Škoda Octavia Drive 130 2,0 TDI 85 kW 6MT - Prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 23 520 / 26 680 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 4,4 – 4,7 / 5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2686; 4698; 1829; 1490 |
V časoch, keď Škoda pracuje na elektrickom kombi na novej platforme, má stále v ponuke aj absolútnu dlhoročnú klasiku - Škodu Octavia Combi s naftovým motorom 2,0 TDI, navyše v akčnej edícii k 130. výročiu značky.
Ako dnes vnímame základnú dieselovú motorizáciu? Dáva ešte zmysel nad ňou uvažovať?
Škoda Octavia je stálicou našich ciest, stala sa akýmsi štandardom pri vnímaní služobných áut, ale aj pri predstavách o ideálnom rodinnom kombi.
V kontexte dnešných cien nás v závere minulého roka v teste celkom milo prekvapila Octavia takpovediac v základe, ktorá sa po facelifte zbavila trojvalcového motora a napriek tomu jej ostala rozumná výbava za atraktívnu cenu. Teraz boli naše očakávania podobné.
Čo auto už na prvý pohľad robilo výnimočným, bola netypická modrá farba Italy Blue, ktorú na svojich autách (aj Octaviach) používa talianska polícia.

Pri Škode je táto farba určená najmä pre ostrú verziu RS, ale na želanie je dostupná aj pre obyčajnú Octaviu. Zvláštnosťou bol len čierny strešný spojler, ktorý inak býva vo farbe auta.
Aj toto môže byť teda spôsob ako sa vymaniť z davu, priplatiť si však treba 1618 eur, čo by sme pri základnej dieselovej motorizácii a snahe stlačiť cenu čo najnižšie rozhodne oželeli.

Výbava k jubileu
Už v minulom roku sme sa venovali prvej akčnej výbave pri štvrtej generácii Octavie, ktorá sa na slovenskom trhu objavila až s faceliftom. Z nej importér plynulo prešiel do oslavy jubilea a výbavu premenoval na Drive 130.
Rovno teda začnime tým, čo dostanete v aktuálne najlacnejšej Octavii Combi. Akčná výbava obsahuje dvojzónovú automatickú klimatizáciu, digitálny prístrojový panel s 10-palcovou obrazovkou, desať palcov má aj hlavná obrazovka infotainmentu, parkovacie senzory bez kamery, dažďový a svetelný senzor a aj 17-palcové hliníkové disky kolies.

Najlacnejšie kombi s benzínovým motorom kúpite za 23 520 eur, za rovnako výkonnú dieselovú verziu dáte pri Octavii Combi Drive 130 o 3160 eur viac.
Auto ako také pôsobí solídne, no interiér vyzerá natoľko skromne, že sa v ňom cítite ako v Scale. Dal by sa označiť ako prísne účelový.

Na druhej strane chválime, že sa Škoda v snahe stlačiť cenu nadol nezbavila detailov ako výškové nastavenie bezpečnostných pásov alebo kobercom vystlané úložné priestory vo dverách. Plasty sú samozrejme mäkčené a kabínu zútulňujú aj tkané koberce. Tiež platí, že kobercom sú vystlané boky batožinového priestoru, takže sa nepoškriabu.
Nenahraditeľný priestor
Samotný kufor by sa dal pri Octavii Combi len ťažko opomenúť, ostáva dôležitou prednosťou tohto auta. Zmestí sa sem 640 litrov batožiny, po sklopení operadiel až 1700 litrov.

Oželieť sme museli tunel na prevoz dlhých predmetov a aj zadnú lakťovú opierku. Podstatnejšie pre zadných pasažierov je, že nechýbajú výduchy klimatizácie ani dva USB-C porty. Ďalšie dva sú vpredu a piaty hore pri vnútornom spätnom zrkadle. Slúži na pripojenie on-board kamery.
Auto malo aj príplatkové vyhrievanie sedadiel a bezdrôtovú konektivitu so smartfónom a cúvaciu kameru. Jediné, čo nám vo výbave chýbalo, bolo bezkľúčové odomykanie, hoci na kľučkách dverí bolo naznačené. Totiž štartovanie bezkľúčové bolo, ale pre zamknutie auta musíte vždy loviť kľúč z vrecka.
Rovnaký výkon, odlišný prejav
Základný dieselový aj benzínový motor v Octavii spája rovnaký výkon 85 kW (116 koní), čo je rovnako veľa ako v poslednej evolúcii litrového trojvalca TSI známeho z Fabie. Lenže tam nejaké podobnosti končia.
V Octavii má dieselový štvorvalec objem dva litre, pri benzíne 1,5-litra a citeľne rozdielny nástup výkonu od nízkych otáčok.

