Kompaktné hatchbacky značky Kia, ktoré nahradia Ceed, viditeľne podrastú. Nový model z Tepličky nad Váhom postupne vo výrobe úplne nahradí Ceed, ktorý sa pri Žiline vyrába od roku 2006, no postupne dochádza k utlmovaniu.
Slovenské zastúpenie značky najnovšie zverejnilo ceny elektrického hatchbacku EV4. Pripomeňme, že cenovo bližšou náhradou Ceedu bude až mestský elektrický crossover EV2 a tiež so slovenským pôvodom.
Kto si ešte na elektromobil netrúfa, tak priamejšou náhradou za Ceed sa má stať Kia K4 so spaľovacími motormi. Do Európy sa bude dovážať z Mexika a to s karosériou hatchback aj kombi.
Rozmery Kia EV4:
- Rázvor: 2 820 mm
- Dĺžka: 4 430 mm
- Šírka: 1 860 mm
- Výška: 1 485 mm
- Kufor: 435 l
Už krátka verzia bude od Ceedu dlhšia o 120 mm, čo znamená, že dĺžku 4430 mm majú mať benzínová K4 aj elektrická EV4 rovnakú.
Kia EV4 sa Európe predstavila koncom februára na Dni elektromobilov Kia v Barcelone a už niekoľko týždňov sa dá auto stretnúť aj na našich cestách. Sériová výroba sa však ešte len začne 20. augusta.
Vzhľadom na dĺžku 4430 sú najbližšími konkurentmi EV4 modely ako Peugeot e-308 a Opel Astra Electric.

V rámci portfólia Kie je EV4 dlhšia od EV3 o 130 mm. Prejavuje sa to najmä dlhším rázvorom kolies až 2820 mm, čo je len o 80 mm menej ako pri EV6.
Paradoxom pritom je, že EV4 má menší objem kufra ako Kia udáva pre EV3. Stále však ponúka 435 litrov pre batožinu a po sklopení operadiel narastie na 1415 litrov.
Auto stojí na modulárnej platforme e-GMP so 400-voltovou architektúrou a pohonom len predných kolies, čo je zároveň najväčší koncepčný rozdiel oproti EV6.
S dojazdom cez 600 kilometrov
Na výber sú dve kapacity batérie, ale pri oboch rovnaký výkon elektromotora 150 kW (204 koní) a s krútiacim momentom 283 Nm.
Menšia batéria verzie Standard Range má kapacitu 58,3 kWh a vydržať má na dojazd 440 kilometrov, väčšia Long Range s kapacitou 81,4 kWh má vystačiť na 625 kilometrov. Údaje platia pre EV4 s najmenšími 17-palcovými kolesami.
Čo sa dynamiky týka, zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu sa pohybuje od 7,4 po 7,7 sekundy pri ťažšej verzii s väčšou batériou. V oboch prípadoch je maximálna rýchlosť 170 km/h.
Maximálny nabíjací výkon je 135 kW a z 10 na 80 percent sa na 120 kW nabíjačke auto nabije za pol hodinu. Nechýba funkcia predohrevu batérie pred nabíjaním, tepelné čerpadlo a tiež podpora funkcií obojsmerného toku energie V2L, V2H a V2G.
Cena tesne pod 40-tisíc eur
Cena základnej výbavy Light s menšou 58,3 kWh batériou začína od 39 690 eur. Pre porovnanie, najlacnejšia Tesla Model 3 je od 42 890 eur s DPH, no má aj lepšie výkonnostné parametre.
Kia EV4 má v štandardnej výbave dvojzónovú klimatizáciu, 12,3-palcovú obrazovku s bezdrôtovým pripojením smartfónu, vstavanú navigáciu, cúvaciu kameru, predné a zadné parkovacie senzory, adaptívny tempomat, aktívne udržiavania vozidla v jazdnom pruhu, predné full-LED svetlá, vyhrievané sedadlá aj volant a 17-palcové hliníkové disky kolies.
Vyšší stupeň výbavy Earth má už väčšiu 81,4 kWh batériu, ale aj o 5000 eur vyššiu cenu. Pridáva sa tepelné čerpadlo, systém sledovania mŕtvych uhlov, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, nastaviteľná bedrová opierka, adaptér pre V2L, zatmavené zadné okná, vyhrievané zadné sedadlá a elektrické ovládanie dverí kufra.
Za 51 190 eur je výbava Sport, ktorá je hlavne o upravenom vzhľade karosérie doplnenej o lesklé plasty aj väčšie 19-palcové disky kolies. Tiež sa pridáva asistent automatického preraďovania na diaľnici, adaptívne predné svetlá, laminované predné sklá pre lepšie odhlučnenie aj možnosť digitálneho kľúča.
Vrcholom ponuky EV4 je výbava GT-line od 54 190 eur s luxusnými prvkami ako prémiový audiosystém Harman Kardon, relaxačné elektricky ovládané predné sedadlá, head-up displej, 360-stupňový kamerový systém a asistent automatického parkovania.