Keď sa už zdalo, že nové modely značky Mitsubishi budú len preznačkované Renaulty, fanúšikov troch diamantov potešila správa o príchode nového Outlanderu z japonského vývoja. Po niekoľkoročnej pauze sa tak vráti aj do Európy.
Po nesmelých začiatkoch s prvou generáciou SUV v roku 2001, si druhú generáciu Outlanderu obľúbili aj zákazníci na starom kontinente. Bolo to v roku 2006, keď sa Európania ešte len zoznamovali s kompaktnými SUV. Outlander sa vtedy vyrábal aj v Holandsku a v rámci spolupráce s PSA sa dal kúpiť aj ako Peugeot 4007 alebo Citroën C-Crosser.
Najpopulárnejšia, a zároveň najdlhšie vyrábaná, bola tretia generácia uvedená na európsky trh v roku 2012. Išlo o jeden z prvých modelov ponúkaný aj s vyspelým plug-in hybridným pohonom, vďaka ktorému bol Outlander niekoľko rokov lídrom v predaji PHEV vozidiel.

Keď v roku 2021 verejnosti prvýkrát ukázali štvrtú generáciu vychádzajúcu z konceptu Engelberg, nebolo jasné ani to, či značka Mitsubishi vôbec ostane na európskom trhu. V roku 2025 sa však Outlander vráti aj na slovenský trh.
Rozmery Mitsubishi Outlander
- Rázvor: 2704 mm
- Dĺžka: 4719 mm
- Šírka: 1862 mm
- Výška: 1750 mm
- Kufor: 495 l
Oproti americkej a ázijskej verzii sa dizajn európskej zásadne nemenil. Výrobca hovorí nielen o vyvážených proporciách, ale aj o ideálnom rozložení hmotnosti blízkej pomeru 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou.
Veľký skok spravilo Mitsubishi v interiéri, kde sa kvalita spracovania aj použitých materiálov posunula na vyššiu úroveň. Viacero dielcov je známych z Nissanu, napríklad volič elektronicky riadenej prevodovky či dve 12,3-palcové obrazovky. Povedomé sú tiež tlačidlá na volante. Inak je však dizajn prístrojovej dosky dostatočne odlišný od X-Trailu.
Bez tretieho radu sedadiel
Pri európskej verzii sa počíta len s päťmiestnou verziou Outlanderu, pre zadný elektromotor musí stačiť 495-litrový kufor, sklopením zadných operadiel sa zväčší na 1422 litrov.

Nová generácia už pochádza z vývoja aliancie Renault-Nissan a stojí na podvozkovej platforme CMF-CD. Viacero technických riešení tak auto zdieľa s Nissanom X-Trail, no pod vlastným dizajnom a podľa Mitsubishi aj vlastným pohonným ústrojenstvom.
Predávať sa bude v Európe len ako plug-in hybrid. S dĺžkou 4719 mm pôjde o konkurenta Toyoty RAV4, Hondy CR-V, Mazdy CX-60 či Škody Kodiaq.
S vlastným pohonom
Kým Nissan X-Trail je v ponuke ako sériový full-hybrid HEV, Outlander má sériovo-paralelnú koncepciu plug-in hybridného pohonu. Znamená to, že spaľovací motor neostáva iba v úlohe generátora pre elektromotor, ale vie aj sám poháňať predné kolesá. Pohon aj zadných kolies je riešený elektromotorom s výkonom 100 kW. Druhý, o niečo slabší elektromotor s výkonom 85 kW, je vpredu.

Spaľovací motor tvorí 2,4-litrový benzínový štvorvalec, ako tomu bolo aj v predošlej generácii, ale už s novým systémom recirkulácie výfukových plynov.
Podstatný je systémový výkon všetkých motorov, ktorý je 225 kW (302 koní). Zrýchlenie z nuly na sto sa tiež zlepšilo, po novom trvá 7,9 sekundy, čo má uľahčiť situácie ako zaraďovanie sa na diaľnicu.
Zatiaľ so starším konektorom
Zaujímavosťou je, že Mitsubishi opäť popri pomalom AC nabíjaní (Typ 2) ponúka aj rýchle DC, ale stále pomocou konektora CHAdeMO, ktorý sa už pomaly prestáva používať, v budúcnosti by ho tak mal nahradiť CCS konektor. Aj tentoraz Outlander PHEV ponúkne možnosť napájať autom domáce spotrebiče v rámci systému V2H (Vehicle to Home).
Pri nabitej 22,7 kWh batérii má auto zvládnuť na elektrinu 86-kilometrový dojazd. Ešte je tu však zväčšená 53-litrová benzínová nádrž, vďaka nej je udávaný kombinovaný dojazd 844 kilometrov. Spotrebu energie na palube zas znižuje prítomnosť tepelného čerpadla.

Mitsubishi Outlander sa pre európsky trh bude vyrábať opäť v Japonsku, prvé autá sa na našom trhu majú objaviť v roku 2025 na začiatku jari. Dovtedy už bude známa aj cena.
Budúci rok má Mitsubishi pridať do ponuky prvý elektromobil, zrejme na platforme CMF-EV, akú využíva napríklad Renault Scenic. Iróniou je, že v roku 2009 to bolo práve Mitsubishi, ktoré medzi prvými ponúklo sériovo vyrábaný elektromobil, model i-MiEV. Po ňom však ostalo ticho.