Základné TDI bol vlastne prvý motor, s ktorým sme si štvrtú generáciu Octavie vyskúšali a jeho prednosti ostali rovnaké. Tou hlavnou je krásny záťah aj v nízkych otáčkach. Maximálny výkon je dostupný už od 2750 otáčok za minútu (pri rovnako výkonnom benzíne až od 5000 ot./min.) a vyšší je pri dieseli aj krútiaci moment 300 Nm (pri benzíne je to len 220 Nm).
Dilema s rýchlosťami
Menej nadšenia už prevládalo zo sprevodovania, ktoré na mestské jazdenie ani okresky nepovažujeme za ideálne. Totiž pri 1500 otáčkach za minútu a so zaradenou trojkou sa pri dodržiavaní povolenej rýchlosti 50 kilometrov za hodinu motor citeľne trápi, no po zaradení štvorky sa zas dusí až duní a nabáda vodiča aby išiel rýchlejšie.
Podobná situácia sa opakuje aj pri okreskovej deväťdesiatke, kde je dilema, či ísť so radenou päťkou, alebo už šestkou. Najlepšie sa základný diesel cíti na diaľnici, vtedy je z neho ideálny spoločník na dlhé trate.

Páčilo sa nám, že aj pri manuálnej prevodovke je ručná brzda elektronická a s funkciou auto-hold. Pri čakaní na križovatke tak nemusíte mať zošliapnutý brzdový pedál. Pokiaľ vám vadí štart-stop systém s automatickým vypínaním motora, stačí podržať spojku a motor nezhasne.
Nie že by sme odporúčali stáť na spojke keď je na semafore červená, ale v situáciách keď len prídete ku križovatke bez svetelnej signalizácie a potrebujete sa hneď rozbehnúť je fajn, keď sa vám nevypne motor. Túto skúsenosť majú majitelia Octavie s automatickou DSG prevodovkou.
Argument so spotrebou už neobstojí
Najsilnejším argumentom pre dieselový motor bola a aj je nízka spotreba. Výrobca uvádza 4,4 až 4,7 litra, my sme jazdili v priemere za päť litrov. V minulosti šlo o bezkonkurenčne nízku spotrebu, lenže časy sa zmenili.
Škoda dodnes nemá v ponuke full-hybrid, lenže má už príjemne úsporné benzínové motory aj bez toho. Pri silnejšom 1,5 TSI si pomáha odpájaním dvoch valcov pri nízkej záťaži a mild-hybridom, no aj základné 115-koňové TSI bez týchto vymožeností vie byť úsporné a rovnakú testovaciu trasu sme s ním pred pol rokom zvládli s priemernou spotrebou 5,4 litra.

Dostávame sa k dileme a výpočtom, či sa oplatí priplácať za drahší diesel. Ak jazdíte dlhšie diaľničné trasy alebo často so zaťaženým autom, motor 2,0 TDI stále stojí za zváženie.
Lenže príplatok 3160 eur nie je zanedbateľný a ani vám nepridá komfort automatickej prevodovky. Zaujímala nás teda návratnosť na základe nákladov na palivo.
Návratnosť v nedohľadne
Na základe priemerných cien paliva a reálnej priemernej spotreby benzínovej aj dieselovej verzie stojí kilometer s benzínovou Octaviou 0,0827 eur a s naftovou 0,0714 eur.
Po 10-tisíc kilometroch by boli prevádzkové náklady naftovej o 113 eur nižšie. Cenový rozdiel 3160 eur za drahšiu dieselovú Octaviu by sa vyrovnal až po prejazdení 280-tisíc kilometrov.

Dostávame sa k záveru, prečo sa dieselové motory vytrácajú z nových áut. V diskusiách sa väčšinou objavuje presvedčenie, že výrobcovia ich zákazníkom berú pre snahu o nižšie emisie.
Minimálne v prípade Octavie sú skutočnou odpoveďou vyspelé benzínové motory, pri ktorých sa podarilo významne znížiť spotrebu a stále sú za nižšiu cenu ako diesel. Octaviu s TDI nám teda nikto neberie, skutočným dôvodom je strácajúci sa zmysel investície do dieslu, čo sa nám z časti potvrdilo aj v teste.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Octavia Combi |
Verzia | Drive 130 2,0 TDI 85 kW 6MT |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 23 520 / 26 680 / 29 896 |
Motor | naftový štvorvalec s turbom, 1968 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 85 (115) / 2750 - 4250 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 300 / 1600 - 2500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | manuálna / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,5 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 4,4 - 4,7 / 5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Rozmer pneumatík | 205/55 R17 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1450 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640 / 1700 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2686; 4698; 1829; 1490 |