SME

Značka Alpine predstavila svoj prvý športový crossover s tromi motormi

Má režim na rýchle predbiehanie.

Alpine A390Alpine A390 (Zdroj: Alpine)

Pomaly sa napĺňajú vízie francúzskeho výrobcu, že po zániku športovej divízie Renault Sport dostáva viac priestoru značka Alpine a už vo forme elektromobilov. Jej najnovší model je priamou odpoveďou na Cupru Tavascan a volá sa Alpine A390.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kompaktný fastback je druhým plne elektrickým modelom značky a do roku 2030 ich má byť v ponuke sedem. Prvým je A290 ako ostrá verzia Renaultu 5.

Po malom hatchbacku však dostáva priestor aj väčší a praktickejší model. Samotný výrobca ho opisuje ako pretekárske auto v obleku. Ide o vôbec prvé SUV tejto športovej značky a v rámci kategórie si má trúfnuť aj na základné verzie Porsche Macan.

SkryťVypnúť reklamu

Univerzálny športiak na každý deň

Tvorcovia o novom SUV-kupé hovoria ako o univerzálnom aute, s ktorým ráno idete do práce a cestou domou si užijete športovú jazdu, nepotrebujete na ňu víkendové auto.

Dizajn karosérie, ktorý vlani avizoval koncept A390_β, odkazuje na tradíciu športových kupé, preto sú aj kľučky zadných dverí skryté v stĺpikoch. Pocit SUV dodávajú veľké až 21-palcové kolesá zvýraznené čiernymi lemami blatníkov.

Podobne ako pri Cupre Tavascan sa objavujú žiabre v kapote, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu nasávaného cez predný nárazník.

Minimalistické predné svetlá ozvláštňujú drobné svietiace trojuholníky, ktoré výrobca nazval kozmickým prachom.

S novými tlačidlami na volante

Trochu sklamaním oproti konceptu A390_β je stvárnenie interiéru. Prístrojová doska a aj obklady dverí sú vo veľkej miere prevzaté z Renaultu Scenic. Aj tu nájdeme kokpit s 12,3 a s 12-palcovými obrazovkami s vysokým rozlíšením.

SkryťVypnúť reklamu

Nové stvárnenie však majú niektoré ovládacie prvky, ktoré sú špecifické pre Alpine a nájdeme ich na volante.

Súvisiaci článok Francúzsky športiak Alpine A110 je terapia radosťou z jazdy (test) Čítajte 

Prvým je modrý otočný gombík s označením RCH (recharge). Slúži na nastavovanie intenzity rekuperácie pri brzdení a to až do úplného zastavenia. Dá sa tak jazdiť s jedným pedálom, keď po zložení nohy z akcelerátora auto úplne zastaví, takže brzdový pedál je potrebný len pri nepredvídateľných okolnostiach.

Druhou novinkou je červená páčka vpravo za volantom s označením OV (overtake). Ide o systém, ktorý si Alpine nechal patentovať a slúži na rýchle predbiehanie, keď vodič potrebuje maximálny výkon na bezpečný manéver. Po stlačení páčky je na desať sekúnd k dispozícii výkon navyše. Funkcia sa dá potom znovu aktivovať po tridsiatich sekundách.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň červená páčka slúži pre aktiváciu launch controlu, teda štartu s maximálnym výkonom. Práve takýmto spôsobom sa dá dosiahnuť zrýchlenie z nuly na sto pod 4 sekundy.

Tým sa už dostávame k technickej špecifikácii auta.

Veľký výkon aj batéria

Alpine A390 stojí na platforme AmpR Medium so 400-voltovou architektúrou, ale oproti Meganu či Scenicu ponúka pokročilejšie technické vymoženosti.

Ide predovšetkým o pohon všetkých kolies, ktorý zabezpečuje trojica elektromotorov. Jeden na prednej náprave a dva na zadnej. Dynamické správanie v zákrutách ovplyvňuje aktívny systém vektorovania krútiaceho momentu.

Vrcholná verzia GTS má systémový výkon 346 kW (470 koní) a krútiaci moment 808 Nm. Z nuly na sto trvá zrýchlenie len 3,9 sekundy, čím sa SUV vyrovná benzínovému kupé A110 R.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Malý elektrický hot hatch od značky Alpine ukazuje budúcnosť zábavných áut Čítajte 

Aj slabšia verzia GT má výkon slušných 294 kW (400 koní) a zrýchlenie z nuly na sto za 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h, pri GTS 220 km/h.

