Pomaly sa napĺňajú vízie francúzskeho výrobcu, že po zániku športovej divízie Renault Sport dostáva viac priestoru značka Alpine a už vo forme elektromobilov. Jej najnovší model je priamou odpoveďou na Cupru Tavascan a volá sa Alpine A390.
Kompaktný fastback je druhým plne elektrickým modelom značky a do roku 2030 ich má byť v ponuke sedem. Prvým je A290 ako ostrá verzia Renaultu 5.
Po malom hatchbacku však dostáva priestor aj väčší a praktickejší model. Samotný výrobca ho opisuje ako pretekárske auto v obleku. Ide o vôbec prvé SUV tejto športovej značky a v rámci kategórie si má trúfnuť aj na základné verzie Porsche Macan.
Univerzálny športiak na každý deň
Tvorcovia o novom SUV-kupé hovoria ako o univerzálnom aute, s ktorým ráno idete do práce a cestou domou si užijete športovú jazdu, nepotrebujete na ňu víkendové auto.
Rozmery Alpine A390:
- Rázvor: 2708 mm
- Dĺžka: 4615 mm
- Šírka: 1885 mm
- Výška: 1532 mm
- Kufor: 532 l
Dizajn karosérie, ktorý vlani avizoval koncept A390_β, odkazuje na tradíciu športových kupé, preto sú aj kľučky zadných dverí skryté v stĺpikoch. Pocit SUV dodávajú veľké až 21-palcové kolesá zvýraznené čiernymi lemami blatníkov.
Podobne ako pri Cupre Tavascan sa objavujú žiabre v kapote, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu nasávaného cez predný nárazník.
Minimalistické predné svetlá ozvláštňujú drobné svietiace trojuholníky, ktoré výrobca nazval kozmickým prachom.
S novými tlačidlami na volante
Trochu sklamaním oproti konceptu A390_β je stvárnenie interiéru. Prístrojová doska a aj obklady dverí sú vo veľkej miere prevzaté z Renaultu Scenic. Aj tu nájdeme kokpit s 12,3 a s 12-palcovými obrazovkami s vysokým rozlíšením.
Nové stvárnenie však majú niektoré ovládacie prvky, ktoré sú špecifické pre Alpine a nájdeme ich na volante.

Prvým je modrý otočný gombík s označením RCH (recharge). Slúži na nastavovanie intenzity rekuperácie pri brzdení a to až do úplného zastavenia. Dá sa tak jazdiť s jedným pedálom, keď po zložení nohy z akcelerátora auto úplne zastaví, takže brzdový pedál je potrebný len pri nepredvídateľných okolnostiach.
Druhou novinkou je červená páčka vpravo za volantom s označením OV (overtake). Ide o systém, ktorý si Alpine nechal patentovať a slúži na rýchle predbiehanie, keď vodič potrebuje maximálny výkon na bezpečný manéver. Po stlačení páčky je na desať sekúnd k dispozícii výkon navyše. Funkcia sa dá potom znovu aktivovať po tridsiatich sekundách.
Zároveň červená páčka slúži pre aktiváciu launch controlu, teda štartu s maximálnym výkonom. Práve takýmto spôsobom sa dá dosiahnuť zrýchlenie z nuly na sto pod 4 sekundy.
Tým sa už dostávame k technickej špecifikácii auta.
Veľký výkon aj batéria
Alpine A390 stojí na platforme AmpR Medium so 400-voltovou architektúrou, ale oproti Meganu či Scenicu ponúka pokročilejšie technické vymoženosti.
Ide predovšetkým o pohon všetkých kolies, ktorý zabezpečuje trojica elektromotorov. Jeden na prednej náprave a dva na zadnej. Dynamické správanie v zákrutách ovplyvňuje aktívny systém vektorovania krútiaceho momentu.
Vrcholná verzia GTS má systémový výkon 346 kW (470 koní) a krútiaci moment 808 Nm. Z nuly na sto trvá zrýchlenie len 3,9 sekundy, čím sa SUV vyrovná benzínovému kupé A110 R.

Aj slabšia verzia GT má výkon slušných 294 kW (400 koní) a zrýchlenie z nuly na sto za 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h, pri GTS 220 km/h.
Batéria od spoločnosti Verkor využíva NMC chémiu a má kapacitu 89 kWh, čo má vystačiť a dojazd 555 kilometrov. Maximálny nabíjací výkon je 190 kW a výrobca sľubuje vyrovnanú krivku s vysokým priemerným výkonom, ktorý je dôležitejší ako údaj o maximálnom výkone dostupnom len krátky čas. Z 15 na 80 percent sa auto nabije za menej ako 25 minút. Alebo aj inak povedané - 20 minút nabíjania stačí na 2 hodiny jazdenia po diaľnici.
Auto ako zdroj pre domácnosť
Tepelné čerpadlo budú mať všetky verzie sériovo, navyše pribudla možnosť predohrevu batérie, aby sa aj v chladnom počasí dal dosiahnuť vysoký nabíjací výkon.
Palubná nabíjačka pre dobíjanie striedavým (AC) prúdom má výkon 11 kW a príplatkovo môže byť zosilnená na 22 kW.
Obojsmerný (bi-di) tok energie je už tiež možný, takže auto podporuje funkcie V2L pre napájanie rôznych elektrických spotrebičov ale aj funkciu V2H pre napájanie domácnosti či V2G pre odovzdávanie energie naspäť do siete.
Táto funkcia, keď batéria v aute slúži ako dočasné úložisko zelenej energie vyrobenej z fotovoltaických panelov, zatiaľ na Slovensku nie je podporovaná, vo Francúzsku už funguje cez spoločnosť Mobilize, ktorá patrí Renaultu.
Renault oživil značku Alpine v roku 2017 predstavením malého športového kupé s motorom uprostred známeho ako A110. Ten sa síce dočkal mnohých verzií a limitovaných edícií, no súrodencov s benzínovým motorom už nedostal. Aj jeho ďalšia generácia bude už plne elektrická.
Alpine A390 prichádza v čase osláv 70. výročia značky športových áut z Dieppe. A práve toto francúzske mesto a historická továreň, ktorú založil pretekár a podnikateľ Jean Rédelé je aj rodiskom A390. Značka sa pochválila, že aj väčšina komponentov má domáci pôvod. Napríklad elektromotor vzniká v Cléone, batéria v mestách Dunkerque a Douai a samotný skelet auta v Le Mans.