Opel Mokka Electric GS 54 kWh - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 31 990 / 36 590 |
Spotreba výrobca / test (kWh/100 km) | 15,4 – 15,6 / 17,4 |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2561; 4150; 1787; 1515 |
Najmenšie SUV značky Opel sme preklepli v teste v jeho modernizovanej elektrickej verzii. Tá je síce primárne určená do mesta, no nás zaujímalo, ako sa zhostí úlohy auta pre štyroch na víkendový pobyt v horách.
Cestovanie s elektromobilom naprieč Slovenskom dnes už nie je žiadne veľké dobrodružstvo, v posledných rokoch pribudlo viacero nabíjačiek, a tak dlhšia trasa s elektromobilom ostáva adrenalínom len pri najmenších modeloch ako Dacia Spring.
Stále je to však o plánovaní, aby vás zastavenie na nabíjanie čo najmenej obmedzovalo a aby ste vedeli čas rozumne využiť. Prípadne, aby vás nezaskočila obsadená alebo nefunkčná nabíjačka. Na overenie poslúžia rôzne mobilné aplikácie, napríklad mapa nabíjacích bodov od ZSE Drive.
Stále vyzerá dobre
Od nášho prvého zoznámenia sa s elektrickou Mokkou v roku 2021 sa toho už stihlo veľa zmeniť. A to aj napriek tomu, že dizajn auta po nedávnom facelifte vyzerá takmer rovnako.
Vôbec to však neprekáža, Mokka akoby ani o deň nezostarla, pôsobí stále veľmi dobre. Bola prvým modelom značky, ktorý prišiel s novými ostrými líniami a s prednou maskou nazvanou Opel Vizor, rovnako dnes tento dizajn sluší aj Astre či Grandlandu.

Mokku môžete mať celú v jednej zo šiestich farieb alebo ju ozvláštniť čiernou strechou, prípadne aj čiernou kapotou. V našom prípade tento kontrast hral s novou zelenou Tropikal.
Opel vraj vylepšil základné Eco LED svetlá, u nás malo auto príplatkové adaptívne Intelli-Lux so 14 segmentmi. Na kategóriu malých áut svietia v noci výborne, no sú súčasťou rozsiahlejšieho balíka Techno za 2500 eur.
Vzadu je zvláštnosťou otváranie kufra, pretože mikrospínač nie je na dverách, ale až nižšie v nárazníku pri osvetlení evidenčného čísla. V zime sa toto miesto prirodzene rýchlo zašpiní.
Nový volant a menej lesklých plastov
Vnútri ubudlo lesklých čiernych plastov, nový je volant po vzore Astry a tiež infotainment prehľadným menu. Dotykové ovládanie má celkom rýchlu odozvu, dlhšie len trvá načítanie kamery pri cúvaní. Ikony, respektíve funkcie, si môže vodič prispôsobiť podľa vlastných predstáv.
Pod obrazovkou síce ubudli niektoré tlačidlá, ale panel klimatizácie ostal, netreba tak teplotu nastavovať v menu. Jednoduchý je aj prístup k jazdným asistentom a taktiež ovládanie tempomatu na volante.

Plasty sú tvrdé a tkané koberce dosť nekvalitné, po 10-tisíc kilometroch boli už viditeľne opotrebované. S priestorom sa veľmi čarovať nedá, kufor má len 310 litrov. Pri batožine pre štyroch, hoci len na víkend, sme nechali doma dvojitú podlahu aj krycie plato.
Na dĺžku má auto len 4150 mm a krátke previsy karosérie či svetlá výška podvozka až 189 mm z Mokky robia dobrého spoločníka nielen v meste ale aj na nespevnených cestách. Na rozdiel od predošlej generácie sú však vždy poháňané len predné kolesá.
S vylepšeným pohonom aj batériou
Od uvedenia na trh sa zvýšil výkon aj kapacita batérie elektrickej Mokky. Elektromotor ponúka 115 kW (156 koní) a maximálny krútiaci moment 260 Nm. Auto v premávke pôsobí živšie ako na papieri, z nuly na sto trvá zrýchlenie deväť sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.
Batéria má kapacitu 54 kWh a vydržať má na dojazd 403 kilometrov, čo sa takmer zhodovalo s palubným počítačom pri plnom nabití. Časovo aj výkonovo je najefektívnejšie dobíjať auto z 10 na 80 percent, vtedy sa naozaj dá dosiahnuť výrobcom deklarovaný čas 27 minút.

