SME

Ford Puma Gen-E výborne jazdí a vie prekvapiť veľmi nízkou spotrebou

Zaslúžil by si atraktívnejšiu cenu.

Ford Puma Gen-EFord Puma Gen-E (Zdroj: Peter Kálmán)
Ford Puma Gen-E Premium 44 kWh - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)28 990 / 33 660
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km)13,7 / 13,7
Objem batožinového priestoru (l)523 + 43
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2588; 4214; 1805; 1555

Vôbec sa neponáhľal a aj tak nie je zďaleka posledný. Ford rozšíril ponuku elektromobilov o šikovný mestský crossover Puma Gen-E.

Je náhradou za kedysi populárnu Fiestu a možno je trochu škoda, že sa tak nevolá. V redakčnom teste nás zaujímalo, či vie záujemcov osloviť alebo je skôr do počtu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes už naozaj nemá zmysel oplakávať malé kupé od Fordu z 90. rokov, ktoré sa volalo rovnako. Nová elektrická Puma je predsa podobne štýlová, najmä keď môže zažiariť v štandardnej žltej farbe Electric. Oproti mild-hybridnej benzínovej verzii má elektrická plnú prednú masku vo farbe karosérie a vzadu biely nápis.

SkryťVypnúť reklamu

Zvláštnosťou skôr je, že do elektrickej Pumy sadáme až šesť rokov po premiére tohto modelu so spaľovacím motorom. Napriek tomu z auta nemáme pocit, že by stihlo zostarnúť, Ford minulý rok spravil facelift a napríklad kompletne prerobil prístrojovú dosku.

Príjemná atmosféra aj napriek lacným plastom

Dizajn interiéru sa nesie v duchu väčšieho Exploreru alebo Capri, ale centrálna 12-palcová obrazovka je v Pume umiestnená vodorovne. Plasty pôsobia podstatne lacnejším dojmom, na výplniach dverí sú tvrdé, situáciu zlepšuje koženkové čalúnenie. V prípade sedadiel sa našťastie vyskytuje len na okrajoch, takže sa vodič na nich nespotí.

Úplne sa zmenil stredový tunel, keďže páka našla miesto vpravo za volantom. Vodič má tak podstatne viac miesta na drobnosti aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu.

SkryťVypnúť reklamu

Lakťová opierka sa dá posúvať a celkovo sme si rýchlo našli ideálnu polohu za volantom. Ten má na malé auto väčší veniec a navyše nie je úplne okrúhly. Pri jazde nám však nijako neprekážal, skôr ešte lepšie padol do rúk.

Na rozdiel od Capri sa tu neexperimentovalo s kapacitnými dotykovými tlačidlami na volante, ale pri nastavovaní tepelného komfortu sa už ťukaniu do obrazovky nevyhnete. Všetko je ľahko dostupné na spodnej lište, chýbalo nám len rýchle prepnutie na vnútorný okruh.

Vodič má pred sebou ešte väčšiu obrazovku s prehľadným zobrazením všetkých informácií o jazde, nad ňou je reproduktor alebo presnejšie soundbar audiosystému Bang & Olufsen. Keď si práve neužívate obľúbené skladby, tak odhlučnenie kabíny je veľmi dobre zvládnuté na malé auto.

SkryťVypnúť reklamu

Inteligentný na cestách a šikovný v kufri

Tak isto nás prekvapila nálož jazdných asistentov. Okrem aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu a sledovania mŕtvych uhlov môže mať Puma aj inteligentný adaptívny tempomat, ktorý sám prispôsobí rýchlosť podľa dopravného značenia, takže spomaľovanie pred obcou a zrýchlenie za jej koncom sa deje automaticky. V aute B segmentu ide ešte stále o výnimočnú funkciu.

Keď už sme pri asistentoch, trochu nás prvú časť testu otravovalo zdĺhavé vypínanie akustického upozornenia na prekročenú rýchlosť. Lenže Ford má na deaktivovanie tajnú skratku - stačí podržať tlačidlo limitera rýchlosti na volante. Značky tieto zlepšováky zabúdajú komunikovať, pritom vodičovi vedia uľahčiť každodenné používanie auta.

Z praktického hľadiska Puma aj pri spaľovacej verzii ponúka v kufri pod podlahou takzvaný Mega Box, teda plastovú vaňu so štupľom na prevoz vyšších alebo špinavých predmetov, napríklad rastlín zo záhradníctva. Pri elektrickej verzii tento extra priestor ešte narástol a Ford ho preto premenoval na Giga Box.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Batožinový priestor má vďaka nemu objem 523 litrov čo je vzhľadom na dĺžku auta 4214 mm bezkonkurenčný priestor. Pritom sa nezabudlo ani na frunk pod prednou kapotou, ktorý pojme ďalších 43 litrov, napríklad nabíjací kábel a povinnú výbavu.

Na zadných sedadlách už také nadšenie nepanuje. Vysoká podlaha spôsobuje, že sa nesedí príliš pohodlne, chýbajú stredové výduchy klimatizácie a posádka je obklopená tvrdými plastmi na výplni dverí. Priestorovo na kratšie trasy to stačí.

Výkon stačí vďaka nízkej hmotnosti

Puma Gen-E je v ponuke len v jednej výkonnostnej verzii a s jednou veľkosťou batérie. Predné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 124 kW (168 koní) a s krútiacim momentom 290 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 8 sekúnd.

