Volkswagen Touran Highline 1,5 TSI ACT DS7 | |
Cena od / verzia od (eur) | 30 490 / 35 990 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 6,5 / 7,2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 834 (1 857) |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2786; 4632; 1829; 1613 |
Nie je žiadnou novinkou, že MPV je vymierajúci druh. Aj keď išlo dlhé roky o pomerne populárny typ automobilov, praktické rodinné koráby z ciest pomaly vytlačil trend SUV.
Asi neexistuje lepší príklad ich osudu ako Renault Espace, ktorý tento segment prakticky založil. Minivan sa svojej šiestej generácie nedočkal, jeho meno teraz nesie priestranné SUV s tromi radmi sedadiel.
Okrem podobných áut sú tu tiež rôzne osobné dodávky, ktoré dnes z veľkej časti zastúpili úlohu klasických MPV. Patria k nim napríklad mnohé mutácie francúzskej dodávky Citroën Berlingo či Peugeot Rifter, ale aj Volkswagen Caddy a Ford Tourneo Connect.
V ponuke Volkswagenu však aj po nedávnom konci modelu Sharan stále figuruje aj typické MPV. Je ním menší Touran, ktorý dokáže aj s pribúdajúcim vekom zákazníkov stále osloviť.
Model je na trhu už cez dvadsať rokov, počas ktorých sa ho predalo viac ako 2,6 milióna kusov. Súčasná generácia je len druhou v poradí a vyrába sa od roku 2015, no stále nepatrí do starého železa.
Neutrálny dizajn starne pomaly
Nenápadný dizajn starne iba veľmi pomaly a stačia malé úpravy, aby pôsobil aktuálne. Najnovšie modely prezrádzajú iba detaily, ako napríklad označenie modelu uprostred kufra.
Jednoduchý dizajn robia o niečo zaujímavejším exteriérové prvky R-Line, napríklad špecifické nárazníky, označenie na blatníkoch, ale aj atraktívne 18-palcové disky kolies Marseille.
Kto by chcel rodinnej rakete dodať ešte o niečo športovejší vzhľad, môže si zvoliť tiež interiérové doplnky ako športový volant, špecifické dekoračné lišty alebo strop v čiernej farbe.

Testované auto však dostalo iba exteriérový paket, ktorý je súčasťou zvýhodneného balíka výbavy Extra R-Line. Prvky spolu za 6510 eur ponúka za zvýhodnenú cenu 1900 eur.
Okrem nich obsahuje niekoľko asistenčných systémov, napríklad vedenie v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat s funkciou jazdy v zápche. Súčasťou sú aj príplatkové svetlá IQ.Light s automatickými diaľkovými svetlami s tienením premávky a zadné LED svetlá s atraktívnejšou grafikou. Nechýba infotainment s 8-palcovou obrazovkou, cúvacia kamera, rozpoznávanie značiek ani bezkľúčový prístup.
V testovanom aute ku komfortnejšiemu jazdnému zážitku pomáha tiež elektrické otváranie batožinového priestoru, bezdrôtové zrkadlenie a nabíjanie smartfónu, ale aj praktická 230-voltová zásuvka v kufri.

Dobrá ergonómia namiesto efektných riešení
Touran je blízkym príbuzným Golfu siedmej generácie, čo prezrádza aj podobné rozloženie interiéru. Dnes už viac pripomína končiaci Tiguan, iba tlačidlá po stranách radiacej páky sa presunuli pod panel klimatizácie.
Znamená to skvelú ergonómiu interiéru, s menším dôrazom na dotykové ovládanie, než sme zvyknutí pri novších modeloch, potešili nás hlavne klasické fyzické tlačidlá na volante.

Interiér Touranu je však v prvom rade neuveriteľne priestranný a variabilný. V tomto sa imidžovejšie SUV jednoducho nemôžu porovnávať s pragmatickým MPV. A Touran patrí k najlepším.
Dostupný je v konfigurácii s piatimi alebo až siedmimi miestami na sedenie. Testované auto bolo vybavené aj tretím radom sedadiel, v ktorom bolo prekvapivo veľa miesta a dokonca aj zatvárateľná priehradka či držiaky na nápoje. Odkladacie priestory sú v kabíne Touranu všade, kam sa pozriete.
Dospelým pasažierom však bude určite pohodlnejśie v druhom rade, kde sú umiestnené tri oddelené posuvné sedadlá s nastaviteľným sklonom chrbtovej opierky. O teplotný komfort sa stará trojzónová klimatizácia či vyhrievané krajné sedadlá za príplatok, jednoduchý prístup do zadných radov zase zaručuje veľký nástupný otvor.
Touran je mimoriadne obľúbený v rodinách s viac deťmi a je veľmi jednoduché pochopiť prečo. Ukotvenie Isofix sa nachádza na všetkých sedadlách okrem vodičovho. Je aj možnosť priplatiť si za integrované detské sedačky v druhom rade.