Pri pätnástich percentách batérie sme pri nabíjaní dosiahli výkon 107 kW, Opel udáva maximálny výkon 100 kW a potom už krivka klesala, až bol pri 80 percentách nabíjací výkon 50 kW. Aj to je dôvod prečo zvyšných 20 percent dobíjate ešte ďalšiu pol hodinu, čo už nie je veľmi časovo rentabilné pri výkonných verejných nabíjačkách. Aj pri nabití na 80 percent pritom môžete počítať s vyše 300-kilometrovým dojazdom.
Štandardom domáceho nabíjania pri Mokke-e ostáva jednofázová 7,4 kW palubná nabíjačka pre nabíjanie striedavým prúdom (AC). Za výkonnejšiu 11 kW trojfázovú sa pripláca 450 eur pri všetkých výbavách a po novom sa pridáva možnosť obojsmerného toku energie, takže viete napájať z batérie auta externé spotrebiče. Za V2L adaptér sa však ešte zvlášť pripláca.
Spotreba a nabíjanie
Späť k nášmu výletu. Pri plánovaní dlhších trás pomôže zadávať cieľ do vstavanej navigácie, pretože vám ukáže odporúčané miesta nabíjania, aj koľko času na nich stráviť aby ste boli čo najefektívnejší.
V našom prípade mala trasa z Bratislavy do Vysokých Tatier 300 kilometrov a auto pri batérii nabitej na 77 percent pre 290-kilometrový dojazd vypočítalo, že najlepšie bude dvakrát cestou nabíjať, raz 26 minút a na druhej zastávke 18 minút. Počítalo pritom s jazdou po diaľnici aj so státím v kolóne pod Donovalmi pred Ružomberkom.

Odporúčania navigácie sme však nepočúvli a nabíjacie zastávky prispôsobili svojmu programu tak, aby sme nikde nemuseli čakať viac ako je to potrebné. Zároveň sme museli počítať s tým, že v cieľovej destinácii nebude možnosť auto znova nabíjať.
Prvou zastávkou tak po 152 kilometroch bol Terminál R1 Beladice, kde sme strávili 24 minút zastávkou na občerstvenie a auto sa zatiaľ zo 41 percent nabilo na 82 percent.
Druhou nabíjacou zastávkou bolo Kamenné Pole v Liptovskom Mikuláši, kam sme po 160 kilometroch od Beladíc prišli s 18-percentnou batériou a dojazdom 54 kilometrov. Čas na nákupy sme opäť využili nabíjaním, aby sme ho nemuseli riešiť počas víkendu v horách.
Posledné nabíjanie na rovnakom mieste v Mikuláši na ceste späť bolo najmenej efektívne. Cieľom však bolo zistiť, či Opel Mokka Electric zvládne trasu z Tatier do Bratislavy na jedno nabitie. Zo 74 percent sme nabíjali do 100 percent až 55 minút, čas sme však opäť využili na obed v reštaurácii.
Navigácia nám napriek tomu odporúčala spraviť si ešte jednu zastávku na nabíjanie, ale to už sme chceli nechať na doma. Mokka trasu z Mikuláša do Bratislavy dala bez problémov a v cieli so sedempercentnou batériou a zostávajúcim dojazdom 20 kilometrov.
Tri nabíjania s objemom 77,7 kWh by nás v sieti ZSE Drive pri využití ultra rýchlych DC nabíjačiek (nad 55 kW) stáli bez mesačného paušálu 71 eur.
Priemerná spotreba počas 638 kilometrov bola 17,4 kWh na 100 kilometrov. Stále nedokončené diaľničné úseky a hustejšia prázdninová doprava pomohli k nižšej spotrebe, ale netreba zabúdať na štvorčlennú posádku s batožinou.
Dobrá, ale chýba motivácia
Elektrická Mokka dokázala, že dá sa využiť aj mimo mesta a limitujúca nie je ani tak elektrická výzbroj ako rozmery auta. Opel však má aj na tento problém odpoveď v podobne väčšej a cenovo dostupnejšej Frontery Electric. Tá však používa jednoduchšiu technológiu.
Cenový rozdiel medzi základnou a najvyššou výbavou Mokky je pri elektrickej verzii iba 1200 eur, takže na lepšej výbave sa neoplatí šetriť. Problémom skôr ostáva veľký cenový rozdiel medzi benzínovou a elektrickou verziou.
Priame porovnávanie cien je výhodou, ale aj nevýhodou e-CMP platformy, na ktorej Stellantis spravil celý rad áut so spaľovacím aj elektrickým pohonom. Totiž, v čase, keď očakávame, že sa tieto ceny začnú zrovnávať, je rozdiel 11 500 eur skutočne veľa. Keď sme pred štyrmi rokmi porovnávali benzínový a elektrický Peugeot 2008, tak cenový rozdiel bol 8000 eur.
K porovnateľným cenám spaľovacích motorov a elektromobilov nás v tomto segmente zjavne čaká ešte dlhá cesta.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Opel Mokka Electric |
Verzia | GS Electric 54 kWh |
Cena benzínovej verzie od | 20 490 |
Cena elektrickej verzie od / testovaný model (eur) | 31 990 / 36 590 |
Výkon – kW(k) | 115 (156) |
Krút. moment – (Nm) | 260 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100km) | 15,4 – 15,6 / 17,4 |
Kapacita batérie (kWh) | 54 |
Max. nabíjací výkon (kW) | 100 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 215/55 R18 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1615 |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 / 1060 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 189 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2561; 4150; 1787; 1515 |