SME

Volkswagen Touran predvádza, v čom všetkom je MPV lepšie než SUV

Jazdí ako osobné auto, ale zastúpi aj dodávku.

Volkswagen TouranVolkswagen Touran (Zdroj: Marek Čepa)
Volkswagen Touran Highline 1,5 TSI ACT DS7
Cena od / verzia od (eur)30 490 / 35 990
Spotreba WLTP výrobca / test (l)6,5 / 7,2
Objem batožinového priestoru (l)834 (1 857)
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2786; 4632; 1829; 1613

Nie je žiadnou novinkou, že MPV je vymierajúci druh. Aj keď išlo dlhé roky o pomerne populárny typ automobilov, praktické rodinné koráby z ciest pomaly vytlačil trend SUV.

Asi neexistuje lepší príklad ich osudu ako Renault Espace, ktorý tento segment prakticky založil. Minivan sa svojej šiestej generácie nedočkal, jeho meno teraz nesie priestranné SUV s tromi radmi sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Okrem podobných áut sú tu tiež rôzne osobné dodávky, ktoré dnes z veľkej časti zastúpili úlohu klasických MPV. Patria k nim napríklad mnohé mutácie francúzskej dodávky Citroën Berlingo či Peugeot Rifter, ale aj Volkswagen Caddy a Ford Tourneo Connect.

SkryťVypnúť reklamu

V ponuke Volkswagenu však aj po nedávnom konci modelu Sharan stále figuruje aj typické MPV. Je ním menší Touran, ktorý dokáže aj s pribúdajúcim vekom zákazníkov stále osloviť.

Model je na trhu už cez dvadsať rokov, počas ktorých sa ho predalo viac ako 2,6 milióna kusov. Súčasná generácia je len druhou v poradí a vyrába sa od roku 2015, no stále nepatrí do starého železa.

Neutrálny dizajn starne pomaly

Nenápadný dizajn starne iba veľmi pomaly a stačia malé úpravy, aby pôsobil aktuálne. Najnovšie modely prezrádzajú iba detaily, ako napríklad označenie modelu uprostred kufra.

Jednoduchý dizajn robia o niečo zaujímavejším exteriérové prvky R-Line, napríklad špecifické nárazníky, označenie na blatníkoch, ale aj atraktívne 18-palcové disky kolies Marseille.

SkryťVypnúť reklamu

Kto by chcel rodinnej rakete dodať ešte o niečo športovejší vzhľad, môže si zvoliť tiež interiérové doplnky ako športový volant, špecifické dekoračné lišty alebo strop v čiernej farbe.

Testované auto však dostalo iba exteriérový paket, ktorý je súčasťou zvýhodneného balíka výbavy Extra R-Line. Prvky spolu za 6510 eur ponúka za zvýhodnenú cenu 1900 eur.

Okrem nich obsahuje niekoľko asistenčných systémov, napríklad vedenie v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat s funkciou jazdy v zápche. Súčasťou sú aj príplatkové svetlá IQ.Light s automatickými diaľkovými svetlami s tienením premávky a zadné LED svetlá s atraktívnejšou grafikou. Nechýba infotainment s 8-palcovou obrazovkou, cúvacia kamera, rozpoznávanie značiek ani bezkľúčový prístup.

V testovanom aute ku komfortnejšiemu jazdnému zážitku pomáha tiež elektrické otváranie batožinového priestoru, bezdrôtové zrkadlenie a nabíjanie smartfónu, ale aj praktická 230-voltová zásuvka v kufri.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Volkswagen Caddy je štýlové MPV plné komfortu (test) Čítajte 

Dobrá ergonómia namiesto efektných riešení

Touran je blízkym príbuzným Golfu siedmej generácie, čo prezrádza aj podobné rozloženie interiéru. Dnes už viac pripomína končiaci Tiguan, iba tlačidlá po stranách radiacej páky sa presunuli pod panel klimatizácie.

Znamená to skvelú ergonómiu interiéru, s menším dôrazom na dotykové ovládanie, než sme zvyknutí pri novších modeloch, potešili nás hlavne klasické fyzické tlačidlá na volante.

Interiér Touranu je však v prvom rade neuveriteľne priestranný a variabilný. V tomto sa imidžovejšie SUV jednoducho nemôžu porovnávať s pragmatickým MPV. A Touran patrí k najlepším.

Dostupný je v konfigurácii s piatimi alebo až siedmimi miestami na sedenie. Testované auto bolo vybavené aj tretím radom sedadiel, v ktorom bolo prekvapivo veľa miesta a dokonca aj zatvárateľná priehradka či držiaky na nápoje. Odkladacie priestory sú v kabíne Touranu všade, kam sa pozriete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dospelým pasažierom však bude určite pohodlnejśie v druhom rade, kde sú umiestnené tri oddelené posuvné sedadlá s nastaviteľným sklonom chrbtovej opierky. O teplotný komfort sa stará trojzónová klimatizácia či vyhrievané krajné sedadlá za príplatok, jednoduchý prístup do zadných radov zase zaručuje veľký nástupný otvor.

Touran je mimoriadne obľúbený v rodinách s viac deťmi a je veľmi jednoduché pochopiť prečo. Ukotvenie Isofix sa nachádza na všetkých sedadlách okrem vodičovho. Je aj možnosť priplatiť si za integrované detské sedačky v druhom rade.