Batéria od spoločnosti Verkor využíva NMC chémiu a má kapacitu 89 kWh, čo má vystačiť a dojazd 555 kilometrov. Maximálny nabíjací výkon je 190 kW a výrobca sľubuje vyrovnanú krivku s vysokým priemerným výkonom, ktorý je dôležitejší ako údaj o maximálnom výkone dostupnom len krátky čas. Z 15 na 80 percent sa auto nabije za menej ako 25 minút. Alebo aj inak povedané - 20 minút nabíjania stačí na 2 hodiny jazdenia po diaľnici.

Auto ako zdroj pre domácnosť

Tepelné čerpadlo budú mať všetky verzie sériovo, navyše pribudla možnosť predohrevu batérie, aby sa aj v chladnom počasí dal dosiahnuť vysoký nabíjací výkon.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Palubná nabíjačka pre dobíjanie striedavým (AC) prúdom má výkon 11 kW a príplatkovo môže byť zosilnená na 22 kW.

Obojsmerný (bi-di) tok energie je už tiež možný, takže auto podporuje funkcie V2L pre napájanie rôznych elektrických spotrebičov ale aj funkciu V2H pre napájanie domácnosti či V2G pre odovzdávanie energie naspäť do siete.

Táto funkcia, keď batéria v aute slúži ako dočasné úložisko zelenej energie vyrobenej z fotovoltaických panelov, zatiaľ na Slovensku nie je podporovaná, vo Francúzsku už funguje cez spoločnosť Mobilize, ktorá patrí Renaultu.

Renault oživil značku Alpine v roku 2017 predstavením malého športového kupé s motorom uprostred známeho ako A110. Ten sa síce dočkal mnohých verzií a limitovaných edícií, no súrodencov s benzínovým motorom už nedostal. Aj jeho ďalšia generácia bude už plne elektrická.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alpine A390 prichádza v čase osláv 70. výročia značky športových áut z Dieppe. A práve toto francúzske mesto a historická továreň, ktorú založil pretekár a podnikateľ Jean Rédelé je aj rodiskom A390. Značka sa pochválila, že aj väčšina komponentov má domáci pôvod. Napríklad elektromotor vzniká v Cléone, batéria v mestách Dunkerque a Douai a samotný skelet auta v Le Mans.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  8. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  1. Do Toskánska netreba cestovať ďaleko. Nájdete ho na Gemeri
  2. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  3. Deti si nechcú čistiť zuby? Rady, ako zlomiť ich odpor
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  5. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  6. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  7. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  8. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  1. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 18 023
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 8 330
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 4 909
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 739
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 691
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 3 633
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 3 441
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 2 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: Príbeh jeden električky (1/2)
  2. Ján Valchár: O Trumpovych ponorkách a Putinových rafinériach
  3. Peter Štefãnik: Ako zbankrotovať kasíno? A ako benzínovú pumpu?
  4. Marián Gunár: Holokaust nebol rómsky, bol cigánsky !
  5. Štefan Šturdzík: Cintula bude právom potrestaný no spáchal teroristický čin ?
  6. Martin Javorek: Vráť mi ju - alebo vráťte mi môj uletený dekel
  7. Stop alibizmu: Učiteľ bránil slušných žiakov ZŠ, dostal výpoveď, aj keď riaditeľkine zlyhania boli neporovnateľne väčšie. 1/2.
  8. Miroslav Ferkl: Kočnerov sen
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 47 061
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025 24 262
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 662
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 015
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 898
  6. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 886
  7. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 730
  8. Dorota Nvotová: Nebojím sa pána 4 596
  1. Pavel Macko: Nehoráznosť: Europoslanec Ondruš prirovnáva kancelára Merza k Hitlerovi
  2. Marcel Rebro: Už len 116 rokov do víťazstva: Putinova armáda sa plazí za svojim snom
  3. Pavel Macko: Vyrovnáva Ukrajina sily v hlbkových útokoch dronmi?
  4. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  5. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  6. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  7. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  8. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
SkryťZatvoriť reklamu