jazdných režimov, automatická klimatizácia, elektrické ovládanie okien aj sklápanie zrkadiel.
Na výber sú dve výkonnostné verzie, ktoré sa líšia aj kapacitou batérie. Slabšia má výkon 71 kW (97 koní) a je so 42 kWh batériou (39 kWh netto) a vydržať má na 327-kilometrový dojazd.

V našom prípade išlo o výkonnejšiu verziu, tá má elektromotor s výkonom 85 kW (115 koní) a s rovnakým krútiacim momentom 147 Nm. Batéria s kapacitou 49 kWh (46 kWh netto) má zvládnuť dojazd 370 kilometrov. V teste sa ukázalo, že tieto údaje nie sú ďaleko od reality.
Nízka spotreba a vysoký komfort
S Insterom sme jazdili počas týždňa prevažne v mestskej premávke a dojazd vystačil na 310 kilometrov, auto bolo ešte na zimných pneumatikách a vonku bolo 8 stupňov. Potešila nízka spotreba, občas sme sa dostávali na 11 kWh/100 km, v priemere na 15,3 kWh. Pri chladných ránach pomohlo tepelné čerpadlo. Treba však brať do úvahy, že je za príplatok spolu s predohrevom batérie.
Aj pri jazde Inster pôsobil ako väčšie auto, nízke ťažisko eliminovalo obavy z náklonov v zákrutách, len silný vietor občas pripomenul, že ide malé auto.
Jazdenie v meste uľahčujú nastaviteľné stupne rekuperácie a to s možnosťou až do úplného zastavenia. Dá sa tak jazdiť aj s používaním len jedného pedála. Okrem toho je k dispozícii aj auto hold, netreba sa teda obávať, že po dobrzdení a zložení nohy z pedála by sa auto dalo do pohybu.

Predohrev batérie či vopred nastaviteľné vyhriatie alebo vychladenie interiéru je pri takomto aute nezvyčajný luxus. Tentokrát sme však nemali aplikáciu k autu a tak sme prvýkrát nabíjali bez dostatočne zahriatej batérie. Túto funkciu síce nájdete v menu pod označením ´kondicionovanie batérie,“ ale pre jej spustenie treba nastaviť v navigácii ako cieľ nabíjaciu stanicu.
Bez dostatočného zahriatia bol nabíjací výkon pri 40 percentách batérie len 36 kW, pri dostatočnom zahriatí už 80 kW. Maximálny nabíjací výkon by mal byť 85 kW. Pri využití potenciálu čo najvyššieho výkonu je pri 100 kW DC nabíjačke možné auto nabiť z 10 na 80 percent za polhodinu. Za tepelné čerpadlo a funkciu predohrevu sa pripláca 900 eur, čím sa dostávame k jednému z problémov Insteru - ľahko to viete s cenou prestreliť.
Bezkonkurenčný malý elektromobil?
V úplne základnej výbave ide o bezkonkurenčnú ponuku medzi elektromobilmi, pokiaľ chcete nové auto. Za 23 250 eur dostanete podobnú výbavu, za akú ste pred pár rokmi pri elektrickej Honde e museli dať minimálne 35-tisíc eur.

Dokonca aj v súčasnosti Inster vie zahanbiť najlacnejší európsky elektromobil, teda Citroën ë-C3. Ten síce je väčší, ponúka vyššie sedenie aj lepšiu svetlú výšku podvozka, ale výbavou a funkciami nedokáže malému Hyundaiu konkurovať a platí to aj o Dacii Spring, ktorá ostáva najlacnejším elektromobilom na trhu.
Ak však pri Insteri chcete aj väčšiu batériu, ďalšie prvky výbavy, rýchlo sa príplatky začnú nabaľovať a v plnej výbave stojí verzia Cross až 33 040 eur. Za ňu už môžete mať trebárs aj o dve triedy väčšiu Škodu Elroq.
Hyundai má u nás pochvalu za snahu priniesť malý mestský elektromobil, pri ktorom je jediným zásadnejším kompromisom jeho šírka. Ak sa s ňou zmierite, dostanete šikovného a nadštandardne vybaveného spoločníka, ktorý má dobrý dojazd a nebojí sa ani občasných výletov po diaľnici. Toto auto sa skrátka podarilo.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Hyundai Inster |
Verzia | Comfort 115 k 49 kWh |
Cena benzínového modelu od / verzie od (eur) | 23 250 / 25 050 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 85 (115) |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 147 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 10,6 |
Spotreba kombinovaná výrobca / test mesto (l /kWh / 100 km) | 14,9 / 15,3 |
Kapacita batérie (kWh) | 49 (46 netto) |
Nabíjací výkon (kW) | 85 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 185/65 R15 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 335 |
Objem batožinového priestoru (l) | 280 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 144 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2580; 3825; 1610; 1575 |