Považuje sa za prvý masovo vyrábaný elektromobil, z ktorého za 15 rokov vzniklo takmer 700-tisíc kusov. Poznajú ho na rôznych kontinentoch a získal ocenenie Európske auto roka 2011.
Napriek tomu šiel v posledných rokoch prakticky do zabudnutia, čo sa však má opäť zmeniť. Nissan oficiálne predstavil Leaf tretej generácie.
Už z prvých záberov je jasné, že oproti prvému Leafu chce novinka pôsobiť oveľa atraktívnejšie a presúva sa do kategórie kompaktných crossoverov.
Mimochodom, názov Leaf neodkazuje na list rastliny, ktorý je väčšinou zelený, ale je to aj skratka pre "popredné ekologické a cenovo dostupné rodinné auto" (Leading Environmentally-friendly Affordable Family car).
Rozmery Nissan Leaf:
- Rázvor: 2 690 mm
- Dĺžka: 4 350 mm
- Šírka: 1 810 mm
- Výška: 1 550 mm
- Kufor: 437 l
Či sa ešte táto slovná hračka z prvej generácie naplní, si musíme počkať. Ceny zatiaľ nie sú známe a v predajoch elektromobilov už Nissan dávno valcuje Tesla a ďalší konkurenti.
Nový Leaf stojí na podvozkovej platforme AmpR Medium zo spoločného vývoja s Renaultom. Jej aplikovanie tak nájdeme pri v Nissane Ariya, ale aj v Renaultoch Megane a Scenic E-Tech.
Z hatchbacku je crossover
Nový Leaf má na dĺžku 4350 mm a rázvor kolies 2690 mm. Týmito parametrami spolu s objemom kufra 437 litrov má z elektrických konkurentov k nemu najbližšie Kia EV3.
Siluetou však ide nový Nissan úplne inou cestou a bližšie má k Tesle Model Y, Fordu Capri alebo Volkswagenu ID.5. Súčiniteľ odporu vzduchu je 0,25 Cd. Kolesá sú veľké, buď 18- alebo 19-palcové, ale s pomerne úzkymi pneumatikami s rozmerom 195/60. Oba tieto faktory majú prispieť k efektivite a nízkej spotrebe energie.

Prístrojová doska s dvoma spojenými 14,3-palcovými obrazovkami infotainmentu Google sa nesie v minimalistickom duchu, no zároveň sa nezabúda na tlačidlá pre ovládanie klimatizácie alebo vyhrievania sedadiel. Tlačidlami sa ovláda aj smer jazdy alebo jazdné režimy. Samozrejmosťou je možnosť jazdy s jedným pedálom, bol to práve Leaf, ktorý kedysi s tou inováciou prišiel.
Dve verzie s predným pohonom
Nissan už zverejnil aj špecifikácie pohonu, na výber budú dve výkonnostné verzie s dvoma rôznymi kapacitami batérie a s pohonom predných kolies.
Základná verzia má elektromotor s výkonom 130 kW (177 koní) a krútiaci moment 345 Nm. Dostupná bude s 52 kWh batériou.
Silnejší Leaf má 160 kW (218 koní) a trochu väčší krútiaci moment 355 Nm. Väčšia 75 kWh batéria má zabezpečiť dojazd na jedno nabitie až 604 kilometrov, maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch obmedzená na 160 kilometrov za hodinu.
Nissan síce tvrdí, že na nabíjačkách má Leaf tráviť menej času, no maximálny nabíjací výkon je pomerne štandardných 150 kW, otázna je teda priebežná nabíjacia krivka. Pri DC nabíjaní bude už CHAdeMO konektor minulosťou, nahrádza ho CCS štandard.

Zlepšenia sa týkajú aj systému chladenia batérie, ktoré bolo pri predošlých dvoch generáciách pasívne, teraz už sú kvapalinou chladené. Taktiež pribudla možnosť obojsmerného toku energie, takže nechýba funkcia V2L pre napájanie elektrických spotrebičov s výkonom do 3,6 kW.
Pôvod nového Leafu bude opäť európsky, sériová výroba sa začne tento rok v britskom Sunderlande a objednávky značka spustí na jeseň. Prvé autá sa potom k predajcom dostanú na jar 2026.