Naraz sa tak dá namontovať až šesť detských sedačiek - do druhého radu sa zmestia až tri vedľa seba, ďalšie dve do výklopného tretieho radu. Na vlastné oči sme sa o tom mohli presvedčiť vďaka sedačkám, ktoré nám pre tento účel zapožičal obchod Kociky.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak práve nepotrebujete prevážať pasažierov akéhokoľvek veku, Touran dokáže slušne suplovať úlohu dodávky. Zadné dva rady sedadiel sa dajú sklopiť do roviny, čo vytvorí až 1857 litrov batožinového priestoru, v prípade päťmiestnej verzie hodnota ešte stúpne na 1980 litrov.

Súvisiaci článok Renault Kangoo by mohol byť najlepším rodinným autom, ale mrhá talentom (test) Čítajte 

Hladký benzín o sebe takmer nedáva vedieť

Aktuálne sú v ponuke dva naftové štvorvalce 2,0 TDI, buď ako manuál so šiestimi stupňami a výkonom 90 kW (122 koní), alebo ako sedemstupňový dvojspojkový automat s výkonom 110 kW (150 koní).

Dopĺňa ich moderné benzínové turbo 1,5 TSI Evo2 s rovnakým počtom valcov a identickým výkonom ako silnejší diesel. V tomto prípade je rovnaký výkon 110 kW (150 koní) pre manuál aj testované sedemstupňové DSG.

Niekomu sa môže zdať diesel s vyšším krútiacim momentom logickou voľbou pre podobný typ auta, benzínový štvorvalec je však prinajmenšom rovnako dobrou voľbou. Touran totiž jazdnými vlastnosťami pripomína skôr nafúknutý Golf než malú dodávku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zážihový motor sa od staršej 1,5 TSI odlišuje niekoľkými zmenami, ktoré mali pomôcť znížiť emisie a tiež spotrebu. Dopomáha si k tomu aj vylepšeným systémom deaktivácie dvoch valcov ACT+, ktorý zasahuje častejšie.

Vypnutie dvoch valcov si však takmer nevšimnete. Práve naopak, benzínový štvorvalec je takmer za každých podmienok veľmi kultivovaný a tichý, čo sa perfektne hodí k priestrannému a komfortnému MPV.

Potešil aj príjemnou dynamikou, hoci v nižších otáčkach potrebuje trochu presviedčať, no hneď ako sa trochu nadýchne, ťahá oveľa ochotnejšie. Šprint na stovku s ním trvá iba 8,9 sekundy, v prípade manuálu aj automatu.

K silným stránkam motora by mala patriť aj spotreba, ktorá sa počas testu ustálila na kombinovanej hodnote 7,2 litra na sto kilometrov, mimo mesta spotreba klesla pod 6,5 litra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba však brať do úvahy zimné obutie alebo jazdu diaľničnými rýchlosťami, keď sa už prejavuje horšia aerodynamika vysokej karosérie. Väčšinu času sme jazdili bez nákladu a len s dvoma pasažiermi, dá sa teda očakávať, že s plným autom nebude problém prekonať aj osem litrov.

Súvisiaci článok BMW 218d Active Tourer pokračuje tam, kde mnohé modely už skončili (test) Čítajte 

MPV, ktoré jazdí ako hatchback

Prekvapením bolo, ako dobre zvláda Touran aj ostrejšiu jazdu, hlavne s príplatkovým adaptívnym pružením DCC s niekoľkými jazdnými režimami. Ak zvolíte Sport, okrem podvozku stuhne aj riadenie a v praktickom MPV sa naplno prejavia gény Golfu.

Športový režim sme však využili iba minimálne, väčšinu času je najlepšie Touran jednoducho nechať v režime Comfort a užívať si pohodlnú jazdu aj na väčších kolesách.

Pri mnohých autách obdivujeme všestrannosť, ktorú im dodáva adaptívny podvozok, no v prípade Touranu by sme sa pravdepodobne zaobišli aj bez neho. Najmä, keď cenu navyšuje o 1130 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K silným stránkam auta patrí aj skvelý výhľad z kabíny vďaka vyššiemu posedu a veľkým preskleným plochám. V kombinácii s výborne vyváženým riadením ide skutočne o oveľa príjemnejšie šoférske auto, než by sa mohlo zdať.

Stále dobrá voľba

Starnúci Touran zatiaľ svoj vek dobre maskuje, najmä kým ho neporovnávate s novšími modelmi automobilky, ktoré prešli k minimalistickejším interiérom. Tu je však na prvom mieste praktickosť a tomuto typu auta staromódnejšia koncepcia kabíny jednoducho sedí.

Variabilná a rozmerná kabína, spolu s kultivovaným motorom a pohodlným odpružením aj sedadlami, robia z Volkswagenu Touran vynikajúci rodinný krížnik, hlavne na trhu, kde sú klasické MPV vymierajúcim druhom.

S cenami začínajúcimi sa už od 30 490 eur a lákavými akciovými ponukami má stále čo povedať. Vďaka miznúcej konkurencii možno ešte viac, než kedykoľvek predtým.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelVolkswagen Touran
VerziaHighline 1,5 TSI ACT DSG7
Cena modelu od / verzie od / testovací model30 490 / 35 990 / 44 090
Motorbenzínový štvorvalec s turbom, 1 498 cm3
Výkon kW (k)110 (150)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)250 / 1500 - 3500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková DSG / 7
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)8,9
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)6,5 / 7,2
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 515
Rozmer pneumatík225/45 R18
Objem batožinového priestoru (l)834 (1 857)
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2786; 4632; 1829; 1613
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 011
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 437
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 644
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 585
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 509
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 838
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 622
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 313
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 155
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 916
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 305
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 806
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 7 246
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 165
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu