Ford Puma Gen-E Premium 44 kWh - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 28 990 / 33 660 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 13,7 / 13,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 523 + 43 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2588; 4214; 1805; 1555 |
Vôbec sa neponáhľal a aj tak nie je zďaleka posledný. Ford rozšíril ponuku elektromobilov o šikovný mestský crossover Puma Gen-E.
Je náhradou za kedysi populárnu Fiestu a možno je trochu škoda, že sa tak nevolá. V redakčnom teste nás zaujímalo, či vie záujemcov osloviť alebo je skôr do počtu.
Dnes už naozaj nemá zmysel oplakávať malé kupé od Fordu z 90. rokov, ktoré sa volalo rovnako. Nová elektrická Puma je predsa podobne štýlová, najmä keď môže zažiariť v štandardnej žltej farbe Electric. Oproti mild-hybridnej benzínovej verzii má elektrická plnú prednú masku vo farbe karosérie a vzadu biely nápis.
Zvláštnosťou skôr je, že do elektrickej Pumy sadáme až šesť rokov po premiére tohto modelu so spaľovacím motorom. Napriek tomu z auta nemáme pocit, že by stihlo zostarnúť, Ford minulý rok spravil facelift a napríklad kompletne prerobil prístrojovú dosku.
Príjemná atmosféra aj napriek lacným plastom
Dizajn interiéru sa nesie v duchu väčšieho Exploreru alebo Capri, ale centrálna 12-palcová obrazovka je v Pume umiestnená vodorovne. Plasty pôsobia podstatne lacnejším dojmom, na výplniach dverí sú tvrdé, situáciu zlepšuje koženkové čalúnenie. V prípade sedadiel sa našťastie vyskytuje len na okrajoch, takže sa vodič na nich nespotí.

Úplne sa zmenil stredový tunel, keďže páka našla miesto vpravo za volantom. Vodič má tak podstatne viac miesta na drobnosti aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu.
Lakťová opierka sa dá posúvať a celkovo sme si rýchlo našli ideálnu polohu za volantom. Ten má na malé auto väčší veniec a navyše nie je úplne okrúhly. Pri jazde nám však nijako neprekážal, skôr ešte lepšie padol do rúk.
Na rozdiel od Capri sa tu neexperimentovalo s kapacitnými dotykovými tlačidlami na volante, ale pri nastavovaní tepelného komfortu sa už ťukaniu do obrazovky nevyhnete. Všetko je ľahko dostupné na spodnej lište, chýbalo nám len rýchle prepnutie na vnútorný okruh.
Vodič má pred sebou ešte väčšiu obrazovku s prehľadným zobrazením všetkých informácií o jazde, nad ňou je reproduktor alebo presnejšie soundbar audiosystému Bang & Olufsen. Keď si práve neužívate obľúbené skladby, tak odhlučnenie kabíny je veľmi dobre zvládnuté na malé auto.
Inteligentný na cestách a šikovný v kufri
Tak isto nás prekvapila nálož jazdných asistentov. Okrem aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu a sledovania mŕtvych uhlov môže mať Puma aj inteligentný adaptívny tempomat, ktorý sám prispôsobí rýchlosť podľa dopravného značenia, takže spomaľovanie pred obcou a zrýchlenie za jej koncom sa deje automaticky. V aute B segmentu ide ešte stále o výnimočnú funkciu.

Keď už sme pri asistentoch, trochu nás prvú časť testu otravovalo zdĺhavé vypínanie akustického upozornenia na prekročenú rýchlosť. Lenže Ford má na deaktivovanie tajnú skratku - stačí podržať tlačidlo limitera rýchlosti na volante. Značky tieto zlepšováky zabúdajú komunikovať, pritom vodičovi vedia uľahčiť každodenné používanie auta.
Z praktického hľadiska Puma aj pri spaľovacej verzii ponúka v kufri pod podlahou takzvaný Mega Box, teda plastovú vaňu so štupľom na prevoz vyšších alebo špinavých predmetov, napríklad rastlín zo záhradníctva. Pri elektrickej verzii tento extra priestor ešte narástol a Ford ho preto premenoval na Giga Box.
Batožinový priestor má vďaka nemu objem 523 litrov čo je vzhľadom na dĺžku auta 4214 mm bezkonkurenčný priestor. Pritom sa nezabudlo ani na frunk pod prednou kapotou, ktorý pojme ďalších 43 litrov, napríklad nabíjací kábel a povinnú výbavu.
Na zadných sedadlách už také nadšenie nepanuje. Vysoká podlaha spôsobuje, že sa nesedí príliš pohodlne, chýbajú stredové výduchy klimatizácie a posádka je obklopená tvrdými plastmi na výplni dverí. Priestorovo na kratšie trasy to stačí.
Výkon stačí vďaka nízkej hmotnosti
Puma Gen-E je v ponuke len v jednej výkonnostnej verzii a s jednou veľkosťou batérie. Predné kolesá poháňa elektromotor s výkonom 124 kW (168 koní) a s krútiacim momentom 290 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 8 sekúnd.

