Mať dnes šesťvalcový motor v novom aute znamená, že zrejme jazdíte s prémiovou značkou a v modeli za vyše 80-tisíc eur. Lenže existuje aj zopár výnimiek, ktoré môžu byť zaujímavou alternatívou, hlavne čo sa ceny týka.
Aktuálne najdostupnejší šesťvalec na trhu vo veľkom SUV ponúka nová Mazda CX-80. Japonská značka sa už dlhšie snaží dotiahnuť na prémiu a chce to tak veľmi, že konečne tomu zodpovedá aj objemovo a počtom valcov. Aká je vlajková loď, sme si vyskúšali na prvých jazdách v okolí Mníchova.
Síce by sme pri päťmetrovej dĺžke radi sadali do elegantného sedanu, no doba ešte stále praje SUV, a tak je tu sedemmiestny model CX-80. Technicky, a z veľkej miery aj dizajnovo, vychádza z Mazdy CX-60, len teraz ponúka ešte väčšiu porciu priestoru, aj s tretím radom sedadiel.
Máme teda SUV, ktoré je ešte dlhšie ako Hyundai Santa Fe či Kia Sorento. Dá sa zniesť aj porovnanie s Volvom XC90 či Volkswagenom Touareg.
Hlavne variabilita a priestor
Sedadlá v druhom rade môžu byť v troch rôznych verziách. Buď ako posuvná trojmiestna lavica, keď je auto celkovo sedemmiestne, alebo môže byť šesťmiestne, a vtedy sú v druhom rade dve sedadlá. Buď je medzi nimi voľná ulička alebo široká lakťová opierka s úložným priestorom.
Do tretieho radu si sadnú aj dvaja dospelí s výškou okolo 180 centimetrov a dostatok priestoru zostane aj pre ich hlavy. Nie však na nohy, jedine, že sa stredný rad sedadiel posunie. No v tom prípade sa problém s miestom na kolená len prenesie dopredu. V číslach to znamená, že kým v druhom rade majú na nohy 900 milimetrov, v treťom rade je to 736.

Početnejšie rodiny s malými deťmi tiež musia počítať, že v treťom rade nie je Isofix kotvenie, takže posledné miesta poslúžia skôr odrastenejším potomkom. Nemá veľmi zmysel utápať sa v nostalgii, ale s radosťou spomíname na zlatú Mazdu 5 z čias, keď ešte výrobcom dávalo zmysel vyrábať rodinné MPV.
Oproti nej CX-80 síce nemá posuvné dvere, ale dajú sa otvoriť takmer do 90-stupňového uhlu, čo uľahčuje nastupovanie dozadu. Tiež poteší, že klimatizácia je štandardne trojzónová s panelom pre nastavenie teploty aj intenzity fúkania.
Pri 7-miestnej konfigurácii ostáva za tretím radom 258 litrov, no keď tretí rad sklopíte do podlahy, kufor narastie na 566 litrov a pri posunutí druhého radu dopredu na 687 litrov. Keď auto potrebujete premeniť na malý sťahovák alebo sa vyspať vzadu, tak pri sklopenom druhom a treťom rade je k dispozícii 1 971 litrov.

Páčili sa nám praktické riešenia ako teleskopicky sklápateľná krycia roletka kufra, ktorú viete vďaka zúženiu odložiť pod podlahu kufra a tiež 220-voltová zásuvka v kufri na bočnej stene. Rýchle čarovanie so sedadlami by ešte zlepšila možnosť sklopenia operadiel v druhom rade priamo z kufra.
S pocitom luxusu na palube
Za volantom Mazdy sa už tradične cítime veľmi príjemne a s dobrým šoférskym posedom. Kto by mal s nastavením polohy problém, auto mu ochotne pomôže. Stačí do systému zadať výšku a senzory v kombinácii s elektrickým nastavením sedadla aj volantu sa o všetko postarajú.