Naraz sa tak dá namontovať až šesť detských sedačiek - do druhého radu sa zmestia až tri vedľa seba, ďalšie dve do výklopného tretieho radu. Na vlastné oči sme sa o tom mohli presvedčiť vďaka sedačkám, ktoré nám pre tento účel zapožičal obchod Kociky.sk.
Ak práve nepotrebujete prevážať pasažierov akéhokoľvek veku, Touran dokáže slušne suplovať úlohu dodávky. Zadné dva rady sedadiel sa dajú sklopiť do roviny, čo vytvorí až 1857 litrov batožinového priestoru, v prípade päťmiestnej verzie hodnota ešte stúpne na 1980 litrov.

Hladký benzín o sebe takmer nedáva vedieť
Aktuálne sú v ponuke dva naftové štvorvalce 2,0 TDI, buď ako manuál so šiestimi stupňami a výkonom 90 kW (122 koní), alebo ako sedemstupňový dvojspojkový automat s výkonom 110 kW (150 koní).
Dopĺňa ich moderné benzínové turbo 1,5 TSI Evo2 s rovnakým počtom valcov a identickým výkonom ako silnejší diesel. V tomto prípade je rovnaký výkon 110 kW (150 koní) pre manuál aj testované sedemstupňové DSG.
Niekomu sa môže zdať diesel s vyšším krútiacim momentom logickou voľbou pre podobný typ auta, benzínový štvorvalec je však prinajmenšom rovnako dobrou voľbou. Touran totiž jazdnými vlastnosťami pripomína skôr nafúknutý Golf než malú dodávku.

Zážihový motor sa od staršej 1,5 TSI odlišuje niekoľkými zmenami, ktoré mali pomôcť znížiť emisie a tiež spotrebu. Dopomáha si k tomu aj vylepšeným systémom deaktivácie dvoch valcov ACT+, ktorý zasahuje častejšie.
Vypnutie dvoch valcov si však takmer nevšimnete. Práve naopak, benzínový štvorvalec je takmer za každých podmienok veľmi kultivovaný a tichý, čo sa perfektne hodí k priestrannému a komfortnému MPV.
Potešil aj príjemnou dynamikou, hoci v nižších otáčkach potrebuje trochu presviedčať, no hneď ako sa trochu nadýchne, ťahá oveľa ochotnejšie. Šprint na stovku s ním trvá iba 8,9 sekundy, v prípade manuálu aj automatu.
K silným stránkam motora by mala patriť aj spotreba, ktorá sa počas testu ustálila na kombinovanej hodnote 7,2 litra na sto kilometrov, mimo mesta spotreba klesla pod 6,5 litra.
Treba však brať do úvahy zimné obutie alebo jazdu diaľničnými rýchlosťami, keď sa už prejavuje horšia aerodynamika vysokej karosérie. Väčšinu času sme jazdili bez nákladu a len s dvoma pasažiermi, dá sa teda očakávať, že s plným autom nebude problém prekonať aj osem litrov.

MPV, ktoré jazdí ako hatchback
Prekvapením bolo, ako dobre zvláda Touran aj ostrejšiu jazdu, hlavne s príplatkovým adaptívnym pružením DCC s niekoľkými jazdnými režimami. Ak zvolíte Sport, okrem podvozku stuhne aj riadenie a v praktickom MPV sa naplno prejavia gény Golfu.

Športový režim sme však využili iba minimálne, väčšinu času je najlepšie Touran jednoducho nechať v režime Comfort a užívať si pohodlnú jazdu aj na väčších kolesách.
Pri mnohých autách obdivujeme všestrannosť, ktorú im dodáva adaptívny podvozok, no v prípade Touranu by sme sa pravdepodobne zaobišli aj bez neho. Najmä, keď cenu navyšuje o 1130 eur.
K silným stránkam auta patrí aj skvelý výhľad z kabíny vďaka vyššiemu posedu a veľkým preskleným plochám. V kombinácii s výborne vyváženým riadením ide skutočne o oveľa príjemnejšie šoférske auto, než by sa mohlo zdať.
Stále dobrá voľba
Starnúci Touran zatiaľ svoj vek dobre maskuje, najmä kým ho neporovnávate s novšími modelmi automobilky, ktoré prešli k minimalistickejším interiérom. Tu je však na prvom mieste praktickosť a tomuto typu auta staromódnejšia koncepcia kabíny jednoducho sedí.
Variabilná a rozmerná kabína, spolu s kultivovaným motorom a pohodlným odpružením aj sedadlami, robia z Volkswagenu Touran vynikajúci rodinný krížnik, hlavne na trhu, kde sú klasické MPV vymierajúcim druhom.
S cenami začínajúcimi sa už od 30 490 eur a lákavými akciovými ponukami má stále čo povedať. Vďaka miznúcej konkurencii možno ešte viac, než kedykoľvek predtým.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Volkswagen Touran |
Verzia | Highline 1,5 TSI ACT DSG7 |
Cena modelu od / verzie od / testovací model | 30 490 / 35 990 / 44 090 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1 498 cm3 |
Výkon kW (k) | 110 (150) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 250 / 1500 - 3500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková DSG / 7 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 8,9 |
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km) | 6,5 / 7,2 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 515 |
Rozmer pneumatík | 225/45 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 834 (1 857) |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2786; 4632; 1829; 1613 |