Možno sa to nezdá na elektromobil veľa, no to isté platí aj o hmotnosti 1566 kilogramov. Elektrická Puma tak vie pôsobiť celkom živo, no dôležitejšie je riadenie a perfektne naladený podvozok.
Prepletať sa s týmto autom mestom či na okreskách nás celkom bavilo. Je tuhší, ale posádka netrpí pri filtrovaní nerovností a v zákrutách sa auto takmer vôbec nenakláňa.
Už benzínová Puma dostala túto pochvalu, v tomto prípade ešte pomáha nízke ťažisko. Možno povedať doslova nízky podvozok, pretože batéria uberá zo svetlej výšky a je na úrovni 157 mm. Platforma pochádza ešte z Fiesty, elektrifikácia bola teda dodatočná, nejde teda o batériové články v jednom súvislom celku. Z pohľadu pozície za volantom to vôbec neprekáža, podlaha je štandardne nízko.
Zázraky so spotrebou
Batéria má kapacitu 44 kWh a podľa výrobcu vystačí na dojazd 364 kilometrov, nám pri plnom nabití ukazoval palubný počítač 296 kilometrov. Záleží, koľko s autom trávite jazdením v meste, nám nakoniec dojazd vystačil na 350 kilometrov.
Na diaľnici sme jazdili 130-kou za 19 kWh, na okreskách so spotrebou 13 kWh. Najlepšie výsledky sme dosiahli v meste, kde sa spotreba ustálila na 9 kWh a najnižšia bola 7 kWh. Podobnú sme mali len pri malej Dacii Spring, v priemere sme s Pumou Gen-E jazdili za 13,7 kWh.

Elektrická Puma si k nízkemu apetítu energie pomáha účinnou rekuperáciou. Auto úplne bez nej nevie fungovať, čo však platí aj o benzínovom mild-hybride. Najmenej výrazné spomaľovanie je v režime Eco, silnejšie, keď na páčke zapnete režim L a najsilnejšie pri aktivovanej jazde s jedným pedálom.
V meste sme si na túto možnosť rýchlo zvykli a väčšinu času používali len pedál akcelerátora. Aj z tohto dôvodu sú vzadu len bubnové brzdy, kotúče by nemali využitie a rýchlo zahrdzaveli.
Dobrý, ale nie dokonalý
Maximálny nabíjací výkon sa pohybuje ľahko nad 100 kW a z 15 na 85 percent sme nabíjali presne 30 minút. Otázne je, ako bude táto disciplína vyzerať, keď nebude vonku príjemných 20 stupňov.
Malý elektrický Ford nemá na rozdiel od väčšieho Exploreru predohrev batérie, ani tepelné čerpadlo, čo je škoda. Tak isto chýba možnosť obojsmerného toku energie pre napájanie spotrebičov alebo domácnosti.
Pri pohľade do cenníka s dvoma výbavami síce zaujme zľava vyše 5500 eur, no stále je to 28 990 eur, respektíve 30 890 pri výbave Premium. S príplatkami sme sa dostali na sumu 33 660 eur.
Nepoteší, že zľava platí pri využití partnerských finančných služieb, inak sa bavíme o cene 36 590 eur, teda veľmi podobne, akú mal nedávno testovaný Opel Mokka Electric. Darmo, na generáciu dostupnejších elektrických crossoverov si ešte musíme počkať, no Ford nám pri Pume Gen-E ukázal, že podarený elektromobil vie spraviť aj bez pomoci Volkswagenu.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Ford Puma |
Verzia | Gen-E Premium 44 kWh |
Cena benzínovej verzie od | 23 980 |
Cena elektrickej verzie od / testovaný model (eur) | 28 990 / 33 660 |
Výkon – kW(k) | 124 (168) |
Krút. moment – (Nm) | 290 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km) | 13,7 / 13,7 |
Kapacita batérie (kWh) | 44 |
Max. nabíjací výkon (kW) | 100 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 215/50 R18 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1566 |
Objem batožinového priestoru (l) | 523 + 43 / 1060 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 157 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2588; 4214; 1805; 1555 |