Možno sa to nezdá na elektromobil veľa, no to isté platí aj o hmotnosti 1566 kilogramov. Elektrická Puma tak vie pôsobiť celkom živo, no dôležitejšie je riadenie a perfektne naladený podvozok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prepletať sa s týmto autom mestom či na okreskách nás celkom bavilo. Je tuhší, ale posádka netrpí pri filtrovaní nerovností a v zákrutách sa auto takmer vôbec nenakláňa.

Už benzínová Puma dostala túto pochvalu, v tomto prípade ešte pomáha nízke ťažisko. Možno povedať doslova nízky podvozok, pretože batéria uberá zo svetlej výšky a je na úrovni 157 mm. Platforma pochádza ešte z Fiesty, elektrifikácia bola teda dodatočná, nejde teda o batériové články v jednom súvislom celku. Z pohľadu pozície za volantom to vôbec neprekáža, podlaha je štandardne nízko.

Zázraky so spotrebou

Batéria má kapacitu 44 kWh a podľa výrobcu vystačí na dojazd 364 kilometrov, nám pri plnom nabití ukazoval palubný počítač 296 kilometrov. Záleží, koľko s autom trávite jazdením v meste, nám nakoniec dojazd vystačil na 350 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na diaľnici sme jazdili 130-kou za 19 kWh, na okreskách so spotrebou 13 kWh. Najlepšie výsledky sme dosiahli v meste, kde sa spotreba ustálila na 9 kWh a najnižšia bola 7 kWh. Podobnú sme mali len pri malej Dacii Spring, v priemere sme s Pumou Gen-E jazdili za 13,7 kWh.

Elektrická Puma si k nízkemu apetítu energie pomáha účinnou rekuperáciou. Auto úplne bez nej nevie fungovať, čo však platí aj o benzínovom mild-hybride. Najmenej výrazné spomaľovanie je v režime Eco, silnejšie, keď na páčke zapnete režim L a najsilnejšie pri aktivovanej jazde s jedným pedálom.

V meste sme si na túto možnosť rýchlo zvykli a väčšinu času používali len pedál akcelerátora. Aj z tohto dôvodu sú vzadu len bubnové brzdy, kotúče by nemali využitie a rýchlo zahrdzaveli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrý, ale nie dokonalý

Maximálny nabíjací výkon sa pohybuje ľahko nad 100 kW a z 15 na 85 percent sme nabíjali presne 30 minút. Otázne je, ako bude táto disciplína vyzerať, keď nebude vonku príjemných 20 stupňov.

Malý elektrický Ford nemá na rozdiel od väčšieho Exploreru predohrev batérie, ani tepelné čerpadlo, čo je škoda. Tak isto chýba možnosť obojsmerného toku energie pre napájanie spotrebičov alebo domácnosti.

Pri pohľade do cenníka s dvoma výbavami síce zaujme zľava vyše 5500 eur, no stále je to 28 990 eur, respektíve 30 890 pri výbave Premium. S príplatkami sme sa dostali na sumu 33 660 eur.

Nepoteší, že zľava platí pri využití partnerských finančných služieb, inak sa bavíme o cene 36 590 eur, teda veľmi podobne, akú mal nedávno testovaný Opel Mokka Electric. Darmo, na generáciu dostupnejších elektrických crossoverov si ešte musíme počkať, no Ford nám pri Pume Gen-E ukázal, že podarený elektromobil vie spraviť aj bez pomoci Volkswagenu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelFord Puma
VerziaGen-E Premium 44 kWh
Cena benzínovej verzie od23 980
Cena elektrickej verzie od / testovaný model (eur)28 990 / 33 660
Výkon – kW(k)124 (168)
Krút. moment – (Nm)290
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)8
Maximálna rýchlosť (km/h)160
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km)13,7 / 13,7
Kapacita batérie (kWh)44
Max. nabíjací výkon (kW)100
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatík215/50 R18
Prevádzková hmotnosť (kg)1566
Objem batožinového priestoru (l)523 + 43 / 1060
Svetlá výška podvozka (mm)157
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2588; 4214; 1805; 1555

Ford

Firma ako dôvod oznámila slabý dopyt po elektrických vozidlách.


TASR 3
Ford Capri

Aj najvýkonnejšia verzia je lacnejšia ako konkurenti.


15
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V Malackách vybudovali čajové impérium
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  6. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. V Malackách vybudovali čajové impérium
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  6. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 470
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 932
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 8 807
  4. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 8 167
  5. Ľuboš Fellner otvorene 6 830
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 395
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 259
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 737
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Grznár: Dediny, mestá a župy nie sú pobočkami štátu.
  2. Ľuboslav Farkaš: Ďalšie, von oknom vyhodené peniaze Matúša Šutaja Eštoka
  3. Anton Lisinovič: 7 prečítaných kníh za rok 2025 (1.časť)
  4. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Vatikán a Jozef Tiso. Prvá časť.
  5. Dušan Piršel: Po amputácii charakteru sa dá žiť, ale aj slušne?
  6. Martin Turčan: Počujte Kotlára, vypusťte Krakena!
  7. Martin Fronk: SISI a Gödöllő: Romantika cisárovnej v barokovom paláci
  8. Tomáš Kuvik: Názor: Stane sa z Čiech po voľbách ďalší spojenec Fica a Orbána?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 884
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 727
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 16 034
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 487
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 062
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 854
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 919
  8. Miroslav Daniš: Štát sme MY, nie vy, súdružky a súdruhovia ! 4 035
  1. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  2. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  3. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  4. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  5. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  6. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  7. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  8. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
SkryťZatvoriť reklamu